Hovedmeny

TMYP 2022 vs 2023

Startet av moby666, mandag 21. november 2022, klokken 16:21

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på lørdag 26. november 2022, klokken 08:11
Er det noen som kan vise til konkrete forbedringer på YP 2023 kontra YP 2022? Jeg vet bare om negative forhold som fjerning av sensorer og redusert nyttelast. Når det gjelder kameraene har jeg bare sett spekulasjoner og ikke noe konkret.

Har utlevering snart av en YLR produsert i september, en 2023 med redusert nyttelast men med sensorer. Den skal jeg ta ut, men har også VIN på en YP som både vil mangle sensorer og ha redusert nyttelast. Den vurderer jeg å droppe eller utsette og heller kjøpe enten LR eller P på Finn med N-VIN levert i sommer, forutsatt at markedet fortsetter å mettes og prisene går ned. Å betale mer for en brukt bil enn den koster ny er ikke aktuelt.
Det er vanskelig å vite konkrete endringer, men jeg ville nok prioritert å hente ut den nyeste bilen.
De med kamera only vil jo være uten parkeringssensorer, men over tid vil jo softwaren føre dette tilbake.

Bedre kvalitet på kameraer kan forventes å ha effekt på andre ting, som sentry mode, kanskje også på autopilot osv. Så jeg ville nok valgt den nyeste av de, hvis du kan velge. Inne i godkjenningen som reduserte vekten, var det også "structural changes to center of underbody car", jeg vet ikke helt hva det er for noe.

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. november 2022, klokken 21:40
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på lørdag 26. november 2022, klokken 08:11
Er det noen som kan vise til konkrete forbedringer på YP 2023 kontra YP 2022? Jeg vet bare om negative forhold som fjerning av sensorer og redusert nyttelast. Når det gjelder kameraene har jeg bare sett spekulasjoner og ikke noe konkret.

Har utlevering snart av en YLR produsert i september, en 2023 med redusert nyttelast men med sensorer. Den skal jeg ta ut, men har også VIN på en YP som både vil mangle sensorer og ha redusert nyttelast. Den vurderer jeg å droppe eller utsette og heller kjøpe enten LR eller P på Finn med N-VIN levert i sommer, forutsatt at markedet fortsetter å mettes og prisene går ned. Å betale mer for en brukt bil enn den koster ny er ikke aktuelt.
Det er vanskelig å vite konkrete endringer, men jeg ville nok prioritert å hente ut den nyeste bilen.
De med kamera only vil jo være uten parkeringssensorer, men over tid vil jo softwaren føre dette tilbake.

Bedre kvalitet på kameraer kan forventes å ha effekt på andre ting, som sentry mode, kanskje også på autopilot osv. Så jeg ville nok valgt den nyeste av de, hvis du kan velge. Inne i godkjenningen som reduserte vekten, var det også "structural changes to center of underbody car", jeg vet ikke helt hva det er for noe.

Hvis kameraene faktisk er bedre så er det et argument for nyeste utgave, men så langt har jeg ikke sett noe som gir grunnlag for å konkludere at det er tilfelle.

Grenadier

Har ikke fått med meg at det er redusert nyttelast på 2023 YP. Noen som har tallene på 2022/2023-modell på dette?

Thalgar

Sitat fra: Grenadier på søndag 27. november 2022, klokken 06:05
Har ikke fått med meg at det er redusert nyttelast på 2023 YP. Noen som har tallene på 2022/2023-modell på dette?

555 på 2022, 451 på 2023.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: Thalgar på søndag 27. november 2022, klokken 09:43

Vel og merke i tillegg til 75 kg for sjåfør, så den reduserte nyttelasten er fremdeles noe av det bedre man kan få på 5 seters elbil. Men det er veldig surt å ha mistet ca. hundre kilo et halvt år etter bestilling.

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk

Haggish

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på mandag 28. november 2022, klokken 18:57
Sitat fra: Thalgar på søndag 27. november 2022, klokken 09:43

Vel og merke i tillegg til 75 kg for sjåfør, så den reduserte nyttelasten er fremdeles noe av det bedre man kan få på 5 seters elbil. Men det er veldig surt å ha mistet ca. hundre kilo et halvt år etter bestilling.

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk

Total vogntogvekt har gått ned 100 kg mer en totalvekten, dermed kan du ikke ha 1600 kg henger når bilen er fullastet, men kun 1500 kg. Vet ikke om dette er en tallblinks fra SVV eller hva som er skjedd her.😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

k1

Sitat fra: Haggish på mandag 28. november 2022, klokken 19:23
Total vogntogvekt har gått ned 100 kg mer en totalvekten, dermed kan du ikke ha 1600 kg henger når bilen er fullastet, men kun 1500 kg. Vet ikke om dette er en tallblinks fra SVV eller hva som er skjedd her.😉🙏

Det bør man jo gjøre Tesla oppmerksomme på, for de selger Y bilene sine med:
"Tilhengerfeste
Inkludert
Kraftig tilhengerfeste i klasse II stål, kan trekke opptil 1600 kg."

Panda4u

Sitat fra: k1 på mandag 28. november 2022, klokken 19:37

"Tilhengerfeste
Inkludert
Nå selges den kassa her i flere land enn Norge da. Og det er ikke samme regler jorda rundt 🙂. + At den kan jo trekke opptil 1600, at det er lov er noe annet. Samme med toppfart på bilen det, er ikke lov å kjøre fortere enn 110 i Norge, men klarer fint over 200 🙂

k1

Sitat fra: Panda4u på mandag 28. november 2022, klokken 19:43

"Tilhengerfeste
Inkludert
Nå selges den kassa her i flere land enn Norge da. Og det er ikke samme regler jorda rundt 🙂. + At den kan jo trekke opptil 1600, at det er lov er noe annet. Samme med toppfart på bilen det, er ikke lov å kjøre fortere enn 110 i Norge, men klarer fint over 200 🙂

Nei nei nei - norsk markedføringslov sier noe annet. Du kan ikke reklamere for 1600kg og så er den ikke godkjent for det i vognkortet. Loven er klar. Her bryter da evt Tesla loven dersom det Haggish skriver stemmer.

snakkesalig

Sitat fra: k1 på mandag 28. november 2022, klokken 19:50

"Tilhengerfeste
Inkludert

Nei nei nei - norsk markedføringslov sier noe annet. Du kan ikke reklamere for 1600kg og så er den ikke godkjent for det i vognkortet. Loven er klar. Her bryter da evt Tesla loven dersom det Haggish skriver stemmer.

Den er godkjent for 1600kg i vognkortet.

k1

Sitat fra: snakkesalig på mandag 28. november 2022, klokken 20:09
Sitat fra: k1 på mandag 28. november 2022, klokken 19:50

"Tilhengerfeste
Inkludert

Den er godkjent for 1600kg i vognkortet.
Ah, ser nå han skrev "når fullastet"... Det endrer saken noe ja  :+1:

Jonny85

Skal hente en MYP i morgen men har også en Long range som jeg har henting på i desember. Skal nok bare ta ut en av dem, men hvem burde jeg ta? Er det slik at det er ryggesensor og høyere nyttelast på longe range enn MYP ? Må si jeg er skuffet at det ikke er ryggesensor på MYP da ryggesensor har reddet meg for mange krasj oppigjennom årene  :o. Hvem modell bør jeg gå for ? Fordelen med Mye er at den vil øke mest i pris til neste år og er kulere, men trekker jo endel ned uten sensor da. Ingen som veit med sikkerhet at kameraene er bedre her heller ennå

Kim-

Skal hente long range på fredag og den har oppgitt 450kg i nyttelast, og er uten sensorer.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Jonny85

Sitat fra: Kim- på mandag 28. november 2022, klokken 23:35
Skal hente long range på fredag og den har oppgitt 450kg i nyttelast, og er uten sensorer.

Stemmer da har det blitt det samme med long range som med performance. Vil det lønne seg å ta ut long range for å prøve å selge med fortjeneste eller er prisene så lave at det ikke er verdt bryet ?

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: Jonny85 på tirsdag 29. november 2022, klokken 09:09
Sitat fra: Kim- på mandag 28. november 2022, klokken 23:35

Stemmer da har det blitt det samme med long range som med performance. Vil det lønne seg å ta ut long range for å prøve å selge med fortjeneste eller er prisene så lave at det ikke er verdt bryet ?

Tviler på at det er butikk i å gjøre det nå. Antall tilgjengelige Y på Finn går stadig oppover og de fleste bilene ser ut til å bli liggende en stund. Noen har senket prisen i et par omganger men er enda ikke solgt. Jeg skal på mandag ta ut en 2023 LR produsert i september, med sensorer men 464+75 kg nyttelast. Bestilt i mars rett før prisen økte med 15k. Jeg har også VIN på en 2023 P bestilt i juni til dagens pris, men vurderer å kjøpe en 2022 LR eller P på Finn i stedet for å få høyere nyttelast. Men det betinger at prisene synker litt mer, jeg dropper ikke en helt ny bil for å betale ekstra for en brukt. Er ganske forbannet på Tesla nå for at de ikke leverer de bilene jeg bestilte, men jeg kan ikke se at noen andre har noe bedre å tilby til noenlunde samme pris.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA