Tull å kjøpe model x nå?

Startet av siljan, tirsdag 20. desember 2022, klokken 22:38

« forrige - neste »

siljan

Er det tullete å vurdere model x som bil nå som det finnes andre alternativer, jeg bare syntes prisen begynner å bli så lav nå

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=280385272

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=284989763

Kim-

Det er biler som er kjørt over 100k..  Den ene er kjørt 190k klart prisen synker da
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stig-Arne

Ja ville jeg ha sagt. Om du ikke har en god lommebok så er det litt galskap. Bil som Model X som nærmer seg 200 000 kan koste skjorta.
Spesielt luftfjæringen er jo litt lotto, på en sånn km stand kan hva som helst skje, og deler er ofte dyrt.

Men kan man skru selv, lete deler til fornuftig pris, og har en dose flaks så er det jo mye bil.

prophan

Kjenner en som har kjørt nesten 400k på sin model x90. Ofte supercharged og med veldig tung skaphenger over fjellet.  Bortsett fra de vanlige barndomsfeilene har det vært lite feil ifølge ham.
De fleste model X fra 2016-2018 har vel fått skiftet luftfjærene innen garanti/tiden.
Leser også på Elektrek at de har erfart model x biler med høy km stand uten nevneverdige ekstra kostnader utenom slitedeler, som dekk (!).
Enig med at det er mye bil for pengene - spesielt når model x nå starter fra ca 1,5millioner med de nye avgiftene (kun mulig å bestille Plaid).
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Gusse

Har hatt siden 2013 2 nye model S og en ny Model 3 performance, byttet i april til en model X 75D 2018modell 6seter. Det har vært litt småtteri som bla skyldest cowboy utsalget av en bilforhandler som mente at det var greit å selge en bil med småfeil for det kunne Tesla fikse på garanti, og noe annet smått som Tesla har fikset.
Synes nok at 75 ble i det minste laget, ihvertfall noen ganger på lengere turer(spes med henger). Satte inn CCS, og kjøpte noen sorte 22» til sommersko. Når nå bilen står der i ordrn og fin, så er det den beste bilen jeg noen gang har hatt. Den er lang forran elbilene som kommer ut i dag..og dette er en 2018 modell. Gir meg god følelse nesten hver gang jeg skal kjøre. Dører som åpnes og lukkes, falkon vinge dørene som gir perfekt tilgang til seterad 2. Der jeg har mine 2 minste i barnesete. Foreldre i barnehagen ser med sjalusi når jeg setter inn barna superenkelt med tak over hode og overhead musikk fra anlegget mens setingen pågår. Tidligere bekymringer med dørene og hvorvidt de krever plass ved åpning, har blitt gjort til skamme. Har testet så nært en annen bil at det har vært umulig med tilgang med ordinære dører. Falkon ving dørene gikk fint opp og ga suveren tilgang. Mine 2 store barn sitter godt i seterad 3, og kommer lett til vi midtgang. Relativt god bagasjeplass hvis man bruker brønnen bak og frunk.
Eneste bekymring jeg har er nok luftfjæringene. Det er en kostnad jeg gruer litt for.
Det jeg prøver å si, at du får mye bil for pengene, men har nok ville gått for en med litt rest garanti, sånn at du har fått kjørt litt og ev luket ut noen feil, og ev kjørt en garantiutløpstest

geear

Hadde ingen feil på luftfjæring på min, men den hadde allikevel reparasjoner som nok var i hundretusentallet, så en trygghet om at luftfjæring er eneste høye kost å bekymre seg for, støtter jeg ikke. Drivakslinger, bærearmer, elmotor i fremdør, sensorer (i bakdørene), MCU, korrosjon (vinga), pakninger rundt FWD, frunk som ikke kunne åpnes (på ferie), sprekk i sidevang på førersete (klem litt og se), gule striper på skjermene. Bare noen eksempler i farten. Mener flere av reparasjonene var på 20-30k+ (men garantisaker). Bilen logget ikke engang kilometer en periode - på odometeret! Altså har den bilen gått mer enn den viser. 🤣

Moas

Sitat fra: geear på onsdag 04. januar 2023, klokken 18:38
Hadde ingen feil på luftfjæring på min, men den hadde allikevel reparasjoner som nok var i hundretusentallet, så en trygghet om at luftfjæring er eneste høye kost å bekymre seg for, støtter jeg ikke. Drivakslinger, bærearmer, elmotor i fremdør, sensorer (i bakdørene), MCU, korrosjon (vinga), pakninger rundt FWD, frunk som ikke kunne åpnes (på ferie), sprekk i sidevang på førersete (klem litt og se), gule striper på skjermene. Bare noen eksempler i farten. Mener flere av reparasjonene var på 20-30k+ (men garantisaker). Bilen logget ikke engang kilometer en periode - på odometeret! Altså har den bilen gått mer enn den viser. 🤣
Høres ikke like ille som den Hyundai Kona en jeg eide, der røk det hovedbatteri, motor/girkasse, ac o.l.. i verste fall tok hele greia fyr av seg selv. Sover bedre nå med Tesla i garasjen selv
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

geear

Stemmer, heldigvis en sjeldenhet at batteripakke og drivuniter ryker på X, og Tesla generelt etter tidlige S85? Mulig 90-pakken har hatt litt, men 75/SR, 100/LR og 3/Y tror jeg nesten ikke at jeg har hørt om batteripakkehavari..

THE

Min 2017 X100D med 160k km på telleren har ikke hatt noen veldig dyre reparasjoner, men har skiftet drivakslinger pga. vibrasjoner, ei øvre bærebru foran, diverse utbedring/justering på FWD, vindushevermekanisme på passasjerdør x2, lås/motor til døråpning på førerdør pluss diverse småtteri på garanti.

Etter 100k km har jeg fått utbedret noe på reklamasjon og tilbakekalling, f.eks. reseal av øvre bærebruer foran, UV-behandling på MCU pga. gule striper langs kant av skjerm (ikke kommet tilbake etter ca 2,5 år.) og sikkert noe jeg ikke husker.

Det jeg har hatt av reparasjoner på bilen på egen regning etter 100k km er: nedre bærebruer bak, en øvre bærebru foran pga. knirking (byttet før tilbakekalling med reseal), og et par småting som jeg ikke husker hva var, men det var snakk om 1-2000,- pr. gang den var inne på verksted. Jeg har nettopp skiftet bremseskiver og klosser både foran og bak, men har gjort det selv med deler kjøpt via andre aktører enn Tesla (totalt ca. 6000,- for klosser, skiver og monteringsmateriell).

Jeg har bygget om til CCS-lading (ca3500,-), men ikke oppgradert til MCU2. Bremseservice gjør jeg selv to ganger i året, bytte av HEPA-filter og kupefilter gjør jeg også selv, og har kjøpt deler fra Tesla (ca. 2500,- for HEPA og 300? for kupefilter). Alt i alt har det vært et billig bilhold selv om dekk i TMX-dimensjoner koster litt (ca. 9-12000,- pr. dekksett med premiumdekk har jeg betalt), men med fornuftig kjøring og en firehjulskontroll i ny og ned så sliter bilen overraskende lite dekk. Jeg har ikke funnet noen annen bil som jeg har ønsket å bytte i, og har vel bestemt meg for å beholde TMX på ubestemt tid. Gratis lading har jo ikke vært noen ulempe heller, spesielt ikke det siste 1,5 året.

Det har vært veldig lite feil og problemer etter bilen passerte 100k km, men jeg venter jo på at det skal bli feil med luftfjæring etter hvert blant annet. Diverse hjulopphengsdeler må nok også byttes etter hvert, og koster jo en god del. Alt dette er uansett noe en må forvente på en såpass gammel bil som har gått så langt, så disse kostnadene må jo tas med i vurderingen når man tenker på å kjøpe brukt bil uansett. Driftsutgifter og reparasjon av slitasjedeler er dyrere på en stor og dyr bil enn på en liten og billig bil, det er det vanskelig å komme bort fra, så man må tenkte på at man skal ha råd til service, vedlikehold og reparasjoner også, ikke bare at man har råd til å kjøpe en bil. Nå begynner det uansett å bli mange verksteder som fikser Tesla, og mye deler man får kjøpt fra andre aktører enn Tesla også, så verkstedkostnader trenger ikke bli avskrekkende.

Edit: Kom på en annen litt alvorlig gjengangerfeil som ble fikset på garanti. I-shaft/styreledd ble byttet pga. tung og hakket styring og feil på selvoppretting når man slipper rattet. Dette tror jeg at jeg må bytte igjen snart selv om det ikke er noe problem med styring ennå, men jeg tror ikke det var kommet noen ny og forbedret del da jeg fikk byttet på garanti.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA