Hovedmeny

Automatisk avdugging

Startet av Tai, søndag 08. januar 2023, klokken 17:34

« forrige - neste »

Tai

Klimaanlegget i min nye MYP står nesten hele tiden i automatisk avdugging. Prøvde å finne denne funksjonen igjen i manualen, men fant ikke ut hva det betyr. Det virker som all luften går opp på vinduene og at det blir varmere enn innstilt temperatur. Er det bare min bil eller gjør alle Model Y det samme?
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

HOFFERN342

Sitat fra: Tai på søndag 08. januar 2023, klokken 17:34
Klimaanlegget i min nye MYP står nesten hele tiden i automatisk avdugging. Prøvde å finne denne funksjonen igjen i manualen, men fant ikke ut hva det betyr. Det virker som all luften går opp på vinduene og at det blir varmere enn innstilt temperatur. Er det bare min bil eller gjør alle Model Y det samme?
Alle, ihvertfall av nyere type.. er veldig fuktig for tiden pga. kulde, snø og regn, noe vi også tar med oss på sko og annet inn i bilen, så den går nok mer enn normalt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lapskaus

Vert plaget med det på min 2019 m3 også. Veldig overivrig den funksjonen, blir helt kokt selv om det ikke er snev av dugg.

Tai

Enda en automatisk funksjon på bilen som ikke fungerer skikkelig. Kjenner det begynner å irritere meg....

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Vidar77

Jeg opplever samme problem på min model 3 fra 2019, auto defoggig går på nesten hele tiden, selv etter lang forvarming går denne på med en gang jeg begynner å kjøre.. jeg har meldt det inn som en feil på bilen men ser ikke ut som Tesla vil innrømme at der er en feil på ny programvare, men stjernirriterende å kjøre bilen for tiden da det blir iskald i ved beina der det er varm å fint etter forvarming.. håper det kommer en oppdatering snart...

Stjerneglis

Sitat fra: HOFFERN342 på søndag 08. januar 2023, klokken 17:36
Sitat fra: Tai på søndag 08. januar 2023, klokken 17:34
Alle, ihvertfall av nyere type.. er veldig fuktig for tiden pga. kulde, snø og regn, noe vi også tar med oss på sko og annet inn i bilen, så den går nok mer enn normalt.

Min bil kjører også jevnlig automatisk avriming i disse tider med ekstrem fuktighet ute, og det ansees som normalt. Heller det enn masse oppsamlinger av fuktighet og dårlig lukt / mugg i klimaanlegget som resultat. Jeg kan heller ikke se at bilen bruker unormalt mye energi pga dette. Dette er bare å justere ned temperaturen om det blir varmere enn ønskelig.

Tror mange forveksler dette med avdugging av ruter. Det trenger ikke være dugg på bilens ruter når det er fuktighet i HVAC... Automatisk avriming skjer jo hele tiden på luft-luft varmepumpa hjemme.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Lapskaus

Nei, det er ikke bare å justere ned temperaturen. Den står på 20 grader og jeg blir kokt på toppen mens bena fryser. Må gå inn og styre klima manuelt for å få det levelig. Tidligere har det fungert fint i auto og det bilen holder på med nå løser nøyaktig null problemer.

Kim-

Har du prøvd å kjøre en skikkelig forvarming slik du får ut fukten eller latt den holde på litt? Er ikke et problem hos oss
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Tai

Spiller ingen rolle om jeg forvarmer bilen i 20-30 minutter, går rett i og blir i automatisk avdugging.

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Tai

Sitat fra: Kim- på onsdag 11. januar 2023, klokken 22:12
Servicesak?

Jeg har mistet litt troen på Tesla, men sendte inn til service via appen. Kommenterte også autovisker og bilens oppførsel på glatten, så får vi se hva som skjer.

Tai

Jeg jobber i ventilasjonsbransje og har tilgang på diverse utstyr for å måle luft. Kontrollerte derfor luftfuktighet i bilen og den ligger på 45-55% noe som er helt innenfor normalen, spesielt på vinterstid.

Lucaria

Hvor ser du at den går på automatisk avdugging? Jeg mener jeg har sett en melding om det under bilden av bilen på skjermen, men er det noen andre indikatorer på dette? Blir ikon for frontrute orange?

førategangtesla

Sitat fra: Lucaria på lørdag 14. januar 2023, klokken 13:25
Hvor ser du at den går på automatisk avdugging? Jeg mener jeg har sett en melding om det under bilden av bilen på skjermen, men er det noen andre indikatorer på dette? Blir ikon for frontrute orange?

Det står over symbolet på valgt temperatur. Jeg har ikke lagt merke til noen andre indikatorer.

I dag så holdt bilen på med automatisk avdugging i ca en halvtime, kan ikke huske at den har holdt på så lenge før, AC var også av. Noen som har opplevd dette? Da kjørte jeg over til manuell styring med AC på.

Ellers så har ikke dette vært plagsomt sånn sett, men jeg ville tro at AC skulle stått på samtidig som den kjører automatisk avdugging?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA