Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

geear

Merkelig nok så dukket eksempel på p-brems problematikken opp i feeden på Insta:

https://www.instagram.com/reel/CmjdFkWq3PE/

jlan

Sitat fra: Kim- på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:40
På gamle bilen lå jeg den noen ganger i N og trykket på P når jeg hørte det var på tide med litt opprenskning av bremseskivene. Den bremser ganske kraftig så det må være både foran og bak
Ja, det stemmer nok at når bilen er i bevegelse, så bremser den ganske kraftig også på forhjulene hvis P knappen holdes inne. Men da er bilen fortsatt i D. Den går ikke i P før den stanser. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olavxxx

Tok forresten en ny tur i går kveld, isete skogsvei med bare plass til en bil :-P
Var ingen tegn til slipp/overstyring vil jeg si, med staggered hjuloppsettet som hører til YP.
Tok samme turen med 3P og der var det overstyring (at den da sladdet).

Skal sies at det var mye morsommere å kjøre 3Pen :P Men mange hadde sikkert blitt skremt av det.
Nå gav jeg ikke noe bånn gass, men bare kjørte normalt. Poenget med sammenligning var ikke å se hvilken bil som "henger best", men bare å se om det virkelig er noe å klage over på Y sine vinteregenskaper.

Min tanke: nei... YP er en fin og naturlig bil å kjøre på vinteren.

Nå skal det sies: jeg har aldri kjørt Y LR, den har samme bredde fremme og bak og vil derfor naturligvis slippe litt lettere bak. 3P skal også sies har dekk fra 2019 med 4-6mm, der YPen har helt nye dekk og da bredere bakdekk enn fremme, men også vesentlig bredere dekk enn Model 3 med sine 235 mm.

Tesla P85D

Mine erfaringer med YP med 21" vinterhjul: Var veldig spent på hvordan den ville være med 21". Foreløpig kun positive kjøreopplevelser når det kommer til feste og framkommelighet. Sitter utrolig gått på veien og bilen er nok en av de beste jeg har hatt. Å gjennom 20 år som bileier så har jeg hatt litt av hvert opp igjennom årene. Kjørekomfort og sikkert også kjøreegenskaper hadde sikkert nok hvert enda bedre med 19". Men så langt føler jeg meg rimelig trygg på at jeg kommer til å fortsette med 21" på vinter til neste år også. Jeg bor på en litt utfordrende plass når det kommer til vei, både smalt og svært bratt. Fikk bilen i Juni å har nå kjørt nesten 16.000 km. Alt fra fint snøføre til underkjølt regn. Det er vel kun Underkjølt regn som er det føre som bilen med disse dekkene ikke er god på og muligens isføre med vann/plussgrader. Men alt handler om å tilpasse fart til føre så kommer man fram. Men alt i alt veldig positiv opplevelse med bilen og 21" på vinterføre.

Ser det diskuteres veldig om regenerering. Å ingen tvil om at det er delte meninger, å mange meninger😊 jeg er ikke nå rally kjører eller proff kjører om man vil kalle det for det. Men jeg har kjørt mye bil opp igjennom årene, å som mange andre lekt meg mye med bil når jeg var yngre. Vi har alle forskjellige ferdigheter, forskjellig kjørestil osv. Jeg har som mange sier ingen problem med å kjøre bilen med regenerering og kjører til daglig uten å velge terrengassisten eller bruke track mode. Null stress. Men uansett om det er null stress for meg eller mange andre så burde det vært mulig å slå av regenerering for dem som ikke ønsker å ha den på. Jeg bor som nevnt over på en plass med en veldig bratt Bakke, ofte dårlig strødd, å når man skal ned den bakken så er det helt uaktuelt å kjøre med regenerering når det er is og vått. Jeg setter bilen i N når det er ille ned den bakken. Men her snakker vi en skikkelig bratt og lang bakke.

Vi er mange forskjellige sjåfører, med forskjellige skills og forutsetninger, forskjellige veier, forskjellig føre, forskjellig dekk, ung med null erfaring, gammel med utgått erfaring😊 osv

En funksjon for å slå av regenerering burde vært mulig. Da har man valget.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

kodax

Sitat fra: RJK på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:09
Før i tiden brukte man et lite knep mot at bilen skulle skli om man måtte parkere i en bakke. Man fant noe som var tungt og passelig stort, gjerne en stein, og la foran hvert dekk. Mange fant seg steiner de rett og slett tok med seg, til dette formålet...
Det fungerte vel sånn ca i 50% av tilfellene, dvs. bare når man parkerte med nesa nedover :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jlan

Før i tiden brukte man et lite knep mot at bilen skulle skli om man måtte parkere i en bakke. Man fant noe som var tungt og passelig stort, gjerne en stein, og la foran hvert dekk. Mange fant seg steiner de rett og slett tok med seg, til dette formålet...
Kanskje en bør legge en ekstra stein i førersetet, mens en plasserer de andre :). Hvis bilen tror at føreren sitter i setet, så vil den stå i "hold" en stund.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

automat

Sitat fra: Tesla P85D på torsdag 29. desember 2022, klokken 11:46

Jeg bor som nevnt over på en plass med en veldig bratt Bakke, ofte dårlig strødd, å når man skal ned den bakken så er det helt uaktuelt å kjøre med regenerering når det er is og vått. Jeg setter bilen i N når det er ille ned den bakken. Men her snakker vi en skikkelig bratt og lang bakke.

Her følger jeg ikke helt logikken din. Med bilen i N vil jo bilen trille opp i alt for høy hastighet hvis bakken er lang og bratt. Med mindre du bruker vanlig brems for å holde hastigheten nede. Noe som er svært upresist i området rundt hjulslipp når det er glatt. Min erfaring er at regen reagerer langt mer presist, og man regulerer det enkelt med wattpedalen.

Det er jo en grunn til at man blir anbefalt å ligge unna bremsen i bratte nedoverbakker ved offroadkjøring. Og heller motorbremse på lavgir.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

olavxxx

....

Det er mulig å kjøpe SEXY buttons, da kan man justere bla.a. regen med fysiske knapper.
Opp til 6 trådløse knapper kan brukes.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: olavxxx på torsdag 29. desember 2022, klokken 17:19
....

Det er mulig å kjøpe SEXY buttons, da kan man justere bla.a. regen med fysiske knapper.
Opp til 6 trådløse knapper kan brukes.

Mulig det er fordi jeg er så SEXY at jeg ikke trenger SEXY-knapper. Men jeg "trykker på alle de rette knappene", som vil si TERRENGASSISTENT-knappen.

Da føles alt litt seigt, men og regenereringen blir uproblematisk. Brukte den senest i formiddag med regn på is/snø nedover relativt bratte bakker, og ingen sladd eller andre problemer.

Bruker dekkene ContinentalVikingContact7 (piggfrie).
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: kodax på torsdag 29. desember 2022, klokken 13:18
Det fungerte vel sånn ca i 50% av tilfellene, dvs. bare når man parkerte med nesa nedover :D
Foran i form av mulig trilleretning, men du har rett i at det da noen ganger blir bak hjulene. Det har du rett i. Tenkte det ikke var nødvendig å presisere det, men finnes idioter nok til å tolke dette bokstavelig, så flott at du påpekte det. Ellers kunne jo noen funnet på å plassere dem feil. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tai

Det virker på meg at de som kommenterer her inne er veldig delt. Halvparten mener at folk bør lære seg å kjøre bil med regen ,mens den andre halvparten mener Tesla burde legge til en funksjon hvor vi kan redusere regen.

Siden folk er så delte lurer jeg på, kan de være forskjell på bilene?

Jeg har kjørt bil i 30 år og selv om jeg på langt nær prøver å kalle meg verdensmester mener jeg bestemt at bilen oppfører seg uheldig på vinterføre. Så hvorfor er det så mange som mener at bilen er nøytral og fantastisk? Dette gir ingen mening, en bil som "slipper" hekken under regen eller pådrag ville blitt betegnet som farlig å kjøre blant de aller fleste.

Det virker på meg som om at dette fungerer forskjellig mellom bilene og at sensorene ikke reagerer likt på alle. Aldri i verden ville noen ment at måten min bil oppfører seg på glatten er innenfor normal funksjonsområde! Dette er jo ikke unormalt for Tesla, de har hatt biler som utfører sine oppgaver svært varierende. Her må nok enten TOCN eller NAF ta fatt i saken for å finne ut hva som foregår.

Litt urelatert kjørte jeg Voss-Bergen i dag og auto viskerene var rett og slett trafikkfarlig. Kan det være at hastigheten bilene prosesserer informasjon på er forskjellig? Det ville forklart de store forskjellene på hvordan folk opplever TC og auto viskere...
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Handyman

Ang. regen tipper jeg at noen kjører i Chill og andre ikke. Da er følsomheten på wattpedalen forskjellig. Jeg kjører alltid i chill og opplever at det er enkelt å regulerer pådrag og regen veldig nøyaktig.
Det er ofte store forskjeller mellom SW-versjoner og det forklarer nok at mange opplever bilene forskjellige, nettopp fordi de da ER forskjellige. Jeg likte bilen bedre da den regenererte mye mer på bakhjulene. Vi er forskjellige, og liker forskjellige ting.
Ang regnsensor tror jeg at slitte vs nye viskere og behandling med rain-X vs uten utgjør forskjeller (vi har coating på frontruta). I tillegg vet vi at dugg inni kamerahuset gjør at viskerne går amok. Vi parkerer i garasje og kupeen er stort sett tørr. Å sette på varmen i bakruta skal også aktivere varmetrådene for frontkameraet. Våre autoviskere står alltid i AUTO, og fungerer stort sett som de skal. Ikke noe verre enn biler jeg har hatt med regnsensor.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: RJK på fredag 30. desember 2022, klokken 00:32
Foran i form av mulig trilleretning, men du har rett i at det da noen ganger blir bak hjulene. Det har du rett i. Tenkte det ikke var nødvendig å presisere det, men finnes idioter nok til å tolke dette bokstavelig, så flott at du påpekte det. Ellers kunne jo noen funnet på å plassere dem feil. ;)
Min kommentar var altså ment som en spøk.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

olavxxx

Sitat fra: Tai på fredag 30. desember 2022, klokken 04:29
Det virker på meg at de som kommenterer her inne er veldig delt. Halvparten mener at folk bør lære seg å kjøre bil med regen ,mens den andre halvparten mener Tesla burde legge til en funksjon hvor vi kan redusere regen.

Siden folk er så delte lurer jeg på, kan de være forskjell på bilene?

Jeg har kjørt bil i 30 år og selv om jeg på langt nær prøver å kalle meg verdensmester mener jeg bestemt at bilen oppfører seg uheldig på vinterføre. Så hvorfor er det så mange som mener at bilen er nøytral og fantastisk? Dette gir ingen mening, en bil som "slipper" hekken under regen eller pådrag ville blitt betegnet som farlig å kjøre blant de aller fleste.

Det virker på meg som om at dette fungerer forskjellig mellom bilene og at sensorene ikke reagerer likt på alle. Aldri i verden ville noen ment at måten min bil oppfører seg på glatten er innenfor normal funksjonsområde! Dette er jo ikke unormalt for Tesla, de har hatt biler som utfører sine oppgaver svært varierende. Her må nok enten TOCN eller NAF ta fatt i saken for å finne ut hva som foregår.

Litt urelatert kjørte jeg Voss-Bergen i dag og auto viskerene var rett og slett trafikkfarlig. Kan det være at hastigheten bilene prosesserer informasjon på er forskjellig? Det ville forklart de store forskjellene på hvordan folk opplever TC og auto viskere...
Det er nok bare folk som ikke er vant med biler som er en anelse overstyrt.
Man må kanskje også reflektere over at man tross alt kjører en bil med vanvittig mye power, høy vekt osv.
Mange kommer gjerne fra fossil Toyota osv med forhjulstrekk og så blir de skremt når de får pittelitt overstyring i Teslaen.

MEN: jeg vil si de er sykt lettkjørte.
På min 3P som står i oppkjørselen her, kan jeg skru ned regen. Jeg har aldri skrudd ned regen på den.
At noen folk vil ha mulighet for å skru ned regen, evt sette på terrengassistent osv er helt greit.

Så da kan de jo vurdere de SEXY buttons. Selv om man kan slå på terrengassistent via manyen, så kan man jo gjøre andre ting med de knappene også (ting som er i menyen, men at man ikke gidder så mange klikk på skjermen).

RJK

Sitat fra: kodax på fredag 30. desember 2022, klokken 12:33
Sitat fra: RJK på fredag 30. desember 2022, klokken 00:32
Min kommentar var altså ment som en spøk.
Det var jeg fullt ut klar over. Men det er mye sannhet i spøken, så utbroderte det litt. Men så for meg at smiley var forklarende nok, og viste at jeg tok spøken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA