Oslo kommune setter opp ladeprisen med 130%

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 07. desember 2022, klokken 23:32

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: daktari på lørdag 10. desember 2022, klokken 17:19
Sitat fra: eisa01 på lørdag 10. desember 2022, klokken 16:28
Har gjort litt kalkulasjoner, og syns ikke 5 kr/kWh er så ille, når prisen i strømmarkedet er rundt 4 kr/kWh? De gamle prisene på 2 kr/kWh ville vært et stort tapsprosjekt. Det er vel til og med billigere enn lading for folk med hus og strømstøtte?

Men, det er et par ting som bør bli gjort:
* Kreve autentisering og betaling for selve ladingen - nå kan folk snike til seg dyr strøm ved å ikke betale for parkeringen med minimal sjanse for å bli oppdaget
* Vurdere om man bør ha en minutt-avgift for parkeringen, og energiavgift for ladingen

Siste punktet er jeg litt usikker på – ladeplasser er en knapphet, og folk må se verdien av å velge biler uten elendig ladehastighet (3.6 kW) – ellers må man bygge ut nesten dobbelt så mange ladere

En annen ting som bør endres er at det fortsatt er gratis parkering og lading på Vulkan P-hus – der er det nå så populært at bildelingsaktørene sliter med å finne ladeplasser til bilene sine. Bilkollektivet er i ferd med å legge ned tilbudet sitt der – har bare en bil igjen

Antatt 7.2 kW   09-20   20-09
Ladetid (3054)   49   35
Elbil parkering (2300)   15   0
Fossil parkering (2300)   50   0

Pris per kWh   6,8   4,9
Pris per kWh (eksl. parkering)   4,7   4,9

Gammel sats   28   13
Pris per kWh   3,9   1,8
Pris per kWh (eksl. parkering)   1,8   1,8

tallene dine er feil, det koster over 7 pr kWh fordi man får ikke fullt 7 kW som oftest. Noen biler får bare halvparten og må ut med over 14 pr kWh.

Prisøkningen er å skyte alle som bor i blokk med elbil i ryggen.
Ta også med at Oslo Kommune kan bevlge seg strøm til langt lavere pris, siden de eier kraftverk og nettselskap. Kostprisen er fremdeles et sted mellom 10-15 øre per kWh. Det blir derfor feil å sammenligne med hva du og jeg betaler hjemme. Samme med de fleste ladeselskapene, de betaler ikke vår sluttbrukerpris. De skal jo tross alt betale ned andre kostnader og ha fortjeneste oppå det de selv betaler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moggen

Nå ble det mye følelser her i tråden.
Men logisk sett har MDG og bystyret valgt å prioritere oslo som boplats for urbane familier og ensamstående, fremfor arbeidsplass.
Selv bor jeg ikke i oslo, og ønsker minst mulig med den byen å gjøre. Dessverre ligger min arbeidsplass mitt i byen, og frem til jeg får mulighet til 100% hjemmekontor, må jeg finne noen måte og kombinere reising til arbeid med barnehage og skolelevering som ikke knekker ekonomien fullstendig. Blir vel en kombo av bil og motorsykkel, får se. Eller finne noen god pendelparkering.
Men jeg syns det er veldig dårlig gjort av Oslo å slå til ekonomisk mot barnefamilier på denne måten.
Håper det leder til en utflytt av firmaer, restauranger og nøjestilbud ut fra byen, slik at det som blir kvar er en urban slum og noen kafeer kring stortinget. Da får alle det de ønsker.

hemi

vi flyttet kontoret fra oslo til bærum. orka ikke mer oslo.

filtvet

Min drøm er å flytte fra Oslo, dessverre er mange spennende jobber her.

Er målet at alle skal bo i villa nå? Eller skal vi alle på hydrogen-biler? Lykke til med fylling i så tilfelle.

Daniel_0007

Sitat fra: filtvet på søndag 11. desember 2022, klokken 19:19

Er målet at alle skal bo i villa nå? Eller skal vi alle på hydrogen-biler? Lykke til med fylling i så tilfelle.

Nei vi skal alle bo i små leiligheter typ 50 kvadrat slik at de skal stue mest mulig folk per kvadrat, vi må enten sykle eller ta kollektiv transport. Men har de tenkt på hva som skjer med kollektiv transporten når bilen blir borte med tanke på at mye av pengene fra bom går til kollektiv transporten, da blir vel nye skatter som går for å drifte kollektiv transporten.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 11. desember 2022, klokken 19:44

Nei vi skal alle bo i små leiligheter typ 50 kvadrat slik at de skal stue mest mulig folk per kvadrat, vi må enten sykle eller ta kollektiv transport. Men har de tenkt på hva som skjer med kollektiv transporten når bilen blir borte med tanke på at mye av pengene fra bom går til kollektiv transporten, da blir vel nye skatter som går for å drifte kollektiv transporten.
...som da straffer folk i områder som uansett ie har særlig til kollektivtilbud Og som ikke bor i maurtueaktige leiligheter i blokker, men som gjør sånne uviktige jobber som jegere, fiskere, bønder og skogsdrift.Hva skal vi med disse som ikke vil infinne seg? De vil jo ikke jobbe som hårklippere, skjeggstussere og kaffeservitører, eller høyverdige kontorjobber.

(Mulig en anelse sarkasme der, ja...)  8)
Bosted Oslo

batterimannen

Gjør som meg, flytt til Bærum  ;)
Fortsatt enkelt å komme seg inn til Oslo.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Håkon77

Sitat fra: batterimannen på søndag 11. desember 2022, klokken 22:57

Gjør som meg, flytt til Bærum  ;)
Fortsatt enkelt å komme seg inn til Oslo.
Flytt ihvertfall ikke til Fredrikstad om du ikke er garantert jobb her. Å pendle til Oslo herfra tar på med timesavganger, buss for tog og innstilte avganger om sommeren, signalfeil i Ski og såkalte "hendelser" aka selvmord som medfører at man blir stående å vente en times tid på taxi eller buss. Å pendle med bil sparer tid, men det vil man jo bli kvitt.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Moggen

Jaja, i noen land er det krig. Her har vi kun noen overidealistiske politiker å håndtere.
Gleder meg over at kollektivtransporten uavsett vil forsvinne når robottaxi dykker opp. De slåss en kamp de ikke kan vinne.

filtvet

Ja, i dag er alle plasser opptatt. Ingen lader om dagen lenger pga pris. Får kjøre diesel da. Alt for få ladere ift brukere i Oslo nå.

Daniel_0007

Haha man vet det er snart valg når politikerne er redde for stemmene sine, tviler på at de virkelig angrer.
Model 3 2019 LR Rwd

hemi

uhellet er 2 delt

1 )De er for dumme til å forstå konsekvenser og tall av ting de bestemmer
2) De ble konfrontert med det

RJK

Sitat fra: hemi på tirsdag 13. desember 2022, klokken 16:13
uhellet er 2 delt

1 )De er for dumme til å forstå konsekvenser og tall av ting de bestemmer
2) De ble konfrontert med det

SPOT ON!

:+1: :police:
Bosted Oslo

filtvet

Du skal jo sykle nå vettu - i minus 12 grader og snøfokk.

hemi

Sitat fra: filtvet på onsdag 14. desember 2022, klokken 14:22
Du skal jo sykle nå vettu - i minus 12 grader og snøfokk.
men først må bilistene kjøre der så du får tørr asfalt, ser jo ikke en jævel i noe sykkelfelt nå, kun veien.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA