Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av Eblogg, mandag 05. november 2012, klokken 16:28

« forrige - neste »

gbzdoc

Hvordan du kun får 60km ut av bilen skjønner jeg ikke, uansett klima. Hadde selv i-Miev tre kvart år, og den gikk på det korteste ca. 80 km. Da var det -20 og bilen ble forvarmet fra batteriet i 10 min. før jeg kjørte. Alltid varmen på normal temperatur.

Men den sleit faktisk litt med å holde tempen oppe i kupeen når det var så kaldt. Jeg hadde ikke etterisolert vanntank eller annet.

bkv

Sitat fra: foxy på fredag 19. oktober 2012, klokken 17:12
er jo ikke så ille dette med dugg i trilling - er jo som i andre biler som ikke har ac på, slår man på ac i trillingen med engang man setter seg i,  så er det heller ikke noe problem..

nå på høsten og særlig når det regner samt høy luftfuktighet er det helt vanlig med dugg. Det samme skjer i fossilbiler men der er jo AC påslått som tar det med engang.

Jeg hadde flere biler uten AC, og kan ikke huske slike duggforhold som jeg har med iMiev.
Mitsubishi i-Miev 2012.

covi

Min miev har Defa pakke. I tillegg er ekspansjons tanken til varmeapparatet isolert. Eg har i tillegg brukt zalo trikset på frontruta. Litt zalo på ett fuktig papir, så polere det tørt. Dette gjer at dogget legg seg jevnt på ruta.

Eg har et tidsur som starta Defa varmaren på 1200w 45 min før eg kjøyrer. Det tar meg eit kvarter å kjøyre til kaia. Då kjøyrer eg litt varme på varme apparatet med omluft. Når det dukka opp dogg på siderutene slepp eg inn friskluft. På ferja sit eg bilen i omlag 30 minutt utan varme. Rett før ferja legger til kai starta jeg bilen og lar ventilasjonsanlegget gå på fullt mot frontruta. Da forsvinner dogget. Om det er kaldt sper eg på med litt varme.
Nytta aldri AC. (utan om ein gong i veka et par minutt, slik det står i instruksjonsboka).

Dette fungera bra for meg.

Ikkje ver redd for å kjøyra mykje friskluft inn i bilen mot frontruta, sjølv du har lite eller ingen varme på. Dette vil òg vera med på å fjerna dogget.



Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

Eblogg

Sitat fra: foxy på fredag 19. oktober 2012, klokken 17:12
er jo ikke så ille dette med dugg i trilling - er jo som i andre biler som ikke har ac på, slår man på ac i trillingen med engang man setter seg i,  så er det heller ikke noe problem..

nå på høsten og særlig når det regner samt høy luftfuktighet er det helt vanlig med dugg. Det samme skjer i fossilbiler men der er jo AC påslått som tar det med engang.

Men det er jo det jeg gjør og poenget er at AC sluker strøm. Burde ikke være nødvendig å måtte kjøre rundt med denne på hele tiden. Hva gjorde man før AC kom? Mange gode tips her da :)
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Eblogg

Sitat fra: gbzdoc på fredag 19. oktober 2012, klokken 19:51
Hvordan du kun får 60km ut av bilen skjønner jeg ikke, uansett klima.

Det er det som står på distansemåleren.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

flux

Sitat fra: espfri på lørdag 20. oktober 2012, klokken 00:48
Sitat fra: foxy på fredag 19. oktober 2012, klokken 17:12
er jo ikke så ille dette med dugg i trilling - er jo som i andre biler som ikke har ac på, slår man på ac i trillingen med engang man setter seg i,  så er det heller ikke noe problem..

nå på høsten og særlig når det regner samt høy luftfuktighet er det helt vanlig med dugg. Det samme skjer i fossilbiler men der er jo AC påslått som tar det med engang.

Men det er jo det jeg gjør og poenget er at AC sluker strøm. Burde ikke være nødvendig å måtte kjøre rundt med denne på hele tiden. Hva gjorde man før AC kom? Mange gode tips her da :)
A/C bruk for å fjerne dugg bruker minimalt med strøm, hvertfall på min Leaf. Jeg slår aldri av AC, den ser ut til å bruke maks 250 watt på Leaf når det er mellom 0 og 16 grader ute.

elektrolux

#21
Det er rart med disse bilene.

Når endelig slike problemer er løst, så kommer nye modeller og så er karusellen i gang igjen.

Tenker da på Think Classic som hadde full kontroll over dette allerede i forrige århundre.

Den fjerner selv det værste vannslaget på rutene på rekordtid med innebygde varmetråder i frontruta og Elektrisk varmeapperat som tørker lufta som går gjennom det keramiske varmeelementet. Slå en i tillegg på dieseldrevet Webasto står formelig vanndampen opp av bilen.

Vanlig dugg er vekke mens en tar på seg beltet, om en har glemt å bekrefte oppstart av en av 2 forprogramerte forvarmingstimerene. :D

At ikke produsentene kan lære seg å spionere litt mer på gode løsninger. ;)  

Selv Think presterte å bytte ut dette systemet til et dårligere på de nye bilene sine. Timeren er vekke, og varmen må via en vannkrets og lufttørkeeffekten er derfor omtrent eliminert.

Antakelig for at konkurransen ikke skulle bli for sjev. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Ja, tråder i frontruta burdte absolutt vært innmontert, det fikk jeg merke i går kveld. Hadde akkurat såvidt med strøm for å komme meg til Trondheim for å levere barna på div aktiviteter, og hadde ikke tid til hurtigladestopp på Værnes. Så varmeapparatet var uaktuelt å bruke. Da ble bilen fort overdugget. Vi tørket med antiduggkluten, men på et tidspunkt så satt duggen fast uansett hvor mye mer vi tørket. Hva skyldes dette egentlig? Skitt på ruta?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Er en bil med motor og alt som hører med av div. "bokser" (som skaper varme) foran bedre enn med alt bak som i-Miev har ?.  i-Miev har jo radiator for kjøling av motor og batteri foran men det trengs vel ikke med alt det kalde dritt-været vi har.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Stjerneglis

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 20. oktober 2012, klokken 09:08
Ja, tråder i frontruta burdte absolutt vært innmontert, det fikk jeg merke i går kveld. Hadde akkurat såvidt med strøm for å komme meg til Trondheim for å levere barna på div aktiviteter, og hadde ikke tid til hurtigladestopp på Værnes. Så varmeapparatet var uaktuelt å bruke. Da ble bilen fort overdugget. Vi tørket med antiduggkluten, men på et tidspunkt så satt duggen fast uansett hvor mye mer vi tørket. Hva skyldes dette egentlig? Skitt på ruta?

At luften i bilen er mettet med fuktighet? Det er riktig at skitten rute dugger lettere da partiklene virker som kimer for kondenseringsprosessen. Hjemme hos oss har vi gylden regel: Hold innsiden av frontruta ren og aldri røre denne fysisk bortsett fra ved rengjøring. Vi stopper og lufter bilen heller enn å kline skiten utover med en møkkete tilfeldig klut.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

tomrh

Sitat fra: Stjerneglis på lørdag 20. oktober 2012, klokken 09:58
Vi stopper og lufter bilen heller enn å kline skiten utover med en møkkete tilfeldig klut.
Point taken, men kluten er faktisk helt nyinnkjøpt og ren den. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Eblogg

Mine ruter er gullende rene men det har ingen betydning. I dag klarte ikke bilen tur-retur Lillestrøm - Holmlia engang uten nødlading på hutilgladeren i Ole Deviks vei. Grunnen var intens bruk av AC kombinert med ekstra mye varmeapparat for å kompensere for den iskalde lufta AC lager.

Ja jeg er klar over at det ikke er AC som bruker strøm men man må kompensere ekstra med varmeapparat for å ikke fryse ihjel.

De siste dagene har mjauen mistet to tre karakterer på poengskalaen min pga. dette. Nå skal jeg prøve zalo trikset. Håper vi snart blir venner igjen  :-*
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Go-carter

Hmmm, rart det er så mye duggproblemer på disse bilene! Sliter litt i Thinken inniblant og, men det er jo pga. søkkvåte klær, og evt våte matter i bilen.

Ref tråder i frontrute, så tror jeg dette er patentert av Ford slik det fungerer nå. Er jo trossalt kun Ford-biler som har dette(og voyager en viss periode, tror jeg) så enten gidder ikke andre produsenter å legge penger i utvikling, eller så er det noe annet. Åpenbart at det er en lur løsning iallefall :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Mr.Zero

VW Sharan har varmetråder i frontruta! Superfornuftig "dilldall"..!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

gbzdoc

Sikkert ikke tilfeldig da samme bilen i samarbeidet heter Ford Galaxy, den har også varmetråder.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA