Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prisen på batteripakke?

Startet av Jærbuen, onsdag 07. november 2012, klokken 11:39

« forrige - neste »

Jærbuen

Det snakkes hele tiden om ca 30 minutter ladetid opp til 80% med en hurtiglader. Vil det si at man ikke får ladet mer enn 80% med hurtiglader?

Har ikke fått testet dette ennå, da jeg venter på å få bilen registrert.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Granheim

Ja det er riktig, det lades bare opp til 80% via hurtiglader.

En teknikker hos Mitsubishi sammenliknet det med å helle light brus, f.eks cola zero, i et glass. Heller du for mye vil det bruse over, men etter hvert legger det seg på et lavere nivå. 80% er for å hindre at det "bruser" over.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

jkirkebo

Sitat fra: Granheim på søndag 21. oktober 2012, klokken 21:23
Ja det er riktig, det lades bare opp til 80% via hurtiglader.

En teknikker hos Mitsubishi sammenliknet det med å helle light brus, f.eks cola zero, i et glass. Heller du for mye vil det bruse over, men etter hvert legger det seg på et lavere nivå. 80% er for å hindre at det "bruser" over.

Det gjelder ihvertfall ikke Leaf. Jeg har ladet til 100% på hurtiglader uten problem. Men det begynner å gå ganske sakte når man passerer 70-75%. Jeg satser derfor på å hurtiglade i området 25-75% når jeg kjører på langtur. 25% for å ha en buffer i bunn og 75% for å optimalisere ladehastighet. Dermed passer en avstand på 60-70km mellom hurtigladerne perfekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.Strom

Man kan lade opp til 100% med strøm fra en hurtiglader.
Men man kan like greit koble fra hurtigladeren og koble til en 16a lader for siste 20-25% som du nevnte går siste % sakte og det er fordi bilen selv regulerer hvor mye den vil ha inn. Så cola analogien stemmer fint den, man heller fra en 1,5l flaske hele tiden, men vinkelen på flaska må justeres ettersom glasset blir fullere for at det ikke skal bruse over

jkirkebo

Sitat fra: Trond.Strom på mandag 22. oktober 2012, klokken 10:39
Man kan lade opp til 100% med strøm fra en hurtiglader.
Men man kan like greit koble fra hurtigladeren og koble til en 16a lader for siste 20-25% som du nevnte går siste % sakte og det er fordi bilen selv regulerer hvor mye den vil ha inn. Så cola analogien stemmer fint den, man heller fra en 1,5l flaske hele tiden, men vinkelen på flaska må justeres ettersom glasset blir fullere for at det ikke skal bruse over

Nåja, Så sakte går det ikke. Ved 90% mener jeg å huske ladeeffekten fortsatt var på ca. 12kW. Ved 95% ca. 6kW og ved 98% ca. 4.8kW. Så det går uansett raskere enn med 16A treglading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnejorg1

Jeg tror dette varierer etter hvilken hurtiglader man bruker. Jeg er avhengnig av 100% når jeg skal hjem fra Trondheim, men får ikke mer enn 80% på laderen plassert på lade arena. Når jeg prøver og sette i gang igjen, sier den at batteriet er fult. Jeg kjører da til Gløshaugen, der får jeg fylt opp til 98%. Noe som holder.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. oktober 2012, klokken 15:16
Sitat fra: Trond.Strom på mandag 22. oktober 2012, klokken 10:39
Man kan lade opp til 100% med strøm fra en hurtiglader.
Men man kan like greit koble fra hurtigladeren og koble til en 16a lader for siste 20-25% som du nevnte går siste % sakte og det er fordi bilen selv regulerer hvor mye den vil ha inn. Så cola analogien stemmer fint den, man heller fra en 1,5l flaske hele tiden, men vinkelen på flaska må justeres ettersom glasset blir fullere for at det ikke skal bruse over

Nåja, Så sakte går det ikke. Ved 90% mener jeg å huske ladeeffekten fortsatt var på ca. 12kW. Ved 95% ca. 6kW og ved 98% ca. 4.8kW. Så det går uansett raskere enn med 16A treglading.
Dette er vel temperaturavhengig i tillegg avhengig av biltype.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 22. oktober 2012, klokken 19:50
Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. oktober 2012, klokken 15:16
Nåja, Så sakte går det ikke. Ved 90% mener jeg å huske ladeeffekten fortsatt var på ca. 12kW. Ved 95% ca. 6kW og ved 98% ca. 4.8kW. Så det går uansett raskere enn med 16A treglading.
Dette er vel temperaturavhengig i tillegg avhengig av biltype.

Eksempelet er fra Leaf (ref. trådens navn). Ang. temperatur så spiller det mindre rolle i det øvre området. Batteriet har da allerede blitt varmet noe opp og ladestrømmen er også mye lavere. Ved lave temperaturer vil maks ladeeffekt være lavere og nedrampingen av effekten starte tidligere enn i varmen men ikke være like kraftig. Til slutt mer eller mindre møtes kurvene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jærbuen

Skal nok teste ut, bare jeg får skilt på bilen.

Kan man stille inn maks lading = 80% ved hjemmelading, uten å stille inn timer'en? Altså bare sette limit på 80%, og den skal gjelde for hver lading.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

BE

Sitat fra: Jærbuen på mandag 22. oktober 2012, klokken 21:40
Kan man stille inn maks lading = 80% ved hjemmelading, uten å stille inn timer'en? Altså bare sette limit på 80%, og den skal gjelde for hver lading.

Nei, du må bruke timer.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Trond Arve

Sitat fra: Jærbuen på mandag 22. oktober 2012, klokken 21:40
Kan man stille inn maks lading = 80% ved hjemmelading, uten å stille inn timer'en? Altså bare sette limit på 80%, og den skal gjelde for hver lading.

Du ønsker at lading starter umiddelbart og alltid stopper på 80%? Det er mulig ved å stille timer start og slutt til 00:00.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

MARIUS_EL

Ved 1645 tia idag rullet jeg inn på hurtigladestasjonen på Lier, der sto det allerede 1 Leaf og ladet. Det merkelige var når jeg kom til 76% ble andre lys tent, og det tredje blinket. Da jeg så bort på den andre Leafen var den kommet til 83% før det siste lyset begynte å blinke.. Merkelig!? Finnes det noen logisk forklaring på dette? Kan legge til at den andre bilen ladet fortere enn min. (46A mot 64A).. Legger ved et bilde også.. Kjør debatt... :)

snudet

Chademo laderne lader med parametre gitt fra bilen. "Alt" blir hensyntatt. Disse parameterne er bl.a batteritemperatur. Ingen Leaf er dermed lik og det gir seg utslag i disse forskjellene du observerer.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA