Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av Eblogg, mandag 05. november 2012, klokken 16:28

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

I min tid som Kewet/Buddy-kjører så var håndkle fast inventar på dashbordet. Ved dugg så tørket jeg det rett og slett vekk. Frontruta fungerer dermed som en avfukter.

En liten glipp på ruta er som nevnt også effektivt. Trikset er å få inn noe uteluft som varmes opp. Ved oppvarming synker relativ luftfuktighet i luften.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

bkv

Zalo-trikset virket umiddelbart. Håper virkningen holder seg.

Noen dråper Zalo på en tørr klut og gni dette på frontruta (inni). Polér med en annen tørr klut.
-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

Carl Anton Stenling

#32
Zalo gir jo lavere overflatespenning og reduserer dugg. Det finnes også noen spesialmidler, f.eks. http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Viskerutstyr/Vindusviskere/Viskerblad/Antiduggmiddel-36173/. Jeg har prøvd antiduggsprayen med hell på hjelmvisiret til motorsykkelen og regner med at den fungerer greit på frontruta.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

MortenH

Se her: http://www.clasohlson.com/no/Luftavfukter-Pingi/Pr349327000

Jeg bruker en 450 grams pose med silikapellets i midtkonsollen på gulvnivå, og 250 grams poser i koppeholderne på hver side av dashbordet. Dette suger opp all fukt. og blir rosa når de er fulle. Så tørker jeg dem på tørkehylle for sko i gangen hjemme.

Men fortsatt kan det dugge litt på vinduet, når vi er flere i bilen.

Før Pingi, brukte jeg noe slik: http://www.clasohlson.com/no/Torrbollen-fuktsluker/Pr348289000 (men fra Biltema, altså). Disse trenger hele tiden refill, og blir dyrere i lengden.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

tomrh

Sitat fra: bkv på søndag 21. oktober 2012, klokken 12:57
Zalo-trikset virket umiddelbart. Håper virkningen holder seg.

Noen dråper Zalo på en tørr klut og gni dette på frontruta (inni). Polér med en annen tørr klut.
Kan skrive under på det! Hentet nettopp to svette tenåringer fra trening. Hadde nettopp gnidd inn frontruta med oppvaskmiddel. De andre rutene dogget ned, samt noen områder helt nederst på frontruta der jeg ikke var så nøye.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjornt

Zalo trikset er nok bra. Får montert inn DEFA varmer nå til uken hos BOS samtidig som de tar denne oppdateringen. Idag når jeg kom på parkeringsplassen etter jobb, Oslo, stod det en fire fem fossilbiler der og min Ion. Alle de andre var duggfrie, mens min stod det med helt grå frontrute, som er dugg på innsiden. Fatter det ikke !. Tørr og fin bil inni, garasje om natten. Men nå blir nok defaen brukt til forvarming.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

hkaspenberg

Jeg ser det samme med min iOn hvis det er spesiellt fuktig og temperaturen er fallende, typisk slikt vær vi har nå om dagen med regn og yr på dagtid og oppklaring på kvelden.
Fossilene har en viss restvarme igjen når de parkeres som antakelig er nok for å holde lufttemperaturen over duggpunktet.

;-D Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Stjerneglis

Sitat fra: Bjornt på torsdag 15. november 2012, klokken 23:59
Idag når jeg kom på parkeringsplassen etter jobb, Oslo, stod det en fire fem fossilbiler der og min Ion. Alle de andre var duggfrie, mens min stod det med helt grå frontrute, som er dugg på innsiden. Fatter det ikke !. Tørr og fin bil inni, garasje om natten.

Tyder på at du har mye fuktighet inni bilen. Åpne alle bildørene og la det bli full gjennomlufting i noen minutter før du pakerer. Tøm gummimatter for vann, fjern fuktige teppematter, og paraplyer så hjelper det mye.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

snudet

La bilen varme seg i en halvtime. Den starter på resirk og da blir det dugg.. må bare stå litt lengre

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


Bjornt

Nix og nei, ikke mye fuktighet inni bilen, vann paraplyer, men å lufte litt før parkering høres lurt ut.
Forøvrig er dette med at vann på matter skal forårsake så mye dugg en myte. Har kjørt drøssevis av biler med plaskende våte matter , yrkesbiler også, uten at det har vært noe dugg problemer. Skal mye varme til for at vann fra gummimatter fordamper nok.  I stekende sol, sommer vil det jo det, men ikke i +3-4 en overskyet høstdag i Oslo.   Men som sagt inne min Ion er det ganske så tørt.
Tror hkaspenberg her har ett godt poeng her, restvarme på fossilbiler.
Opplever det i det store og hele ikke som et veldig problem, mer irriterende. Med litt AC og varme funker det jo. Værst når det er rått i lufta.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Bjornt

Sitat fra: snudet på fredag 16. november 2012, klokken 16:26
La bilen varme seg i en halvtime. Den starter på resirk og da blir det dugg.. må bare stå litt lengre


Starter på resirk, det visste jeg ikke, men det forklarer jo en del.. Antar det ikke er noen måte og overstyre det på  ?
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Stjerneglis

Den er kun på resirk når lampa for resirk lyser...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

snudet

Sett deg inn i bilen skru på varmeapparatet med mobilen. Da ser du. Uansett hva den står på når du skrur av bilen så vil den starte på resirk og da dugger det. Jeg har alltid varmet i en halvtime før avgang og da har det gått bra.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

snudet

Og ja, lampa for resirk lyser med en gang....


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ronny

Problemet på min bil kommer ETTER at jeg har brukt AC, da må jeg kjøre varme og tørke opp ac-registeret igjen. Da dugger det i 5-10 min så blir den som en vanlig bil igjen. Moralen er: slå av ac minst 10 min før du parkerer, ev ikke bruk den i det heletatt.
Juster ned dysene til gulv første 5-10 min når du starter og duggproblemet er vekke.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA