Hovedmeny

TMYP 2022 vs 2023

Startet av moby666, mandag 21. november 2022, klokken 16:21

« forrige - neste »

PDO

"structural changes to center of underbody car"

Noen som vet hva dette egentlig innebærer? Har det noe med det nye megacastingen å gjøre?

Det virker litt rart å gjøre en utvikling i bilens livssyklus som gjør at nyttelasten går ned, og ikke opp..

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: PDO på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:12
"structural changes to center of underbody car"

Noen som vet hva dette egentlig innebærer? Har det noe med det nye megacastingen å gjøre?

Det virker litt rart å gjøre en utvikling i bilens livssyklus som gjør at nyttelasten går ned, og ikke opp..

Jeg har ikke sett noe mer konkret om hva de strukturelle endringene er, men blir veldig overrasket om det ikke først og fremst dreier seg om å gjøre produksjonen enklere og billigere. Tviler på det har noen fordeler for oss som kjøper bilene så lenge det ikke resulterer i prisnedgang.

Nå var det vel ingen grunn til å øke nyttelasten på Y ytterligere, den var allerede over hva de fleste vil få bruk for. Den reduserte nyttelasten er for så vidt også god sammenlignet med alternativene, men den kan nok bli snau om man skal ta med 3-4 kompiser på påskeferie og fyller skiboksen med alpinski.

geear

Har skrevet det før, men jeg kjørte på vekt på vei hjem fra hytta sist vinter, i daværende 2021 LR med 20", packline takboks i glassfiber, to voksne og tre barn 6-11-13, med tilhørende alpinski og klær (vi var faktisk relativt lett pakket), men ingen mat eller drikke. Jeg er 83 og madammen er 52 og ungene normale for alderen. Da veide vi 2490, 120 kg overlast. Bilen var vel 1990 eller noe, så ca. 500 kg i folk og bagasje. Her kunne det fort vært 50 kg til i bagasje og mat/drikke. Tilsvarende problem får en fort om sommeren også, med 3-5 sykler på kroken. Nåværende P har tillatt totalvekt på 2634, så det er meget bra, men 100 kg ned er definitivt i grenseland.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA