OTA - VW største bløff siden dieselgate

Startet av Otkristo, mandag 28. november 2022, klokken 21:21

« forrige - neste »

Dieselgubben

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. november 2022, klokken 13:12
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 29. november 2022, klokken 12:32
Enig at det er dårlig at OTA ikke er på plass. Men tror Otakristo overvurderer viktigheten av dette. Det må ikke glemmes at røkla nå kjøper elbiler, og så lenge bilen funker gir de seg katta i OTA eller ikke. Det er jo ikke så viktig å få nye prompelyder hver måned liksom.
Prompelyder er en usaklig sammenligning, eller kanskje et forsøk på å være morsom.
Men, jeg fikk f.eks. dashcam av Tesla over OTA. Det liker jeg veldig godt. Klart kan bilen godt kjøres uten OTA, men jammen er det et gode å få nye funksjoner samt rette opp bugs. Ja, det er så nyttig at jeg godt klarer å leve med nye bugs av og til.

Tja, hører ikke annet enn at phantom breaking fortsatt er et problem etter mange år og viskere som går i tide og utide grunnet manglende regnsensor. Fortsatt ikke led matrix selv om hardwaren visstnok skal være der. Så Tesla sin ota er ikke løsningen på alt.

igniztion

Oversalg av features er dessverre ikke uvanlig i noen teknologibransje.

Jeg er ganske skuffet over at VAG fortsatt ikke har klart å levere fungerende OTA med tanke på hvor kraftig de promoterte dette, men det er ingen dealbreaker.  (Og det sier jeg som har 20 års erfaring i software engineering). Det er mye mer skuffende at basisfunksjoner ikke er på plass, som forvarming av batteri før hurtiglading, mulighet til å justere følsomhet på TCS og et infotainmentsystem som ikke tilfredstiller noen. Hadde gladelig levert inn bilen til oppdatering hos forhandler for å få slikt på plass. Kommer det som OTA en gang, er det selvsagt enda bedre - men disse funksjonene burde vært på plass ved lansering av bilen.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

DagfinnN

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 29. november 2022, klokken 13:32
Tja, hører ikke annet enn at phantom breaking fortsatt er et problem etter mange år og viskere som går i tide og utide grunnet manglende regnsensor. Fortsatt ikke led matrix selv om hardwaren visstnok skal være der. Så Tesla sin ota er ikke løsningen på alt.
Har du Tesla selv, eller har du bare lest/hørt om dette?
Som jeg skrev før, så kommer det mye bra over OTA, men av og til kommer noe som ikke er bra. Det siste skrives det mye om, ikke minst fra ikke Tesla eiere som tydeligvis for glede av å skrive, gjenta og forsterke negativitet.
For å besvare dine påstander. Fantombremsing liker jeg selvsagt. ikke. Men på store deler av landet veier skjer det ikke. F.eks. fra Hamar til Oslo i tett trafikk uten en eneste uønsket bremsing. Heller ingen bremsing fra Dombås til Mjøsbrua. Fra Mjøsbrua til Hamar er det håpløst. Da løser jeg dette med ikke å bruke cruisekontroll på den strekningen. Uten denne på, kommer ingen bremsing. Skulle selvsagt ønske at det var perfekt, men det kommer nok over OTA en gang.
Vindusviskere fungerer nå tilfredsstillende i dagslys. Var dårlig fra 2018 til 2021. Ikke så bra når det er mørkt, men regner med at det fikses over OTA.
Autoviskere kun over kamera uten dedikert regnsensor og fantombremsing er imidlertid teknologi som i dag pusher grensene for hva som er mulig. Av den grunn er jeg litt mer tålmodig med dette. De som ikke bryr seg om teknologi, gjør vel ikke annet enn å banne over dette.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

MinID

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. november 2022, klokken 13:50
Som jeg skrev før, så kommer det mye bra over OTA, men av og til kommer noe som ikke er bra. Det siste skrives det mye om, ikke minst fra ikke Tesla eiere som tydeligvis for glede av å skrive, gjenta og forsterke negativitet.
For å besvare dine påstander. Fantombremsing liker jeg selvsagt. ikke. Men på store deler av landet veier skjer det ikke. F.eks. fra Hamar til Oslo i tett trafikk uten en eneste uønsket bremsing. Heller ingen bremsing fra Dombås til Mjøsbrua. Fra Mjøsbrua til Hamar er det håpløst. Da løser jeg dette med ikke å bruke cruisekontroll på den strekningen. Uten denne på, kommer ingen bremsing. Skulle selvsagt ønske at det var perfekt, men det kommer nok over OTA en gang.
Vindusviskere fungerer nå tilfredsstillende i dagslys. Var dårlig fra 2018 til 2021. Ikke så bra når det er mørkt, men regner med at det fikses over OTA.
Autoviskere kun over kamera uten dedikert regnsensor og fantombremsing er imidlertid teknologi som i dag pusher grensene for hva som er mulig. Av den grunn er jeg litt mer tålmodig med dette. De som ikke bryr seg om teknologi, gjør vel ikke annet enn å banne over dette.

Konklusjonen i denne debatten bør være at begge merker har sinde fordeler og ulemper. Og begge har mulighet til forbedring. Burde være bra at det finnes valgmuligheter på markedet. Tesla skal ha ros for å ha vært en pioner på elbil.

Ellers så kan jeg nevne at de første ID4 eierne fikk tilbakebetalt ca kr 3500 pga at vw oversolgte varmepumpens evner kontra uten.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Jambo

Sitat fra: MinID på tirsdag 29. november 2022, klokken 14:14
Konklusjonen i denne debatten bør være at begge merker har sinde fordeler og ulemper. Og begge har mulighet til forbedring. Burde være bra at det finnes valgmuligheter på markedet. Tesla skal ha ros for å ha vært en pioner på elbil.

Ellers så kan jeg nevne at de første ID4 eierne fikk tilbakebetalt ca kr 3500 pga at vw oversolgte varmepumpens evener kontra uten.
Enig i det. Og i tillegg til at vi fikk tilbakebetalt for varmepumpa, fikk vi som hadde bil i bestilling høsten 2021 også tilbakebetalt en del tusen pga. valutakorrigering, noe de ikke hadde trengt å gjøre - i tillegg steg valutakursen igjen rett etterpå, men de justerte aldri opp prisen i kontrakten igjen. Min bil ble 10k billigere da jeg hentet den ut enn da jeg bestilte, av disse to grunnene.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. november 2022, klokken 12:46
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 29. november 2022, klokken 09:34
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. november 2022, klokken 09:17
Sitat fra: hELgenen på mandag 28. november 2022, klokken 23:09
Om FSD er målestokken har VW omtrent 6 år på seg på å fikse OTA.
Vanskelig med å forstå proporsjoner? OTA er vel sannsynligvis 2% av vanskelighetsgraden av FSD. Så denne sammenligningen er tydeligvis helt uten kunnskap, forståelse og evne til å sammenligne størrelser.

Litt utenom tema her, men jeg spør likevel, Dagfinn (siden du også i likhet med trådstarter er meget ivrig bidragsyter i Tesla delen av forumet her og det at du tydeligvis er opptatt av ryddighet/saklighet her): Hva synes du om dette innlegget, er innlegget og hans tilhørende kommentarer nyanserte og saklige her (slik du forventer av andre i denne tråden)?
1. Jeg har ikke noe i mot ID-4. En av mine svigersønner sjekker nå ut denne etter tips fra meg.
2. Å sammenligne OTA med FSD er en sammenligning helt uten proporsjoner. Jeg har en 20 års erfaring som programmerer og kunne tatt på meg å lede/utvikle OTA, men absolutt ikke utvikling av FSD. Jeg kan imidlertid så mye at jeg kan stå inne for at OTA utvikling bare en er par prosent av vanskelighetsgraden av å utvikle FSD.
Så ja, det er saklig å påvise at en slik sammenligning enten er totalt kunnskapsløs eller så er det andre agendaer bak sammenligningen.

Agendaen bak min kommentar var en spøkefull tone. Dvs. VW har kommet dårlig ut med OTA og da var det helt innlysende å referere til hvor lang tid det har gått siden FSD skulle vært levert. Jeg tror nemlig ikke VW vil bruke 6 år for å få på plass OTA til å fungere. Har jo allerede fått en OTA fra 2.1 til 2.3 - så da kan de jo.
Fra 2.3 til 2.4 måtte bilen inn - og videre fremdrift skal da skje via OTA.
Først ble jeg lovet OTA uke 38 - det er nå 10 uker på etterskudd.
Men det er ingenting i 3.0 eller nyere som jeg faktisk MÅ ha - så savner det ikke.
Hadde bilen derimot blitt delt ut med riper,upolert eller noe annet uperferpekt mhp. utseende hadde jeg reagert kraftig - for dette betyr mye mer for meg enn en fungerende OTA.

Ellers leser jeg at Tesla skal komme med en ny "highland" versjon for de som liker skjermer :

"One focus of the redesign codenamed "Highland" is to reduce the number of components and complexity in the interior of the Model 3 while focusing on features that Tesla buyers value, including the display"

Mao. er man opptatt av skjermer og vil ha en bil med ennå færre komponenter som f.eks optisk sensor så går man for Tesla . De av oss som ikke er så opptatt av dette klarer oss fint med den stusselige skjermen,den gode komforten og tradisjonelle optiske sensorer...Valget er heldigvis fritt...........

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. november 2022, klokken 13:12
Prompelyder er en usaklig sammenligning, eller kanskje et forsøk på å være morsom.
Men, jeg fikk f.eks. dashcam av Tesla over OTA. Det liker jeg veldig godt. Klart kan bilen godt kjøres uten OTA, men jammen er det et gode å få nye funksjoner samt rette opp bugs. Ja, det er så nyttig at jeg godt klarer å leve med nye bugs av og til.

Du fikk ikke Dashcam over OTA - hvordan kan du tro slikt? Du fikk en software oppdatering som lot deg til slutt få nytte av kameraet som var der allerede. Det er noe helt annet enn å få dash-cam. Dersom kameraet allerede var der ville jeg vel spurt Tesla om hvorfor det ikke allerede kunne brukes som dash cam og annet man kan bruke et kamera til.  Samme spørsmål kan stilles til alle andre produsenter - hvorfor i alle dager har dere deaktivert funksjoner som dere har hardware støtte for allerede? BMW skal f.eks ta betalt for varme i seter som da skal aktiveres via software.......Slikt tull og dill/dall bør man jo kreve ved utlevering. Spesielt dersom det finnes allerede. F.eks synes jeg det er tullete at min Polestar 2 f.eks ikke leveres med den raskeste tuningen som standard. Som forbruker vil jeg jo kunne bruke all hardware jeg har på bilen.  Audi hadde f.eks disablet matrix lysene slik at en måtte vente på en software oppgradering....det er jo så dustete det kan bli.......

Heldigvis har ikke VW begynt å ta seg betalt for oppdateringer - og jeg håper aldri de vil gjøre det heller.
Jeg liker å vite at det jeg ser - er det jeg får....

Kjell Salvigsen

Sitat fra: MinID på tirsdag 29. november 2022, klokken 14:14
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. november 2022, klokken 13:50

Ellers så kan jeg nevne at de første ID4 eierne fikk tilbakebetalt ca kr 3500 pga at vw oversolgte varmepumpens evner kontra uten.

Enig !
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

MinID

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. november 2022, klokken 15:38

Heldigvis har ikke VW begynt å ta seg betalt for oppdateringer - og jeg håper aldri de vil gjøre det heller.

Jo det har de dessverre. ID 4 Pro som utleveres nå må kjøpe auto dimming via shoppen i bilen. Gjelder biler uten matrix slik jeg forstår dette. Ble bekreftet av vw selger på facebook gruppa i forrige uke.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

igniztion

Jepp. Auto-dimming av lys koster nå 1995,- i infotainment-shoppen. Det kommer nok mer slikt, dessverre.

En annen ulempe med VW er jo kostnaden for We Connect etter de første 3 gratisårene. Kjipt å måtte bruke 4-sifret beløp pr år for å få lov til å sette på forvarming via appen.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

hELgenen

Sitat fra: MinID på tirsdag 29. november 2022, klokken 15:46
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. november 2022, klokken 15:38

Jo det har de dessverre. ID 4 Pro som utleveres nå må kjøpe auto dimming via shoppen i bilen. Gjelder biler uten matrix slik jeg forstår dette. Ble bekreftet av vw selger på facebook gruppa i forrige uke.

Ok. Da blir det ikke VW neste gang her.
Vil prøve å styre unna alle som hopper på dette kjøret om å ta seg betalt for software for å aktivere hardware som allerede er der. Ser mange produsenter drømmer om et eget marked for dette, og da kan jeg i det miste bruke min forbrukermakt til å si at det liker jeg ikke.

daktari

Mtp "leie av matrix" på e-tron så var det jo, avhengig av hvor lenge man skulle eie bilen, en god økonomisk fordel med leie vs kjøp.

Jeg tror leie kostet ca 250,- måned, mens det kostet 12-20.000 for kjøp.
Hvis man da leier ca 8 måneder  til ca 1600,- så må man ha bilen kanskje mer enn ca 10 år for break even.

Det er høyst uklart om man får særlig igjen for dyrt utstyr. Det har også verditap. Kanskje mer når det uansett kan leies.

Jeg er hvertfall tilhenger av at kjøper kan ha et valg mellom "odel og eie" vs "leie".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. november 2022, klokken 15:59
Ok. Da blir det ikke VW neste gang her.
Vil prøve å styre unna alle som hopper på dette kjøret om å ta seg betalt for software for å aktivere hardware som allerede er der. Ser mange produsenter drømmer om et eget marked for dette, og da kan jeg i det miste bruke min forbrukermakt til å si at det liker jeg ikke.

Minuset da er at alle tyske bilmerker ryker, bortsett fra Opel(?)
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

Sitat fra: Otkristo på mandag 28. november 2022, klokken 23:45
Sitat fra: daktari på mandag 28. november 2022, klokken 23:24
Appen har faktisk fungert meget bra. Eneste er at den er litt "treg" i å vise oppdateringer i appen, men det er knapt nedetid. Jeg vil hevde jeg hadde like mange ganger at Tesla-appen feilet som ID-appen, et par tre ganger på 1,5 år (2017/18) for Tesla dette.

Takk for kontruktivt svar. 
Så da er appen  fortsatt like ustabil og bruker samme server/løsning som Audi fortsatt. Etter det jeg leser og hører fungerer det ok for noen men ustabilt for andre.  Synd de ikke har gjort noe med dette siden 2015. Kanskje ny løsning i 2023 ?

Det blir nok en feiltolkning, jeg mener appen er stabil og trygg, likner ikke på Audi sin.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Appen bruker en helt ny backend-løsning som i det siste har blitt oppdatert og fungerer meget bra. Mye bedre enn den gamle We Connect.

Men de har en god vei å gå på innhold i appen. Veldig sparsomt med funksjoner der.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA