Hovedmeny

Montere takstativ i -20

Startet av Arne1, søndag 01. januar 2023, klokken 16:51

« forrige - neste »

Arne1

Hei!

Tenkte å sette på takstativet i morgen, men det er -20.
Vil det være større fare for at glasset kan sprekke? Burde jeg vente?

Kim-

I teorien skal du ikke være borti glasset
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ToWalkOrDrive

Det er viktig, etter å ha fått nedi metallvinkelen (braketten), å kjenne om du kan skyve den frem og tilbake, mer enn et par cm. Kan du det har du bommet på festepunktet, og sannsynligvis ikke gått dypt nok. Når du har fått den på plass skikkelig så stopper den i en liten metallramme (under glasset).
Dersom det er is og snø kan det være ekstra fort gjort å ikke få driten på rett plass. 3mm for høy montering = knust takglass...
Tesla Model Y                         2021-

sjokomelk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. januar 2023, klokken 12:40
Det er viktig, etter å ha fått nedi metallvinkelen (braketten), å kjenne om du kan skyve den frem og tilbake, mer enn et par cm.
Her skulle det vel vært millimeter? Kan du flytte den flere centimeter har du bommet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

k1

Sitat fra: sjokomelk på mandag 02. januar 2023, klokken 14:13
Det er viktig, etter å ha fått nedi metallvinkelen (braketten), å kjenne om du kan skyve den frem og tilbake, mer enn et par cm.
Her skulle det vel vært millimeter? Kan du flytte den flere centimeter har du bommet.
Les hans neste setning... så er dere enige.

Arne1

Monterte i dag. Gikk fint - selv om der var litt snø og is der. Ingen sprekker i glasset 👍

Tesla1

Kjøper allle orginalt stativ eller er det kurant å bruke andre leverandører med tanke på knuse glass problematikken?

F.eks. dette fra enklerebil: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=259521859

Slarre40

https://www.bilstyling-as.no/products/takstativ-tesla-model-y-2020-aerodynamic-profiler

Noen som har kjøpt dette?
Ser "bedre" ut med tanke på bøyen i de originale stativene. Gjør det mye enklere å montere bred takboks uten å måtte brette den i to-ish for å få strammet festene :-D
Trondheim

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Tesla1 på tirsdag 03. januar 2023, klokken 12:15
Kjøper allle orginalt stativ eller er det kurant å bruke andre leverandører med tanke på knuse glass problematikken?

F.eks. dette fra enklerebil: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=259521859
Har knust takglass med originalt takstativ. Ingen nåde eller forståelse fra Tesla der. Gikk heldigvis på vanlig glassforsikring. Så jeg ville ikke vært så redd for uorginalt.

Lucifer-

Bare vær klar over at det er ulovlig å ha taklast med noe annet enn Teslas orginale stativ på bilen.
Det har også vært folk som har klaget litt på støynivå fra de uorginale.

Sånn bortsett fra det er det vel bare å kjøre på. Jeg har selv orginalt takstativ med Thule Flow på, synes det ble veldig bra, og ikke vanskelig å åpne/lukke heller.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Lucifer- på onsdag 04. januar 2023, klokken 08:30
Bare vær klar over at det er ulovlig å ha taklast med noe annet enn Teslas orginale stativ på bilen.
Det har også vært folk som har klaget litt på støynivå fra de uorginale.

Sånn bortsett fra det er det vel bare å kjøre på. Jeg har selv orginalt takstativ med Thule Flow på, synes det ble veldig bra, og ikke vanskelig å åpne/lukke heller.

PS: Dersom en f.eks. skal ha noen få planker på de originale Tesla-takbøylene må en være obs på tre ting:
- Det er ikke noen gummilist som stikker opp på bøylene, sånn at plankene sklir (jeg dyttet inn 30 cm med Thule-gummi i hver bøyle for å fikse dette - er samme T-spor som brukes)

- Siden bøylene er bøyde, så sklir plankene litt før du får montert de (særlig om du ikke har mekket til gummilist (ref første punkt))

- Takbøylene er smalere/tynnere i endene (ut mot sidene), sånn at hvis en binder planker på vanlig måte på taket, og ting begynner å skli litt så blir båndene løsere jo lenger ut plankene sklir. For å bøte på dette bør en binde plankene med ett bånd foran og et annet bånd bak, og surrer godt flere runder på hver bøyle - da sitter det fast
(var litt overrasket da jeg hadde kjørt 5 mil og så at plankene nesten begynte å henge utenfor vinduet)

Klykken

Jeg pleier å ha trelast på tilhenger. Anbefaler alle å gjøre det, slik at det er mulig å sikre lasten tilstrekkelig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på onsdag 04. januar 2023, klokken 09:13
Jeg pleier å ha trelast på tilhenger. Anbefaler alle å gjøre det, slik at det er mulig å sikre lasten tilstrekkelig.

Ja, det pleier jeg og. Har til og med min egen henger. Mitt nesten-uhell var fra før Tesla monterte hengerfestet (var et halvt års ventetid på krok). Men er nok mange som ikke har så lett tilgang på henger, eller ønsker å bruke masse penger på å frakte 3 planker 1 kilometer. Det skal fungere å frakte opp til 75 kilo på taket.

Hørte for øvrig nettopp om at en kan leie henger nesten gratis....sånn ca 118 kroner for 3 timer. Er visst reklamen på hengerne som gjør det lønnsomt for utleier:  https://freetrailer.com/no/

snakkesalig

Handyman

Sitat fra: k1 på mandag 02. januar 2023, klokken 14:17
Sitat fra: sjokomelk på mandag 02. januar 2023, klokken 14:13
Les hans neste setning... så er dere enige.
Nei, det skulle stått mm. Men vi som vet det, skjønner jo at han skriver feil. Det er verre med de som leser det slik det står og tror at den kan beveges opp til et par cm. Da går det galt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA