OTA - VW største bløff siden dieselgate

Startet av Otkristo, mandag 28. november 2022, klokken 21:21

« forrige - neste »

Krokstein

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. november 2022, klokken 15:59
Sitat fra: MinID på tirsdag 29. november 2022, klokken 15:46
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. november 2022, klokken 15:38

Heldigvis har ikke VW begynt å ta seg betalt for oppdateringer - og jeg håper aldri de vil gjøre det heller.
Jeg liker å vite at det jeg ser - er det jeg får....

Jo det har de dessverre. ID 4 Pro som utleveres nå må kjøpe auto dimming via shoppen i bilen. Gjelder biler uten matrix slik jeg forstår dette. Ble bekreftet av vw selger på facebook gruppa i forrige uke.

Ok. Da blir det ikke VW neste gang her.
Vil prøve å styre unna alle som hopper på dette kjøret om å ta seg betalt for software for å aktivere hardware som allerede er der. Ser mange produsenter drømmer om et eget marked for dette, og da kan jeg i det miste bruke min forbrukermakt til å si at det liker jeg ikke.

Personlig synes jeg det er en fordel om de gjør det sånn. Om bilene blir mer standardisert mtp sensorer går det vel sannsynligvis fortere gjennom mølla og så er det opp til hver enkelt hva slags funksjonalitet de ønsker å betale for....pluss at det er mulig å angre seg dersom man senere skulle ønske funksjonalitet man ikke bestilte opprinnelig
ID.4 GTX

hELgenen

Sitat fra: Krokstein på tirsdag 29. november 2022, klokken 17:33

Personlig synes jeg det er en fordel om de gjør det sånn. Om bilene blir mer standardisert mtp sensorer går det vel sannsynligvis fortere gjennom mølla og så er det opp til hver enkelt hva slags funksjonalitet de ønsker å betale for....pluss at det er mulig å angre seg dersom man senere skulle ønske funksjonalitet man ikke bestilte opprinnelig

Da bygger man bilene med mer hardware enn nødvendig - og det igjen betyr at man forbruker mer naturressurser en strengt tatt nødvendig - hvilket miljøet taper på. Så det å bygge med alt og så åpne det via software er en veldig dårlig deal for klima og miljø. Videre kan det åpne opp for skatteunndragelse ved at bilene avgiftsbelegges ut fra en gitt pris uten noen aktivert. Så går man på en nettside plassert i et eller annet skatteparadis og aktiverer funksjonen.  Det er bare å se på google - de betalte vel 4.5 millioner i skatt i 2022. Når man ser på aktivteten til dette og f.eks Facebook som også betalte småpenger - så skjønner man jo at software er vanskelig å skattelegge.

Så begynner produsentene å legge inn alt av hardware i alle biler og så selger billige biler uten noe aktivert og så tjener dette inn uten at det skattelegges så har man jo både noe som ødelegger miljø og klima - samt undergraver dagens skattesystem.

Mobileum

Likner på det som skjer med Tesla, og her hjelper det ikke å ta ut sikringen. (utklipp fra elbilforum.no)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Mobileum

Leser du, eller bare ser du på bilder?
"Samme hvor mange ganger jeg restarter systemet. Både myk og hard reset".

Mobileum

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 29. november 2022, klokken 21:46
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 29. november 2022, klokken 21:36
Leser du, eller bare ser du på bilder?
"Samme hvor mange ganger jeg restarter systemet. Både myk og hard reset".

Så gøy du fant en sak fra en gammel Model S fra 2013 som fikk oppgradert minnekort for ny funksjonalitet. Er det mulig å få Spotify integrert i en 2013 VW ?😂😂
Nå er ikke dette en tråd for å sammenligne, men vi kan godt starte en ny tråd?

Minnekortene (eMMC) var av dårlig kvalitet, og begrenset av antall les/skriv. Dette gjorde at alt stoppet opp når minnekortet takket for seg, og  dette kunne skje på alle biler produsert før mars 2018. Først sa Tesla at man måtte bytte MCU til ca. kr. 20.000.- fordi dette stort sett skjedde på biler utenfor garanti. Noe mange gjorde. Helt til noen smartinger kom med tilbud om å bare skifte minnekortet. Da snudde Tesla, og kom med en løsning hvor man bare byttet en modul (Visual Compute Module ("VCM")). Tesla så seg nødt til å kreditere de som hadde byttet MCU, og tok også regningen for de som hadde kjøpt løsning fra 3dje part-smartingene. Bytte av minnekortet gav ingen nye funksjoner, men fikk liv i et stort antall døde MCUer. Det nye kortet var på 64gb mot det gamle på 8gb som et plaster på såret.

Mobileum

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 29. november 2022, klokken 20:49
Ser ut til at eiere av Enyaq/Id4/Id5 må fortsatt
bruke det kreative trikset med å ta ut sikring nr 19!?
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 29. november 2022, klokken 22:37
Minnekortene (eMMC) var av dårlig kvalitet, og begrenset av antall les/skriv. Dette gjorde at alt stoppet opp når minnekortet takket for seg, og  dette kunne skje på alle biler produsert før mars 2018. Først sa Tesla at man måtte bytte MCU til ca. kr. 20.000.- fordi dette stort sett skjedde på biler utenfor garanti. Noe mange gjorde. Helt til noen smartinger kom med tilbud om å bare skifte minnekortet. Da snudde Tesla, og kom med en løsning hvor man bare byttet en modul (Visual Compute Module ("VCM")). Tesla så seg nødt til å kreditere de som hadde byttet MCU, og tok også regningen for de som hadde kjøpt løsning fra 3dje part-smartingene. Bytte av minnekortet gav ingen nye funksjoner, men fikk liv i et stort antall døde MCUer. Det nye kortet var på 64gb mot det gamle på 8gb som et plaster på såret.
SitatHva har dette med denne tråden å gjøre ?
Kom Spotify i siste  OTA 3.0 ?
Like mye som sikring 19.

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 28. november 2022, klokken 23:24
I motsetning til e-tron-appen som var nede omtrent en gang i uka da jeg eide den.

Begynner å bli lenge siden du hadde e-tron @daktari. Jeg bruker appen mange ganger hver dag til å starte klima, og jeg anslår 99% suksessrate siste året. Den kan også låse og låse opp bilen, og har en del andre bra funksjoenr, så ingen grunn til å rakke ned.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Otkristo på mandag 28. november 2022, klokken 23:45
Takk for kontruktivt svar. 
Så da er appen  fortsatt like ustabil og bruker samme server/løsning som Audi fortsatt. Etter det jeg leser og hører fungerer det ok for noen men ustabilt for andre.  Synd de ikke har gjort noe med dette siden 2015. Kanskje ny løsning i 2023 ?

Nå har vi kontroll på hva VW leverer av funksjonalitet på utstyr på bilene. HUD og ambient lys har vi prøvd, mer forstyrrende enn kult.
Har du fått info om hva VW kan og ikke kan løse via OTA ?
Hvis vi  f.eks får en feilmelding ( ser at her er det mange varianter av både store og små feil), kan VW/forhandler koble seg opp mot bilen og kjøre en diagnose eller må vi fysisk inn med bilen for diagnose ?

Jeg skal gi deg diagnose; Du er et hjernevasket troll.

Alle nye  ID.4 kommer med fungerende OTA, men best av alt, den kommer også med ting som fungerende bremser, regnsensor, lysautomatikk mm.

Jeg har hatt Model S, og som @daktari så fint beskriver, var det ingen velsignelse. De klarte heller ikke å løse et eneste problem for meg uten at jeg måtte fysisk inn. Og de klarte det ikke alltid da heller.

Hvis du vil ha akkurat den samme appen som Tesla, må du kjøpe Tesla. Den er den mest responsive og «smarteste», men har vel ikke alle funksjoner som kjørehistorikk, ruteplanlegger og avreisetid?

I det hele tatt, hvis du vil ha Tesla, med alt det innebærer av veistøy, tvungen regen. manglende blandingsbremser og manglende utstyr, så må du ikke finne på å kjøpe noe annet enn Tesla. Eventuelt kan du vurdere NIO, hvis problemet ditt egentlig er at du ikke liker tyske biler. Hva med Polestar? Eller vil du bare krangle? (Du behøver ikke svare.)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kjell Salvigsen

Jeg trekker meg ut av denne tråden nå, vil anbefale alle å gjøre det samme. Jeg ble tidlig advart at dette var en trolle-tråd, men bet likevel på i likhet med mange andre her. Vi ender opp med en endeløs suppe, noe som er hensikten med slike trolle-tråder.

Trådstarter er som vi sikkert alle forstår, totalt uinteressert i om app er utviklet siden 2015 eller ikke, om den er stabil eller ikke, tror heller ikke han har noen samboer som ønsker id4 (om han har en samboer, så får vedkommende i hvert fall ikke lov til å kjøpe id4) Han visste også at ingen av oss kan gi svar på når VW får full kontroll på OTA på biler med 2.4. Han har sitt verdenssyn og total mangel på selvinnsikt/nyansert saklighet, det kan ingen endre - heller ikke vi. (selv om mange gjør en god jobb her)

Man ender med å fylle opp et stort sett bra forum med en del søppel og trollet får det sånt sett som det vil (selv om det er mange saklige, oppklarende kommentarer her som får frem hvor unyanserte hans påstander/premisser er). Jeg håper på mer matnyttig innhold fremover, skal selv prøve å bidra til det ! (Beklager at jeg bet på her og bidro til denne dårlige suppa !)

Mange av temaene her er relevante og interessante , jeg håper vi kan diskutere dem i en annen tråd!
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

daktari

Sitat fra: atrus på onsdag 30. november 2022, klokken 07:57
« Volkswagen sendte ufærdig elbil på gaden og sparede milliarder i klimabøder fra EU»

https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/volkswagen-sendte-ufaerdig-elbil-paa-gaden-og-sparede-milliarder-i-klimaboeder?
Det er en morsom journalistisk vinkling, og antagelig har de rett.
Men allikevel vil jeg hevde at MEB-plattformen er veldig bra, og den behøver modning, noe de har fått til nå ca 2 år etter.

Sammenligne med f.eks PSA som har gode biler men med for lite batteri.
BMW som kjører en all-in-one plattform.
MEB bruker lite strøm, er komfy og stillegående, leveres på 8 modeller, har lite alvorlige feil og er Norges desidert mest solgte elbil-plattform på tvers av merker.

Globalt har MEB solgt 366.400 hittil i år, mot 293.000 i fjor.
350.000 i ordrereserve, noe som er altfor høyt knyttet til store leveringsvansker pga covid og krigen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

DagfinnN

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 30. november 2022, klokken 08:08
Jeg trekker meg ut av denne tråden nå, vil anbefale alle å gjøre det samme. Jeg ble tidlig advart at dette var en trolle-tråd, men bet likevel på i likhet med mange andre her. Vi ender opp med en endeløs suppe, noe som er hensikten med slike trolle-tråder.
Helt enig!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

SurSnasen

Sitat fra: Otkristo på mandag 28. november 2022, klokken 22:35
Feil oppstår på alle biler, selv Tesla, men jeg tror oppriktig at de fleste i 2022 misliker å måtte levere bilen inn på verksted for å laste ned nødvendige sikkerhetsoppdateringer/feilrettinger. Er vel en forsventning at dette kan løses via en fullverdig OTA, ikke bare delvis.
Derfor dette innlegget. Kanskje det bare er oss som tenker slik ?

Hvilke feilrettinger/sikkerhetsoppdateringer mener du er nødvendig på ID.4/Enyaq/Q4 (siden de er samme plattform)? Jeg har ID.4, nå med 3.0. Ikke fått noe OTA ennå, men har ei heller savnet det. For min ID.4 er, og har alltid vært, fullstendig bug-free. Samt også en Enyaq her. Ei heller har jeg hatt noen, utover verkstedinnkallingen for ID.4 for batteribytte (lavvoltsbatteri) og oppgradering til 2.4 (3.0), oppdateringsbesøk hos verksted.

Noen har definitivt opplevd feil, som med alle andre merker. Og OTA er alltids kjekt å ha. Men OTA er også en hvilepute for produsentene, hvor man kan pøse ut biler med halvferdig programvare, og heller satse på å dytte ut oppdateringer i øst og vest.
Og har virkelig alle Tesla-oppdateringene vært suksessfulle? Under tiden min med Model 3 opplevde jeg å få tre oppdateringer. Den ene oppdateringen medførte at jeg fikk en ny bug som gjorde at bilen ikke ville ta til seg lading.

For meg er en bil en bruksgjenstand. Jeg setter meg inn, laster inn det som måtte være av barn, voksne, ski, bagasje, verktøy etc, og kjører til bestemmelsesstedet. Jeg har ikke behov for mye fikling med en dataskjerm på disse ferdene. Jeg vil bare at bilen skal fungere. Så er det kjekt med komfortfunksjoner, så som godt varmeanlegg, defrosting, massasjeseter, HUD, omgivelseskamera for parkering, sparkesensor på bagasjeluka og annet stæsj. Jeg har ikke behov for stadig nye layout på skjermen. Jeg har ikke behov for å måtte lære meg nytt brukergrensesnitt en gang i året. Jeg føler ingen tilfredsstillelse av å se oppdateringsvarsel støtt og stadig på skjermen.

Så jeg synes definitivt ikke at OTA er noen stor bløff, slik du utbasunerer i trådtittelen. Det kommer sikkert med tiden. Inntil da lever jeg utmerket godt med bilen som den er. Den gjør den jobben jeg forventer den skal gjøre, og den gjør det uten noe system-hikke (bank i bordet).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA