Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Omprogrammering av CMU.

Startet av PerFrogn, torsdag 08. november 2012, klokken 19:35

« forrige - neste »

haakon88t

SOC holder seg på 19%, smeller ikke opp til 105% og economy-måler står på null.
Ser ut til at jeg hiver bilen på hengeren å tar turen til oslo når snøværet letter.


Jeg går ut ifra at batteriet kommer til å utlade seg ila morgendagen. Er det noe jeg kan gjøre for å skåne batteriet? Eller kan batteriet bare stå å utlade seg selv?
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

Lynet

Det er nok best å kjøle ned manuelt så snart som mulig. Varmen slår seg av ved rundt 8% for å hindre ødeleggelse av batteriet, så det er nok bedre å ta det litt før.
Hold inne knappen ved siden av sikringene i ca 5 sekunder.

Men holdes ikke batteriet varmt hvis du kobler til ladekabelen? AC går direkte til BMI.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

haakon88t

Jeg tok meg en tur ut til bilen nå, OG DEN LADER!! Skjønner ikke hva som har skjedd, men det hadde vært greit å vite årsaken til sånne problemer. Jaja, godt det var falsk alarm, passer utrolig dårlig med feil på bilen nå =)
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

sa3afc

Kanske batteriet behövde värma upp sig lite mer innan det tog laddning.

Min energimätare går till max fast jag tror att batteriet är tomt. Bosch KTS 550 säger att jag har felaktig kommunikation till ABS-styrdon och störd kommunikation till PCU på CAN-bus. Jag får samma felkoder om jag kopplar bort BMI. Däremot så går inte energimätaren till max. Kan det vara fel på kommunikationen mellan PCU och BMI eller är det något annat?

Go-carter

Den bilen liker stort sett å bli ladet når den er "varm", rett etter kjøring.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

haakon88t

Ja det høres logisk ut Go-carter. Bilen hadde ikke blitt ladet og kjørt på flere dager. Batteriet var blitt utladet fra 80% til 19% nesten uten noe kjøring. Skal ikke gjøre det igjen nei, jeg får heller sørge for at jeg får ladet den før SOC blir så lav og i tillegg er kald.
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

Arnie

En mulig forklaring på ditt problem og bilens evne til å løse problemet selv kan være: temperatur. Min erfaring er at Think City er alle individuelle beist som oppfører seg forskjellig.

Jeg operer to ulike utgaver og de reagerer ulikt på kulde: En er ufølsom, en lar seg påvirke. Den som tåler kulde dårligst kan finne på å oppføre seg som du beskriver. Løsningen jeg har brukt er å sette en elektrisk vifteovn i bilen og varme kupeen godt opp, for på denne er det mikrobryterne i girspaken som går bananas når det blir for mange minusgrader.

En annen utbedring av problemet er å "kle av" plastikken rundt girspaken, spesielt sidedekslet på høyre side (litt trøblete dette). Da kan mikrobryterne sprayes med elektronikkspray, og det hjelper. Jeg kjører med avkledd girspak i januarkulda...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA