Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av daggad, mandag 05. november 2012, klokken 19:36

« forrige - neste »

eivisa

Hadde bilen inne 2 ganger , da de fikk problemer første gang.
Uken etter var bilen inne igjen, og da ble det ok! Den har vist redusert kapasitet fra før oppgradering.
Dette er tatt ca. 10 dager etter oppdateringen.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

pottle

#136
I dag passerte Leafen 10k km etter fire og en halv måned på vegen.

Ingen problemer, ikke dødt varmeelement, en hurtiglading (for å sjekke hvordan det virker - fant ut at det er alt for dyrt), en skilpadde, 1,4 kWt i august, 1,8 kWt i november. Hjemmelader på original 10A som fortsatt koser seg ute. 16A-lader i bagasjerommet i tilfelle planen forandrer seg i løpet av dagen.

Er fornøyd med utstyrsnivå - greit å ha litt av teknisk isenkram i bilen. Svært fornøyd med å slippe tilvalgsmarerittet en BMW-kunde må igjennom. Enklere med tre kombinasjoner isteden for ca 100 tusen. ;)

Fornøyd? Ja!

Eneste savn er et større batteri, men en tager det en haver... Ser heller ikke ut som at de andre fabrikkene satser på batterier på større enn 24 kW. Jeg lurer på hvorfor batteriene holder seg på 20-25 kW. Er det fordi dagens teknologi og kost/nytte-beregningen som begrenser det?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Rio

Sitat fra: eivisa på tirsdag 03. desember 2013, klokken 20:04
Hadde bilen inne 2 ganger , da de fikk problemer første gang.
Uken etter var bilen inne igjen, og da ble det ok! Den har vist redusert kapasitet fra før oppgradering.
Dette er tatt ca. 10 dager etter oppdateringen.

Er det noen som raskt kan forklare signifikansen av at noen søyler er røde og andre er blå?
Det virker ikke relatert til spenning...?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nico

Nissan Leaf Tekna - Levert 04.12.2013 fra Imaas Bil i Bodø

BE

Sitat fra: Rio på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:31
Er det noen som raskt kan forklare signifikansen av at noen søyler er røde og andre er blå?
Det virker ikke relatert til spenning...?
I følge den offisielle Wiki er det dette som skal illustreres:
"The red bars represent those cell pairs that have the shunt active to bleed off some of the stored energy and balance the battery pack. This is still a work in progress."

Det er med andre ord en illustrasjon av hva som foregår i forbindelse med den kontinuerlige balanseringen av battericellene, men tydeligvis ikke helt til å stole på.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

el-fanboy

Sitat fra: pottle på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:25

Eneste savn er et større batteri, men en tager det en haver... Ser heller ikke ut som at de andre fabrikkene satser på batterier på større enn 24 kW. Jeg lurer på hvorfor batteriene holder seg på 20-25 kW. Er det fordi dagens teknologi og kost/nytte-beregningen som begrenser det?

En plausibel forklaring kan være at de ikke ønsker kannibalisering av eget marked. Tesla kjører på med både 60 og 85kWh batterier, men de har heller intet marked å kannibalisere.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Husk at batterier er relativt dyrt, stjeler plass og øker vekten. Kun i Norge vi opplever elbiler som relativt rimelige. Utenom Tesla så har de fleste satset en batteristørrelse som gir "god nok" rekkevidde (DVs klarer ca 100 miles eller litt mer), og ikke blir altfor dyr og tung.
Når Tesla klarer å selge bilen med såpass store batteripakker er det fordi de bevisst har satset på premiumsegmentet med kunder som er villig til å betale ekstra - dermed har den fått en motor som er i stand til å gi det ekstra. Ville ikke vært rare prisforskjellen om Tesla sin motor hadde 140 HK med samme batterikapasitet, men få utenom i Norge ville vært billig å betale så mye for en elbil.

Det blir vel først når batterier blir enda mer kompakte og billigere at de større kapasitet kommer i de "vanlige" elbilene.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Tilbake til emnet.
Har kjørt 4 Bjart siste året og dermed rundet 58000km totalt. Fortsatt ingen indikasjon på redusert batterikapasitet, men kjørelengde er redusert om vinteren pga høyere energiforbruk med vinterdekk og mer bruk av varmeapparat.
Lader 100% om vinteren og stort sett 80% om sommeren.
Aldri fått skilpadda enda, men ofte nede i 1 - eller ingen - streker når bilen er ferdig med dagens økt.

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Elbirger

#144
Sitat fra: Larobeaa på lørdag 30. november 2013, klokken 20:22
Det var gledelig lesning :D.
Lader du ofte til 100%?
Ja, jeg lader alltid til 100%. (Har aldri brukt ladetimeren) Har hurtigladet mange ganger, og er ofte helt nede på "skilpaddemodus", så ofte faktisk at Skilpadda har fått navnet: "Chelly" av barna i baksetet. :-*
Så jeg har med andre ord ikke fulgt rådene jeg fikk da jeg kjøpte bilen. Neste gang batteriet er tomt, tenkte jeg å måle antall kWh som laderen dytter inn i batteriet. Da får jeg sjekket eksakt om noe har endret seg siden bilen var ny.
Har som nevn ikke merket noen endringer i rekkevidden, og vi runder 80000 km ganske snart.
Nissan Leaf siden November 2011, 127000km
Peugeot iOn 2011 rød
Reservert Tesla Model X #1

fws

Nå har jeg rundet 3000km på ca. 2 måneder=)
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

FrodR

2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

Joakim Sveli

52 000 km - ingen merkbar nedgang i kapasitet, men det er kortere kjørelengde fra "low battery warning" ril "very low battery warning".
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Kamelkongen

10 000 på 4 mnd. Ligger an til 30' i året.

Leon

4500 km på 2 mnd, deriblant to dagsturer på henholdsvis 350 og 320 km: Sandvika - Hamar t/r ++.

Ble godt kjent med hurtigladestasjonene langs ruta siden jeg satset på 15-20 minutts ladinger (ga 35-50% ekstra), og lading over 70-80% tar laaang tid. Med gratis lading hos Fortum ut året slapp jeg unna med lading for ca 200 kr tilsammen for begge turene! Det er nesten halvparten av hva jeg måtte ha betalt bare i bompenger med bensinbilen.... Til gjengjeld tok turen et par timer ekstra.

Forbruk: 17,1 kWh / 100 km på begge turene. Utetemperaturen var mellom 0 og +10C.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA