Hva er det med ladeprisene

Startet av Egil S, mandag 02. januar 2023, klokken 22:39

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 09. januar 2023, klokken 22:41
Sitat fra: Egil S på mandag 02. januar 2023, klokken 22:39
22kw 5,25kr = 10,50kr mila
50kw 6,81kr = 13,62kr mila
Disse talla kan ikke stemme med hverandre.
Om du betaler 5,25kr for AC, eller 6,81kr for DC, så blir det ikke så store prisforskjellen.
Han har gått ut fra 2kW per mil, så da er det bare å gange kWh-prisen med 2.

Skjønner ikke hvordan du får det til at matten her blir feil. Avventer forklaring...  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Batteribil passer bra om man kjøper en bil som dekker daglig bruk.

Med dagens strømpriser, trur jeg det er billigere fylle diesel, enn å  lade langs veien.
Men lader man hjemme i billige intervaller i helgene, så koster det ikke stort, og hvis man hurtiglader for de 2 siste mila når du kjører 12 mil, et par helger i måneden, så blir det ikke så mye det heller.

Til sjeldne langturer, kan man vurdere om det er bedre å kjøre diesel.
Det er svært ressurskrevende å kjøpe et stort batteri som man trenger en sjelden gang.

hELgenen

Sitat fra: RJK på mandag 09. januar 2023, klokken 22:43
Om du betaler 5,25kr for AC, eller 6,81kr for DC, så blir det ikke så store prisforskjellen.

Skjønner ikke hvordan du får det til at matten her blir feil. Avventer forklaring...  8)

Mange bikker mer enn.2 kwh/mil på vinteren.også...hvilket gjør forskjellen ennå større i kroner

RJK

Sitat fra: hELgenen på mandag 09. januar 2023, klokken 22:54
Sitat fra: RJK på mandag 09. januar 2023, klokken 22:43

Mange bikker mer enn.2 kwh/mil på vinteren.også...hvilket gjør forskjellen ennå større i kroner
@Trekkoppbil satte spørsmål ved regnestykket, som jeg visste at var helt korrekt. Ved det forbruket og de prisene, blir forskjellene såpass.

Dette snittet som er blitt standard å forholde seg til, tar selvsagt for seg at man om sommeren bruker litt mindre, og om vinteren litt mere. Og det er selvsagt at små elbiler bruker mindre enn store, men dette er altså et greit snitt for årvisst forbruk.

Men man kan ikke eksemplifisere ved alle mulige utslag, så da er det god kotyme å bruke et snitt som dekker de fleste elbiler, og da innenfor normale avvik.

Skulle man komplisewre dette opp mot forskjellige elbiler, så må man og gjøre det samme for sammenlignbare icebiler. men man ikke sammenligne en liten Nissan Micra med minste motoren opp mot Hongqi, eller en BMW X7 med sprekeste motoren mot en Fiat 500e. Det sier seg jo selv.
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 09. januar 2023, klokken 22:51
Med dagens strømpriser, trur jeg det er billigere fylle diesel, enn å  lade langs veien.
Men lader man hjemme i billige intervaller i helgene, så koster det ikke stort, og hvis man hurtiglader for de 2 siste mila når du kjører 12 mil, et par helger i måneden, så blir det ikke så mye det heller.

Til sjeldne langturer, kan man vurdere om det er bedre å kjøre diesel.
Det er svært ressurskrevende å kjøpe et stort batteri som man trenger en sjelden gang.
Man kan jo ikke ha ha en ekstra bil for de sjeldne langturene. Det er mere ressurskrevende å ha en hel ekstra bil stående enn litt større batteri i bilen man har.

Og å bruke dieselbil i hverdagen fordi den kanskje er litt billigere på langtur blir litt meningsløst.

Vi kjørte ett par tusen km i jula, snittprisen pr kWh endte vel rundt 3kr med en miks av lading på SuC, Ionity og destinasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

Ja det var brukt gjennomsnittstall for gjennomsnittsbiler.

i3S'en min lå jeg å kjørte på 13kw/100km i sommer og i vinterstid ligger den på 18-19kw/km med behagelige temperatur i kupeen.
Enyaq'en ser jeg at jeg ligger på 19,5-21kw/100km akkurat nå (Rogaland) men har hatt den bilen i to uker. I perioder har jeg sett 24kw/100km.

20kw/100km er derfor et greit snitt for å representere en gjennomsnittlig elbil.

ICE så brukte min gamle M550D ca 0,94l/mila, ned mot 0,7 på langtur, M5'en lå på 1,3l/mila og 850n ligger på 1,8l/mila, men kan liksom ikke bruke de tallene heller.

0,6l/mila ble derfor et ok snitt for ICE bil, selv om jeg vil hevde det er lavt.

Sammenligner man da snitt med snitt er ICE billigere pr mil enn EL i dag ved KW pris over 7kr/Kw, noe det aller meste utelading er uten abonnement.
I forhold til min gamle og eksisterende bilpark så er EL fremdeles billigere, samme hvis man hjemmelader.
Var ikke gøy å fylle 98 oktan på 850'n i sommer til 28kr/literen og bruke 50kr/mila i bensin, men har man V12 så har man V12.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Svk

Egil S

Sitat fra: Svk på tirsdag 10. januar 2023, klokken 20:08
Fant dette i elton appen

Ja, jeg har sett den laderen siden den ikke er så langt unna kontoret.
Med f.eks i Ladeklubben koster den samme laderen 3,43kr/Kw + 210,26kr timen.
Får du 100Kw ladehastighet (snitt) nå på vinteren klarer du å lade 50Kw på 30 minutter til 171kr+105kr = 276kr/50 = 5,52kr/Kw, det er ikke ille pris, men så er spørsmålet om du klarer 100Kw ladehastighet da.

Med Elton 3,43kr, 171kr + 1,8kr = 173kr/50 = 3.46kr/kw, det er en svært god pris.
Jeg får opp den samme prisen i min Elton app (uten abonnement), hvis denne prisen er uten abonnement er det en veldig bra pris.
Godt tips, kanskje jeg skal prøve en dag.

Svk

billigste jeg har sett til nå :-)
mulig jeg lader der en gang om det minker på strømmen når jeg er i stavanger :-)

er jo en porsche lader, ikke sikkert det går an å få noe abn om en ikke kjører porsche...

elektrolux

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. januar 2023, klokken 06:38
Man kan jo ikke ha ha en ekstra bil for de sjeldne langturene. Det er mere ressurskrevende å ha en hel ekstra bil stående enn litt større batteri i bilen man har.

Og å bruke dieselbil i hverdagen fordi den kanskje er litt billigere på langtur blir litt meningsløst.

Vi kjørte ett par tusen km i jula, snittprisen pr kWh endte vel rundt 3kr med en miks av lading på SuC, Ionity og destinasjon.

Det kan man vel. Har selv en MB camper som tas fram årlig til Wacken festivalen og en Fiat Ducato som tas fram når større ting skal fraktes. Ellers kjøres det med L1-L7e kjøretøy.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svk

Da ser det ut som Tesla både har satt ned prisen på lading Y og 3 :-)

RJK

Ser ut som de og har økt forskjellen mellom ladepris for abonnenter og Tesla-eiere, sammenlignet med prisen for ladende ikke-abonnenter med bil fra annet bilmerke enn Tesla. Nå er det 5,25 vs 7.90 på "peak hours" 16-20 og 4,70 vs 7,10 resterende timer, lest av for Østre Huggenes vei med Moss/Rygge.
Bosted Oslo

Egil S

Jeg satt å tenkte litt på disse abonnementsordningene.

Hva om CircleK, Shell, Esso og de andre hadde pumpeprisen på 45kr literen.
Men om man betalte et abonnement på 1000kr i måneden så fikk man fylle for 18kr literen hos den kjeden.
Hadde vel blitt ramaskrik kan jeg tenke meg.

Men i realiteten er det det samme som skjer med elbillading, 9kr uten abonnement, men om du betaler 100-600kr i måneden så kan du få 1,99kr hos noen og 5,1kr hos andre.

De fleste ladeleverandørene hadde prisjustering i september, bensinstasjoner opp til flere ganger om dag.
Prisene burde justeres minst ukentlig, egentlig daglig, hvis bensinstasjonene kan, så kan også strømselskapene.
Det burde absolutt vært prisdifferensiering mellom dag og natt, evt en rushtidsavgift visse tider på døgnet.

Men nå er det vel slik at det er mer inntjening i å ha jevnt høye priser, og de stasjonene som ikke er eid av kraftprodusentene selv har nok fastprisavtaler.
Hvis de kan regulere prisen time for time i husene våre, så kan de det på ladestasjonene også.

Minner nesten litt om mafiavirksomhet dette.

goggo

Sitat fra: Egil S på fredag 20. januar 2023, klokken 17:19
Jeg satt å tenkte litt på disse abonnementsordningene.

Hva om CircleK, Shell, Esso og de andre hadde pumpeprisen på 45kr literen.
Men om man betalte et abonnement på 1000kr i måneden så fikk man fylle for 18kr literen hos den kjeden.
Hadde vel blitt ramaskrik kan jeg tenke meg.

Men i realiteten er det det samme som skjer med elbillading, 9kr uten abonnement, men om du betaler 100-600kr i måneden så kan du få 1,99kr hos noen og 5,1kr hos andre.

De fleste ladeleverandørene hadde prisjustering i september, bensinstasjoner opp til flere ganger om dag.
Prisene burde justeres minst ukentlig, egentlig daglig, hvis bensinstasjonene kan, så kan også strømselskapene.
Det burde absolutt vært prisdifferensiering mellom dag og natt, evt en rushtidsavgift visse tider på døgnet.

Men nå er det vel slik at det er mer inntjening i å ha jevnt høye priser, og de stasjonene som ikke er eid av kraftprodusentene selv har nok fastprisavtaler.
Hvis de kan regulere prisen time for time i husene våre, så kan de det på ladestasjonene også.

Minner nesten litt om mafiavirksomhet dette.

Ja det er jo merkelig at ikke konkurransemyndighetene kommer på banen her.

Det er jo helt tydelig at bransjen samarbeider om prisingen, og det er pr idag ingen av aktørene som forsøker å presse prisene eller som ønsker å konkurrere på pris.

I praksis tror jeg det er Tesla som bestemmer prisene i det norske lademarkedet nå siden de har de fleste og beste ladestasjonene.
Og Tesla ønsker jo selvfølgelig å ha så høyt dekningsbidrag som mulig på salg av lading, men de kunne helt sikkert ha senket ladeprisene på samme måte som de har senket bilprisene og sikkert med enda mere prosentvis enn de gjorde med bilene. Forhåpentligvis gjør de det snart  :)

De andre aktørene legger seg i samme prisområdet eller noe over Tesla fordi det fremdeles er mange som ikke forstår at de kan lade bilen sin hos Tesla.

Politikerne og Elbilforeningen skryter uhemmet i media hver gang det bygges nye ladestasjoner, men de sier eller gjør svært lite om prisingen og konkurransesituasjonen.

Elbilforeningen sit "krav" om kortlesere over alt gir jo dessuten operatørene enda en unnskyldning til å legge på prisene, bare vent å se!

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Stig-Arne

Nå tror jeg nok at folk føler at salg av drivstoff eller elektroner er drevet av mafia virksomhet uansett.

Store forskjellen mellom drivstoff og elektroner, er at det drivstoff kan de lagre på tanker, gjerne 20-30 000 liter i slengen. De kan da altså kjøpe billig, selge dyrt.

Elektronene må de kjøpe der og da, og bør jo da selges for den prisen de handles inn for, med div. påslag for å tjene inn ladestasjonen.

Tesla har uttalt at de har høyrere priser på stasjoner som er mindre i bruk, nettopp for å dekke inn kostnadene, så derfor kan man oppleve at det er billigere å lade på en stasjon som brukes mye, kontra en som brukes lite.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA