Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Autowinder på onsdag 04. januar 2023, klokken 20:25
Kan jo tjore fast med et tau mellom hengerfestet og en lyktestolpe eller noe annet også, så er en helt sikker 😂

Er og viktig å tjore nabobilene. Nytter ikke så mye å bare tjore en bil på en ferje i storm - da ville jeg heller parkert på land.
Tesla Model Y                         2021-

Stjerneglis

Sitat fra: Lucifer- på torsdag 05. januar 2023, klokken 12:27
Også helt sykt imponert over fremkommeligheten på Model Y. Biler stod overalt mens Y'en bare kjørte på som en traktor uansett forhold..

Synes den er blitt kjedeligere å kjøre på snøføret slik som i dag. Skulle gi litt gass for å komme rundt rundkjøringene i morges, men da gnaget den seg bare framover  ::)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

keepitsimple

Til dere som ikke kjøpt bil enda og ser denne tråden.

Det er ikke vanskelig. Kjør med god avstand til neste bil og slipp ikke foten fra gasspedalen på 0.1 sek uten litt mer rolig.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Lucifer-

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 06. januar 2023, klokken 08:28
Synes den er blitt kjedeligere å kjøre på snøføret slik som i dag. Skulle gi litt gass for å komme rundt rundkjøringene i morges, men da gnaget den seg bare framover  ::)

Enig.. Liker ikke at den understyrer når jeg selv føler jeg har kontroll.
Totalt sett synes jeg dog den er blitt bedre enn den var å kjøre i fjor vinter, og nå tror jeg ikke jeg ville ha byttet den med noen på vinteren. Ble en del kjøring med TA aktivert i fjor, nå kjører jeg uten.

Tai

Sitat fra: keepitsimple på fredag 06. januar 2023, klokken 09:57
Til dere som ikke kjøpt bil enda og ser denne tråden.

Det er ikke vanskelig. Kjør med god avstand til neste bil og slipp ikke foten fra gasspedalen på 0.1 sek uten litt mer rolig.

Dette er din mening. Det er mange av oss som synes bilen er uforutsigbar på glatten. Jeg sier ikke dette for å skremme folk, men det er viktig at de er klar over at ikke alle er like komfortabel med måten den kjører på.

Men holder du god avstand og ikke stresser går det som regel greit😊
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Lucifer-

Sitat fra: Tai på fredag 06. januar 2023, klokken 10:13
Dette er din mening. Det er mange av oss som synes bilen er uforutsigbar på glatten.

Da er det også greit å påpeke at det finnes en modus som gjør at den kjører som en traktor hvis det er skikkelig glatt, sånn at det egentlig ikke er noen ting å bekymre seg for.

Terrengassistent, der altså :)

Kim-

Nå går jo bilen rett frem og understyrer i rundkjøringer hvis det er litt glatt, så da har dere fått ønsket deres oppfylt med at bilen ikke hiver litt på ræven
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stjerneglis

Sitat fra: Kim- på fredag 06. januar 2023, klokken 10:18
Nå går jo bilen rett frem og understyrer i rundkjøringer hvis det er litt glatt, så da har dere fått ønsket deres oppfylt med at bilen ikke hiver litt på ræven

Nedtur  :-1:
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

RJK

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 06. januar 2023, klokken 10:38
Sitat fra: Kim- på fredag 06. januar 2023, klokken 10:18

Nedtur  :-1:
Trenger kanskje P nå, og dermed valgene der for å kunne leke fremover. Må jo være noe som skiller dem. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DagfinnN

Sitat fra: Lucifer- på fredag 06. januar 2023, klokken 10:16
Da er det også greit å påpeke at det finnes en modus som gjør at den kjører som en traktor hvis det er skikkelig glatt, sånn at det egentlig ikke er noen ting å bekymre seg for.

Terrengassistent, der altså :)
Det er en bratt bakke opp til et hus hvor jeg var i går kveld. Der var det is under 10 cm lett snø. Bilen spant både på for og bakhjul så spruten stod - på vanlig modus. Jeg gikk ut for å se og det var så glatt at jeg ikke var i stand til å komme opp bakken på beina.
Aktiverte terrengmodus og bilen kjørte som en drøm opp bakken. Berre herlig!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Barid Bel

Hiver meg på de positivt tilbakemeldingene etter et par skikkelige dårlige føre-dager denne uka. Y er helt rå på vinterføre, ubrøytede veier med is under snø og generelt skikkelige vinterforhold, den krabber frem og føles trygg og god :+1:
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

doo-kie

Har hatt bilen siden 16des. Bor i nord-Norge. Kan ikke si annet enn bilen imponerer på vinterføre. Har en forrester xt i tillegg, men synes y'en er mye bedre. Dette er min første el-bil, og synes ikke regenereringen er ubehagelig heller. Kjører 19" med pigg. Har bare prøvd terrengassistent en gang. Da var det ubrøytet vei med 20cm snø. Det var helt rått hvordan den tok seg frem.
2023 MY LR

ToWalkOrDrive

Lå bak en Ford Mustang og En Volvo elbil, som snek seg bortover på snøen i 50-70. Mustangen lå mer på venstresiden enn høyresiden. Ble forbikjørt av en VW Passat, og jeg benyttet sjansen til å henge på hjul mens den passerte de to andre. Skrudde på Terrengassistent. Må være litt tyngre på gassfoten, men den satt perfekt og gjorde kjøringen veldig lett. Merket ikke noen understyring. Hang lett på Passaten som sikkert var en lokal fjellmann  :)
Tesla Model Y                         2021-

Remco

Er helt fersk TMYP eier, kjørte i ubrøytede bakker i dag, mye snø på is, virket ikke til å være noe som helst utfordring. Og ikke vært behov for å prøve terrengassistenten heller, men ser det snakkes varmt om den. Uansett merker jeg det vil kreve en viss tilvenning til kjøring vinterføre. For en som er vant til "vanlige" 4x4'er, hvor det er forhjulene som drar bilen (og bakhjulstrekk ved behov, eller lock), er Y litt annerledes - og logrer litt av og til, som i går da jeg måtte bakke ut av et kryss da bilen tok 45 og ikke 90 grader..

Noen som forresten vet om Chill har noe å si ift aggressiviteten på regenerering?

Haggish

Noen som forresten vet om Chill har noe å si ift aggressiviteten på regenerering?

Nei, men bilen har en autofunksjon. Når den merker at det er glatt går den i snowmodus en stund, eller til du parkerer.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA