Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer LR / Plaid

Startet av kirky, tirsdag 03. januar 2023, klokken 17:05

« forrige - neste »

kirky

#75
Noen som har noe knirk eller lignende? har 2-3 plasser jeg skal ta den inn for snart tenker jeg.

Ene er hanskerommet som lagrer en nesten konstant mikro-ristelyd over minste ujevnhet. Virker som den ikke er helt tight på plass sikkert. Legger noe papir i mekanismen og lukker - så blir det bedre.

Andre er midtarmlenet som om jeg legger ørlitte vekt på venstre side bak der armlenet havner naturlig, så blir det litt knirk "ved opp og ned". Kan fikses egentlig med liten bit antiskli-duk langs ene plastkanten under lokket merker jeg.

Så er det en til lengre bak mere i noe panel eller noe ved krenging / svinging antar jeg. Får se om jeg klarer å dokumentere. :)

En annen kuriositet er at sommerdekkene sine sensorer ikke fanges opp av bilen og det er en konstant melding om det i lille-displayet..

Ellers nær perfekt bil som selvsagt kan bli enda mer perfekt:
- Ambient lighting
- Eeenda mindre dekkstøy på norsk grov asfalt selv om den er blitt bedre på det. (Snodig at noen asfaltpartier er nesten helt stille selv om den er gammel.. Veldig forskjellig asfalttyper sikkert, men hvorfor brukes ikke den stille typen overalt. Den gamle/stille har jo holdt seg bra med mye trafikk i mange år..)
- Innsvingbart hengerfeste med knapp bak ville vært kjekt.
- 800V?
- Steer by whire, evt bakhjulsstyring
- Dimbart glasstak
- Massasje førersete?
- Soft close / selv-lukkende dører
- Motorisert panser
- Vanlig stikk-kontakt / V2G-adapter.
- 360 kamera
- Kamera i front
- 100km mer rekkevidde alltid kjekt
2023 Model S

daktari

Sitat fra: kirky på tirsdag 03. september 2024, klokken 15:18- Ambient lighting
- Eeenda mindre dekkstøy på norsk grov asfalt selv om den er blitt bedre på det. (Snodig at noen asfaltpartier er nesten helt stille selv om den er gammel.. Veldig forskjellig asfalttyper sikkert, men hvorfor brukes ikke den stille typen overalt. Den gamle/stille har jo holdt seg bra med mye trafikk i mange år..)
- Innsvingbart hengerfeste med knapp bak ville vært kjekt.
- 800V?
- Steer by whire, evt bakhjulsstyring
- Dimbart glasstak
- Massasje førersete?
- Soft close / selv-lukkende dører
- Motorisert panser
- Vanlig stikk-kontakt / V2G-adapter.
- 360 kamera
- Kamera i front
- 100km mer rekkevidde alltid kjekt

Høres ut som om en i7 eller iX...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Vel, utenom rekkevidde og V2G. Og så taper man en del annet...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. september 2024, klokken 20:39Vel, utenom rekkevidde og V2G. Og så taper man en del annet...
Taper knirking og skranglingen som nevnt over her? Tenker de bare er bra jeg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Taper og mye ytelse (spesielt oppe i fart), smoothere drivlinje, lavere forbruk og  bedre infotainment.

Når det er sagt så hadde jeg valgt iX M60 over Model S Plaid til samme pris. Men synes Plaid er en mye fetere bil...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kirky

Sitat fra: daktari på torsdag 05. september 2024, klokken 18:42Høres ut som om en i7 eller iX...

Haha, ja mulig, skulle heller sendt ønskelisten til Elon. :)

Men ville ikke hatt en annen bil for øyeblikket. Mer premium enn det meste jeg har sittet i. Småpirk det jeg nevnte.
Soft touch overalt, tilmed nede ved dørlommene. Elsker yoken og blinking på ratt.
0-100 litt over 3 sek, over 600km rekkevidde. 4 trådløse mobil-ladere etc etc.

Fikk Matrix light som OTA update. Noe som ville vært en 20K+ option hos tyskerne.

Trenger ikke Plaid, og ville ikke hatt den pga den i mine øyne gremme karbonfiber-deokoren.   
2023 Model S

What-a-watt

Det er vel ikke slik at Matrix var noe du fikk helt gratis? Lyktene har vært der hele tiden på denne modellen, og garantert med i kalkylen til Tesla både når det gjelder produksjonspris og salgspris. Så dette har du nok betalt for allerede, og det er heller ikke noe Tesla hadde tjent på å ikke levere når HW alt var på plass. Tipper de nok skulle vært levert med bilen, men ble forsinket av ukjente årsaker. Firmware-oppdateringer som tilfører nye funksjoner på kompatible og leverte biler koster Tesla et sted mellom lite og null.

turfsurf

Tja, når man har kjøpt bilen med en viss funksjonalitet og får utvidet funksjonalitet i etterkant så er det riktig å si at det er gratis. Om nødvendig hardware var der fra før eller ikke spiller ingen rolle. Man betaler for software også. På e-tron hadde vel og alle Matrix kapable lykter, men man betalte 15k for å aktivere, evt ett par tusen i året.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Kommer an på om funksjonen ble markedsført. Matrix ble ikke markedsført (?), og dukket oop gratis.
2017 Model S ble derimot solgt med AP, EAP, FSD, auto fjernlys og auto visker, men ingenting var der ved utlevering og noe dukket opp først etter måneder og år, og noe aldri. Betalt for, men ikke levert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

alda

#85
Har följt med på bruktpriserna på Plaid en god stund, är ju inte så många till salu på Finn - men köparna är helt klart inte villiga att betala över 800' för en 22-modell (registreringsår). Trots det har de flesta prisat bilarna i 850'-1000' intervallet...

Tror prisläget måste justeras ned en hel del...
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Marzo

Sitat fra: alda på torsdag 19. september 2024, klokken 09:15Har följt med på bruktpriserna på Plaid en god stund, är ju inte så många till salu på Finn - men köparna är helt klart inte villiga att betala över 800' för en 22-modell (registreringsår). Trots det har de flesta prisat bilarna i 850'-1000' intervallet...

Tror prisläget måste justeras ned en hel del...

Mange utgåtte annonser for biler som ikke blir solgt.
Liten tankevekker er at Plaid selges for omtrent samme som en LR av samme årsmodell..

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 19. september 2024, klokken 08:00Kommer an på om funksjonen ble markedsført. Matrix ble ikke markedsført (?), og dukket oop gratis.
2017 Model S ble derimot solgt med AP, EAP, FSD, auto fjernlys og auto visker, men ingenting var der ved utlevering og noe dukket opp først etter måneder og år, og noe aldri. Betalt for, men ikke levert.
Ja, akkurat. Hvis man får funksjonalitet i etterkant som bilen ikke er solgt med uten å betale for det så er det riktig å si at det er gratis. Om det er software eller hardware.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Marzo på torsdag 19. september 2024, klokken 18:06
Sitat fra: alda på torsdag 19. september 2024, klokken 09:15Har följt med på bruktpriserna på Plaid en god stund, är ju inte så många till salu på Finn - men köparna är helt klart inte villiga att betala över 800' för en 22-modell (registreringsår). Trots det har de flesta prisat bilarna i 850'-1000' intervallet...

Tror prisläget måste justeras ned en hel del...


Mange utgåtte annonser for biler som ikke blir solgt.
Liten tankevekker er at Plaid selges for omtrent samme som en LR av samme årsmodell..
Ja det koster å kjøpe dyre biler nye. Slik er det bare.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA