Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av Lynet, søndag 04. november 2012, klokken 17:41

« forrige - neste »

Lynet

Ser på finn.no at TJ Auto driver prisdumping på Think City. Merkelige greier av et firma som selger MB, Ferrari og Lamborgini. De har heller ikke Thinkene på sine nettsider!
Men uansett er det mulighet for å gjøre seg et kupp, hvis de er ok!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Siden de er en forhandler gjelder vel forbrukerkjøpsloven og dermed har man reklamasjonsrett?
Det står ingen ting om bilens tilstand i annonsen, så man skal kunne anta at de er i 100% stand.

Jeg begynner å lure på om disse bilene er verd stort mye mer, hvis man tar med usikkerheten på batteripakke og elektronikk? En fin bil når den fungerer (men en fantastisk rekkevidde), men et tid og pengesluk når feil del går istykker...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hma

#2
Jeg reagrerer også på at at en forhandler velger slik dumping av prisene på Think. Jeg mener absolutt at bilene har høyere markedsverdi. Om man skal finne tilsvarende elbil må man opp til ca 170'000 (trillingene), da får man vesentlig dårligere rekkevidde, men bedre garantier.

Vi (les; Think-entusiaster) har fått god kontroll på barnesykdommene til nye-Think. De dreier seg stort sett om feil på gen0/1-PCU'er, noe som løses ved oppgradering av komponenter. I tillegg vet vi nå hvordan vi unngår feil på varmeapparatet.
Det spørs om de annonserte bilene har implementert noen av disse nødvendige forbedringene?

Når det er sagt så selges det noen Thinker i Trøndelag som har både forsterket PCU og fungerende varmeapparat ;)


Skulle man være riktig uheldig å få feil på batteriet kan det fortsatt kjøpes nytt for under 50'000.


Jeg har hatt Think med både gen1 og gen2-PCU og ingen av disse har noen gang feilet eller stoppet for meg.  ...bank i bordet ... ;)

Nye Think er etter min smak elbilen med sjel og sjarm som samtidig har gode ytelser. Med markedets beste rekkevidde bør man seriøst vurdere å kjøpe en Think.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lynet

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 18. oktober 2012, klokken 08:42
Siden de er en forhandler gjelder vel forbrukerkjøpsloven og dermed har man reklamasjonsrett?
Det står ingen ting om bilens tilstand i annonsen, så man skal kunne anta at de er i 100% stand.

Jeg begynner å lure på om disse bilene er verd stort mye mer, hvis man tar med usikkerheten på batteripakke og elektronikk? En fin bil når den fungerer (men en fantastisk rekkevidde), men et tid og pengesluk når feil del går istykker...

Thomas

Folk kjøper brukte fossilbiler uten garantier til flere hundretusen med påfølgende titusener i påkost, bare spør de rundt deg hva de har brukt på fossilbilen etter at garanti har gått ut.
En kjenning av meg brukte 70 000 på en Volvo XC90 for å tette en oljelekkasje, en annen måtte skifte instrumentpanel for 10-15 000 noe som var vanlig på XC90! En med Peugot diesel brukte 60 000 på et nytt topplokk etter dysehavari.
XC90 selges til relativt høye priser selv om man må regne med mye påkost.

Så at Think City skal dumpes av den grunn blir helt feil, Think City er ikke noe dårligere bil enn andre biler. Zebrabatteriet er nok et av de beste batteriene på markedet i dag, det er ikke uten grunn at de er mye brukt i militær sammenheng.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

eiriknamli

Ja, enig i det som står over - disse bilene har (i mine øyne) fortsatt en markedsverdi på 120.000, i alle fall med den kilometer og stand som de TJ Auto har annonsert. Stor takk til Lynet som "catch'a" dette, jeg ringte sporenstreks til TJ Auto og har kjøpt en av de! :)

De opplyste om at dette var leasing biler fra et parti på 5 biler og da er det vel naturlig å tenke at det muligens er fra et konkursbo eller noe slikt? Uansett, selgeren var svært klar på at de ikke ga noen garanti osv på disse bilene da dette var 'litt utenfor' deres normale satsningsområde, og derav prisen... strictly "sold as is!". De regnet heller ikke med å få inn flere. De  hadde blitt fullstendig overkjørt av forespørsler på både telefon og e-post i dag. Så at det blir noen fremtidig dumping i pris på disse er vel heller lite sansynlig med så stor interesse til denne prisen.. regner (og håper) at dette var unntaket og ikke regelen hehe...

Ett spørsmål - bilene ble kjørt ca. 7 mil når de ble hentet, fra fullladet til ca 55-65% (avhengig av hvor tung fot sjåføren hadde) - og det høres jo helt riktig ut i forhold til normalen? Hvor 'lineær' er batterimåleren osv?

Uansett, til den prisen kan jeg jo senere oppdrive en batteripakke om uhellet skulle vært ute og fortsatt komme svært bra ut i forhold til pris! Mao. er det jo i teorien som de gir 100% garanti på batteripakke, med noe attåt! Kan ikke skjønne annet enn at jeg har gjort et veldig bra kjøp...

Igjen takk, Lynet - gleder meg til livet som elbilsjåfør! :D

Kommer tilbake med full rapport!

edyrli

Sykt bra pris ja. Hadde kjøpt en på flekken om jeg hadde hatt litt hard cash tilgjengelig!
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

el-snorre

Det er nok ikke 5 års forbrukerrettigheter på disse som det er på¨nybil. Bruktbilregler og der er det nok lite tradisjonell nybilgaranti gitt...

Men god pris på dem det er det.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Thomas Parsli

Forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp av bruktbil fra forhandler, jeg tenkte ikke på nybilgaranti.

Og selv med "som den er" kommer ikke forhandler unna et visst ansvar:

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-004.html#17

Og som NAF pent sier det:
"Ved kjøp fra næringsdrivende, vil det også kunne være en mangel hvis det viser seg at bilen er i dårligere stand enn det kjøpesummens størrelse og forholdene ellers skulle tilsi."
http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Lover-og-regler/Reklamasjon-ved-kjop-av-bil/

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

eiriknamli

Ja, naturligvis er jeg klar over det. Men som Thomas siterer, kjøpesummen har en betydelig vekt i en eventuell tvist. Men sett at bilen fungerer slik som jeg forventer, så kjøper jeg den som den står. Jeg skjønner godt at de ikke vil sitte med et reklamasjonsansvar som kan vokse opp til flere titusener om noe skulle skje når de selger de så sykt billig.

Jeg spurte uansett om å få prøvekjøre bilen fra 100% i en times tid for å se at alt virker som det skal, og det var tydeligvis ikke noe problem. Alle bilene stod tilkoblet lading over var på 100%, og selgeren (regner med at det var innehaveren) virket veldig hyggelig og imøtekommende. Varmekolbe osv. var testet, men skal naturligvis dobbeltsjekke slike ting. Har vært borti at ting har vært "testa" før.. hehe!

Henter bilen så snart jeg kommer hjem fra jobb.. gleder meg! :D

foxy

isolert garantifokus er overdreven imo - kjøpt stortsett alltid 1-2 år gamle biler - aldri hatt noen store problemer med kostnader i årene tom. 5 år.

er jo lett å kalkulere hva man ønsker å betale for "forsikring" garanti 5 år...
I-miev 2011
Asker

haakon88t

Dette med at vi kan kjøpe batterier til under 50tusen, kan du bekrefte det? Hvem selger dette? Går ut ifra at det er et begrenset lager på disse batteriene..
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

El rayo

Da jeg ringte TJ Auto i dag kl 0900 var alle solgt. Kanskje like bra, for den 2000- modellen jeg har går fremdeles. Har likevel veldig lyst på "ny" Th!nk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: eiriknamli på torsdag 18. oktober 2012, klokken 13:09
Ett spørsmål - bilene ble kjørt ca. 7 mil når de ble hentet, fra fullladet til ca 55-65% (avhengig av hvor tung fot sjåføren hadde) - og det høres jo helt riktig ut i forhold til normalen? Hvor 'lineær' er batterimåleren osv?

Kommer tilbake med full rapport!
Som du sier er rekkvidden svært avhengig av høyrefoten. Ca 7 mil på ca 40% er bra.

Det er enkelte av eierne i USA http://autos.groups.yahoo.com/group/think_ev/ som mener at energimeteret ikke er lineært; synker litt for fort i øverste halvdel. Andre mener at det er det mest nøyaktige energimeteret av de elbilene som selges i dag.

Gleder meg til rapport, lag gjerne en egen tråd under emnet 'Meg og min elbil' helt nederst i forumet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Olemann

#13
Tror nok "ny" markedspris setter seg som følge av slike salg.   På samme måte som det skjer for trillingene og Leaf.

Ser at Leaf'er nå går for ca 180.000.-  og trillinger for ca 120.000.-  (om man importerer selv)

Så jeg beholder nok Revaen til den trekker sitt siste sukk om antatt 3 år, (om jeg ikke bytter batterier da) og kjøper en Leaf for under 100k eller en trilling til ca 50k.....

Litt rart egentlig at mange overaskes over prisfallet på slikt, utviklingen er jo nesten på PC nivå, og som kjent skal man slite med å få igjen pengene for en 3 år gammel PC..... :)

Sitat fra: Lynet på onsdag 17. oktober 2012, klokken 23:16
Ser på finn.no at TJ Auto driver prisdumping på Think City. Merkelige greier av et firma som selger MB, Ferrari og Lamborgini. De har heller ikke Thinkene på sine nettsider!
Men uansett er det mulighet for å gjøre seg et kupp, hvis de er ok!

leafster

Hvis du får tak i Leaf til 180 og trilling til 120 så har du plutselig en god butikk gående...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA