Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av Eblogg, mandag 05. november 2012, klokken 16:28

« forrige - neste »

Eblogg

Jeg trodde det var kulda som skulle kuppe kjørelengden da jeg kjøpte el-bil, men så langt er dugg det som dreper rekkevidden. Så sant ikke sola skinner må jeg kjøre med antiduggfunksjonen og AC på. Må også ha på litt varme for ikke å fryse ihjel pga. AC. Da er rekkevidden på et fulladet batteri Ca 60 km. Er dette normalt?
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Kris

Hmm. Jeg har ikke opplevd spesielt mye problemer hittil. Nå om dagen kjører jeg ofte med vifta på 1 og rettet på rutene, uten varme. Dugger det likevel kjører jeg varmeanlegget og vifte en kort stund på nesten maks, så er problemet over resten av turen. Har stort sett i underkant av 140 km rekkevidde.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Eblogg

Har jeg fått duggversjonen jeg da  ::)
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Kris

Skal visst hjelpe å vaske innsiden av ruta med Zalo. Husker ikke helt gangen i det, men søk på Zalo her på forumet.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

tomrh

#4
Ble plagsomt for meg også dette. En antiduggklut fra biltema hjelper endel. Men etter at jeg isolerte vanntanken++ bruker den nesten ingenting bare på å holde bilen varm. Så da starter jeg med godt forvarmet bil og har varmeapparatet kontinuerlig på i auto og termostat et par hakk over midten. Kjører litt luft på ruta innimellom, f.eks. kombinasjonen føtter+def. Det er nok.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

breitling

Jeg har ikke hatt problem med duggen (så langt). Kjører fra varm til varm garasje. Vanligvis to i bilen. Tørt klær. Noen hakk på varmeapparatet og 1 eller 2 på viftehastighet. Jeg har også merket at hvis det kommer en tredje person inni bilen blir den luftsirkulasjon for liten for å holde duggen borte. Da må jeg bruke AC. Jeg har ikke behandlet vinduets overflater.

Dugg oppstår når fuktighet (vann) i lufta inni bilen kondensere på vinduets overflate pga kald luft på andresiden. Man kan ikke gjøre noe med lufttemperatur (og fuktighet) til omgivelsen. På innsiden kan man derimot gjøre to ting: enten å ha høyt nok temperatur slik at man passere "duggpunkt" (fordampe vann i lufta) eller tørke lufta og få samme effekt. Vi i trillingene sliter med varme i bilen så man skal med andre ord angripe årsak til fuktighet inni bilen.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

bkv

Sitat fra: espfri på torsdag 18. oktober 2012, klokken 23:03
Jeg trodde det var kulda som skulle kuppe kjørelengden da jeg kjøpte el-bil, men så langt er dugg det som dreper rekkevidden. Så sant ikke sola skinner må jeg kjøre med antiduggfunksjonen og AC på. Må også ha på litt varme for ikke å fryse ihjel pga. AC. Da er rekkevidden på et fulladet batteri Ca 60 km. Er dette normalt?

Jeg har også problemer med dugg,og oppplever at det er nødvendig med varme og ac for å holde frontruta gjennomsiktig. Aldri opplevd lignende på andre biler.
Mitsubishi i-Miev 2012.

Bjornt

Kan melde om akkurat det samme. Særlig nå som det er så rått i lufta. Står i garasje om natten, AC er et must, første delen av turen. Dugger på bakvinduene også. Teori:  Bilen er for "tett!" at luft ikke slipper ut så lett. Merker jo godt at en må bruke litt mere kraft for å lukke en dør nå de andre er igjen. Hvis dere skjønner.  Ikke sånn på min andre bil.
Teori 2 : er at det ikke er noen varm "fossil motor" foran frontruta, kan ha noe innvirking ? .  Ref folkevogn boble.
Skal kjøpe en el kupevarmer defa for å forvarme bilen. Skal koste en 3500 montert på BOS Skøyen sa de. 
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Phuc

Biltema, Clas Ohlson, Europris m.m. selger jo sånne bokser med fuktslukere som man kan ha i bilen.
Jeg kjøpte meg en liten sak på Europris til en femtilapp. Vet ikke helt hvor mye det hjelper, men har ikke opplevd så mye duggproblemer i det siste.
Har jo også opplevd å få dugg på utsiden av frontruta + sidespeilene når jeg kjører ned i kjelleren til Saga P-Hus.

Ellers er det jo viktig å holde rutene rene da.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Øyvind.h

Et gammelt båtlagringstriks er å ha bleier liggende (ubrukte :)
De suger visst til seg mye fukt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Neste gang du kjøper noe som inneholder en sli kpose med silica-gel tar du posen og legger den i bilen. Jeg tenker å begynne å ta vare på alle slike poser; det er jo rett som det er man kan ha bruk for å fjerne/forhindre fuktighet. Vinduskarmen på soverommet, f.eks. Med mindre dugg hindrer du også potensielt dugg. :)

Slik kan du "lade opp" silica gel og bruke den om igjen: http://www.ehow.com/how_5035187_recharge-silica-gel.html
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Stjerneglis

Et gammel triks er å kjøre ned vinduene i bakdørene en cm eller to for å lufte ut under kjøring.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

breitling

Sitat fra: Phuc på fredag 19. oktober 2012, klokken 11:53
Har jo også opplevd å få dugg på utsiden av frontruta + sidespeilene når jeg kjører ned i kjelleren til Saga P-Hus.

Samme kondensdannelse som beskrevet ovenfor. Denne gangen på utsiden av bilen. Man kjører inni varm (og fuktig) garasjeanlegg med kald bil (på utsiden). Det hjelper med vindusviskere og varme i bakrute (og sidespeil).
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

erik e

Om ikke" Århundrets duggbil" så kommer i-Miev langt opp på listen. Hadde en -67 mod. Opel ,den slår El-bilen min. Men vi må gjøre problemet så lite som mulig. Mange gode tips på dette forumet. Lykke til og god helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

foxy

er jo ikke så ille dette med dugg i trilling - er jo som i andre biler som ikke har ac på, slår man på ac i trillingen med engang man setter seg i,  så er det heller ikke noe problem..

nå på høsten og særlig når det regner samt høy luftfuktighet er det helt vanlig med dugg. Det samme skjer i fossilbiler men der er jo AC påslått som tar det med engang.
I-miev 2011
Asker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA