Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Trond Arve, onsdag 07. november 2012, klokken 09:14

« forrige - neste »

elektrolux

Kjører diesel på lengre turer, men kan skrøyde av å ikke å ha fyllt fossilt i Norge på 3-4 år utenom på en tur til Oslo i fjor.

Til gjengjeld flyr jeg ikke lenger, og har stort sett full bil når Camperen er på tur.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

dere sier dere bruker fosil bilen  til lang tun hvorfor ? nå blir det jo hurtigladre nesten overalt 
men utfordrer  alle  med elbil til å kjøre 300 mil på tur hvar det i fjord å skal det i år å med  min i miev
en må bare ha tolmodighet  å litt opfinsomhet

noen som blir med til mallaga med elbil ?

Sverre_E

Eier kun elektrisk bil.
Kjører elektrisk tog og t-bane forbi morgen- og ettermiddags-rushhet. Ellers LEAF mot "strømmen".
Har lånt fossil på "LEAF-avtalen" fra BNH for å komme til fjells.
Med utbygd hurtiglade-struktur vil det bli hel-elektrisk.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Blip

Sitat fra: sven erik på søndag 21. oktober 2012, klokken 20:59
dere sier dere bruker fosil bilen  til lang tun hvorfor ?
Det finnes f.eks. Ingen hurtigladere mellom kristiansand og sandnes.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

elektrolux

Sitat fra: sven erik på søndag 21. oktober 2012, klokken 20:59
dere sier dere bruker fosil bilen  til lang tun hvorfor ?

Det har med tidspress å gjøre: Skal gjerne 1000+ km på 1 dag, og retur 3 dager etterpå. Dessuten drar jeg med meg hele huset, og sparer derfor hotelutgifter.

Det har med plass å gjøre: Er en først i utlandet er det greit å fylle opp medbrakt kjøleskap med rødt kjøtt til 70-80 kr kg mot minst 150 kr/ kg i Norge. Og så har de mye god øl til gunstige priser også. Dessuten skal ungene være med, og det blir for langt å sitte i bagasjerommet i en Think. ( Foretrekker nemlig de minste Elbilene med minst forbruk til alle de korte turene)

Ellers er forbruket av diesel på langtur så liten at det nesten kan regnes som miljøvennlig framfor å fylle dyr og skitten kullkraftstrøm. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

i_expect

Vi (to voksne og to barn) har bare to elbiler siden november i fjor :)

Bor på Sørlandet hvor det ikke er for mange hurtigladere enda og har greid oss utrolig bra. Vi leier eller låner bil når vi skal på langtur (problemet er at vi foreløpig ikke har hatt behov for fossilbil på langtur da vi enten har brukt tog, buss eller fly, og i Danmark har vi brukt elbilen  :D )
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

grenborg1

Vi er en familie bosatt i Oslo med to voksne og to barn (4 og 5 år) som har Leafen som vår eneste bil. Vi var på bilferie i Danmark i sommer og kjører både til hytte på Hvaler og hytte i Hallingdal med elbilen. Manglende hurtigladere på Rv 7 gjør det litt tungtvint til fjellet for tiden, men vi venter på hurtiglader i Flå. Vi har hverken leid eller lånt noen annen bil i denne tiden.
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

cra

Har Caravellen stående til de gangene det skal trekkes henger eller fraktes andre ting som ikke går i Think'en eller Leaf'en. Har ikke kjørt den på måndesvis nå. Trur den står parkert på P-plassen til naboen, og nøklene ligger bakerst i skuffen et sted. Plassene foran min egen garasje er reservert for EL-biler, og Caravellen kvalifiserer ikke.  ;D  Mulig den må ha en gjesteopptreden med batterilader neste gang den skal brukes. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: sven erik på søndag 21. oktober 2012, klokken 20:59
dere sier dere bruker fosil bilen  til lang tun hvorfor ? nå blir det jo hurtigladre nesten overalt 

La meg svare ved å trekke fram to punkter fra spørsmåler ditt:

blir - At det blir hurtigladere betyr ikke at vi kan kjøre elektrisk i dag
nesten overalt - "nesten" skyter ingen mann av hesten, er det visstnok et ordtak som heter. Innen for min aksjonsradius finnes det pr i dag bare en hurtiglader, og den står på det stedet jeg egentlig trenger den minst. Med hurtiglader mellom Ålesund og Bergen vil vi kunne kjøre Leaf'en på alle de turene vi pr i dag trenger Caravellen til, med unntak av "tilhengerturene".  100% elektrisk er fortsatt noe opp og fram, selv for en entusiast. Jeg kan selvsagt kunne selge dieselbilen, men da vil jeg likevel måtte leie bil til noen av de andre turene. Da anser jeg det intil videre som mye enklere og fleksibelt å ha den stående på lur. Den har ingen utslipp så lenge nøklene ligger i skuffen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sven erik

selvklart det er ikke utslipp når den ikke brukes men det er dyrt å sitte med en bil som ikke blir brukt
jeg har som sakt kjørt sandefjord mallaga  å til bake å siste hurtig laderen er i tyskland
en bruker tid ja  jeg har tenkt uansett om det blir hurtig ladre eller ikke å kjøre enten til bergen eller  trondjem med min imiev  for å vise at det går  jeg er ikke bare blitt entusiast jeg vil jobbe for at det virklig blir  så en kann kjøre overalt  får et sted masse hanvendelser om lading ser de behov å muligheten til å tjene litt
men syke peiser som blir nå på lading fra 44 til 50 for 15 min  på hurtig lader
vi må vise oss

cra

Sitat fra: sven erik på mandag 22. oktober 2012, klokken 12:01
selvklart det er ikke utslipp når den ikke brukes men det er dyrt å sitte med en bil som ikke blir brukt

Ja, det er klart det koster noen kroner å ha den stående. Årsavgifta og forsikringa løper jo uansett. Uten at jeg har regna konkret på det enda så er det for oss en akseptabel kostnad pr i dag, tatt i betraktning fleksibiliteten det gir oss. Med mange aktive i familien som skal på kamper, stevner og denslags tror jeg det vil være dyrt og lite fleksibelt å skulle leie eller låne hver gang.

Sitat fra: sven erik på mandag 22. oktober 2012, klokken 12:01
jeg har som sakt kjørt sandefjord mallaga  å til bake å siste hurtig laderen er i tyskland

Ja, jeg er kjent med hva du har gjort, og bøyer meg i støvet. :)  Jeg påstår ikke at jeg ikke kan kjøre hvor som helst i verden med Leaf'en (eller think'en, for den del), men de turene vi typsik snakker om er ei langhelg til svigers i ny og ne, og da er det uaktuelt å skulle overnatte på både tur og retur når vi kan kjøre på 6 timer med Caravella. Resten er tilhengerturer (byggevarer skal hentes, rask skal brunges, eller vi har med campingvogn), og da finnes det pr i dag ikke noe elektrisk alternativ.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Apropos å vente på utbygging av hurtigladenettverk, så var det en tid der man ventet på nettverk av bensinstasjoner: http://energilink.tu.no/no/bensin.aspx

Kan identifisere noen faser her:
1. Fossilt drivstoff kun tilgjengelig på fat. Kun hjemmefylling eller på butikker som hadde fat.
2. Enkle håndpumper popper opp.
3. Utbygging av kommersielle bensinstasjoner med servicetilbud og veiprodukter.

Tilsvarende for elbiler:
1. Lading kun fra hjemmekontakt eller enkle offentlige ladestolper.
2. Enkle hurtigladere popper opp.
3. Utbygging av kommersielle "strømstasjoner" med servicetilbud og veiprodukter.

Vi er helt klart inne i fase 2. Det vil først ta av når hurtiglading kommer inn i fase 3, først da kan vi egentlig kvitte oss med fossilen. Håper det ikke går like mange år som for fossilt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Joakim Sveli

Jeg har kjørt kun elbil siden 2008. Først Think, nå Leaf. Har 2 små  barn og det fungerer utmerket selv med alt av barnevogn og pikk-pakk. Bor i Moss.

Blir det 3 barn så blir det nok en større bil, men ikke snakk om at det blir en fossilbil.

Så det klassiske spørsmålet: "Hva med når dere skal på fjellet"? Det går da tog til fjellet. Mye mindre stress det enn med bil og unger. Eller er det mange i familien som vil byttelåne med LEAFen. Forhandleren jeg kjøpte LEAFen av har billig utleie av fossilbiler til bruk på fjellet om det skulle være ønskelig. Til Blefjell, Rjukan og Kongsberg kommer man seg med LEAFen.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

koffeld

Etter å ha vurdert elbil som bil nr 2 i noen år uten å klare og forsvare økonomien i det (vi bor i byen og har det relativt greit med kollektivtilbud), tok vi steget i februar og byttet Picassoen i en Leaf. For oss var leiebilavtalen fra BnH et avgjørende moment siden vi forventer å ta noen turer utenfor elbilrange. Med tre stk i baksetet er det også greit å kunne leie en litt større bil hvis vi skal være borte noen dager.

Så langt går det over all forventning, bilen er jo strålende i seg selv og leiebilavtalen har også fungert fint de to gangene vi har hatt behov så langt. Jeg ser absolutt potensialet i at hurtigladerne gjør leiebehovet enda mindre etter hvert, men foreløpig er det flott å ha som et supplement, ikke minst mentalt.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Griffel

#29
Jeg vet ikke hvordan jeg skal dekke mitt transportbehov med elbil. Kjører til hytta 6-10 ganger/år 22 mil hver veg, ikke strøm på hytta og sålangt ingen hurtiglader langs veien. 2-3 ganger bruker jeg henger til ved og redskap. Dette tilsvarer ca. 40% av mitt bilbruk. ellers har jeg mange ganger i året behov for å bruke henger. Hageavfall, og skrot til Yggesett avfallspark, så langt i år 4-5 turer. Handling av div materialer for vedlikehold, så langt i år 5-6 turer en på 10 mil hver veg men med mulighet for lading ca. midveis mellom endepunktene. Så lenge familijen trengte to biler var en elbil som bil nr.1 perfekt, og når jeg finner en elbil eller hybrid som i bruk tilfredstiller behovet, og som ligger i samme prisnivå som en rimlig Scoda skal jeg overveie dette sterkt.

Ellers har jeg gjennoppdagt kollektivtransport, du verden hvor mye greiere det er med "Ruter (trafikanten)" på mobiltelefon enn det var før.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA