Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av daggad, mandag 05. november 2012, klokken 19:36

« forrige - neste »

Saxo

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

hydrogen

13000 km første 12 mnd, 6 første måneder med 2 fossilbiler i tillegg.
Siste 6 måneder med kun leaf som bil.

Sverre_E

Kun 1,6 Bjart i løpet av første året.

Skulle jeg erstattet all buss og togpendlingen med elbil, slik Holtsmark mener jeg gjør, ville jeg lett vært oppe i 3 Bjart.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: eivisa på torsdag 26. september 2013, klokken 23:29
Passerte 7,08293 Bjart i kveld. ;) ;D ;D ;D

Gratulerer, er bare på 6,92 Bjart så langt totalt - men ender nok ganske nøyaktig på 4 Bjart for de siste 12 mnd.

Thomas Parsli

Vår har rundet 5 Bart og vi kjører nok rundt 2-3 Bart i året.

Jeg kjenner en del med elbil og samtlige har:

* byttet fossilbil med elbil
* kjører over 2 Bart i året
* bruker elbil som bil nummer en

Et viktig poeng er at Bart ikke vet hvor langt elbiler kjøres (selv om dette er tilgjengelig fra forsikringsselskapene), han velger å bruke tallet 7.500km ("den vanlige matpakkekjøringen til og fra jobb") fordi det passer hans argumentasjon mot elbiler.

Hvor utgangspunktet er galest, blir tidt resultatet originalest
Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Blip

Vi er to som jobber i husstanden, og bruker Leaf til jobbkjøring + alt som er vi ikke trenger stasjonsvogn/hengerfeste/langdistanse til. Vi er mao. typiske "Bjartere". Totalt kjørt 2,82 Bjart siden desember 2011 og kjører ca 1,6 Bjart/år. Når X-en kommer dobles dette tallet.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

KaiRK

Snart 4 bjart på under 1 år. Diesel dorris støver ned! :)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

vangli

Hei

Min bil har gått ca 22500 km siden januar 2012. Har nå følgende status på batteriet.

AHr = 67,57 (103%)
Health = 107% (Aner ikke hva dette betyr, men sikkert bra da det er over 100%)
Quick charge = 3 ganger
Normal ladning = 2252 ganger (Lader normalt til 80%)
Battericellene balanserer innenfor 20 mV ved 60% SOC. Antar det er meget bra. Har ikke testet med topplading.

Så dette virker lovende, og viser vel at norsk klima passer denne batteriteknologien godt  :D

Har brukt billig (ca 60 kroner) blåtann OBDII enhet og eldre android telefon med Leaf Spy Lite

http://dx.com/p/obdii-bluetooth-car-diagnostic-cable-black-blue-orange-dc-12v-42825

Søk opp Leaf Spy Light på Google Play (gratis). Mere komplette versjoner koster noen få kroner. Fungerte umiddelbart etter parring med OBDII enheten.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

BE

Helsa vil få andre tall etter at programvaren på bilen blir oppdatert. Nå viser den alt for mye :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Zero-talent

En halv Bjart på to måneder, så ligger an til tre Bjart/år. Pendler sju mil hver vei til jobb tre dager i uka og storkoser meg. Turen går mye fortere når man følger med på forbruk og prøver å få det så lavt som mulig. Kona ELsker bilen og fossilet har definitivt blitt bil nr to.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

emil

Sitat fra: Zero-talent på mandag 07. oktober 2013, klokken 20:00
En halv Bjart på to måneder, så ligger an til tre Bjart/år. Pendler sju mil hver vei til jobb tre dager i uka og storkoser meg. Turen går mye fortere når man følger med på forbruk og prøver å få det så lavt som mulig. Kona ELsker bilen og fossilet har definitivt blitt bil nr to.

Helt feil tankegang. Pendler samme distanse daglig og turen går mye fortere nå når jeg slipper å tenke på forbruket siden rekkevidden og ladetid en arbeidsdag er mer en nok. Total strømkost inkludert to betalte hurtigladinger delt på kjørt distanse gir en pris på under 50øre/mil for min del, mot 13-14kr/mil + bom for fossilet jeg brukte før. Klarte å kjøre hjem fra jobb i dag uten å dyrke ferdig et eneste øko-tre (men klarte nesten 4 på en 90km tur på lørdag uten å prøve å kjøre økonomisk).

Har nå et snitt på 0.0145 Bjart pr dag jeg har eid bilen, noe som skulle bli godt over 5 Bjart pr år til en kostnad på ca 2000kr hvis alt fortsetter på samme nivå.

kjekk


Electra

Har ikke så store tall å fare med, men har kjørt over 1500 km på de 3 ukene jeg har hatt min Leaf Tekna. Strålende fornøyd :) Det aller meste lokalkjøring, men også en tur-retur Kristiansand-Lillesand, samt 2 turer tur-retur Kristiansand-Grimstad. For de som kjenner strekningen mellom Kristiansand og Grimstad, så betyr det at en slipper 2-3 bombetalinger til Grimstad og 2 hjem til Kristiansand igjen. Det blir det store besparelser av :)

btl

20.000km siden påska i år, så 40.000km i året det , jøss... 
Flaks det er halv pris på forsikringen, kvart utgift på dekk enn på traktoren, 95% på drivstoff, 100% på bom, 80% på serviceutgifter/slitedeler/olje.
Høres ut som jeg har spart på et halvt år ca 4, 6, 27, 3, 6 blir vel 46.000.- , og tett på 90.000.- spart pr år vs traktor santa fe.
Sikkert helt feil, men noe dyrere hverdag av en ekstra bil og mere kjøring har det ikke blitt :-)
Men jeg kjøpte meg en orange ewsekabel ja, den har kommet godt med. Og det er digg å slippe kladden som fort kan dunke borti.
Synd jeg ikke kan gjøre dette regnestykket for å argumentere for en Tesla....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA