Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: OVersikt Signatur reservasjoner i Norge

Startet av RunarBT, onsdag 07. november 2012, klokken 21:24

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. september 2013, klokken 21:03
Guffer på når jeg kjører på motorvei/trafikkert vei, men ikke i boligstrøk (for ikke å fremstå som bygderåner, og for å være allright mot de som bor langs veien :) )
Spe i boligstrøk er det fint med litt guffe som høres utenfor bilen- da blir iallefall fotgjengere varslet at man kommer. I Tyskland er man svært opptatt av at langsomtkjørende elbiler ikke høres. Mange får en syntetisk kjørelyd -senest Renault Zoe. Da er TMS alternativet litt bass fra lydanleget 8)

sindrej

Å kjøre rundt som tenåringene der skiltplata skragler av bassen blir over mitt lik :P  Nå håper jeg virkelig ikke det er mulig på TMS da ... men seriøst; eneste måten jeg sitter i min bil med volum på 11 er med hørselvern.  Nå er som sagt min musikk normalisert, det må være der forskjellen ligger, selv om mitt inntrykk er at normalisering til vanlig reduserer volumet på de fleste nye skiver.

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på mandag 30. september 2013, klokken 21:42
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. september 2013, klokken 21:03
Guffer på når jeg kjører på motorvei/trafikkert vei, men ikke i boligstrøk (for ikke å fremstå som bygderåner, og for å være allright mot de som bor langs veien :) )
Spe i boligstrøk er det fint med litt guffe som høres utenfor bilen- da blir iallefall fotgjengere varslet at man kommer. I Tyskland er man svært opptatt av at langsomtkjørende elbiler ikke høres. Mange får en syntetisk kjørelyd -senest Renault Zoe. Da er TMS alternativet litt bass fra lydanleget 8)
Å fremstå som en 18-år gammel råner for at fotgjengere skal høre meg er like uaktuelt som å male bilen rosa og montere griseører for å synes bedres  ;D

Jeg er riktignok overrasket over at det ikke er tredd noen regulatoriske krav til lyd fra bilen nedover hodet på Tesla foreløpig, men det kommer vel. Er dog ikke enig, for det er like greit at folk nå begynner å lære seg at biler ikke trenger lage mye lyd, og øynene må brukes! Skal man legge lyd på elbiler kan man også komme med krav om lyd på sykler :)

Evt. pålegge syklister å synge  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OddB

Sitat fra: sindrej på mandag 30. september 2013, klokken 21:46
Å kjøre rundt som tenåringene der skiltplata skragler av bassen blir over mitt lik :P  Nå håper jeg virkelig ikke det er mulig på TMS da ... men seriøst; eneste måten jeg sitter i min bil med volum på 11 er med hørselvern.  Nå er som sagt min musikk normalisert, det må være der forskjellen ligger, selv om mitt inntrykk er at normalisering til vanlig reduserer volumet på de fleste nye skiver.
Ja, i de siste årene har "Loudness"-hysteriet tatt over i musikkindustrien. Musikken er (dynamisk)komprimert i hjel og lagt så høyt som bare mulig. For 25 år siden hadde en CD 10-12 dB headroom, slik er det ikke lenger.
At det blir lavere når du "normaliserer" nivåene når du ripper platene kan godt hende, og det er bra.Det spørs hvilket nivå du normaliserer til...
Hvis du IKKE gjør det og komprimerer musikken til Mp3 vil du risikere å få forvrengninger siden kodekene ikke klarer de kraftige nivåene.
Når man skrur forsterkeren til 11 gir dette et visst antall dB forsterkning av inngangssignalet, da er det det som avgjør hvor høyt sluttresultatet blir. Det er forskjell på en POP CD og en klassisk konsert på NRK P2.
Når det gjelder lyttenivået på radio har NRK i samarbeid med de andre radiostasjonene blitt enige om å jevne ut nivåene mellom stasjonene på DAB-nettet slik at de oppfattes like høyt.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Milzit

Er det stor forskjell på lossless filformat og streming over Bluetooth ? Er det FLAC filer dere bruker? Noen som har link til minnepennen laumb som ble nevnt her? Takk;-)

laumb

Kjørte på nyeste albumet til MUSE, kjøpt på nettet i FLAC. Synes dette var en behagelig affære - på 11.

Noen som har kjøpt samme albumet som vil teste? Har ikke etterbehandlet filene.
Bruker for det meste FLAC.

sindrej

Jeg har kjøpt samme, 24 bit versjonen, men den er normalisert etterpå.  Hvis du sender meg en link til en av dine filer skal jeg teste om det er forskjell.  Blir borte fra bilen til Torsdag da ..

Cato76

Første låt i Teslaen var " oh, se der fyller'n for kr 14,50 for liter'n" -egenkomponert låt  8)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

fredag

Fikk bilen min igår. Første sangen ble: "Destroy everything you touch" av Ladytron :-)

Equalizer-innstillingene som bilen kom med var ekstremt overdrevet, og ga merkbart dårligere lyd.

Fikk ikke til å hente musikk fra iPhone med USB-kabel, kun med blåtann. Skal det ikke gå an å koble til med USB-kabel? Kabel funker fint på i-Miev...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Frodebo

Må vel gjøre klar en stick med mye god lyd, og da faller nok valget på Steely Dan. Perfekt musikk og perfekt lyd på et perfekt lydanlegg i en perfekt bil. Ser fram til det gitt ;-)

Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

stor66

Sitat fra: fredag på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 07:53
Fikk ikke til å hente musikk fra iPhone med USB-kabel, kun med blåtann. Skal det ikke gå an å koble til med USB-kabel? Kabel funker fint på i-Miev...
Niks. På samme måte som at det ikke går an å hente ut musikk fra en iPhone koblet til en PC. Apple kjører en proprietær løsning på lagring av musikken i telefonen, og det gjør at musikken kun kan streames over bluetooth til bilen.

Du kan evt. kopiere ut hele musikkbiblioteket ditt ut på en USB-pinne og plugge inn den.

Eller vente på at Elon blir enig med Timothy om noe.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Anders Heibø

Takk OddB for at du forklarte "Loudness war" så grundig!

Det tar litt tid før anlegget har spilt seg inn (Vil høres hardt og ekkelt ut i begynnelsen på en del låter) Steely Dan sitt "Everything Must Go" i 24/192 FLAC var ett av få jeg kunne skru helt opp til 11 i begynnelsen uten at det ble høyt. Andre album var 7 plagsomt..

AC/DC er vel kanskje ett naturlig valg, men for meg ble det Jason Mraz... Passet for en glad guttunge med nytt leketøy :-)

I mitt anlegg (oppgradert) opplever jeg at Eq'n er forferdelig dårlig. Farvelegger lyden litt for mye og jobber i feil område. Det er en liten fasefeil på høyttalerne i området 1,2 og delvis opp til 1,9Khz, som gjør at mye av musikken låter hardt og høyt uten å være det. Er ett kjent triks for å få ting til å låte høyt når man har begrenset kvalitet, så mulig de har gjort det med vilje men mulig de bare har bommet bitte litt... Her var trikset å flytte sweetspot til setet. +2 frem og 8 til siden! Hvis sidemann skal ha godlyd vil jeg faktisk foretrekke +2 frem og 8 til motsatt side fremfor å ha lyden sentrert i midten. Har ikke hatt tid til å fikle så mye med dette da jeg stort sett kjører men det skal være mulig å finne en enda bedre sweetspot plassering :-)

Men en ting er sikkert! Til prisen jeg betalte er det Knallbra :-)
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

den12mann

Ser det skrives at blåtann er elendig. Er det så ille at å streame iPhone via BT ikke er et reelt alternativ?

Fu Manchu har forøvrig fått en utfordrer i Monster Magnet sin eminente Powertrip

Anders Heibø

Sitat fra: den12mann på lørdag 05. oktober 2013, klokken 08:38
Ser det skrives at blåtann er elendig. Er det så ille at å streame iPhone via BT ikke er et reelt alternativ?

Kanskje det er en av mine poster du har lest? Jeg postet noe under tema "Høyoppløslige musikkfiler" http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9419.msg121420.html#msg121420
For meg som jobber fulltid som lyd-designer er det ikke godt nok, men som jeg oppsummerer med i posten min vil det funke for de fleste. Kjæresten min vil nok benytte seg av dette når hun får seg ny iPhone som støtter avspilling via blåtann.

Alle har forskjellige ører så lytt selv! Men på første turen ville jeg hatt med en stick. :-)
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA