Hovedmeny

Gummilister til glasstaket

Startet av Tore_tang, mandag 02. januar 2023, klokken 10:12

« forrige - neste »

Tore_tang

Hei, jeg lurte på om noen hadde erfaringer med gummilister til glasstaket, f.eks https://www.bilkomponenter.no/products/taklist-for-reduskjon-av-vindsus-tesla-model-y

Jeg er ikke på jakt etter støyreduksjon på sommerstid da det er helt ok men snø og is som smelter og deretter fryser lager jo et spetakkel. Det samme har vært tilfelle på Model S, X og 3 jeg har hatt. Tanken var at disse kunne hindre snø og is og komme inn mellom glassene på taket?
Tesla YP 2023
Tesla Model 3 2021
Tesla X100D 2019
Hyundai Kona 2019
Tesla Model X 2017
Tesla Model S 2015
Tesla Model S 2013

Lucaria

Idag dryppet det litt på meg fra overgang glasstak/tak foran. Tror det var kondens da jeg ikke opplevd dette når jeg vasker med høytrykk. Men dette har jeg aldrig vart med om før på andre biler. Måtte tørke bort noen store dråper rett over meg imorges. Får håpe det ikke er sprek, da kan gummlister bli aktuellt. Får følge med framover.

Klykken

kondens? Tre tips:
Spark av snø på føttene før du setter deg inn.
Pælm stoffmattene til fordel for gummimatter med sølekant, typ 3DmaxPider sine.
Og benytt deg av forvarming
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lucifer-

Har i tillegg hatt veldig god erfaring med å kjøre klima-anlegget en del på manuell for å ha på AC. Tørker mye fortere opp inni bilen da.

Lucaria

Sitat fra: Klykken på mandag 02. januar 2023, klokken 16:10
kondens? Tre tips:
Spark av snø på føttene før du setter deg inn.
Pælm stoffmattene til fordel for gummimatter med sølekant, typ 3DmaxPider sine.
Og benytt deg av forvarming

Jeg gjør alle disse tingene. Dette er første gang jeg opplevd.

Lucaria

dette kommer fra is på innsiden av vindu.

Idag kjørte jeg tin-bil og brukte 5% batteri på dette før tur. Her er all is på utsiden av frontvindu smeltet og bilen har en fin innertemp, men det er fortsatt is på innsiden av frontvindu samt rundt om kanten av takvindu. Så kjørte jeg dit jeg skulle ca 40min, med AC og det var fortsatt is på innsiden av takvindu. Rett i overgang glass/tak så var det lange striper med is, og etterhvert som dette smeltet så kunne det dryppe, men det meste renner in "under" overtaket igjenn.

Parkerte i parkeringsgarage noen timer, og hvis ikke så lurer jeg på om det noensinne ville smeltet helt med kjøring og normal temp inne i bilen (20-21 grader og AC på).

Bak var det ganske store områder med is på innsiden av vindu.
Dette har jeg aldrig opplevt med noen bil før.

Etter turen sjekket jeg forbruk og bilen mener jeg brukte mer en normalt med oppvarming og mitt på tre med selve kjøringen.

Klykken

Har hatt min Y siden september 2021. Aldri opplevd is på innsiden, og bor i nord trøndelag. Vi har temperaturer ned mot 30-, metervis med snø og regn.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lucaria

Noen annen som opplevt dette? Bør man melde in i app? Det virker jo ikke igentlig som det er åpent fordi det kommer ikke in vann når jag vasker bilen eller når det regner.

Og ser man på bilden over baksete så er det som en stor flekk med is, der jeg har skrapet litt for å forsikre meg om at det er på innsiden.

Dessuten blir kondens på innsiden av frontvindu som små isklumper som så tines og tørker og lager "vannflekker" på innsiden av frontvindu hvilket er ganske irriterende da det er litt knotete å pusse dette perfekt.

snakkesalig

Hvorfor lurer du på om du skal melde inn dette? Det er ikke sånn at du får minuspoeng eller noe om du melder inn saker som viser seg å ikke være en feil..

Lucaria

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 04. januar 2023, klokken 11:04
Hvorfor lurer du på om du skal melde inn dette? Det er ikke sånn at du får minuspoeng eller noe om du melder inn saker som viser seg å ikke være en feil..

Fordi det første svaret var at jeg burde passe på fuktigheten selv. Så jeg vet jo ikke om jeg varmer kortere en andre og om det er noe jeg kan gjøre annerledes for å unngå.

Skjønner hva du mener på en måte, men på en annen side tar det tiden vekk fra reella jobber hvis alle melder in hver eneste fluelort de finner, så det å forsikre seg om at man gjøre ting riktig selv en ekstra gang ser ikke jeg på som noe galt.

Kim-

Kjør på med varme, med en liten glipe på vinduene, slik at fuktigheten går ut. Kommer der tilbake innen kort tid er det nok lekkasje. Ikke antydning til noe sånt her
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

snakkesalig

Sitat fra: Lucaria på onsdag 04. januar 2023, klokken 11:16
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 04. januar 2023, klokken 11:04

Fordi det første svaret var at jeg burde passe på fuktigheten selv. Så jeg vet jo ikke om jeg varmer kortere en andre og om det er noe jeg kan gjøre annerledes for å unngå.

Skjønner hva du mener på en måte, men på en annen side tar det tiden vekk fra reella jobber hvis alle melder in hver eneste fluelort de finner, så det å forsikre seg om at man gjøre ting riktig selv en ekstra gang ser ikke jeg på som noe galt.

Joda, ikke meningen å være surmaget, beklager det, men jeg forstår ikke hvorfor mange velger å rådføre seg med random synsere på div fora når bare Tesla kan gi deg fasit.

Nå har du mange fine bilder og beskrivelser, legg alt inn i appen og jeg er sikker på at ingen vil se på det som bortkastet tid.

Og om du vil ha enda en random synsing fra en surmaget forumbruker: Det drypper fra taket ditt. Det er ikke normalt. Få Tesla til å fikse det.

Lucaria

Jeg har lagt det in nå. Men det var vanskelig å legge ved bilder, de bare kom med tomme. De får spørre meg videre hva de trenger for info.

Silkefot

Har du lagt merke til om bilen rapporterer automatisk avdugging i blant? Virker som om du har mye fuktighet inne i bilen og for min del har jeg aldri har så lite dugg i modell Y som noen av mine andre biler
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Lucaria

Sitat fra: Silkefot på onsdag 04. januar 2023, klokken 13:28
Har du lagt merke til om bilen rapporterer automatisk avdugging i blant? Virker som om du har mye fuktighet inne i bilen og for min del har jeg aldri har så lite dugg i modell Y som noen av mine andre biler

Ja jeg tror den gjorde det i begynnelsen men det var lengesiden jeg sett. Om det er fordi man blir litt blind av alle meningsløse meldinger om tilldekket kamera eller om den sluttet virke vet jeg ikke.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA