Fekk hentet Model Y P Drammen på fredag og min erfaring

Startet av peterka, søndag 11. desember 2022, klokken 22:18

« forrige - neste »

peterka

Hentet Y P på fredag i Drammen. Skulle hente klokken 1130, men 1115 så kom det ein hyggelig person bort til meg for å sei at dei hadde funnet ein feilkode på AC og måtte låne bilen i 2 timer på verkstad. Typisk tenkte eg da eg har aldri kjøpt ny bil før. Eg hadde jo sendt mail at dei måtte sjekke bil grundig og spesielt varmeapparatet da mange hadde problemer med det så eg synes det var litt seint å komme med dette 15 minutter før levering.
Det som skjedde er at dei sette den på verkstedet og eg fekk låne LR å kose meg med den desse timene. Så eg kjørte mot Kongsberg og retur og fekk testet LR. Synes det gjekk fort den også og eg tenkte at eg hadde kjøpt noko som var enda bedre enn dette :+1:
Etter litt over 2 timer så fekk eg lov å hente ut bilen og eg fekk ein 1/2 time med innføring av funksjoner og innstilling.
Så tok eg film i alle vinkler på bilen, men eg klarte ikkje å finne ein einaste feil så dette som blir skrevet her inne kjenner eg ikkje igjen.
Eg hadde tatt ut bilen med pigg 10 ev 19 tommer og det fant eg ut at det var det luraste eg hadde gjort. 21 tommer på vinter er bare tull i vinterheimen på Vestlandet. Eg hadde med nokon kopper og plastdingser til muttrene og da vart felgene veldig fine faktisk.
Da var det på tide å kjøre hjem som tar ca 7 timer. Tesla hadde bare ladet bilen til 25% og det var dårleg synes eg. Så eg kjørte til Hokksund å ladet første gong til 80 prosent. Så kjørte eg til Gol og ladet på nytt 80 %. Dette holdt heilt heim. Det var 23 kuldegrader på Hemsedalen.
Piggdekka laget faktisk ikkje meir støy enn dei piggfrie dekka som var på LR som eg prøvde når eg ventet. Så vil dere ha pigg så kjøp det. Felgene var faktisk pene også da mange her inne kjøper desse svarte 19 tommer som alle kjører rund i. Husker ikkje kva dei heiter.
Når eg kom heim så vart den parkert med lading fra vanlig stikkontakt. Satte amper til 9 på 15 amper sikring.
Dagen etter ny befaring og da fant eg liten sprekk inne i luken bak. I kanalen som vannet renner. Ikkje stor sak, men bør legge litt lakk med ein tannpirker så det ikkje ruster. Så dette har eg sendt inn som anmerkning. Ellers har eg ikkje funnet noko enda. Heilt utruleg når så mange biler blir produser på så kort tid. Eg er ein pirkus så dette er over all forventninger. Eg er så fornøyd og eg går rundt og bare smiler. Eg hadde bestilt kvit LR, men for at eg skulle få den i år så hoppet eg over til kvit P. Uaktuelt med svart bil. Skikkelig sjakktrekk for no har eg det beste av det beste. 8)Eg har faktisk ikkje prøvd å stille den på sport da eg synes chili går fort nok og eg må kjøre inn piggene først. Det einaste eg synes var litt nedtur er at eg måtte lade 2 gonger på vegen heim, men det gjekk mellom 8 kuldegrader til 23 kuldegrader så det er vel vanleg, men tar tid. Da er det fortere å fylle bensin.
Nei dere som syter og klager over at det er så mykje feil på Tesla, dårleg sammenskrudd osv så er det bare tull. Ingen knirkelyder heller. Musikkanlegget var heilt fantastisk også. Er det noko negativt med bilen? Eg har ikkje funnet ut noko enda. Løp og kjøp. Dette er det beste kjøpet eg har gjort når det gjelder bil og eg er over 50.
Dette er litt om erfaring som ny Teslaeigar og korleis servicen var ved leveringen.  Greitt å få fram nokon som er storfornøyd også.  :) :) :) :) :) :)

Kim-

Kjekt å høre positive historier også. Bra de fikset varmeapparatet (dog litt sent) for det hadde nok ikke vært særlig hyggelig over vidden i 23 blå uten varmeapparat. Du burde vurdere å skaffe deg en ladeboks ;)

Tok forøvrig utlevering av Y LR 1. desember og må si det samme. Bilen føles veldig bra, har ikke funnet eller reagert på noen panelsgaps, er veldig fornøyd!
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

peterka

Sitat fra: Kim- på søndag 11. desember 2022, klokken 23:55
Kjekt å høre positive historier også. Bra de fikset varmeapparatet (dog litt sent) for det hadde nok ikke vært særlig hyggelig over vidden i 23 blå uten varmeapparat. Du burde vurdere å skaffe deg en ladeboks ;)

Tok forøvrig utlevering av Y LR 1. desember og må si det samme. Bilen føles veldig bra, har ikke funnet eller reagert på noen panelsgaps, er veldig fornøyd!
Er Teslaladeren god nok? Kan den brukast på andre el biler?

Lucifer-

Sitat fra: peterka på mandag 12. desember 2022, klokken 05:24
Er Teslaladeren god nok? Kan den brukast på andre el biler?

Den fungerer fint på andre biler. Bare pass på at den lader med 13A som standard, og med mindre den andre bilen støtter justering av effekt eller ikke vil ta imot mer enn 10A er 13A langt over hva jeg vil anbefale å lade med i stikk-kontakt over tid. Vi ladet Teslaen lenge med bare stikk på hytta, men satt ned effekten til 8A.

B1

Gratulerer med ny bil. Når de gjelder lading, er det som følger med en nødlader. Det er ulovlig å bruke slike ladere uten tilsyn. Om bilen tar fyr i garasjen vil man nok få avkorting på forsikringen. Få en dedikert lader installert :)

Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Haggish

Sitat fra: B1 på mandag 12. desember 2022, klokken 07:50
Gratulerer med ny bil. Når de gjelder lading, er det som følger med en nødlader. Det er ulovlig å bruke slike ladere uten tilsyn. Om bilen tar fyr i garasjen vil man nok få avkorting på forsikringen. Få en dedikert lader installert :)

?????????????
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

AUK

Det er ikke ulovlig, og det er ikke bilen som tar fyr. Men man bør være klar over at en vanlig stikkontakt, eller kursen den er koblet på, kan gå varm og at huset eller garasjen kan ta fyr. Det skjer ikke ofte, men tydeligvis ofte nok til at det  fra juli 2022 ble krav om ladeboks ved nye installasjoner av elbillading.

Lucifer-

Er vel strengt talt ulovlig å benytte på egen eiendom på egen bil. Ellers er det vel ingen spesielle reguleringer.

Gikk opp denne når vi kjøpte oss hytte, og kom frem til at det er å anse som "fast" ladeplass, og at det derfor ikke var lovlig med nødlading på stikk.

Kim-

Det er ikke ulovlig da regelverket ikke har noen tilbakevirkende kraft. Det er riktig at en ikke kan få installert en ny stikkontakt for eilbillading dersom det er primærformålet med kontakten, da skal det installeres en ladeboks. En ladeboks er uansett å foretrekke mtp. elsikkerhet.
2023 Tesla Model Y LR

El_Dorado

Tror dette er best forklart her:
https://elbil.no/lade/lade-elbilen-hjemme/lade-med-vanlig-stikkontakt/
"Fra og med juli 2022 er det krav om ladeboks med type 2-kontakt ved nyinstallasjon for fast elbillading – standarden har ikke tilbakevirkende kraft og såkalt nødlading er ennå lov."

og her:
https://elbil.no/ikke-forbud-mot-a-lade-med-stikkontakt/
"Det er veldig lurt å installere ladeboks, men: ikke forbud mot å lade med stikkontakt"
TMY P 2023
SEAT Mii [Frii]

Lucifer-

Beklager. Jeg var litt upresis.

Men for at det skal være lovlig å lade på stikk hjemme er det visse forutsetninger som gjelder. Man kan ikke ta hvilken som helst og bare lade bilen der.

Fra NEK400:2018

Lading på vanlig stikkontakt (Schuko) er lovlig ved privat bruk, men skal være beskyttet med et overstrømsvern på 10A og jordfeilbryter Type B, samt dedikert kurs.

DagfinnN

Sitat fra: AUK på mandag 12. desember 2022, klokken 10:37

Det er ikke ulovlig, og det er ikke bilen som tar fyr. Men man bør være klar over at en vanlig stikkontakt, eller kursen den er koblet på, kan gå varm og at huset eller garasjen kan ta fyr. Det skjer ikke ofte, men tydeligvis ofte nok til at det  fra juli 2022 ble krav om ladeboks ved nye installasjoner av elbillading.
Dette er riktig. Skal man i en periode lade med "nødlader" er det lurt å sette ned ampere, f.eks til 6 - 8. Også en god regel og sjekke kontakten er blitt varm etter en time eller 2 de første gangene og senere en ganger pr uke eller hver andre uke.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Kim-

Sitat fra: Lucifer- på mandag 12. desember 2022, klokken 11:41
Beklager. Jeg var litt upresis.

Men for at det skal være lovlig å lade på stikk hjemme er det visse forutsetninger som gjelder. Man kan ikke ta hvilken som helst og bare lade bilen der.

Fra NEK400:2018

Lading på vanlig stikkontakt (Schuko) er lovlig ved privat bruk, men skal være beskyttet med et overstrømsvern på 10A og jordfeilbryter Type B, samt dedikert kurs.

Du snakker om normer ved nyinstallasjon. Forøvrig nek 400 2022 som gjelder nå
2023 Tesla Model Y LR

Lucifer-

Så du mener jeg kan ta hvilken som helst stikkontakt hjemme hos meg og lade bilen min fast i den, siden kontakten var der før både NEK400:2018 og 2022?

Orbit

Lading på tilfeldig kontakt vil være bruksendring ut fra hva kontakten var tiltenkt ved installasjon. Kun stikkontakter som eksplisitt er satt som for elbillading kan brukes til regelmessig lading, uavhengig av hvor gamle de er. Gamle elbilladekontakter har riktignok færre krav enn en nyinstallasjon.

Dette er ikke pga tilbakevirkende kraft av nye regler. En tilfeldig stikkontakt er satt opp dimensjonert for helt andre laster og samtidigshetsfaktor enn lading av elbil. Dette er på samme måte som at du ikke kan ta en tilfeldig stikkontakt i bruk til f.eks. en varmtvannsbereder. En generell "lys og stikkontakt"-kurs kan kun brukes til det den opprinnelig var tiltenkt.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#lading-fra-eksisterende-kontakter
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA