Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Begrensninger i Enter forsikringen

Startet av tomrh, onsdag 07. november 2012, klokken 14:31

« forrige - neste »

tomrh

Hurtigladet hos EVPower fredag kveld (ABB hurtiglader), den siste streken forsvant ca. 800 meter før jeg rakk fram til hurtigladeren. Restkapasitet var 11% iflg. hurtigladeren. Den ladet opp til 82% og total energimengde ble til slutt 10,9 kWh.

Men disse tallene går ikke opp.

Hurtigladeren tror batteriet har 10,9 kWh / (0,82 - 0,11) = 15,4 kWh kapasitet. Men batteriet skal være på 16 kWh, ikke sant? Hvor i all verden er de siste 0,6 kWh blitt av? ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hkaspenberg

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 22. oktober 2012, klokken 09:32
Hurtigladet hos EVPower fredag kveld (ABB hurtiglader), den siste streken forsvant ca. 800 meter før jeg rakk fram til hurtigladeren. Restkapasitet var 11% iflg. hurtigladeren. Den ladet opp til 82% og total energimengde ble til slutt 10,9 kWh.

Men disse tallene går ikke opp.

Hurtigladeren tror batteriet har 10,9 kWh / (0,82 - 0,11) = 15,4 kWh kapasitet. Men batteriet skal være på 16 kWh, ikke sant? Hvor i all verden er de siste 0,6 kWh blitt av? ???

Som det er skrevet om i en annen tråd viser hurtigladeren på Vestby at min iOn (og andres iMiev og iOn'er) kun har 15 kWh kapasitet.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

tomrh

Og jeg har 0,4 kWh mer enn dere? Sier dette noe om hurtigladerne eller bilene mon tro?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

jeg tror ikke de stemmer helt men har sett det er mye forskellig  men ser dene i bunnen av lier bakkene er mer eksakt

sukram

For søstrene (I on og zero), gjelder i følge instruksjonsboken til 2012 modellen side 122 at batterikapasiteten er redusert til 14,5 kw.
Se forøvrig diskusjon på : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6102.0.html

Dette gjelder biler reg, etter mai 2012
2010 Think Zebra fra konkursboet
1996 Audi 2.8 Q
1993 Mercedes 220
1984 Nissan Patrol K160
1976 Honda 350XL

hkaspenberg

Sitat fra: sukram på mandag 22. oktober 2012, klokken 11:34
For søstrene (I on og zero), gjelder i følge instruksjonsboken til 2012 modellen side 122 at batterikapasiteten er redusert til 14,5 kw.
Se forøvrig diskusjon på : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6102.0.html

Dette gjelder biler reg, etter mai 2012

Ja, men begge typer biler rapporteres som 15 kWh av hurtigladeren på Vestby, ref http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6102.msg64409.html#msg64409

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

tomrh

Ja, hadde disse trådene i bakhodet da jeg startet denne. For da kan vi vel egentlig ikke stole på hva hurtigladerne viser?

Jfr. denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6015.0.html

Svaret fra ABB der er at hurtigladeren bare mottar SOC fra bilen og viser denne i displayet. Altså kan vi ikke skylde på hurtigladerne. Det må dermed være ulik totalkapasitet i bilene?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

#8
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 22. oktober 2012, klokken 14:11
"Quick Chargers: Ignore The Charge Percent!"

http://www.saxton.org/tom_saxton/2012/09/dcqc-soc.html

Thomas
Ja, men ABB mener dette ikke gjelder deres hurtigladere (jeg tok det opp med EVPower, jfr tråden jeg refererte til). De gjengir bare bilens egen SOC og skal derfor være til å stole på.

Batterier degraderes jo over tid. Da lurer jeg på om dette vil bli synlig på hurtigladeren? F.eks. at totalkapasiteten bare blir 14 kWh om noen år? Hadde vært interessant om andre også kunne regne ut bilens totale kapasitet ved hurtiglading:

    Total kapasitet = Antall kWh ladet * 100 / (prosent slutt - prosent start)

Tipper forresten det blir noe annet enn 15 kWh som hurtigladeren på Vestby alltid viser?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 22. oktober 2012, klokken 14:30
Ja, men ABB mener dette ikke gjelder deres hurtigladere (jeg tok det opp med EVPower, jfr tråden jeg refererte til). De gjengir bare bilens egen SOC og skal derfor være til å stole på.

Det tror jeg stemmer. De rapporterer dog "true SOC", ikke det vi får fra SOC-meteret. Dvs. at ladestasjonen ikke vil vise mer enn 94-95% når batteriet er fullt siden de øverste prosentene er reservert. Og når SOC-meteret viser 82.2% etter en 80%-lading vil ABB-laderen vise 80%. Så det er en liten differanse her, men stor er den ikke.

Siemens-laderen ser ut til å virke likt som ABB-laderen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

CHAdeMO Laderene uansett fabrikat viser nok bare det som systemet i bilen forteller. Hvordan skulle de kunne vite noe om batteriene som er montert i den enkelte bil om ikke "bilen" opplyser dette?
Husk også at de verdier som opplyses i brosjyrer er nominelle verdier med en verdi +/- en naturlig spredning kanskje 5-10%.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

#11
Kom også til å tenke på at et annet usikkerhetsmoment er at dagens målemetoder for ladning nok har en brukbar usikkerhetsmargin, noe jeg forsøkte å drøfte litt i denne tråden uten at det slo særlig an: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6217.0.html

Når man lanserer gjennombrudd i forskningen når man kommer ned på +/- 5% sier det jo seg selv hvordan ståa er.

Likevel kan vi anta at antall kWh ladet er svært nøyaktig (oppgis ihvertfall med 3 desimaler på EV Powers ladere). Men angir det tallet hvor mye strøm hurtigladeren har ladet bilen med, eller hva batteriet faktisk har mottatt? Er vel en tapsfaktor der. Må jo tro det er hva batteriet faktisk har mottatt, ellers blir jo regnestykket i den første posten mye styggere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#12
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 22. oktober 2012, klokken 20:27
Kom også til å tenke på at et annet usikkerhetsmoment er at dagens målemetoder for ladning nok har en brukbar usikkerhetsmargin, noe jeg forsøkte å drøfte litt i denne tråden uten at det slo særlig an: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6217.0.html

Når man lanserer gjennombrudd i forskningen når man kommer ned på +/- 5% sier det jo seg selv hvordan ståa er.

Likevel kan vi anta at antall kWh ladet er svært nøyaktig (oppgis ihvertfall med 3 desimaler på EV Powers ladere). Men angir det tallet hvor mye strøm hurtigladeren har ladet bilen med, eller hva batteriet faktisk har mottatt? Er vel en tapsfaktor der. Må jo tro det er hva batteriet faktisk har mottatt, ellers blir jo regnestykket i den første posten mye styggere.
Dersom det er antall kWh ladet som oppgis er nok dette tallet svert nøyaktig. Batteriet har motatt dette siden DC laeren går direkte på batteriet.
Nå har batteriet i seg selv et tap. Antall kWh inn er ikke det samme som antall kWh ut. Om det er inn eller ut kapasiteten bilfabrikken oppgir som nominell verdi på batteriet er også usikkert.

Men det kan jo hende at det tallet som oppgis fra laderen er hva som trekkes fra nettet, og som eieren av laderen må betale for.
Til syvende og sist er det jo hva en trekker fra nettet for å få batteriet fulladet som teller. (Hva som går ut av batteriet i kWh er vel uinteresant , det er forbruket fra nettet en betaler for)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Her er en japaner som kjører en 2011-mod imiev helt fullstendig tom.



Han hurtiglader totalt 12,4 kWh fra 0% til 80%. Hans kapasitet må da være 12,4 * 100 / (80 - 0) = 15,5 kWh. Som ligger svært nært mitt resultat på 15,4 kWh. Og hvis dette som du sier, griffel, er strømmen man betaler for, er det vel litt tap i ladingen. Hvor mange prosent tap er det i hurtiglading mon tro? Tar vi med tapet nærmer kapasiteten seg da 15 kWh som hurtigladeren på Vestby viser. Altså er kapasiteten for alle praktiske formål bare ca. 15 kWh og ikke 16.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA