Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?

Startet av MaxQ, torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21

« forrige - neste »

Rævedilter

Skal gje Telsa litt kreditt her; eg leverte inn ein TWC for reklamasjon i sommar og så har dei rota den vekk. Fekk ingen kvittering når eg leverte den inn, og dei finn ingen referanse i systemet til den heller til tross for at han som tok i mot den trykte på tastaturet i nærmere 20 minutt. Men fekk beskjed nå at eg får ein ny ein, eg hadde innstillt meg på nok ein nedtur med krangling, så det var ein god nyhet å få. Kanskje eg kan få den den før jul?
Kjøpte ny Gen3 før eg leverte inn denne da eg visste det ville ta tid, så da vert det vel Gen 3 på "hytta" og.

oyvind86

Bestilte meg en Model S Plaid for å oppgradere min 4 år gamle P100D i sommer. Så får jeg en telefon fra en selger (Tesla) om at jeg må forplikte meg til å ta i mot bilen rundt 2 måneder før den kommer om jeg i det hele tatt skal få den før nyåret. Ikke helt det som står i kontrakten. Prøvde så å sende selger mail og sms om at jeg vil forplikte meg om jeg får med noe ekstra, et hjulsett foreslo jeg, men ble helt stille. Så avbestilte jeg, både via selger og tesla salgskontorer i Oslo, men hørte ingen ting på 5 uker. Så kom det en melding om at jeg kunne få vinterdekk på bilen for "tilbudspris" 36 000,- + og måtte bestemme meg med en gang. Sendte svar på sms at bilen var avbestilt, og vipps så var den borte fra mine sider uten en lyd.

Makan til arroganse. Det er faktisk andre merker som er meget bra i samme prisklasse. Hørte også at flere som har bestilt bilen må hente denne i drammen selv om bilen er bestilt til Bodø. Helt horribelt!!!

Musk får gjerne røyke det han vil eller kjøre Twitter i dass, det påvirker for øvrig ikke min fremtidige bil. Dog blir jeg litt usikker på om det blir Tesla etter min siste opplevelse. (Hatt 2 teslaer).

kodax

Hva mener du med at du måtte "forplikte deg til å ta i mot bilen"? Du kan jo uansett avbestille når som helst, og også levere den tilbake ila 14 dager etter at du har mottatt den.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

oyvind86

Sitat fra: kodax på fredag 16. desember 2022, klokken 21:33
Hva mener du med at du måtte "forplikte deg til å ta i mot bilen"? Du kan jo uansett avbestille når som helst, og også levere den tilbake ila 14 dager etter at du har mottatt den.

Nettopp, men en viss selger i Tesla ville at jeg skulle forplikte meg til å ta ut bilen (Model S Plaid) om han skulle få den levert til meg i løpet av år 2022, samtalen skjedde rundt sept/okt 22. Samtalen var over telefon, så har ingen bevis, men synes det var på kanten og likte ikke dette så godt. Jeg fortalte han at jeg har en kontrakt å forholde meg til men kunne jo tenke på dette over litt vin i helgen. (Ringte meg på en fredag). (Har ellers all korrespondanse skriftlig over mail og sms).

Lørdagen etter sendte jeg en mail om at jeg kunne "gå ut av kontrakt" og forplikte meg mot at jeg f. eks. fikk et hjulsett som kompensasjon. Hørte ikke en dritt, sendte så en sms til personen om han hadde mottatt mailen og kunne bekrefte, ingen respons på et par uker. Valgte så og avbestille. Ingen respons før, som sagt, da jeg svarte opp denne sms`en om vinterdekk til 36 000,-. Da var bilen borte fra "mine sider" i løpet av 12 timer uten en eneste mail eller telefon fra Tesla salgs teamet.

En slik innvestering av en bil er på en måte ikke som og kjøpe bananer på Kiwi så egentlig glad jeg ga faen.

serenejet

Det virker som selgerne i Norge måles veldig på hvor mye de får closet mot slutten av året. For et par år siden hadde jeg en 3 performance i bestilling, med estimert levering april/mai. Sendte 30.12 en mail til Tesla og spurte om de kunne endre til LR. De ringte umiddelbart tilbake og sa at "ja det kan vi, ingen problem, det er alt fikset i systemet. Forresten så må du betale umiddelbart siden utlevering er i morgen og du kan ikke vente over nyttår".

Haha nei sa jeg og kansellerte. Kan være fint med fremskyndet levering, men å gå fra fire måneder til tolv timer krever bittelitt mer varsel.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

kodax

Ja, Tesla pusher jo hard på for å skuffe ut biler før kvartalsslutt, og det er jo ikke akkurat overraskende at det er noen bilselgere som blir litt overivrige i prosessen. Det er jo forståelig at man blir litt misfornøyd med et selskap generelt når man har slike opplevelser, og selv om det ikke er selgeren man skal forholde seg til senere i eierskapet, så er jo bilkjøp i stor grad styrt av følelser.
Model Y - Model 3

Motorwatt

Synes det er litt spesielt å true med å gå ut av kontrakten hvis man ikke får med seg dekk til kr. 36.000.-. Tesla gir meg bekjent verken rabatter, eller gratis tilbehør av noen særlig verdi. Tror heller ikke Teslas "kunderådgivere" får provisjon av salget. Rabatt-jaget ved bilkjøp synes jeg egentlig det er bra at Tesla holder seg vekk fra.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Jeg har hatt lyst på en 3 eller Y, lenge :) Men jeg har betalt ca 60 000Nkr for at bilen min skal kjøre av seg selv. Og det er helt sant.
(Har også i dette tidsrommet kjøpt en dieselbil til 25knok, og den har kjørt mer enn Teslaen, i vårt eierskap.)
Nå venter jeg på at FSD skal bli ferdig, slik at verdien på Teslaen stiger.. 8)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

oyvind86

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 17. desember 2022, klokken 10:35
Synes det er litt spesielt å true med å gå ut av kontrakten hvis man ikke får med seg dekk til kr. 36.000.-. Tesla gir meg bekjent verken rabatter, eller gratis tilbehør av noen særlig verdi. Tror heller ikke Teslas "kunderådgivere" får provisjon av salget. Rabatt-jaget ved bilkjøp synes jeg egentlig det er bra at Tesla holder seg vekk fra.

Nå avbestilte jeg ikke bilen fordi jeg ikke fikk dekk-settet. Jeg avbestilte bilen fordi selger ba meg om å forplikte meg til å ta ut bilen om den skulle komme i år (i samtale sept/okt), i tillegg til at han ikke svarte opp noen av mine senere henvendelser på mail eller sms. Ei heller svarte han eller tesla teamet opp min avbestilling før som sagt  jeg sende en sms til et 55  99 nr.  .. .. i start desember. Da var bilen raskt borte uten en lyd.

MaxQ

Beklagelig at debatten sporet av her, men sånn er det vel bare.

Selv gikk jeg fra el til diesel og går nok ikke tilbake på mange år enda. Mitt elbilkjøp var da heller ikke i utgangspunktet drevet av miljøhensyn.

Årsaken til at jeg velger vekk Tesla for all fremtid skyldes i svært stor grad Tesla Norge. Den gjengen med Caffè latte drikkende tenåringer kan få holde på som de vil uten meg.

Elon var en økende årsak, men har eksplodert så jeg vil nok fordele "skylden" her som før nok var 90/10 (Tesla Norge/Elon) med 50/50 nå. Om mulig ville jeg sagt 100% Tesla Norge pluss 50% Elon, men ja.

Takk for deltagelsen, avstemningen er forstatt åpen for de som ønsker å bidra videre.

turfsurf

Sitat fra: MaxQ på onsdag 28. desember 2022, klokken 02:04
Selv gikk jeg fra el til diesel og går nok ikke tilbake på mange år enda. Mitt elbilkjøp var da heller ikke i utgangspunktet drevet av miljøhensyn.
Med fare for en liten avsporing, hvorfor gikk du fra el til diesel?

Selv klarer jeg ikke å finne en eneste fordel med diesel utenom rekkevidde (som selvsagt er viktig for de som ikke har tilgang til lading hjemme eller på jobb).

Skjønner jo at det er noen som skal trekke 3,5t osv, men det er vel et fåtall.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

En kort brainstorming på fordeler med fossilbiler over elbil:

- Rekkevidde
- Like lang rekkevidde selv om man velger en 5-10-15-20 år gammel bil
- Rekkevidde med taklast
- Rekkevidde med henger
- Slippe å tenke på lading og stoppe på de riktige stedene, det kommer alltid en bensinstasjon innenfor milene en har til rådighet etter lampa har begynt å lyse
- Det funker alltid med kortbetaling, trenger ikke brikker og abonnementer og fandens oldemor for å få fylt, det kan være første gang man hører om navnet på bensinstasjonen når man stanser der, og allikevel får man fylt uten å bruke ti minutter på telefonen først
- Trenger ikke kunne en dritt om elbil eller hvor lenge man må forvarme, kjøre eller hvilken SoC man må ha for å ikke fryse fast på ladestasjonen
- MYE større valgfrihet om man ønsker bil som kan trekke litt skikkelig henger (2T+ er vel kun Model X og iX?), og om man vil over 2,5 tonn så er det null elbiler å velge i?
- Større valgfrihet av modeller og biltyper både nytt og brukt, som fossilt finnes både stasjonsvogner, skikkelige varebiler med rekkevidde og 2-dørs sportsbiler
- Mange flere pene biler å velge i

Hodetelefoner

Rekkevidde om du velger en kjedelig bil ja. Men de fleste liker noe med fart i. Da er det ikke noe rekkevidde fordele på fossilbil siden.
Alltid kortbetaling?   Alltid noe tull ja?. Og ulempen med å jobbe halve måneden for å betale for bruken av fossilbilen(gjelder ikke en kjip corolla. Men vi glemmer sånne biler. Utelukket for folk flest).
Leken fossilbil = minst et drivlinje havari i uken. Minst...
Ulempen med dagens elbiler er de fordømte folkene som sender ut "oppdateringer" som kan gjøre vinteren til et helvete!
Rekkevidde med taklast og henger?  Den ene gangen hver vår eller høst får man heller lade en ekstra gang.  Eller be DHL hente / levere.

kodax

Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:18
En kort brainstorming på fordeler med fossilbiler over elbil:

- Rekkevidde
- Like lang rekkevidde selv om man velger en 5-10-15-20 år gammel bil
- Rekkevidde med taklast
- Rekkevidde med henger
- Slippe å tenke på lading og stoppe på de riktige stedene, det kommer alltid en bensinstasjon innenfor milene en har til rådighet etter lampa har begynt å lyse
Så rekkevidde?

Ellers så synes jeg det er enklere å plugge i bilen ved destinasjon en f.eks kjøre flere mil til en stengt bensinstasjon som ville vært tilfelle nå i julen.

Ser på fylling av drivstoff som en ulempe i det store og hele.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA