Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål til elbileiere

Startet av reitsma, mandag 05. november 2012, klokken 19:22

« forrige - neste »

reitsma

Sitter litt på gjerdet når det gjelder el-bil.

Pendler mye mellom Porsgrunn-Skien, ca. 20-30 km daglig. Kjører stor diesel bil og forruten forunnrensing og diesel utgifter blir det snart bomring hos oss.

Har prøvekjørt Twizy i Nederland og ble begeistret; bilen er ypperlig til mitt formål (som bil no. 3). Jeg har ingen tro at el-bil kommer til a bli en fullverdig erstatter av store biler (beklager, sånn er det bare). Derfor er de for dyrt, for lite actiradius og lading blir alltid en problem, (plug-in) hybrider eller 'range extenders' har jeg derimot mer tro i, men de er ikke unntatt bompenger.

Sitter da og lurer om jeg skal til kjøp av el-bil som pendler bil. Fruen har egen bil og kjører til tider lange strekninger, hun er ikke interessert i elbil. Jeg beholder min bil siden det er snak om behovet for 7-seter (Tesla S er for lite med 4 barn).

Jeg er mest interessert i Twizy men etter prat med Renault Norge kan det ta tid for den kommer, har snakket med journalisten som importerte Twizy til Norge (artikel i DN), men det med batterileie er best å vente med til bilen kommer etterhvert, vi får Renault ZE forhandler i Skien.

Noe tanker om det? Alternativer til Twizy?

Har sett på diverse mindre el-biler men Twizy hadde vært midt i blinken til mitt formål, eller vente til det kommer flere plug-in 7-setere?

leafster

Sitat fra: reitsma på fredag 19. oktober 2012, klokken 11:00
...hun er ikke interessert i elbil.

Bare vent. Snakker av erfaring :)

Skjønner at du har litt andre behov enn oss. Vi kjører "aldri" mer enn 12 mil, og har bare 2 barn. Vi har Leafen som bil nr1 og så disponerer vi en gammel haug som vi bare bruker til småkjøring, fortrinnsvis uten barn. Har hatt behov for å byttelåne bil med kompis én gang på 10 mnd.

Øyvind.h

I din situasjon ville jeg helt klart anbefalt Leaf. Ut fra andres (og til dels egen) erfaring her på forumet blir man veldig glad i elbilen, og den gamle fossilbilen blir stående utenom de situasjonene hvor man kjøre den. Har du først begynt å kjøre elbil er det tilsynelatende ingen vei tilbake.

Ellers helt uenig i at elbiler ikke også vil overta for store biler. Model S er jo et godt eksempel på at det ikke stemmer for brorparten av befolkningen :) Men du mener kanskje større biler som Tahoe, Excursion, busser etc?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hamar

Hei!

Vi tror elbiler i nær fremtid vil være et fullverdig alternativ også for større biler. Leaf'en er hovedbil for oss i hverdagen med kjøring til jobb, skole, barnehage, fritidsaktiviteter etc. I tillegg til Leaf'en har vi en Tahoe som hovedsaklig blir benyttet når vi skal ha med tilhenger eller når hele familien på 5 skal på tur utover to - tre mil. På lengre turer blir temperaturen blant de tre i baksetet vel høy, så da foretrekker vi den store bilen, siden den har 3 seterader. Vi ser for oss å bytte ut Tahoe'n, når Tesla model X eller noe lignende blir tilgjengelig. For oss vil en slik elbil være et fullverdig alternativ for en Tahoe. Vi har dog bare 3 barn.

Rød Leaf - mars 2012
Reservert Tesla Model 3
Hamar

Trond Arve

En Think kan vel være et bra alternativ, eventuelt en P106/Saxo?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. oktober 2012, klokken 12:24
I din situasjon ville jeg helt klart anbefalt Leaf. Ut fra andres (og til dels egen) erfaring her på forumet blir man veldig glad i elbilen, og den gamle fossilbilen blir stående utenom de situasjonene hvor man kjøre den.

Og når du så en dag MÅ bruke fossilbilen, så har den flatt batteri :o :D  (BTDT)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Aspiranten

Velkommen til forumet.

I din situasjon ville jeg gitt kona den store langdistansebilen og selv oppgradert til elbil.

For meg er kjøreglede viktig, så jeg foretrekker elektrisk motor. Nå har jo Tesla Model S krefter som en BMW M5 og 7 seter, så løp og kjøp før det kommer moms på elbiler... Da går prisene opp 25%
Nissan Leaf

Øyvind.h

Sitat fra: Elmo på fredag 19. oktober 2012, klokken 15:58
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. oktober 2012, klokken 12:24
I din situasjon ville jeg helt klart anbefalt Leaf. Ut fra andres (og til dels egen) erfaring her på forumet blir man veldig glad i elbilen, og den gamle fossilbilen blir stående utenom de situasjonene hvor man kjøre den.

Og når du så en dag MÅ bruke fossilbilen, så har den flatt batteri :o :D  (BTDT)
Haha :) Jeg har ikke Leaf selv, men faren min kjøpte i starten av 2012. Han trodde han fortsatt måtte bruke Saab``en, men resultatet er at den stort sett har stått stille siden Leaf``en kom i hus (bortsett fra når både han og moren min må kjøre forskjellige steder samtidig.) 

Selv om batteriene på elbiler har godt av å brukes, har i hvert fall Tesla uttalt at Model S kan stå parkert mer enn et år når batteriet er ladet opp til 50%. Så noen uker ferie i utlandet går fint :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snudet

#8
Forumpost slettet.

Her diskuterer vi sak, ikke evt. skriveleif.

Lars C. Krogenæs
Forum Admin

elektrolux

#9
Høres ut som du liker morsomme og små biler, siden du heller mot Twizy'en

Et alternativ til Twizy er faktisk Revolt sin SAM:

Dette er vel det nærmeste du kommer Twizy akkurat nå, og er faktisk veldig kjekk å kjøre, og passe teit til at du får ha den for deg selv. Den har også et lite varmeapperat for å holde ruta duggfri. Den kommer med EU godkjenning, slik at VD må gi deg skilter, enten de vil eller ikke. :D

Hintene om at kona kommer til å beslaglegge Elbilen etter kort tid er ikke tøys. Tror de fleste opplever at kona etter 3-4 uker har overtatt den nye Elbilen, og at du er tilbake i Dieselen.

Derfor må du enten kjøpe en Twizy eller noe lignende kona vil la deg ha i fred, eller belage deg på å kjøpe 2 Elbiler. ;)

Tror du at du har stålkontroll over kona, kan du jo kjøpe en slik:



Men jeg ville ikke satset på at du fremdeles var sjøføren en måned etter ankomst.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

reitsma

Takk for info.

fruen's bil er bytteklar, hun kan kjøre min bil og jeg kan skaffe el-bil, alternativet er å vente på Twizy og kjører den for en stund for å se om den dekker min behov, eller en annen liten el-bil. Største ulempe jeg ser at hvis fruen og jeg samtidig skal kjøre langt, da trenger vi begge den 'store' bilen, skjer ikke alt for ofte men alikevel.

Har sansen for Tesla, særlig Tesla-x, men hva med ladetid på den? Hvor lenge holder batterier (hvor fort skal de skiftes ut) og hvor mye skal det koste å ev. bytte de ut..? Må kunne klare en tur Skien-Oslo på en lading, også ved -15.

@snudet: beklager min ordbruk, jeg er nederlender skjønner du, norsk er ikke mitt morsmål. Skal skrive 'forurensing' neste gang, men takk for at du påpekte det!  ::)

El rayo

Sitat fra: leafster på fredag 19. oktober 2012, klokken 11:42
Sitat fra: reitsma på fredag 19. oktober 2012, klokken 11:00
...hun er ikke interessert i elbil.

Bare vent. Snakker av erfaring :)
Det er flere som har opplevd akkurat det.

Med 3 mil hver vei er det nesten ingen grense for hvilken elbil eller 4-hjuls motorsykkel du kan kjøpe. Kan du lade på jobb er det helt fritt valg. Se også på http://www.buddyelectric.no/ , Mia fra   http://envirobil.no/ og brukte Reva (tror ikke det selges nye i Norge nå) ettersom du liker små, spesielle biler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Øyvind.h

#12
Sitat fra: reitsma på lørdag 20. oktober 2012, klokken 09:20
Har sansen for Tesla, særlig Tesla-x, men hva med ladetid på den? Hvor lenge holder batterier (hvor fort skal de skiftes ut) og hvor mye skal det koste å ev. bytte de ut..? Må kunne klare en tur Skien-Oslo på en lading, også ved -15.
Model S har et system som slik jeg forstår både varmer og kjøler batteriet. Det bør redusere effekten av temperatursvingninger ved lading, selv om effekten fortsatt er tilstede. Model X har helt sikkert samme system.

Oslo-Skien-Oslo er ikke noe problem (ca 32 mil?). Om du mener en vei er det i hver fall intet problem :) Rekkevidden er ideelt sett 48 mil med 85 kw batteri. Ettersom batteriene i Model S benytter bedre lithium-teknologi enn Roadsteren ville jeg tatt utgangspunkt i en restkapasitet på ca 80% etter 8 år og 150.000km. Det er verken worst-case eller best-case :)

Teslas ladenettverk lader med 90kW, men CHAdeMO adapter kommer. De lader vel med 50kW? Første Tesla hurtiglader er prosjektert på Otta, men regner med det kommer flere rundt om i landet, og i hvert fall hos Tesla på Alnabru i Oslo. Er det 25 minus og du vil kjøre 130-140km/t kan det være du trenger en 15 minutters fyllepause på Alnabru før du kjører tilbake. Teslas lader fyller tanken med ca 250km på en halvtime (går ikke inn på varierende ladehastighet ut fra SOC her).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

reitsma

Lovende tall  :)

Det fins ladepunkter på jobb som er gratis (foreløpig), så det kan være interessant. Første modeller Tesla S er på vei til norge skjønte jeg, men få forhandlere så service kan være en utfordering. Det er en ulempe ved å bo i utkanten av norge... (slik føles det i hvert fall). Men positiv Renault satser på el-biler i fylke.

Aspiranten

Husk at besparelsen glatt kan dekke inn leiebil den ene gangen begge skal langt, samtidig.

Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA