OTA - VW største bløff siden dieselgate

Startet av Otkristo, mandag 28. november 2022, klokken 21:21

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. november 2022, klokken 09:17
Sitat fra: hELgenen på mandag 28. november 2022, klokken 23:09
Om FSD er målestokken har VW omtrent 6 år på seg på å fikse OTA.
Vanskelig med å forstå proporsjoner? OTA er vel sannsynligvis 2% av vanskelighetsgraden av FSD. Så denne sammenligningen er tydeligvis helt uten kunnskap, forståelse og evne til å sammenligne størrelser.

Litt utenom tema her, men jeg spør likevel, Dagfinn (siden du også i likhet med trådstarter er meget ivrig bidragsyter i Tesla delen av forumet her og det at du tydeligvis er opptatt av ryddighet/saklighet her): Hva synes du om dette innlegget, er innlegget og hans tilhørende kommentarer nyanserte og saklige her (slik du forventer av andre i denne tråden)?
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Hallgrim86

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 29. november 2022, klokken 10:06
Riktig, i Tesla gruppene.
Men i motsetning til meg som kommer med et saklig innlegg/spørsmål så
Kommer piggene ut?
Flere av de som kom med spydigheter til mitt innlegg er de mest aktive i flere Teslagrupper.
Kanskje de angrer på sitt bilkjøp og vil heller leke med Teslagruppen!?
Eksemplene under er de minst provoserene og usaklige.

Om du opplever brukerne som usaklige og provoserende skal jeg si du viste dem.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 29. november 2022, klokken 10:06
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 29. november 2022, klokken 09:34
Vanskelig med å forstå proporsjoner? OTA er vel sannsynligvis 2% av vanskelighetsgraden av FSD. Så denne sammenligningen er tydeligvis helt uten kunnskap, forståelse og evne til å sammenligne størrelser.

Litt utenom tema her, men jeg spør likevel, Dagfinn (siden du også i likhet med trådstarter er meget ivrig bidragsyter i Tesla delen av forumet her og det at du tydeligvis er opptatt av ryddighet/saklighet her): Hva synes du om dette innlegget, er innlegget og hans tilhørende kommentarer nyanserte og saklige her (slik du forventer av andre i denne tråden)?
Har du sjekket hvilke grupper de mest ivrige id4 eierne liker å leke i?
Riktig, i Tesla gruppene.
Men i motsetning til meg som kommer med et saklig innlegg/spørsmål så
Kommer piggene ut?
Flere av de som kom med spydigheter til mitt innlegg er de mest aktive i flere Teslagrupper.
Kanskje de angrer på sitt bilkjøp og vil heller leke med Teslagruppen!?
Eksemplene under er de minst provoserene og usaklige.

Jeg skal ikke uttale meg for mye om Tesla delen av elbilforum, den har jeg ikke tid til å følge nøye med i. Om din påstand stemmer, så forsvarer jeg ikke slik virksomhet. Jeg personlig driver ikke med slikt og jeg skjønner ikke at ditt innlegg blir noe bedre av den grunn.

Men jeg kan uttale meg om Facebook gruppene, der har jeg (dessverre) vært svært aktiv de årene jeg har eid Audi e-tron og id4. Der var/er det en hard kjerne Tesla eiere (noen er/var meget profilerte som inkluderte aksjeeiere, Tesla ansatte/tidligere ansatte, og aktive Tesla flippere/selgere) De kjøpte gjerne Audi/VW bilene og testet dem en liten periode før de solgte dem igjen da de var meget aktive kjøp/selgere av nye elbiler på grunn av profitt. (da hadde de enda større legitimitet til å skrive negativt, noe en del gjorde i meget stor grad)

Jeg så aldri tilsvarende aktivitet fra VW eiere i Tesla gruppene på Facebook, håper ikke det har kommet nå i det siste. Om du kaller ditt innlegg og dine tilhørende kommentarer/oppsummeringer for saklige, så bør du gå i deg selv.

Personlig mener jeg den evigvarende TESLA vs andre elbiler diskusjonen er svært lite konstruktiv, den ender som regel alltid opp med unyansert lavnivå dessverre. Jeg gleder meg heller over at utvalget av gode elbiler nå er større enn noen sinne. Jeg har over hodet ingen behov for å markere meg i Tesla grupper og jeg forventer det samme fra Tesla eiere i VW grupper. På Facebook er det nesten daglig Tesla eiere som må poengtere hvor mye bedre Tesla er på det og det i id4 gruppene. Meget underlig mener jeg- "Kanskje de angrer på sitt bilkjøp og vil heller leke med (VW) gruppen" ? (slik du antar?)
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

Jambo

Jeg eier en ID4 GTX og har nå den såkalte 2.4, dvs. det som trengs for å oppgradere til 3.0 OTA, men 3.0 er ikke sendt ut ennå. Har eid bilen snart ett år, og har opplevd kun noen småbugs i løpet av den tiden som ikke har påvirket bruken av bilen som et transportmiddel. Trådløs Android Auto fungerer perfekt, hadde i starten noen bugs men det var appen på telefonen sin feil og er for lengst fikset med oppdateringer.

Min "take" på OTA som fremdeles mangler er at bilen fungerer svært godt med den versjonen jeg har, og jeg er derfor ikke misfornøyd med at den nye versjonen ikke har kommet til min bil ennå. Jeg antar ut fra det jeg har hørt at dette gjelder for mange andre ID4-eiere og at det derfor ikke er en stor skandale i det hele tatt.

Da jeg skulle kjøpe elbil for første gang i fjor, vurderte jeg selvsagt Tesla også, men Model Y, som var det aktuelle alternativet, falt bort av flere grunner. Den ene var at den ville blitt nærmere 100k dyrere enn ID4 med de ekstrapakker jeg valgte og tilhengerfeste og vinterdekk. Dessuten var det mye manglende funksjonalitet som jeg ikke ville vært fornøyd med på Model Y, deriblant manglende speedometer bak ratt, fantombremsinger/dårlig cruise control og dårlige automatiske vindusviskere, rammeløse vinduer på vinteren, manglende mulighet for 360/top view, ikke utsvingbart tilhengerfeste og en del annet som jeg ikke husker lenger. På toppen av det hadde jeg virkelig ikke bruk for mulighetene som softwaren til Tesla gir mulighet til, f.eks. Netflix på skjermen i bilen, da jeg heller tar med meg et nettbrett eller bruker mobilen om jeg skulle få det behovet. Musikk fra Youtube Music (som jeg bruker i stedet for Spotify, kan anbefales) får jeg uansett rett i bilens infotainment med trådløs Android Auto.

Kan jeg også få legge til at med den nylige fjerningen av ultralydsensorer så er Tesla virkelig uaktuelt for meg, og det er når man da sammenligner hva jeg har fått med min ID4 og hva jeg ville hatt i stedet om jeg hadde hatt Tesla, at det absolutt ikke bryr meg i det hele tatt at jeg ikke har fått oppdatering 3.0. via OTA ennå. Hvis den ikke har kommet innen ett år så er jeg misfornøyd i forhold til reklamen. Men ellers så mener jeg personlig at det ikke betyr noe, selv om VW selvfølgelig har reklamert for noe de ikke har klart å levere.

igniztion

Har eid ID.4 i 20 måneder nå, og har mottatt 1 stor og et knippe mindre OTA oppdateringer. VW sliter med å levere OTA til bilene fordi de bl.a. har valgt en gammeldags modell på elektronikken (masse moduler i stedet for 1-2 computere som styrer alt). I tillegg har de måttet finne alternative moduler i noen tilfeller pga. leveringsproblemer og annet som følge av alle logistikkutfordringene i verden de siste årene. Det virker også som de er veldig innstilt på å få alle opp til 3.0 før de tilbyr senere versjoner. (Nye biler sendes i dag ut fra fabrikk med 3.2)

Jeg tror de i løpet av 2023 vil klare å få brorparten av bilparken over på 3.0 og kanskje da tør å sende ut videre oppdateringer til disse. Etter at vi har fått "2.4" som egentlig er 2.3 med buildnummer 0912, skal alle moduler i bilen være klare for å ta imot OTA.

Pga. den enorme mengden kombinasjoner av moduler og utstyr er det et utvalg biler som brickes når de mottar 3.0 OTA og må til verksted for å flashes, og det er der vi er nå. Utrulling av 3.0 er fortsatt på test-stadiet og ikke åpnet for alle biler som møter kravene for denne.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Dieselgubben

Enig at det er dårlig at OTA ikke er på plass. Men tror Otakristo overvurderer viktigheten av dette. Det må ikke glemmes at røkla nå kjøper elbiler, og så lenge bilen funker gir de seg katta i OTA eller ikke. Det er jo ikke så viktig å få nye prompelyder hver måned liksom.

DagfinnN

1. Jeg har ikke noe i mot ID-4. En av mine svigersønner sjekker nå ut denne etter tips fra meg.
2. Å sammenligne OTA med FSD er en sammenligning helt uten proporsjoner. Jeg har en 20 års erfaring som programmerer og kunne tatt på meg å lede/utvikle OTA, men absolutt ikke utvikling av FSD. Jeg kan imidlertid så mye at jeg kan stå inne for at OTA utvikling bare en er par prosent av vanskelighetsgraden av å utvikle FSD.
Så ja, det er saklig å påvise at en slik sammenligning enten er totalt kunnskapsløs eller så er det andre agendaer bak sammenligningen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Mobileum

Den siste OTA jeg fikk til min Tesla for noen dager siden gav meg muligheten til å kunne vise radio-logoer på skjermen. Noe min daværende Passat GTE hadde for 5-6 år siden.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Dieselgubben

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. november 2022, klokken 12:46

1. Jeg har ikke noe i mot ID-4. En av mine svigersønner sjekker nå ut denne etter tips fra meg.
2. Å sammenligne OTA med FSD er en sammenligning helt uten proporsjoner. Jeg har en 20 års erfaring som programmerer og kunne tatt på meg å lede/utvikle OTA, men absolutt ikke utvikling av FSD. Jeg kan imidlertid så mye at jeg kan stå inne for at OTA utvikling bare en er par prosent av vanskelighetsgraden av å utvikle FSD.
Så ja, det er saklig å påvise at en slik sammenligning enten er totalt kunnskapsløs eller så er det andre agendaer bak sammenligningen.

Du glemmer hele premisset for denne tråden. Og det er at VW har bløffet om OTA. Det samme kan du si om Tesla, de har bløffet om FSD. Og tatt mye penger for det i tillegg. Teknisk vanskelighetsgrad er irrelevant, det handler om å ikke holde det man lover.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 29. november 2022, klokken 10:27
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 29. november 2022, klokken 08:47
Her svares det gjennomgående at id appen stort sett er stabil og fin fra flertallet, trådstarter får følgende ut av svarene: "Så da er appen  fortsatt like ustabil (merk:som e-golf app fra 2015) og bruker samme server/løsning som Audi fortsatt. Etter det jeg leser og hører fungerer det ok for noen men ustabilt for andre.  Synd de ikke har gjort noe med dette siden 2015. Kanskje ny løsning i 2023 ?" Id appen er helt forskjellig oppbygd sammenlignet med e golf appen og Audi appen, så VW har faktisk gjort noe med dette (skybasert). På Apple App store har litt over 800 brukere vurdert både Tesla appen og We connect id appen fra VW. Begge får 4/5 stjerner. Det tyder på at brukerne er godt fornøyde både hos Tesla og VW. Den tidligere We connect appen fra VW, får 3 av 5 stjerner.

Kan ikke annet enn å le litt av hele greia her, og vi biter dessverre på. Her er en som egentlig ikke er åpen for svar, han har allerede svarene.

Jeg synes trådstarter bør stille seg spørsmål om hva slags reaksjoner et tilsvarende innlegg i Tesla delen av elbilforum hadde skapt, om jeg hadde startet en tilsvarende formulert/ladet tråd der. Jeg er overbevist om at det hadde skapt minst like høy temperatur der, noe jeg faktisk forstår. Jeg tror trådstarter innerst inne også forstår det. (jeg har forøvrig aldri gått inn i en Tesla eiergruppe for å operere slik en del Tesla eiere gjør i vw/audi grupper. Det har jeg observert med forundring i flere år nå, Tesla eiere som ikke eier VW/Audi som må markere seg med negativt ladede kommentarer. Har aldri sett VW eiere operere slik i Tesla grupper)

Helt ok å stille spørsmål her, men tonen og formuleringene her er ikke akkurat særlig konstruktiv i dette tilfellet. Jeg tror også at trådstarter allerede "vet" svarene, han følger jo jevnlig med her og finner lett like gode svar på det han lurer på her.

Jeg har flere Tesla eiere i nær familie og nær vennekrets. De har på samme antall kjørte km som meg hatt langt større feil på bilen enn meg, selv om de har bedre software/OTA og mer avansert app. De er forøvrig meget fornøyde med bilene totalt sett. Det er jeg og mange id eiere også - meget fornøyde med bilene totalt sett. Så man må leve med/tåle noen feil og mangler både med Tesla og VW, samt de fleste nye elbilmodeller. Jeg registrerer også at hyppige OTA ikke fører til at Tesla er mer behagelig å kjøre enn min id4. Tesla har langt flere og mer kraftige fantombremsinger og er ikke så god på ACC som min - noe også tester fra Elbilforeningen bekrefter.
Du klarer ikke unngå å leke «whataboutism»
La oss holde oss til topic.
P.t virker det som at flere en enige om at VW sitt innsalg av  OTA nærmer seg en stor bløff.Skal ikke bruke ordet svindel, men registrerer at mange av id4 eierne er enig. Ref tråd «Sw 3 Ota»

Vet ikke hvem som mest driver med "å leke «whataboutism» " her, ei heller hvem som holder seg mest til topic. Jeg mener du krampaktig prøver å konstruere en krise her, noe du ikke lykkes med. Alle er nok enige om at OTA ikke er på plass og at dette så langt kan virke meget dårlig planlagt og gjennomført av VW. Jeg kan ikke se at noen prøver å snakke bort det. Du forsøker videre å konkludere med at dagens id app er på samme nivå som e golfens 2015 app var, uten noen som helst belegg og dokumentasjon som støtter det. Meget underlig at du konkluderer slikt på et så syltynt grunnlag.

Så å tøye dette til at det er en stor bløff på linje med dieselgate, blir bare for dumt rett og slett. Likeså dette at alle her blindt bagatelliserer/forsvarer VWs håndtering av OTA så langt. Det er betydningen av dette mange av oss prøver å få ned på et mer nøkternt nivå, bilene våre fungerer bra så langt. Jeg står fremdeles for mitt syn om at hvis dette med OTA/3.0 drøyer for lenge, så er det etter min mening rimelig at VW kompenserer med feks gratis år med mnd avgift hos We charg/et visst antall KWh hos ionity eller annen form for kompensasjon for forsinkelsen. Vet ikke om Tesla kompenserer for sine manglende leveringer til kundene, jeg mener det er rimelig av både VW og Tesla
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

DagfinnN

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 29. november 2022, klokken 12:56
Du glemmer hele premisset for denne tråden. Og det er at VW har bløffet om OTA. Det samme kan du si om Tesla, de har bløffet om FSD. Og tatt mye penger for det i tillegg. Teknisk vanskelighetsgrad er irrelevant, det handler om å ikke holde det man lover.
Jeg har alltid (i hvert fall de siste 4 årene) sagt at Tesla har oversolgt FSD så det holder. Skjønner godt at de som har kjøpt det er forbannet. Men synes jeg likevel har rett til å påpeke en sammenligning uten proporsjoner.

Mobileum

SitatVet ikke om Tesla kompenserer for sine manglende leveringer til kundene, jeg mener det er rimelig av både VW og Tesla

Det gjør de ikke! Man får heller ikke overført FSD til ny bil, men må betale kr. 64.600.- en gang til.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Kjell Salvigsen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. november 2022, klokken 12:46

Takk for svar, men du svarer ikke på det jeg spør om (mulig jeg formulerte meg dårlig). Jeg sikter til det opprinnelige innlegget/tråden vi nå er i og trådstarters påfølgende kommentarer. -Hva synes du om sakligheten i det, ordlyden og nivået på dette ? (Jeg skal ikke gå inn i diskusjon om kompleksitet OTA vs FSD, der kan du og andre her mye mer enn meg) Du fremstår som en som er opptatt av saklighet/nyansering, derfor spør jeg deg. Personlig mener jeg slike innlegg som ble startet her fordummer hele debatten i et forum som dette.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

DagfinnN

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 29. november 2022, klokken 12:32
Enig at det er dårlig at OTA ikke er på plass. Men tror Otakristo overvurderer viktigheten av dette. Det må ikke glemmes at røkla nå kjøper elbiler, og så lenge bilen funker gir de seg katta i OTA eller ikke. Det er jo ikke så viktig å få nye prompelyder hver måned liksom.
Prompelyder er en usaklig sammenligning, eller kanskje et forsøk på å være morsom.
Men, jeg fikk f.eks. dashcam av Tesla over OTA. Det liker jeg veldig godt. Klart kan bilen godt kjøres uten OTA, men jammen er det et gode å få nye funksjoner samt rette opp bugs. Ja, det er så nyttig at jeg godt klarer å leve med nye bugs av og til.

DagfinnN

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 29. november 2022, klokken 13:11
Takk for svar, men du svarer ikke på det jeg spør om (mulig jeg formulerte meg dårlig). Jeg sikter til det opprinnelige innlegget/tråden vi nå er i og trådstarters påfølgende kommentarer. -Hva synes du om sakligheten i det, ordlyden og nivået på dette ? (Jeg skal ikke gå inn i diskusjon om kompleksitet OTA vs FSD, der kan du og andre her mye mer enn meg) Du fremstår som en som er opptatt av saklighet/nyansering, derfor spør jeg deg. Personlig mener jeg slike innlegg som ble startet her fordummer hele debatten i et forum som dette.
Tja, har lest de første om igjen nå. Ikke så forferdelig provoserende kanskje, men har heller ingen problem med å forstå at noen reagerer.
For å si det på annen måte (og mener slett ikke å provosere). Vi Tesla eiere er svært godt vant med provokasjon, negativet og ikke minst forsterking av det siste. I den sammenhengen er ikke dette det verste jeg har sett.
Men skjønner godt at overskriften kan bringe piggene fram. Manglende OTA kan slett ikke sammenlignes med Dieselgate. Der mener jeg å huske at VW fikk enorme bøter for. Blir neppe noe bot fra EU om OTA utsettes et år til :) Påstanden om at manglende FSD er tidenes største bløff er like idiotisk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA