Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW IX priser etter 1.1.2023

Startet av audioboy, tirsdag 13. desember 2022, klokken 19:41

« forrige - neste »

Chimp

#120
Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 12. august 2023, klokken 14:32https://e24.no/naeringsliv/i/WRy1ea/svak-krone-endrer-det-norske-bruktbilmarkedet-det-har-vaert-en-voldsom-oekning

Tror ikke en iX40 fra forhandler selges for særlig mindre enn 650k, da går den nok heller ut av landet pga valuta. Privat er det verre å selge til utlandet.

Tror litt av greia er at det lønner seg på fossile biler fordi da får man igjen avgiftene. Ikke på dyre elbiler.

Jeg fikk dette da jeg spurte en forhandler som har spesialisert seg på å selge bil fra Tyskland til Norge, om han kunne selge min ix50 andre veien:

Markedet er ikke altfor hot i Tyskland heller. Spesielt for dyrere biler. Skal du selge denne for 900.000,- ut av Norge til Tyskland så kommer det 19% moms på den i Tyskland. Da blir prisen uten frakt og papirarbeid ca € 97.000,- Da får du kjøpt tilsvarende (muligens uten 2 sett hjul ) for samme pris hos BMW forhandler i Tyskland. Markedet er brutalt for tiden, dessverre.

torerik

Sitat fra: Chimp på torsdag 10. august 2023, klokken 06:31De som legger ut ix40 for 650 selger gjerne for lavt 600. Hadde selv dialog med en med 30k kjørt som ville selge for 600 blank, fully charged.
Ingen feil i å gå i dialog ihvertfall, og komme med noen dårlige bud. Selger som har priset for høyt er bare happy med at det er noen som kontakter, selvom noen få blir "sinte" av skambud, men har man varer på finn må man tåle det.

Jeg hadde min ix50 (alt utstyr, lav km) ute for 950, budene var 850-880.
Innbytte var 780-850
Så kan man si at jeg hadde for høy pris, men det sier også noe om hvor stort sprik det er i beløp. Med det mener jeg at når jeg da ønsker 950 fordi naboen solgte for det forrige uke, men flere og flere biler med høy km selges for lav 800 og forhandler gir meg det samme i innbytte, da blir jeg fornøyd med en gang noen gir meg rundt 900 fordi jeg er redd for å måtte ha bilen ute lenge med mange justeringer i pris.

Må også legge til at veldig mange forhandlere ikke ville ta ix50 i innbytte pga det dyre markedet er dødt og de ville ikke ta risikoen (ja jeg ville byttet ned i pris, men ikke veldig mye)

Vet ikke hvordan det er med ix40 men det er enda flere biler ute der.

Ja, dette høres ut som mer fornuftige priser. Innbytte iX40 tipper kan vel ikke være mer enn 550-600 for tida?

Er vel egentlig bare å gå i dialog med selgere ja, treffer vel noen fornuftige til slutt. 
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Carboy

For 550-600 er ix40 utrolig mye elbil for pengene, å velge en Model Y fremfor en kX40 til ca samme pris er nesten helt uforståelig.

Jeg synes til og med min bil er et godt kjøp selv om jeg kjøpte ny i april 2022, og store verditap hører med til et problemfritt nybilhold.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: Carboy på søndag 13. august 2023, klokken 16:58For 550-600 er ix40 utrolig mye elbil for pengene, å velge en Model Y fremfor en kX40 til ca samme pris er nesten helt uforståelig.
Nja, hvis man ikke trenger den ekstra ytelsen, rekkevidden eller plassen. Og så kommer jo service & vedlikeholdskostnader fortere med en brukt iX40.

Men jeg må si at jeg lurer litt på å bytte e-tron mot en -22 iX40 om ett år eller to, hvis prisene utvikler seg greit. Disse har vel 200k garanti og?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

torerik

Sitat fra: Carboy på søndag 13. august 2023, klokken 16:58For 550-600 er ix40 utrolig mye elbil for pengene, å velge en Model Y fremfor en kX40 til ca samme pris er nesten helt uforståelig.

Jeg synes til og med min bil er et godt kjøp selv om jeg kjøpte ny i april 2022, og store verditap hører med til et problemfritt nybilhold.
Enig, men nå antok jeg at 550-600 ville være innbyttepris forhandler betaler. Altså burde man få kjøpt en iX40 privat for noe over 600. Fremdeles et bra kjøp tror jeg.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

nybegynner1

Har noen erfaringer med 3 barneseter i iX?

Har barn på 4, 1,5 og en til på vei. Er det plass til 3 barneseter i iX-modellene?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Carboy på søndag 13. august 2023, klokken 16:58For 550-600 er ix40 utrolig mye elbil for pengene, å velge en Model Y fremfor en kX40 til ca samme pris er nesten helt uforståelig.

Jeg synes til og med min bil er et godt kjøp selv om jeg kjøpte ny i april 2022, og store verditap hører med til et problemfritt nybilhold.

Model Y ser ikke ut til å ha store verditap. Er begrenset hvor mange kroner en kan tape når den koster 517.719 kroner med registrering og alt tilgjengelig utstyr utenom vinterdekk.

Det kommer jo veldig an på bruken, og. Er klart når batteriet på IX 40 er mindre enn på Model Y, samtidig som IX er 440 kilo tyngre, har dårligere aerodynamikk og større frontareal, så kan det bli litt snaut. Kunne tenkt meg en IX med 85-90kWh batteri. Da ville det kanskje ikke blitt så sykt dyrt, men fremdeles fått bra med strøm.

Model Y har vel fått ca 3kWh siden sommertesten til NAF i 2022, hvis jeg husker riktig, bare sånn for sammenligningens skyld.

Men, neste gang jeg skal kjøpe bil skal jeg absolutt teste ut en brukt IX...
Er nok en del lydisolering og bedre fjører i de 440 kilo IX har ekstra.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 13. september 2023, klokken 13:28
Sitat fra: Carboy på søndag 13. august 2023, klokken 16:58For 550-600 er ix40 utrolig mye elbil for pengene, å velge en Model Y fremfor en kX40 til ca samme pris er nesten helt uforståelig.

Jeg synes til og med min bil er et godt kjøp selv om jeg kjøpte ny i april 2022, og store verditap hører med til et problemfritt nybilhold.

Model Y ser ikke ut til å ha store verditap. Er begrenset hvor mange kroner en kan tape når den koster 517.719 kroner med registrering og alt tilgjengelig utstyr utenom vinterdekk.

Det kommer jo veldig an på bruken, og. Er klart når batteriet på IX 40 er mindre enn på Model Y, samtidig som IX er 440 kilo tyngre, har dårligere aerodynamikk og større frontareal, så kan det bli litt snaut. Kunne tenkt meg en IX med 85-90kWh batteri. Da ville det kanskje ikke blitt så sykt dyrt, men fremdeles fått bra med strøm.

Model Y har vel fått ca 3kWh siden sommertesten til NAF i 2022, hvis jeg husker riktig, bare sånn for sammenligningens skyld.

Men, neste gang jeg skal kjøpe bil skal jeg absolutt teste ut en brukt IX...
Er nok en del lydisolering og bedre fjører i de 440 kilo IX har ekstra.
De testresultatene blir dessverre ikke helt representative, da Teslaen akkurat bikker over en bakketopp og dermed får mange mil nedoverbakke+økning i batteriet gratis. Pluss at de måler til 0%, og Tesla har en mil eller noe under 0.

Men iX vil nok uansett bruke noe mer strøm enn Y.

 Tviler på at prosentvis pristap på iX40 brukt til 600 blir noe særlig større enn Y til 550. Regn med omtrent samme Kronstad derfra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Klykken

SitatPluss at de måler til 0%, og Tesla har en mil eller noe under 0.
De måler til bilen stopper.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 13. september 2023, klokken 14:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 13. september 2023, klokken 13:28
Sitat fra: Carboy på søndag 13. august 2023, klokken 16:58For 550-600 er ix40 utrolig mye elbil for pengene, å velge en Model Y fremfor en kX40 til ca samme pris er nesten helt uforståelig.

Jeg synes til og med min bil er et godt kjøp selv om jeg kjøpte ny i april 2022, og store verditap hører med til et problemfritt nybilhold.

Model Y ser ikke ut til å ha store verditap. Er begrenset hvor mange kroner en kan tape når den koster 517.719 kroner med registrering og alt tilgjengelig utstyr utenom vinterdekk.

Det kommer jo veldig an på bruken, og. Er klart når batteriet på IX 40 er mindre enn på Model Y, samtidig som IX er 440 kilo tyngre, har dårligere aerodynamikk og større frontareal, så kan det bli litt snaut. Kunne tenkt meg en IX med 85-90kWh batteri. Da ville det kanskje ikke blitt så sykt dyrt, men fremdeles fått bra med strøm.

Model Y har vel fått ca 3kWh siden sommertesten til NAF i 2022, hvis jeg husker riktig, bare sånn for sammenligningens skyld.

Men, neste gang jeg skal kjøpe bil skal jeg absolutt teste ut en brukt IX...
Er nok en del lydisolering og bedre fjører i de 440 kilo IX har ekstra.
De testresultatene blir dessverre ikke helt representative, da Teslaen akkurat bikker over en bakketopp og dermed får mange mil nedoverbakke+økning i batteriet gratis. Pluss at de måler til 0%, og Tesla har en mil eller noe under 0.

Men iX vil nok uansett bruke noe mer strøm enn Y.

 Tviler på at prosentvis pristap på iX40 brukt til 600 blir noe særlig større enn Y til 550. Regn med omtrent samme Kronstad derfra.

Ja, det kan du si på en måte...for sommmeren, men motsatt for vinteren: IX 40 kom ikke bort til fjellet på vintertesten. Den kom vel litt kortere enn Toyota bZ4 på vintertesten, som vises under. IX 40 kom 316km om vinteren. Model Y kom 451km om vinteren, men forskjellen ville vært større om det hadde vært flatt, ettersom Model Y hadde mange flere høydemeter og netto stigningsmeter på vintertesten.

Vintertest:
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 13. september 2023, klokken 15:50
Sitat fra: daktari på onsdag 13. september 2023, klokken 14:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 13. september 2023, klokken 13:28
Sitat fra: Carboy på søndag 13. august 2023, klokken 16:58For 550-600 er ix40 utrolig mye elbil for pengene, å velge en Model Y fremfor en kX40 til ca samme pris er nesten helt uforståelig.

Jeg synes til og med min bil er et godt kjøp selv om jeg kjøpte ny i april 2022, og store verditap hører med til et problemfritt nybilhold.

Model Y ser ikke ut til å ha store verditap. Er begrenset hvor mange kroner en kan tape når den koster 517.719 kroner med registrering og alt tilgjengelig utstyr utenom vinterdekk.

Det kommer jo veldig an på bruken, og. Er klart når batteriet på IX 40 er mindre enn på Model Y, samtidig som IX er 440 kilo tyngre, har dårligere aerodynamikk og større frontareal, så kan det bli litt snaut. Kunne tenkt meg en IX med 85-90kWh batteri. Da ville det kanskje ikke blitt så sykt dyrt, men fremdeles fått bra med strøm.

Model Y har vel fått ca 3kWh siden sommertesten til NAF i 2022, hvis jeg husker riktig, bare sånn for sammenligningens skyld.

Men, neste gang jeg skal kjøpe bil skal jeg absolutt teste ut en brukt IX...
Er nok en del lydisolering og bedre fjører i de 440 kilo IX har ekstra.
De testresultatene blir dessverre ikke helt representative, da Teslaen akkurat bikker over en bakketopp og dermed får mange mil nedoverbakke+økning i batteriet gratis. Pluss at de måler til 0%, og Tesla har en mil eller noe under 0.

Men iX vil nok uansett bruke noe mer strøm enn Y.

 Tviler på at prosentvis pristap på iX40 brukt til 600 blir noe særlig større enn Y til 550. Regn med omtrent samme Kronstad derfra.

Ja, det kan du si på en måte...for sommmeren, men motsatt for vinteren: IX 40 kom ikke bort til fjellet på vintertesten. Den kom vel litt kortere enn Toyota bZ4 på vintertesten, som vises under. IX 40 kom 316km om vinteren. Model Y kom 451km om vinteren, men forskjellen ville vært større om det hadde vært flatt, ettersom Model Y hadde mange flere høydemeter og netto stigningsmeter på vintertesten.

Vintertest:
Ja, det er vanskelig å vite sikkert hvis man hadde kjørt en flatere testløp. De engelske som nylig testet Kia og Y de kjørte omtrent like langt i regnvær på motorvei A og B i England. PS Jeg solgte iX40 da jeg synes vinterekkevidden ble for kort (mye motorvei)...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på søndag 13. august 2023, klokken 17:48
Sitat fra: Carboy på søndag 13. august 2023, klokken 16:58For 550-600 er ix40 utrolig mye elbil for pengene, å velge en Model Y fremfor en kX40 til ca samme pris er nesten helt uforståelig.
Nja, hvis man ikke trenger den ekstra ytelsen, rekkevidden eller plassen. Og så kommer jo service & vedlikeholdskostnader fortere med en brukt iX40.

Men jeg må si at jeg lurer litt på å bytte e-tron mot en -22 iX40 om ett år eller to, hvis prisene utvikler seg greit. Disse har vel 200k garanti og?

iX40 har vel ikke bedre ytelse eller rekkevidde enn model Y? Snarere motsatt? Plassen er vel heller ikke veldig mye større, så da blir det vel mest om man liker utseende og bedre komfort.

geear

Er det ikke akkurat det turfsurf påpeker, da? At iX40 har dårligere ytelse, rekkevidde og plass (iallfall bagasjeplass), og i tillegg høyere driftsutgifter. Det er selvfølgelig ting iX40 er bedre på enn Y, så det spørs hva man prioriterer høyest.

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 18. september 2023, klokken 17:26Er det ikke akkurat det turfsurf påpeker, da? At iX40 har dårligere ytelse, rekkevidde og plass (iallfall bagasjeplass), og i tillegg høyere driftsutgifter. Det er selvfølgelig ting iX40 er bedre på enn Y, så det spørs hva man prioriterer høyest.
Riktig, det var det jeg prøvde å skrive. De har hver sine styrker og svakheter. Skulle vi hatt iX som bil nr 1 måtte det blitt 50, og iX40 er litt for dyr som bil nr 2 enda. Derfor er det Y P + e-tron 50 for øyeblikket. Liker iX dog, så utelukker ikke den fremover.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Da misforstod jeg det som stod og er enig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA