Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Omprogrammering av CMU.

Startet av PerFrogn, torsdag 08. november 2012, klokken 19:35

« forrige - neste »

PerFrogn

Etter å ha vært fulladet vil Think Zebra 2011 (?) mod ikke starte og den tar heller ikke ladning. Den eneste lampen som lyser unormalt i forhold til en vanlig driftsituasjon er Power Limit lampen som blinker. 12 volts batteriet er testet og OK. Gearet kan brukes. De andre funksjonene virker - slike som lys, vindusheis.. Bilen fikk ny BMI i april d.å. Etter det gått 4500 km.
Think'en har hatt et par slike vansker den siste uken. Men etter noen pauser har den startet.
Nå vil den ikke.
Er det noen der ute som vet råd?
En annen ting; hvordan/hvor kan jeg se hvilken PCU-generasjon jeg har?
PerFrogn
PS - hadde jeg vist hvordan jeg endrer min signatur hadde jeg gjort det - er nok ikke like heftig og begeistret lenger
Demo-kjøpt Think Zebra senvinter 2011 av Think Global.
Kjørt 10500 km pr okt. 2012

hma

Hei PerFrogn,

Faller Energy-nåla til null (i bunn på rødt felt) når PowerLimit (PL) blinker? Det kan skje om BMI og PCU ikke snakker sammen.
For å være sikre på hva som skjer må du ta ut en diagnose både av PCU (med Chas) og batteriet (Zebra Monitor).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

PerFrogn

Hei,
nei - den oppfører seg normalt; faller mot null når tenningen slås på og går deretter raskt tilbake til batteriets energi-nivå og står der når Power Limit blinker.
Demo-kjøpt Think Zebra senvinter 2011 av Think Global.
Kjørt 10500 km pr okt. 2012

hma

Uten å være sikker, så tenker jeg da at det ikke er problem med BMI eller kommunikasjon med denne.

Ville sjekket feilkoder på PCU'en for å komme videre. Du trenger da hjelp fra noen som har Chas og Siadis-kabelen, f.eks R&S-Sandvika.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

PerFrogn

Ja, snakket med Stein Erik siden sist, Think'en er på vei til R&S. Fortsettelse følger. Takk for bistand så langt.
Demo-kjøpt Think Zebra senvinter 2011 av Think Global.
Kjørt 10500 km pr okt. 2012

El rayo

Sitat fra: PerFrogn på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 10:59
En annen ting; hvordan/hvor kan jeg se hvilken PCU-generasjon jeg har?
Ifølge Elbilwiki kan man se det av chassisnummeret som står på plate oppå dashbordet, synlig gjennom frontruta.

"Bilen har 3 generasjoner PowerControlUnit og 2 generasjoner motor. Det er kompabilitet kun mellom gen0/1 PCU og gen1 motor, og mellom gen2 PCU og gen2 motor.
Gen0/1 PCU med gen1 motor produsert i Norge (VIN J004001 - J005198)
Gen1 PCU med gen1 motor produsert i Finland (VIN U005001 - U005372)
Gen2 PCU med gen2 motor (VIN U005373 ->)"
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PerFrogn

Demo-kjøpt Think Zebra senvinter 2011 av Think Global.
Kjørt 10500 km pr okt. 2012

PerFrogn

Så er Think'en på veien igjen. R&S koplet vekk BMI og rettet feilen direkte på BMI. Feilen lå mot PCU eller kræsjsensor. Stein Erik anbefalte å smøre opp alle kontakter/ledninger med kontaktspray e.l. Spesielt jordingspunkter og signalkabler. Flott service.
Demo-kjøpt Think Zebra senvinter 2011 av Think Global.
Kjørt 10500 km pr okt. 2012

hma

Sitat fra: PerFrogn på onsdag 31. oktober 2012, klokken 13:18
Så er Think'en på veien igjen. R&S koplet vekk BMI og rettet feilen direkte på BMI. Feilen lå mot PCU eller kræsjsensor. Stein Erik anbefalte å smøre opp alle kontakter/ledninger med kontaktspray e.l. Spesielt jordingspunkter og signalkabler. Flott service.
Flott PerFrogn at bilen din er på veien og at du oppdaterer oss.

Ut i fra beskrivelsen ble jeg ikke helt klok på hva som virkelig var problemet med din bil (og ikke minst, hvorfor det har oppstått.
Kunne jeg spørre deg om du kan få en eksakt beskrivelse fra Stein Erik?

Jeg vet det finnes en service bulletine som gjelder VIN [U005372 - U005630] (115 biler), hvor man skal sjekke AC-kontakten til BMI, samt lage en drenering for fukt på den grå plast-trekkrøret kabelen går igjennom.

Har din bil VIN i dette intervallet?

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

sa3afc

Jag har samma problem. Den ville inte ta laddning, men det ordnade sig efter laddning av 12v batteriet. Power limit blinkar och bilen går ej att starta. Girindikatorerna slocknar inte och grön bil tänds ej. Var det samma för dig? Var felet i software eller var det kontaktsprayen som rättade till det hela?

haakon88t

Da sitter jeg med EKSAKT samme problem her... jeg satte på 12v booster uten hjelp :( Har veldig lite lyst å kjøre til oslo(R&S) fra arendal i morgen.... er det noe annet jeg kan gjøre for å fikse dette?

SOC er rett under 20%
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

Go-carter

Sitat fra: haakon88t på mandag 14. januar 2013, klokken 17:00
Da sitter jeg med EKSAKT samme problem her... jeg satte på 12v booster uten hjelp :( Har veldig lite lyst å kjøre til oslo(R&S) fra arendal i morgen.... er det noe annet jeg kan gjøre for å fikse dette?

SOC er rett under 20%

Du har jo nytt batteri og hele pakka, så det er litt sært. Hvordan er de andre symptomene, hva gjør economy og batteri-nåla når du starter bilen?

Bilen du har hadd en tendens til å bruke to-tre forsøk på å starte når det var veldig kaldt. Lader den?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

haakon88t

Bilen vil ikke lade. Når jeg setter den til lading så blinker den batteri lampen på dashbordet, og ingenting skjer.
Alle gir-lampene lyser og power limit blinker med tenning på.
Når jeg vrir om tenningen vil ikke den grønne bilen(lampa) lyse.

Noen som vet om noen som kan kjøre en diagnose på bilen her på sørlandet?? Det hadde vært fantastisk å slippe å kjøre til oslo!
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

Go-carter

#13
Høres ut som det er enten BMI, eller intern batterifeil. Hvis du ringer Stein-Erik og forteller han alle symptomene kan han sikkert snevre det ned til noe. Hvis SOC-måleren(batterinivå) holder seg på 19% når du starter bilen, og ikke smeller opp til 105% så har PCU fortsatt kontakt med BMI. Hvis Economy-måleren står på null etter å ha starta bilen, er det heller ikke høyspentfeil. Det er alt jeg kan bidra med iallefall.

Litt usikker på om noen har zebramonitor nærmere deg. Selve bilen kan diagnosteres med vanlig Bosch-diagnose, men vet ikke om denne plukker opp batterifeil. Electrolux vet mer enn meg :)

Husker jeg ikke feil er det vel ett års garanti på batteriet?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Vil anta at Bosch testeren kan gi hvor mange celler som har sviktet. Dette kan i alle fall Thinken Tech testeren min fra Omitek

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA