Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av Hans Håvard Kvisle, mandag 05. november 2012, klokken 22:48

« forrige - neste »

Hans Håvard Kvisle

Siste: Hurtigladeren er i drift. Strøm mot SMS-bataling

Eller rettere sagt, den er oppe. Men du får likevel ikke tilgang til den pga programvareendringer som er gjort. Så om den også ser ut som tilgjengelig på Fortums app, det er feil. Derfor har vi også fjerne statusinfo på forsiden av elbil.no.
De jobber intenst for å oppdatere programvaren. Bør være på plass i begynnelsen av neste uke, vært utilgjengelig lenge nok nå.

(Tråd-tittel endret av Forum Admin 22.11.2012)
St.Hanshaugen

Hans Håvard Kvisle

Igår fredag var det igjen en elbilist som hadde en trist opplevelse der. Imidlertid har Circutor og Fortum jobba med programvaren både fredag og lørdag, og nå kl 12.00 idag mottok vi følgende melding fra Fortum:
Kan nå brukes gratis ved å plugge inn og trykke start. SMS-funksjon for betaling skal snarest være i orden. Da står det protected/show your card.
St.Hanshaugen

Hans Håvard Kvisle

Ifølge Fortum skal alt nå igjen være normalt med denne hurtigladeren.
Fortsatt den eneste som formidler sanntidsinfo til NOBIL. Jeg har aktivert modulen på forsiden av elbil.no, og ved hurtigladekartet, som viser status og når den sist er brukt.
Vi krysser fingrene for at trøbbelet er over.
St.Hanshaugen

Charge and Drive

Vil bare informere om at hurtigladeren har allerede vært oppe i en uke og betalingen er via SMS.

Plugg inn - send SMS og ladingen starter  :)

Velkommen  ;)

Mvh Fortum
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

christian

Kom til Sarpsborg idag ca kl 1415 med 2 km igjen på telleren. Kjørte inn til Fortum sin hurtigladestajon og konstaterte at den ikke fungerte. Kontaktet Fortum og etter endel venting fant man ut at den var ute av drift. Fikk anbefalt å bruke stolpe 21, med 16a stikk. Redningen ble Brennes Auto.
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

sven erik

synn men fortum som har sliti mest  men er det noe å tjene  når det er betalings løsningen som er grunn ? virker i alle fall sån

Hans Håvard Kvisle

Det er helt riktig at Fortums hurtiglader i Sarpsborg igjen ikke lar seg bruke. Det verste er at den på statusoversikten vår har lyst grønt for at den virker og er ledig. Men den lar deg fortsatt ikke lade sjøl om det er strøm der. Det oppstår en kommunikasjonsfeil mellom bil og lader.

Har fjerna den fra stasjonene som har sanntidsstatus og lagt inn advarsel i NOBIL. Det får stå der inntil Fortum klarer å få en stabil drift for denne laderen.
St.Hanshaugen

Hans Håvard Kvisle

Fortum påstår nå at hurtigladeren i Sarpsborg fungerer igjen. Vi krysser fingrene for at den framover vil være stabil og god.
St.Hanshaugen

el-fanboy

Jeg prøvde meg på en harrytur mandag. Fortums hurtiglader så ut til å være i drift, men når jeg forsøkte å få den igang, skjedde det ingenting. Jeg ringte Fortums kundeservice, og makan til dårlig service og inkompetanse er det lenge siden jeg har møtt. Damen i andre enden kunne opplyse at ja, det ser ut til at det er noe feil med den ladestolpen, men kan du ikke bruke den andre ladestolpen som står der? Men det er jo et 16A stikk, sier jeg. Damen hadde tydeligvis ingen formening om hva det betydde for forskjell. Hun sa at det også var 8 ladere et annet sted i Sarpsborg som kun kunne se, uten at hun kunne oppgi adresse på noen av disse...

Heldigvis hadde LEAFen også inne Brennes Auto sin lader som bare var 500 meter unna. Takk, Brennes Auto!

På vei tilbake fikk jeg lada på Marché Rygge. Noe merkelig at man har lagt opp til 5, 10 eller 15 minutters lading på denne. Etter min mening burde det heller vært 10, 20 eller 30 minutter...

Det var ikke optimale forhold for LEAFen på denne turen, fra -5 til 0 og ganske mye motvind.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

jkirkebo

Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 19. mars 2013, klokken 18:20
På vei tilbake fikk jeg lada på Marché Rygge. Noe merkelig at man har lagt opp til 5, 10 eller 15 minutters lading på denne. Etter min mening burde det heller vært 10, 20 eller 30 minutter...

Enig. På Vestby er det heldigvis ingen begrensninger. Men var det fortsatt gratis på Rygge ? Ishavsveien skulle jo ta betalt fra 15/2 men når jeg ladet der sist for et par uker siden var den fortsatt åpen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el-fanboy

Men var det fortsatt gratis på Rygge ?

Den var fortsatt gratis. Og heldigvis for meg, for jeg hadde ikke fått med meg at denne var en Ishavsvei-lader. Og jeg hadde ikke med meg noe kundekort... Det kunne fort ha blitt en veeeldig lang middag på Marché.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Lille Lance

Prøvde å lade på Insperia fredag 14. mars kl 1830 ... fikk ikke ladet. Prøvde stålpe 7 og 8. Fikk åpnet via sms, men ingen strøm. Kom meg hjem likevel.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

jkirkebo

Sitat fra: Lille Lance på lørdag 15. mars 2014, klokken 07:59
Prøvde å lade på Insperia fredag 14. mars kl 1830 ... fikk ikke ladet. Prøvde stålpe 7 og 8. Fikk åpnet via sms, men ingen strøm. Kom meg hjem likevel.

Du lukket lokket helt igjen? Med åpent lokk blir det ingen strøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lille Lance

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. mars 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Lille Lance på lørdag 15. mars 2014, klokken 07:59

Du lukket lokket helt igjen? Med åpent lokk blir det ingen strøm.

Nei, det gjorde jeg ikke  :-\ ... ok, da lærte jeg det.
Kanskje det stod i instruksen på stolpen, men ... og her kommer et stor MEN ... det var mørkt og lite lys rundt stolpen og det var nesten helt umulig å lese teksten som stop på stolpen. Fortums kunne gjerne doblet størrelsen på teksten slik at vi som er mitt nærsynt klarer å lese hva som står der  :o
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Kvikken

Fortum kan også sette opp leselys over instruksjonsskiltene sine, heldigvis har man lommelykt på mobilen men det er alikevel dårlig praksis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA