Er det grei understell, brems og bunn på denne M3?

Startet av john3000, mandag 19. desember 2022, klokken 18:27

« forrige - neste »

john3000

Hei

Jeg ser på en m3 med >80.000 KM på finn, og lurer på om disse tingene er i orden:
- På underside var det noe rød isolasjons-material eller noe sånt, er dette vanlig? Jeg tror ikke jeg ha sett dette på andre m3 som jeg så på tidligere.
1) [attachment id=4 msg=1082124]
2) [attachment id=3 msg=1082124]

- Bremsene ser ut til å ha litt rust, eller er dette OK?
3) [attachment id=0 msg=1082124]
4) [attachment id=1 msg=1082124]
5) [attachment id=2 msg=1082124]

- Ved hjulopphenget var det noen deler som ser litt rusty ut, er dette griet eller dårlig?
6) [attachment id=5 msg=1082124]
7) [attachment id=6 msg=1082124]
8) [attachment id=7 msg=1082124] 
9) [attachment id=8 msg=1082124]

slumberjack

Er på ingen måte noen ekspert eller kan si noen om denne røde saken, men kjører vesentlig eldre biler.

Tingene du ser i hjulbuene av overflaterust og på skivebremsen er svært lite å bekymre seg for, vil tro det er nesten umulig å unngå slikt i norge. Har en 20+ bil jeg har lært å mekke på av en bror og det ser ut som et vikingskip i forhold.

Skivebremser kan se enda verre ut på andre siden man ikke ser pga der kan være et bremseskjold som holder mer på fukt. Jeg har kjørt med utrolig stygge bremser som regelrett flaket av metallet på, det har jeg selvfølgelig skiftet og kjører nå silkemykje bremser hvor alt er nytt eller smørt opp.

Om bremsene på denne ikke har noe vibrasjoner eller annet ved seg ville jeg bare fulgt meg og satt regen til low og andre triks for å sørge for at de faktisk får kontakt med bremseklosser og bremses rene. Slikt kan bli stygt med rustskjolder nesten over natta.

Annet man kan gjøre med overflaterust i hjulbuer er å ha på fluidfilm (lanolin fra sauefett) som hindrer fukt å komme til rusten. Det neste jeg har gått over til å teste er FerroBet dette er en spray men jeg foretrekker å spensle på. Denne omvandler rust (Fe03+ eller hva nå det er) til en jerntype som er mer stabil. Området blir sort og får kanskje også noe hvitt støv på seg. Dette er en mindre reaktiv oksidtype.

Mye av det du har tatt bilder av er vel også bærearmer og annet som byttes etter behov om det oppstår slark.

Ang denne røde pakningen kan du kanskje se på youtube hvor folk filmer under bilen og evt tar ut batteriet, kanskje en pakning har kommet i litt uheldig posisjon under montering?

Hør med eier, Tesla eller se under andre biler.

Handyman

Sitat fra: slumberjack på fredag 30. desember 2022, klokken 02:38
Om bremsene på denne ikke har noe vibrasjoner eller annet ved seg ville jeg bare fulgt meg og satt regen til low og andre triks for å sørge for at de faktisk får kontakt med bremseklosser og bremses rene.
Dette styrer bilen selv. Den legger på litt bremser innimellom slik at skivene ikke ruster bort, som er et problem for mange andre elblier.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA