Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El-scooter fra Arngren..?

Startet av bosonic, søndag 28. januar 2007, klokken 11:33

« forrige - neste »

bosonic

Det er bare å venne dere til tanken:
Elbilen kommer i nær fremtid til å være lik Mitsubishi sine utgaver med hjumotorer. Les forøvrig denne artikkelen i Dagens Næringslliv som gjør en artig sammenligning med utviklingen innen data og Elbilen.
http://web.mac.com/havarde/iWeb/blog/greencars/FAB494F6-720D-4191-887F-20BBCFE63B57.html
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

goggo

Sitat fra: bosonic på lørdag 27. januar 2007, klokken 23:49
Det er bare å venne dere til tanken:
Elbilen kommer i nær fremtid til å være lik Mitsubishi sine utgaver med hjumotorer. Les forøvrig denne artikkelen i Dagens Næringslliv som gjør en artig sammenligning med utviklingen innen data og Elbilen.
http://web.mac.com/havarde/iWeb/blog/greencars/FAB494F6-720D-4191-887F-20BBCFE63B57.html


Interresant og flott artikkel det der, og forhåpentligvis har Håvard Ellefsen rett i sine spådommer.
Men vi har jo sett hvor lett (= omtrent UMULIG!!)  det er for bil-industrien å tenke i nye baner og få ny teknologi på plass.
På den annen side; hvis bil-industrien blir TVUNGET til å gjøre noe så kan de virkelig utrette mirakler, men kun så lenge de må - ref: EV-1.
Jeg har faktisk sett en EV-1 og snakket med to tidligere eiere/leasing-kunder, og det er ingen tvil om at det er en nyyyydelig bil både designmessig og teknologisk, men når bil-fabrikanten ble overlatt til seg selv så bestemte de seg altså for å drepe denne "farlige" moderne teknologien som det var kjempestor interesse for i markedet og som var slik en stor konkurrent til deres "ordentlige" biler.


Jeg er en nyfrelst elbil entusiast som ikke engang har min egen elbil ennå  :-[
Men jeg la ferien min til California og Altcarexpo ( www.altcarexpo.com ) nå i desember for å bli "enda mere frelst"  :)
Det som møtte meg på Altcarexpo var ikke entusiastiske bilfabrikanter - bortsett kanskje fra Toyota som forsøkte å kuppe helle utstillingen ved å fylle alle parkeringsplasser med brukte Priuser til salgs.

Nei, hva fant jeg når jeg endelig kom meg forbi alle Priusene? Jo - på alle stands var det  entusiaster som syntes det var for j..lig å kjøre rundt i tunge bensinslukende doninger når det blant folk flest var virkelig stor interesse for å kjøre/kjøpe mere fornuftige alternativer. 

Altcarexpo var altså en utstilling for alternativ transport, og den ble holdt samtidig med den store "LA Auto Show" eller hva det nå heter.
Nå skal det jo være stor bilutstilling i Lillestrøm til høsten - hva skjer med elbilene og hydrogenbilene og el-scooterne da?
Skal det fremdeles være de tradisjonelle bilselgerne som på sine stands skal vise fram sitt miljøalibi for de "gærningene som absolutt skal ha noe nytt" i stedet for å kjøpe en trygg gammel doning fra de store bilfabrikkene?

Jeg bare spør:   Burde vi ikke hatt en "alternativbilutstilling" der alle miljø-krefter samles for å vise fram til folk flest i Norge at det faktisk er håp i enden av tunellen, og at det ikke nødvendigvis er de tradisjonelle bilfabrikantene som vil komme med løsningene?

Når jeg nå likevel er i "pratehumør".. Vi har mange gode elbil-entusiaster i Norge, men hvor er PHEV-entusiastene?
Jeg må si at hvis det var èn teknologi jeg så på Altcarexpo som virkelig ga meg håp om at det kan skje store ting på få år; så er det PHEV. Les mere her http://www.pluginamerica.com/


Til slutt: SORRY for så langt innlegg. Entusiasmen "tok meg" igjen....

mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA