Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?

Startet av MaxQ, torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21

« forrige - neste »

B1

El vs ICE. Du må se an bruken din. Selv om jeg må lade på lengre turer, hører dette til sjeldenheten. T/r til de stedene vi reiser til med jevne mellomrom, er det ikke behov hurtiglading.

Tidsbesparelsen til de aller fleste er klart fordel elbil ettersom det tar 3 ekstra sekunder fra du har parkert bilen til du setter den i laderen vs å kjøre til bensinstasjonen og bruke 5 minutter for å fylle opp tanken.

Som daglig bil skal jeg ikke tilbake til bensin. Tar en evighet før bilen er varm om vinteren, vibrasjoner, dårligere traction control/mer dramatikk, hører motor og eksos i lave hastigheter, treig gassrespons, giring. De gangene jeg trenger henger for å trekke bil eller annet tungt leier jeg bare en bil til dette. Klart, om du trekker tunge ting med jevne mellomrom er man nødt til å ha bensin eller dieselbil.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Kim-

Hvis en summerer over et helt år tror jeg nesten de med fossilbil bruker lengre tid på en bensinstasjon enn jeg bruker på ladestasjoner. Plugge i hjemme går på 10 sekunder
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Electric cars in Norway

SitatKlart, om du trekker tunge ting med jevne mellomrom er man nødt til å ha bensin eller dieselbil.

Godt poeng.

Gleder meg når vi om noen år får stadig billigere el suvèr i prisrange 400-500 tusen kr som trekker 3,5 tonn. Men inntil det skjer så er det bedre å leie seg noe digert når man har slike behov.

geear

Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. desember 2022, klokken 16:49
Sitat fra: geear på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:18
En kort brainstorming på fordeler med fossilbiler over elbil:

- Rekkevidde
- Like lang rekkevidde selv om man velger en 5-10-15-20 år gammel bil
- Rekkevidde med taklast
- Rekkevidde med henger
- Slippe å tenke på lading og stoppe på de riktige stedene, det kommer alltid en bensinstasjon innenfor milene en har til rådighet etter lampa har begynt å lyse
Så rekkevidde?

Ellers så synes jeg det er enklere å plugge i bilen ved destinasjon en f.eks kjøre flere mil til en stengt bensinstasjon som ville vært tilfelle nå i julen.

Ser på fylling av drivstoff som en ulempe i det store og hele.
Nei, alt jeg listet opp, utvalget av elbiler er fortsatt tragisk. Mange mangler en eller flere av rekkevidde, hengerkapasitet, nyttelast, taklast og utseende. Ganske sentrale kriterier for folk flest.

Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 28. desember 2022, klokken 15:32
Rekkevidde om du velger en kjedelig bil ja. Men de fleste liker noe med fart i. Da er det ikke noe rekkevidde fordele på fossilbil siden.
Alltid kortbetaling?   Alltid noe tull ja?. Og ulempen med å jobbe halve måneden for å betale for bruken av fossilbilen(gjelder ikke en kjip corolla. Men vi glemmer sånne biler. Utelukket for folk flest).
Leken fossilbil = minst et drivlinje havari i uken. Minst...
Ulempen med dagens elbiler er de fordømte folkene som sender ut "oppdateringer" som kan gjøre vinteren til et helvete!
Rekkevidde med taklast og henger?  Den ene gangen hver vår eller høst får man heller lade en ekstra gang.  Eller be DHL hente / levere.
Spørsmålet var fordeler med fossil over elbil, ikke motsatt.

Resten du kommer med er bare samme vissvasset som at noen påstår elbilene har batterihavari "hele tiden".

Hadde du med hånden på hjertet kjørt dagens elbiler om penger ikke var en faktor? I så fall hvorfor?

geear

Sitat fra: Kim- på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:51
Hvis en summerer over et helt år tror jeg nesten de med fossilbil bruker lengre tid på en bensinstasjon enn jeg bruker på ladestasjoner. Plugge i hjemme går på 10 sekunder
Kjører man 15000 km med 0,8 l/mil og fyller 60 liter hver gang, så har man 20 tankinger a hva da, to minutter? I så fall 40 min i året. 1 time om man sier tre minutter, som iallfall burde dekke 1,5 min på selve fyllingen og resten på kort og inn/ut. Har man ladbar hybrid med bra rekkevidde så bruker man de samme sekundene som elbilen på å plugge i kabelen og fyller bare en håndfull ganger per år.

Jeg hurtigladet opp mot 25% av strømmen på Model X en stund, men si 20% da, så 3000 km hurtigladet av 15000 km, og snittforbruk på 0,27 kWh per km, det blir 810 kWh. Snittladehastigheten måtte da vært ca. 1100 kW for å matche fossilbilen, uten å ta med hjemmeladingen. Snittladehastighet reelt var kanskje 80 kW? Altså godt ti timer mot 40-60 min? Ganske langt unna å være det samme for min del iallfall.

Poenget er ikke at jeg ønsker meg tilbake til bensinstasjonene, men per i dag så krever valg av drivlinje kompromiss uansett hvilken jeg velger.

B1

Kompromiss er det uansett. Det er ingen bil som har alt man ønsker seg i en og samme bil.

Enten har man fordelene med elektrisk; helt stille I lave hastigheter, ingen vibrasjoner, enpedalskjøring, varme som kommer med en gang, masse kraft på direkten, alltid 500km rekkevidde hver dag, mindre vedlikehold (slipper å bytte olje, tennplugger, luftfilter, regreim og bremsene blir selvfølgelig mye kjappere slitt).

Eller bensin hvor man slipper lading på langturer og kan trekke tungt. Det er egentlig de eneste fordelene med bensinbil. Men klart, om du gjør mye av det så er nok dette valget man "må" ta.

Det beste er å ha to biler. En til daglig og en pickup eller tilsvarende for langtur/som trekker 3.5t
Model S Plaid

serenejet

Jeg velger bil uavhengig av økonomi og kjenner absolutt ingen dragning mot å gå tilbake til bensin.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

filtvet

Tja, har både 2006 modell Santa fe og tesla 3. Førstnevnte er varmere i skikkelig kaldt vær. Kjørte en tur på fjellet i -23 i går og den var god og varm. Kan ikke si det samme om tesla. Og den støyer mindre. Og for oss som er voksne så slipper vi å sette oss ned i en sofa men kan gå rett inn/ut av bilen.

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 28. desember 2022, klokken 21:21
Kjører man 15000 km med 0,8 l/mil og fyller 60 liter hver gang, så har man 20 tankinger a hva da, to minutter? I så fall 40 min i året. 1 time om man sier tre minutter, som iallfall burde dekke 1,5 min på selve fyllingen og resten på kort og inn/ut. Har man ladbar hybrid med bra rekkevidde så bruker man de samme sekundene som elbilen på å plugge i kabelen og fyller bare en håndfull ganger per år.
Når jeg kjørte fossilbil var fylling stort sett en ekstra tur til bensinstasjonen på søndag kveld for å fylle når det var billigst. Så da ble det gjerne en ekstra tur kun for å fylle. Så ikke bare tidsbruken i seg selv, men også det å måtte ta en tur på bensinstasjonen kun for dette. Fylte vel hver 14de dag, dvs 24 ganger i året.

Å lade hjemme eller på jobb oppfattes jo ikke som noe tidsbruk, siden det tar noen sekunder og du er allerede ved bilen.

Hurtiglader man mye er jo saken noe annerledes. Vi har vel hurtigladet ca 30% hittil i år (grunnet høye strømpriser), men selv da kan vi bare gå og handle eller gjøre noen andre ærend, i stedet for å måtte stå og holde i en illeluktende pumpe i noen minutter.

Så tiden jeg faktisk må gjøre noe med bilen er lengre for fossil enn el.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

B1

Sitat fra: filtvet på torsdag 29. desember 2022, klokken 15:33
Tja, har både 2006 modell Santa fe og tesla 3. Førstnevnte er varmere i skikkelig kaldt vær. Kjørte en tur på fjellet i -23 i går og den var god og varm. Kan ikke si det samme om tesla. Og den støyer mindre. Og for oss som er voksne så slipper vi å sette oss ned i en sofa men kan gå rett inn/ut av bilen.

Kan ikke legge alle Tesla i en bås. Jeg hadde en m3lr og testet både nyeste 3 og y. De er vannvittig mye bil for pengene men laaaangt unna min nye S Plaid når det gjelder alt. M3/Y (I sitt prissegment) er den verste bilen jeg har opplevd mtp støy. Plaid er godt lydisolert. Slipper å rope til passasjerer. Ikke på nivå med BMW 7 serie, men det er de færreste bilene. Vil si den er helt ok lydisolert for sitt prissegment.

Kjørte over fjellet i minus 18 med Plaid og den var god og varm. Ikke noe å si på varmeanlegget.
Model S Plaid

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MaxQ

Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. desember 2022, klokken 10:22
Sitat fra: MaxQ på onsdag 28. desember 2022, klokken 02:04
Selv gikk jeg fra el til diesel og går nok ikke tilbake på mange år enda. Mitt elbilkjøp var da heller ikke i utgangspunktet drevet av miljøhensyn.
Med fare for en liten avsporing, hvorfor gikk du fra el til diesel?

Hvorfor ikke?

Tesla hadde for meg noen fordeler, bl.a. SUV, gratis supercharging og et ladenettverk og brukervennlighet når det kommer til bruken av det som langt overgår enhver konkurent (enn så lenge).

Men jeg får ikke gratis supercharging, så da teller det negativt og ladenettverket åpnes opp og prisene begynner å bli litt høye så vidt jeg har sett. Så Tesla mistet rett og slett et par punktet på "fordel" listen.

Så skulle jo en elbil (og Tesla skrøt av det) kreve lite til ingen service og bremser skulle holde bilens levetid. For egen del slo aldri de 2 spådommene til hvertfall. Jeg har aldri hatt så mye kostnader på service av en bil før. Tesla gikk fort lei av å ta dørjustering på goodwill og når en må justere alle dører 2 ganger i året for å prøve å unngå skader, ja da blir det dyrt og plagsomt. Dørene hektet og skrapte alle mulige plasser. Bilen såg jo ikke ut. Pinlig. Og bremseklosser måtte byttes etter et år og skivene likeså fordi de hadde rustet i stykker. Og jo, jeg skrudde av regen og bremset manuelt for å prøve å holde ting rent, men det blir dyrt å skifte skiver/klosser årlig. Plagsomt også. Listen bare fortsetter her. Jeg gikk fort lei kan du si.

Men det var Tesla. Hvofor ikke annen elbil? Primært så mistet jeg bare interessen. Mulig det dukker opp noe spennende om noen år, hva vet jeg. Men aldri mer Tesla. Og det frister ikke akkurat med ladenettverket de andre må bruke. Så kanskje når Tesla får bygd nok stasjoner og åpnet opp nok så får jeg tak i en annen elbil og kan "snylte" litt på ladenettverket til Tesla? Om det ikke koster skjorta da og blir upraktisk for 3djepartsbiler.

Enn så lenge så er dieselbilen veldig kjekk å ha. Billigere i drift totalt sett (et regnestykke som såg totalt annerledes ut før innkjøp av Tesla) og gir meg mindre stress og bry når jeg slipper de stadige besøkene hos Tesla (den gjengen der får seile sin egen sjø).

Ser vel for meg å kjøre diesel de neste 10 årene med mindre staten legger ned forbud. Et mye mer behagelig eierskap. Null stress i hverdagen, oljeskift annethvert år, slipper å forholde meg til Tesla. Kan ikke bli bedre.

For meg er bil et nytteverktøy, om det er "gøy" å kjøre og har futt som elbiler har er absolutt ikke kriterier jeg vektlegger ved kjøp av bil strengt talt. Lave kostnader, lite bry og jo ferre ganger jeg må forholde meg til folk som hos Tesla jo bedre er det.

Nevnte jeg Elon? Greit å slippe den linken også.

Ser at det snakkes om fylling og tidsbruk og slikt også. Jeg bryr meg vitterlig ikke. Fyller når jeg kjører forbi en stasjon når jeg trenger.

PF

Sitat fra: B1 på onsdag 28. desember 2022, klokken 23:51
, varme som kommer med en gang,
Bmw 3serien jeg kjøpte ny i 2009 hadde ptc varmer, som var et elektrisk varmeelement som hjalp til når motor ikke var varm. Resultatet, det blåste varmt etter få minutter, eller som du påstår, med engang.
De bilene jeg har hatt etter det, har hatt webasto som du enten fyrer i gang med app før du kommer til bilen, eller automatisk starter når bilen startes. Resultat varme i løpet av kort tid(dog litt tregere en ptc varmeren)
Elektrisk varmeapparat har vært tilgjengelig på mange biler i langt tid, over femten år i Bmw sitt tilfelle.

filtvet

Vår santa fe fra 2006(!) har programmerbar forvarming av både kupe og motor. Og den har også vindusviskerautomatikk som fungerer.

Men den største fordelen i mine øyne er at den kan repareres over hele verden ok ikke bare hos merkeverksted. Når og hvis tesla går konk er det mange som kommer til å angre.

snakkesalig

Sitat fra: filtvet på fredag 30. desember 2022, klokken 08:13
Vår santa fe fra 2006(!) har programmerbar forvarming av både kupe og motor. Og den har også vindusviskerautomatikk som fungerer.

Men den største fordelen i mine øyne er at den kan repareres over hele verden ok ikke bare hos merkeverksted. Når og hvis tesla går konk er det mange som kommer til å angre.

Jeg er mer bekymret for hva som skjer den dagen det begynner å regne troll, og Tesla fremdeles ikke har fikset viskerautomatikken.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA