Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: C-zero vann på gulvet bak førersete.

Startet av Øyvind.h, fredag 02. november 2012, klokken 10:09

« forrige - neste »

Øyvind.h

http://www.teslamotors.com/forum/forums/tesla-operating-illegal-stores-really?page=1

Personlig har jeg aldri påført en bilprodusent så lite kostnader ved kjøp som Tesla. De trauste bilselgerne er tydeligvis livredde for Teslas innovasjon innen bilbransjen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Blip

Noen hyler og skriker over at vi lever i 'den siste sovjet-stat' (fritt etter div. Frp-utsagn). Hva er da USA?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Thomas Parsli

Kjenner du bakgrunnen?

Etter dårlig erfaring med både Standard Oil og AT&T Corporation (American Telephone and Telegraph Company) har det vært vilje for "antitrust law" i USA. Resultatene kan bli rare, men tanken er ihvertfall langt fra en "sovjet stat" -særlig den Bjørn Rosengren opplevde med Telenor/Telia-fusjonen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bent

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 17:24
Kjenner du bakgrunnen?
Det virker som at det i USA er utbredt med lover som forbyr bilprodusenter å selv selge bilene sine fra butikk, slik at de blir tvunget til istedet å selge gjennom uavhengige bilselgere. Dette muligens for å unngå monopolsituasjoner med store mektige bilprodusenter som dikterer priser og betingelser osv. Eller kanskje bilselgere bare har hatt veldig gode lobbyorganisasjoner.

Uansett så har Tesla visningsrom i mange stater i USA, hvor du kan gå og se på bilene deres, få info om dem osv. Du kan ikke kjøpe eller bestille biler her nettopp pga av nevnte lover, men blir bedt om å gå hjem og kjøpe på nett hvis du vil ha bil. Dette er det da noen som mener egentlig er kamuflerte bilforhandlere og derfor ulovlig.
Tesla Roadster, 25Mm

Thomas Parsli

Jeg mente bakgrunnen for lovene, situasjonen du beskriver kjenner jeg.
Når man går hardt ut, slik som Blip gjør, er det ofte pga. manglende faktakunnskap...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Cobos

Det er også et historisk poeng her. Til å begynne med var forhandlerne den svake part mellom dem og bilprodusenten. Det og det faktum at forhandleren var en lokal arbeidsplass som ga lokale skatteinntekter gjorde det lett å lage lover som beskyttet den svake part.
Så 50-100 år senere er forhandlernettverkene blitt mye større og sterkere og det forhandlerne tilbyr har liten merverdi idag. Dermed er det naturlig at det blir konflikter.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Blip

Det er nettopp det siste som er mitt poeng også. Ofte glemmes hovedintensjonen med en lov eller regel etter noen år, samtidig som forutsetningene endres. Jeg har inntrykk at av Usa har mange slike lover som beskytter de som ikke trenger beskyttelse...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Bent

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 17. oktober 2012, klokken 07:30
Jeg mente bakgrunnen for lovene, situasjonen du beskriver kjenner jeg.
Når man går hardt ut, slik som Blip gjør, er det ofte pga. manglende faktakunnskap...
Elon Musk gitt nylig ut med bl.a. dette om saken:

"Automotive franchise laws were put in place decades ago to prevent a manufacturer from unfairly opening stores in direct competition with an existing franchise dealer that had already invested time, money and effort to open and promote their business. That would, of course, be wrong, but Tesla does not have this issue. We have granted no franchises anywhere in the world that will be harmed by us opening stores."

Hele teksten her: http://www.teslamotors.com/blog/tesla-approach-distributing-and-servicing-cars
Tesla Roadster, 25Mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA