Fekk hentet Model Y P Drammen på fredag og min erfaring

Startet av peterka, søndag 11. desember 2022, klokken 22:18

« forrige - neste »

Lucifer-

Jeg er altså enig med deg, Orbit. Bare usikker på hvor Kim- har sin info fra.

Bruk av vilkårlig stikk til fast lading på egen eiendom er ikke tillatt. Så tror jeg det er noen gråsoner hvor man kan lade på vanlig stikk på andres eiendom osv, men det er egentlig ikke veldig relevant for min del.

B1

Her er det mange som skriver mye feil. Som jeg skrev i mitt opprinnelige innlegg; Det er ikke lov å lade på vanlig stikk. Unntak er det som er nevnt under mitt svar; 10A med jordfeilbryter Type B. Nødlading skal foregå under oppsyn. Det vil si at du (for å holde deg innafor loven) må være ved bilen under hele ladeøkten.

Det er grunnet, som også nevnt under mitt svar; ikke laget for kontinuerlig belastning. Elbillading er snakk om 2300W+, som står og går i over 24 timer i strekk. Det fører til mye varme i stikken. De aller, aller fleste elbil-branner under lading er grunnet nettopp dette.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

peterka

Kor kjenner eg varmen. I sjølve stikkontakten? Eller sikringsskapet? Var iskald begge plasser

Kim-

Sitat fra: B1 på mandag 12. desember 2022, klokken 19:24
Her er det mange som skriver mye feil. Som jeg skrev i mitt opprinnelige innlegg; Det er ikke lov å lade på vanlig stikk. Unntak er det som er nevnt under mitt svar; 10A med jordfeilbryter Type B. Nødlading skal foregå under oppsyn. Det vil si at du (for å holde deg innafor loven) må være ved bilen under hele ladeøkten.

Det er grunnet, som også nevnt under mitt svar; ikke laget for kontinuerlig belastning. Elbillading er snakk om 2300W+, som står og går i over 24 timer i strekk. Det fører til mye varme i stikken. De aller, aller fleste elbil-branner under lading er grunnet nettopp dette.

hvor finner vi denne loven at man må være tilstede ved bilen under lading?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Lucifer-

Under oppsyn kan vel være så mangt. At man er hjemme f.eks. Tror det er noen gråsoner her altså.

B1

Altså loven er klar; 10 amp/ jordfeilbryter type B / dedikert kurs om du skal lade med schuko kontakt. Har du ikke dette, lader man ulovlig. Under oppsyn er vel mer en generell regel enn en lov. Følger man med så ser man jo at det begynner å ryke og kan avslutte i god tid før det fører til brann.

Men skal du være helt regelrytter kan du ikke lade fra annet enn overnevnte med schuko. De allere fleste med elbil har nok ladet ulovlig.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Lucifer-

Mitt inntrykk var at "nødlading" på annen manns/kvinnes eiendom var lovlig dersom det kun var midlertidig, og at det er andre krav til det som defineres som fast ladeplass?

Så kan man jo diskutere hva "fast" er for noe, men min og noen kamerater som er el-ingeniører sin tolkning var at privat hytte var å definere som fast, selv om man bare lader der en gang eller to i måneden.

El_Dorado

Sitat fra: peterka på søndag 11. desember 2022, klokken 22:18
Hentet Y P på fredag i Drammen. Skulle hente klokken 1130, men 1115 så kom det ein hyggelig person bort til meg for å sei at dei hadde funnet ein feilkode på AC og måtte låne bilen i 2 timer på verkstad. Typisk tenkte eg da eg har aldri kjøpt ny bil før.

Dette er litt om erfaring som ny Teslaeigar og korleis servicen var ved leveringen.  Greitt å få fram nokon som er storfornøyd også.  :) :) :) :) :) :)

Takk for at du deler dine erfaringer her.  :) Allværs gummi gulvmatter følger med bilen eller må kjøpes separat?
TMY P 2023
SEAT Mii [Frii]

peterka

Sitat fra: ElBilLover på mandag 12. desember 2022, klokken 21:25
Sitat fra: peterka på søndag 11. desember 2022, klokken 22:18
Hentet Y P på fredag i Drammen. Skulle hente klokken 1130, men 1115 så kom det ein hyggelig person bort til meg for å sei at dei hadde funnet ein feilkode på AC og måtte låne bilen i 2 timer på verkstad. Typisk tenkte eg da eg har aldri kjøpt ny bil før.

Dette er litt om erfaring som ny Teslaeigar og korleis servicen var ved leveringen.  Greitt å få fram nokon som er storfornøyd også.  :) :) :) :) :) :)

Takk for at du deler dine erfaringer her.  :) Allværs gummi gulvmatter følger med bilen eller må kjøpes separat?
Ingen gummimatter. Eg hadde nokre gamle gummimatter fra ein Toyota som eg bruker i dag.

Er det nokon som har opplevd problemer med å lade fra stikkontakt? Eller er det liten sjans for at det skjer noko? Eg tenker i dag at det skjer ikkje meg siden nytt hus og nytt EL-anlegg med 15 A sikringer.

Kim-

Det er en grunn til at det nå ikke er lov å sette opp nye stikkontakter for bruk til elbil lading. Det er forbundet med brannfare. Hvis du likevel vil lade fra stikkontakt bør du kjenne på utstyret for varmgang regelmessig. Hvis du ikke vet hvor du skal kjenne eller se etter anbefaler jeg på det sterkeste å få tak i en elektriker som kan bytte ut stikkontakten med en lasteboks eller strekke opp ny kabel
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

sjokomelk

Anbefaler de som har tenkt å lade bilen med vanlig stikkontakt å lese forsikringspapirene sine for både hus og bil. De aller fleste forsikringsselskap har nå klausuler i polisene sine som sier at du får avkortet/ingen erstatning hvis det oppstår brann eller skade på elektronikk i bil. Og de krever at du har både overspenningsvern og fastmontert ladestasjon for at forsikringen skal gjelde.
Men hvis du absolutt vil gamble med millioner av kroner og livene til familien din - Værsågod. Bare å ta seg ut. ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: peterka på tirsdag 13. desember 2022, klokken 10:35

Er det nokon som har opplevd problemer med å lade fra stikkontakt? Eller er det liten sjans for at det skjer noko? Eg tenker i dag at det skjer ikkje meg siden nytt hus og nytt EL-anlegg med 15 A sikringer.

Er det noen som har opplevd å kræsje? Satser på å kjøre uten sikkerhetsbelter. Ny bil som har masse dubbeditter og sikkert stopper bilen for meg, før et kræsj. Er vel liten sjans for ar det skjer noe alvorlig?

[/sarkasme].
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

peterka

Ein får ikkje tak i elektrikker før jul så da må eg bruke stikkontakten

DagfinnN

Sitat fra: peterka på onsdag 14. desember 2022, klokken 15:24
Ein får ikkje tak i elektrikker før jul så da må eg bruke stikkontakten
Skru ned ampere til under 10, og sjekk for varmgang så går det nok bra.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA