Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Wifi repeater

Startet av doo-kie, søndag 18. desember 2022, klokken 22:21

« forrige - neste »

Motorwatt

Ok. Trodde du kjente til Altibox-sentralene. Der er det altså bare å gå inn på "Mine sider" hos Altibox, og sette på bro-modus-bryteren. TV-signaler sendes da som før over sentralen, men WAN over ekstern router. Det er ingen tilgang til oppsett av sentralen lokalt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Toalmar

Veldig mange routere har egen knapp for å slå på eller av wifi.
Om jeg ikke tar feil så vil man med to routere hvor den første er satt i bromodus slippe å få dobbelt NAT (Network Adress Translation). Om det har noen stor betydning vet jeg ikke
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Tai

Sitat fra: Tai på søndag 18. desember 2022, klokken 22:41
Jeg satte opp en router i et vindu maks 5 meter fra bilen, var ikke mulig å søke opp nettverket. Det rare var at nettverket forsvant fra mobilen min også når jeg satt i bilen....

Jeg har akkurat samme problem! Prøver å koble meg til wifi som har 3/4 streker, da detter det ned til 1 strek. Så får jeg feilmeldingen på bildet.
Router står 2 meter fra bilen, ikke mulig å koble til.
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Motorwatt

Ganske sikker på at dette har noe med routeren din å gjøre. Prøv å søk løsning på Linksys sider om tema "Setup Wizard". Du kan også prøve å dele nettilgang på mobillen din for å sjekke at det ikke er noe galt med bilen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tai

Kobler fint til med mobil og PC.
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Motorwatt

Slå på ""Delt internett" på telefonen din. Så prøver du å knytte bilen opp mot mobiltelefonen. Hvis du da får koblet opp bilen (som jeg er rimelig sikker på at går bra), så er det routeren. Kjenner ikke Linksys, men det ser ut som om den sender en bekreftelses-side til nye enheter som kobler seg til, og denne siden klarer ikke bilens browser å håndtere. Mulig det finnes et oppsett på routeren for å omgå problemet. Kanskje andre her har erfaringer med Linksys. Browseren i bilen tror jeg er basert på Chrome, men da en nedskalert versjon med funksjonelle begrensninger.
Tesla S75D - 09/2018

snakkesalig

Det er ikke flere nettverk i nærheten med samme navn? Du er sikker på at du prøver å koble til riktig nett?

Toalmar

Noen enheter kobler kun til båndet 2.4ghz og ikke 5ghz. (Vet ikke om dette gjelder Tesla)
Mange routere kjører disse samtidig og man får problemer med tilkobling. Kan være at 5ghz bør deaktiveres. I tillegg har en del routere mulighet for å velge protocol som igjen kan være nødvendig for å få koblet til noen enheter. (80211a/n, 802.11b/g osv)
De som har kjennskap til Apple, Homekit etc har kanskje erfaring med at det kan være utfordring med å få enheter inn i f eks Homekit, da kan endring av noen av disse innstillingene hjelp.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jlan

Velg område USA (for å begrense til kanaler bilen kan bruke) og kun 2.4 GHz. Det beste er en repeater som kommuniserer med 5 GHz mot router og 2.4 GHz mot bilen.
Evt. prøv en powerline repeater: https://www.devolo.global/magic-1-wifi-mini
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Motorwatt

Velge USA i routeren, i bilen, eller i repeateren?

Jeg er fremdeles overbevist om at hvis det er nettverket som forårsaker problemene, er den beste løsningen å erstatte Altibox sin router (innebygget i sentralen) med en grei router som man kan konfigurere selv. Koster ikke all verden, og gir også oftere sterkere signaler enn det Altibox klarer å levere.
Tesla S75D - 09/2018

jlan

Sitat fra: Motorwatt på søndag 25. desember 2022, klokken 00:30
Velge USA i routeren, i bilen, eller i repeateren?

I repeateren, for å unngå at den bruker de høyeste kanalene. Evt. sette en fast kanal.

Et powerline repeatersett  er jo i prinsippet et eget aksesspunkt som er koblet til hovedrouter via strømnettet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Motorwatt

Dette er det mulig å gjøre med Altibox sentralen:

Tesla S75D - 09/2018

turfsurf

Du kan sette kanal på 2.4GHz fast til 11 eller lavere. På 5GHz til under 48. Det er de mest universelle kanalene, men også der du kan risikere mest interferens.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Tråden gjelder vel Model Y, og min '22 Y P med MCU3 velger iallfall 5 Ghz hos meg. Har samme SSID på begge frekvensene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA