Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Autowinder

Uenig med deg, jeg skrev «tweake innstillinger etter eget forgodtbefinnende» i konteksten «burde bilen kunne tilpasses de forskjellige sjåførene, istedet for at sjåførene må tilpasse seg bilen». Og i lys av det mener jeg at det ikke kommer til å skje.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Radial

Sitat fra: Autowinder på søndag 15. januar 2023, klokken 17:23
Uenig med deg, jeg skrev «tweake innstillinger etter eget forgodtbefinnende» i konteksten «burde bilen kunne tilpasses de forskjellige sjåførene, istedet for at sjåførene må tilpasse seg bilen». Og i lys av det mener jeg at det ikke kommer til å skje.

De fleste bilprodusentene tillater en mengde justeringer til å passe fører og underlag; jeg nevner feks styringsrespons, høyde på kjøretøyet (luftfjæring), nivå av regenerering, kryp/hold/rull, pedalrespons, mm.

Dette med regenerering og tesla 3/Y etter 2021 må handle om effektivitet. Kan man justere ned regenerering, blir det automatisk dårligere rekkevidde. Dette virker å ha trumfet etablert praksis med valgfrihet hos Tesla.

LR og RWD er ikke en banebiler man skal kjøre på en knivsegg på glatta og "lære seg", det er en helt basic familiebil som skal være helt udramatisk uansett underlag med mindre man legger pedalen i bånn med full sving.

Blir spennende å se hvordan RWD oppfører seg, den bør i utgangspunktet være enklere å kjøre, siden regenerering blir umulig på glatta.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Tai

Sitat fra: Autowinder på søndag 15. januar 2023, klokken 10:05
Tror du dette er realistisk at kommer til å skje? En bilprodusent slipper ikke dette opp og står klar til å ta ansvar for hva som kan skje om alle skal kunne tweake innstillinger etter eget forgodtbefinnende.
Vi må nok tilpasse oss produktet og lære bilen å kjenne og leve med det for uoverskuelig fremtid.

Dette var funksjoner som var tilgjengelig på bilene tin ganske nylig. Tesla har så fjernet dette og nekter oss muligheten å kunne tilpasse bilen måten vi kjører. Til om med på min NV 200E firmabil kan jeg justere nivået på regen, dette er enkelt for Tesla å fikse. Jeg er ikke ute etter å kunne justere fritt etter eget forgodtbefinnende, men 2-3 nivå på både regen og autovisker hadde vært fint. Slik vi hadde på.de gamle bilene.
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

SurSnasen

Sitat fra: Øggen på lørdag 14. januar 2023, klokken 20:06
Kjører mye leiebiler, og hittil VW ID4, MG Marvel er de som har sjokkert meg mest ved regenererings retardasjon, mest fordi jeg ikke hadde rukket å teste noe før det skjedde. Men mange andre agerer på samme måte. Dette skrives IKKE for å si at MY er perfekt, men.....
Husk på, det er ikke bilens feil, det er dere selv og situasjonene dere utsetter bilen for som er feilen. Lær bilen å kjenne...

Hæh? Da lurer jeg fælt på hvilken ID.4 du har kjørt. For jeg har hatt ID.4 i over ett år, og den er som default svært tam i regenereringen når man løfter foten av wattpedalen. Så da lurer jeg på hvordan i all verden du skal klare å ha fått noen negative overraskelser der?

lars667

Må få gjenta meg selv litt her (tror jeg). Jeg kjøpte S3XY-buttons blant annet for å kunne aktivere terrengmodus og kontrollere regen. Jeg fant ganske tidlig ut at det beste var å la bilen selv styre alt dette, så jeg programmerte knappene til andre funksjoner, f. eks. rattvarme og hanskerom. Samboer har farens Subaru Outback på lån, og selv om det er en finfin vinterbil, kan jeg ikke si at den oppleves tryggere på vinterføre. Teslaen er raskere til å korrigere glipp her og der.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Remco

Kjøretur i dag, ca 40min. Temp ned mot -19. Før dette sto bilen på forvarming 21,5 grader i ca et kvarter (ikke 'tin bil'). Varsel for redusert regenerering var på under hele turen. Når kan man forvente batteriet blir varmt nok? Har blitt vant til kraftig regen og mer en-pedal kjørestil, så litt uvant når bilen bare ruller av gårde       

sjokomelk

Du trenger 2-3 timers kjøring i motorveihastighet for å varme opp batteriet fra -19 til "normal driftstemperatur". Du skal varme opp en 4-500kg kloss rundt 40 grader. Det er ganske mye energi som skal til.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Radial

Og strømforbruket ligner stort sett ikke grisen når batteriet skal opp i disse temperaturene heller... Koster mye strøm å varme opp ~500kg batteri, og de inni vil ikke fryse de heller.
kan bare tenke meg hvor mye strøm som går med på oppvarming av en skikkelig stor LFP pakke, eller 100-130kwh pakker😵‍💫
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Silkefot

En løsning er jo å kjøre som et svin med mye aksellerasjon opp og ned så blir batteriet varmt av seg selv 😀
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Radial

Sitat fra: Silkefot på søndag 22. januar 2023, klokken 17:32
En løsning er jo å kjøre som et svin med mye aksellerasjon opp og ned så blir batteriet varmt av seg selv 😀

Prøvd det ett par ganger, hver gang kommer det en vito med refleks og lys på taket tett oppi bakfangeren :P
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

lars667

Du kan ev. sette inn en nærliggende lader i navigasjonen. I går hadde jeg 22% igjen på batteriet. Temperatur var -25 der bilen hadde stått i 2-3 timer. Måtte da lade på vei hjem, selv om det bare var 9 mil (rekkevidden går drastisk ned på motorvei i -25). Jeg la da inn superladerstasjon i navigasjonen, og den var ca 10-15 min. Da jeg kom fram, var det igjen 12%, og jeg fikk 130kW fra lader (250kW-lader på VInstra). Det går en del kW når bilen legger alle kluter til.... Jeg er glad for at den ikke gjør det til vanlig, men heller konsentrerer seg om et mindre forbruk og komfort for de i kabinen. Mener at bilene tidligere varmet opp batteriet selv på småturer, noe som tok unødvendig mye strøm.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

elektro

Sitat fra: Klykken på fredag 25. november 2022, klokken 11:15
Tror det er største problemet til de fleste. Altså kun hatt primært forhjulstrekk-biler. :)

Problemet er at bilen bremser på bakhjulene, ikke at den trekker der. Og det uten at sjåføren berører bremsepedalen. :o

Det blir omtrent som at brekket kobles inn hver gang man slipper gassen, hvis man skal dra en parallell til gammeldagse biler. Litt satt på spissen, naturligvis.

Hvis en elbil først skal regenerere på vinterføre eller annet glatt underlag, bør det skje med lik kraft på begge drivakslene, og veldig forsiktig. Det tryggeste er å til enhver tid ha mulighet til å trille fritt. Det går ikke an å argumentere for noe annet, folkens. Beklager. :)

Model S Dual Motor med var helt fin på vinterføre dersom man valgte «regen low». Så vidt jeg vet hadde den permanent firehjulstrekk (og dermed regen på begge akslinger) under en viss temperatur? Men den var vel også primært forhjulsdrevet ved lav belastning..

Hva er egentlig status på «winter mode» i Model 3/Y? Det virket jo lovende. Sist jeg prøvekjørte Model 3 i ordentlig ruskevær, uten dette, var det helt forferdelig. Holdt på å gå i grøfta ved avkjøring fra motorveien bla, under nedbremsing på snø/is. Jeg prøvekjørte XC40 samme dag - og det var en annen verden av trygghet.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Handyman

Sitat fra: elektro på torsdag 26. januar 2023, klokken 09:15
Sitat fra: Klykken på fredag 25. november 2022, klokken 11:15
Tror det er største problemet til de fleste. Altså kun hatt primært forhjulstrekk-biler. :)
Problemet er at bilen bremser på bakhjulene, ikke at den trekker der. Og det uten at sjåføren berører bremsepedalen. :o
Du skjønner sikkert også sammenhengen med "motorbrems" på en bakhjulstrekker?
Det blir omtrent som at brekket kobles inn hver gang man slipper gassen, hvis man skal dra en parallell til gammeldagse biler. Litt satt på spissen, naturligvis.
Nei, ved regenerering låses ikke hjulene. Det er en vesentlig forskjell.
Hvis en elbil først skal regenerere på vinterføre eller annet glatt underlag, bør det skje med lik kraft på begge drivakslene, og veldig forsiktig. Det tryggeste er å til enhver tid ha mulighet til å trille fritt. Det går ikke an å argumentere for noe annet, folkens. Beklager. :)
At du mener dette er helt greit, men at det ikke kan diskuteres er det ikke du som bestemme.
Model S Dual Motor med var helt fin på vinterføre dersom man valgte «regen low». Så vidt jeg vet hadde den permanent firehjulstrekk (og dermed regen på begge akslinger) under en viss temperatur? Men den var vel også primært forhjulsdrevet ved lav belastning.
S og X er forhjulsdrevet frem til hjulene slipper, da kobles bakhjulene inn, altså motsatt av 3 og Y. Meg bekjent regenerer S og X også bare på en aksling frem til det slipper. (typ forhjulstrekker)
Hva er egentlig status på «winter mode» i Model 3/Y? Det virket jo lovende.
"Winter mode" er noe alle har nå. Bilen trekker og regenererer på begge akslinger straks bilen senser glatt vegbane, og er påslått en viss tid (avhengig av fart, temp, og en del variabler som ikke er kjent).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

snakkesalig

Ser flere som misforstår dette med "winter mode", og det er kanskje ikke så rart siden det gjerne nevnes i sammenheng med terrengmodus.
Men winter mode er altså ikke noe som slås manuelt av og på (som terrengmodus er), men noe bilen slår av og på selv (uten noe synlig varsel om den er av eller på).

OlaM

Hva er egentlig status på «winter mode» i Model 3/Y? Det virket jo lovende. Sist jeg prøvekjørte Model 3 i ordentlig ruskevær, uten dette, var det helt forferdelig. Holdt på å gå i grøfta ved avkjøring fra motorveien bla, under nedbremsing på snø/is. Jeg prøvekjørte XC40 samme dag - og det var en annen verden av trygghet.

Det funker helt topp. Kjørte i en nedoverbakke med is og blankpolert snø i helgen, på piggfritt. Antispinn-logikken demper regenerering uten problem. Prøvde å provosere frem sleng ved å slippe gassen helt flere ganger, fikk det ikke til. Dvs den begynner, men den korrigerer så raskt at det ikke skjer noe. Den kutter ikke regen helt heller, men bare begrenser den, akkurat som antispinn fremover.

Det betyr ikke at det er umulig å havne i trøbbel. Det er en tung bil, du må også gode dekk og vett i pannen. Med høy nok fart og brått slipp så kan den absolutt komme. Det har jeg fått til med både frem- og bakhjulsdrevne fossilbiler også.

Det er som nevnt over ikke noe spesiell "winter mode", bilen bare ordner det selv. Hvis det er glatt så har du i praksis permanent firhjulstrekk, det er bare at den trenger input fra antispinn-logikken for å skru den på og så går den av etter en stund uten slipp. Enten så er du nerd som meg og "skrur den på" selv med et lite pådrag før bakken ("jeg bare kjenner etter om det er glatt, kjære"). Eller så er du ikke like nerd og dermed merker du ikke at bilen begynner å trekke fremme etter et par millisekund med slipp.

Mye man kan klage på med Tesla om dagen, med firhjulsdriften er helt konge, inkludert regen. Dine idéer om hvordan ting bør være stemmer ikke med hvordan ting faktisk er.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA