Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilbarna

Startet av Olemann, lørdag 03. november 2012, klokken 22:19

« forrige - neste »

Olemann


Hei,

Noen som har erfaring med en eller flere av de mange desulfaterings-boksene som finnes på markedet?   Til en pris på en tusenlapp synes det å være en god investering dersom man får igjen f.eks. ett år ekstra levetid på batteripakka.

Mvh Ole

Rav4_EV

Dersom batteriene blir regelmessig oppladet er det neppe behov for noen desulfator.
Det er først når batteriene sjelden eller aldri får en full oppladning at det bygges opp sulfat som ikke konverteres tilbake. Da kan en desulfator være nyttig.
Derimot kan montering  av slikt utstyr forårsake brann. Har sett flere slike bokser som har kortsluttet, og tatt fyr. Heldigvis har disse vært montert slik at de ikke har antent omgivelser.
En Buddy eller Reva brenner rimelig bra når den først har tatt fyr. 
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Olemann


Interessant.    2 spørsmål:

a)  Hvilke type bokser er det du har brann-erfaring med, ev. hvilke anbefaler du?

b) Når bilen står 8-9 timer pr dag på ca 70% oppladet batteri vil det vel også over tid oppstå harde krystaller som ikke går tilbake ved vanlig lading natten derpå?

Jeg har valgt å ikke kladd-lade daglig på jobb i tillegg til natt, ettersom jeg har lest at antall cycler også er en viktig parameter for levetid på blybatterier, og at man bør lade ned mot ca 50% regelmessig for å beholde kapasitet.

Ole

El rayo

#3
Det er blybatterier som sulfaterer og det skjer når de står utladet.

Har prøvet CAN-pulse og har ikke merket noen vesentlig forbedring på AGM blybatteri som er i brukbar stand. Eneste jeg har registrert er at tomgangsspenningen ble litt høyere, men om det skyldes desulfatisering eller at syra har blitt sterkere fordi vann har fordampet vet jeg ikke.

CAN-pulse på AGM blybatteri som har stått utladet i årevis har fått igjen ca 10% kapasitet. Ikke verd bryderiet eller prisen.

Edit: fjernet en tvilsom påstand  :D
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rav4_EV

De desulfator boksene jeg har sett brent husker jeg ikke navnet på, men var levert i blå boks med finner på. Også noen som var så forkullet at de ikke kunne identifiseres. Heldigvis var denne montert i elektronikkboksen baki en Buddy som er en aluminiumskasse.

Problemet med harde krystaller øker med dypere utlading og tid. 30% state of charge over flere dager vil jeg anse som mer risikofylt, og vil kunne ha godt av slike apparater.

Min erfaring er at så lenge du holder igjen 20-30% så vil de totale Amperetimer bli nogenlunde likt i barterilevetiden.  400 syklinger til 30% dod blir det samme som 200 syklinger til 60% dod. Dod= depth of discharge.
Dette forutsetter at toppladingen er korrekt. Dersom toppladingen har for høy spenning vil dette endre bildet, og gi lenger levetid ved flere dyputladinger.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Olemann

#5
Er dette riktig?   Det dannes jo vitterlig blysulfatkrystaller under utladnings prosessen med blybatterier, og det er disse som kan bli harde og feste seg og redusere kapasitet over tid - dersom oppladning ikke foretas umiddelbart -  men om du har noe dokumentasjon på at bly ikke danner krystaller så er jeg lutter øre!  Det strider i alle fall mot all min kjennskap til dette, så skjønner ikke hva du bygger det på.   Oppklaring mottas med takk! :-)
http://www.micropower.se/CM.php?PageID=191196

Mvh Ole


Sitat fra: El rayo på onsdag 17. oktober 2012, klokken 23:03
Det er blybatterier som sulfaterer og det skjer når de står utladet.

Det dannes ikke krystaller i blybatterier. Krystaller dannes i NiCd batterier når de står fulladet.


El rayo

Skal ikke se helt bort fra at jeg kan lære noe nytt her, men min ringe kunnskap om krystaller og krystallering omfatter ikke blysulfat, så jeg googlet og fant en artikkel http://dk.videnskab.narkive.com/Z7nE53tk/oplose-blysulfat-krystaller men det gis ikke noe klart svar.

Tror det er forholdsvis få stoffer som danner krystaller ved normal temperatur og trykk. http://no.wikipedia.org/wiki/Krystall

Bunnfallet jeg har registrert i gamle batterier har ikke krystall-form, noe jeg tror ville vært tilfellet hvis det ble dannet krystaller i et bly/syre-batteri.

Så foreløbig tror jeg ar ordet krystaller har kommet til blysulfat ved en feiltakelse.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Olemann

OK, da beholder jeg min tidligere forståelse av dette ettersom det ikke framkommer noen ny dokumentasjon for din klare melding om at blybatterier ikke kan danne krystaller.
:-)

Og dette er vel fortsatt almen "vitenskap" om dette:

Blyet og blyoksidet på blyplatene blir til blysulfat ved utladning.  Ved oppladning av batteriet gjenskapes blysulfatet till bly, blyoksid og svovselsyre.  Problemet er at sulfatet danner krystaller som vokser over tid, ved lavt spenningsnivå.  Dette vil også nedsette kapasitet og over tid ødelegge batteriet helt.

Mvh Ole

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA