Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enda en fossilbilbrann!

Startet av Delvis, tirsdag 06. november 2012, klokken 19:03

« forrige - neste »

Delvis

Var hos Din bil og testa en Citroen C Zero i dag, og det ga mersmak.
Men jeg lurer på hva som er forskjellen på å kjøpe bilen hos en forhandler som driver med import av disse,
og en autorisert Citroen-forhandler? Bortsett fra prisen da   ;)
Er det de eksakt samme bilene?

Mr.Zero

Reis til Autoco Bærum og be om "absolutt minste pris" på en Zero! De har igjen noen som bør matche de fleste pristilbud fra gråimportører.. Jeg handlet meg en Zero for tre uker siden og er knallfornøyd! Husk å be om en 10A lader da det følger med 8A lader nå om dagen - og da tar det lang tid å lade opp go'bilen! Lykke til! Og husk å få inn en defavarmer i samme slengen med kabeltilkobling montert bak.  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Kris

Tror ikke det har så mye å si jeg. Har ikke inntrykk av at disse merkeforhandlerne har så mye å tilby annet enn stivere priser. Tror man har mer igjen for å handle med personer av typen Electrolux (her på forumet) som er genuint engasjerte og kunnskapsrike om elektriske biler. Selv føler jeg meg hvertfall ikke særdeles godt ivaretatt av min forhandler.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Delvis

Takk for svar!
Så bilene er helt identiske altså? Ingen forskjell på kjørelys og sånt heller?
Jeg bor ved Trondheim og her finnes det ingen sånne for salg, bortsett fra merkeforhandlerne da. Så jeg satser på å kjøpe en på Finn, og få frakta den opp hit.
Så da blir det å kjøpe usett da. Da må man bare stole på forhandleren. Frakt ligger på 2, 3 tusen så det er ikke så ille. Satser på å kjøpe en med vinterdekk.

På de fleste annonsene står det at de er fritatt for omregistreringsavgift. Men det kan ikke stemme vel? Jeg finner ikke noe ting på nett om at det stemmer vertfall. Det tilkommer vel 11 739,-?

leafster

Så lenge de ikke har vært registrert før, eller det er under 2 måneder(?) siden den ble registrert er det fritak. Fritt etter hukommelsen :)

Delvis

Ok.
Og garantien er også den samme? Kan man levere den inn på sitt lokale verksted på garantien også?

Jærbuen

Jeg har nettopp importert em Leaf fra Nederland, selv, og i medfølgende garantibok står det:

Til den EV-autoriserte Nissan-forhandler, Reperasjonsgaranti - Denne utenlandsregistrerte bilen er dekket av nybilgaranti for tidsrommet og kilometerne nevnt på side 1. Dersom bilen er innenfor vilkårene, skal alle garantireperasjoner føreren forlanger, dekkes uten utlegg for ham/henne
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Mr.Zero

Før du gjør en handel med DinBil, følg mitt råd! Bilene er like. Citroën pushet ut svært mange biler i september som forhandlerne registrerte på seg selv og deretter avregistrerte. Derfor tilkommer ingen reg.avgift. Mange av disse er hentet opp fra Danmark inkludert min. Derfor 8A ladekladd. Ellers er det ingen forskjell. Overbevist om at du gjør en god handel! Jeg velger å tro at du vil bli bedre tatt i mot hos en Citroen-forhandler dersom bilen din er handlet gjennom den norske importøren. Mange gråimportører selger biler med 5 års garanti der de siste 2-3 år en en forsikringsgaranti som kan skape litt ekstra bry for din del. Ta en telefon i morgen, du!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Delvis

Skal ringe en i morgen tenkte jeg.
Men hva menes med forsikringsgaranti?
Og, vil en 8A ladekladd føre til lengre ladetid?

cs erlend

Garantien på 5 år du får ved å handle av en merkeforhandler en et spleiselag mellom fabrikk og forhandler. Fabrikkgarantien gjelder i 2 år tror jeg, de resterende 3 er forhandlerens kostnad. De fleste som selger biler gjør det for å tjene penger, og parallellimporten blir billigere fordi de ikke har kostnader til et serviceapparat eller garantikostnader.
Det du må ta med i kalkuleringen din er hvor mye dette er verdt for deg, og hva det eventuelt vil si om du skal selge bilen etter 2 eller 3 år. Om du skal selge etter 2 år har du en vare som stiller mye svakere på bruktmarkedet enn en som har 3 års garanti "no question asked" igjen. Skal du ha bilen i minst 5 år spiller ikke dette så stor rolle.
De fleste av "Finn" bilene har ett sett hjul. Legg til 6-8000 for ekstra hjulsett og 2-3000 for frakt. Prisdifferansen blir rundt 10.000 i forhold til en "norsk" bil, omregnet til 2.000 pr år eller kr 167 pr mnd over 5 år, og dette er for lite slik jeg vurderer det

Forsikringsgaranti er en kjøpt garanti fra et forsikringsselskap som dekker mye, men sjelden like mye som forhandlergaranti. Har ofte også endel med "liten skrift" og er ikke nødvendigvis gyldig ved eierskifte.

8A lader vil i teorien bruke 60-70 % lengre tid på å lade bilen som en 16A lader. Spiller ingen rolle om du bare lader om natta eller i løpet av en arbeidsdag. Spiller litt større rolle om bilen brukes til mye småkjøring i løpet av dagen og du har behov så mye lading som mulig hver gang du kan plugge inn.

Til slutt - nei jobber ikke i bilbransjen, og ja, jeg kjøpte hos norsk forhandler.
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

Granheim

Jeg har selv importert mange biler fra Tyskland, og hadde aldri trodd at jeg noen gang skulle komme til å kjøpe ny bil hos en norsk merkeforhandler (selv om jeg har jobbet for et par...)

Etter å ha sjekket litt var valget enkelt for meg. Prisdifferansen fra trillingene og opp til Leaf er for stor til at jeg er villig til å betale for det siste setet og de ekstra km, og forskjellen ned til en utenlandsk bil for liten til at jeg kan forsvare det. Så tilkommer selvsagt det viktige poenget med 5 års garanti. For min egen del tror jeg det er sannsynlig at bilen byttes ut etter fire år, nettopp for å kunne selge den med nybil garanti.

Jeg har også fulgt nøye med på finn.no for å se om det dukket opp noe brukt, men idet jeg verdsetter "brake" funksjonen på girvelgeren på i-Miev, samt at jeg har veldig lyst på funksjonen med å varme opp kupeen mens bilen står plugget i, er det kun en 2012 mod av i-Miev som er aktuell for meg, og jeg har ikke sett noen brukte annonsert på finn.no. Dermed ble det en flunkende ny rasberry red utgave som nå står i butikken og venter på meg. Jeg gleder meg stort og føler meg veldig trygg på valget.

Lykke til  :)
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Delvis

Men kan det være sånn at ALLE importbilene har en garanti på 2 år. Selv om selger setter '60 måneders garant' i i annonsen?
Står ingenting om at de 3 siste årene er forsikringsgaranti som kjøper må koste selv.

e-max

Fabrikkgarantien på ION (om den er importert fra et hvilke som helst EU land) er på 5 år/50.000Km på alt det elektriske og 2 år/ubegrenset kjørelengde på resten av bilen og 7 år på rust.
Når det gjelder 2 år på selve bilen så er dette kjent teknologi som vanligvis ikke bryter sammen. Det viktige er dette nymotens elmotor og batterigreiene som krever lang garantitid.

Dersom fohandler gir lengre garanti tid eller flere km så er det en godvilje fra hoved-importør som de dekker utenom.

Alle garanti saker som gjelder "fabrikkgarantien" kan utføres kostnadsfritt på Peugeot verksted selv om bilen er hentet i utlandet. Hvis du importerer selv eller kjøper av "gråimportører" så sørg for å få med garantibeviset der dette står.
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Mr.Zero

Delvis - har du ringt Autoco Bærum AS for pristilbud?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Delvis

Autoco selger dem for rundt 190 000. Og det er uten vinterhjul og frakt.
Sandvika bil har en 2011 (7500 km) ferdig levert med vinterdekk i Trondheim til 159 000. Passer bedre med mitt budsjett. ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA