Performance varmeapparat sluttet å virke

Startet av Trultefan, søndag 20. november 2022, klokken 00:53

« forrige - neste »

gutterhauk

Leverte inn til utbedring i går, ble sagt at jeg kunne vente den tilbake samme dag.
Fikk så ny oppdatering i går ettermiddag at den først er klar 2. januar nå.

Opprinnelig estimat: Replace AC Compressor Assembly, AC Line Assembly C (Supermanifold to Compressor) & Supermanifold Assembly.

Tilleggsarbeid oppdatert i går: (Waiting for parts): Replace AC Line Assembly D (Supermanifold to Compressor)

Ser ut som det er en slange eller rørpakke de har glemt å bestille inn som gjør at dette drar ut til over nyttår.
Vin 037xxx
2023 Tesla Model Y P (nov 2022 - )
Ex. 2021 Tesla Model Y LR (aug. 2021 - nov 2022)
2017 Kia Soul EV Exclusive 30kwh (2017 - )
Ex. 2008 Audi A4 2.0TDI Quattro S-line (2015-2021)
Ex. 1995 Volvo 850 2,5 stv. (2013-2015)
Ex. 1997 VW Passat 1.9 TDI (2009-2012)

Haggish

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 29. desember 2022, klokken 11:41
Sitat fra: Haggish på torsdag 29. desember 2022, klokken 11:30
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 29. desember 2022, klokken 11:25
Sitat fra: olavxxx på torsdag 29. desember 2022, klokken 10:23
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:49
Sitat fra: Kim- på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:41
Gjelder dette alle biler?

Det gjelder iallefall mange tusen biler. Min har vin 041xxx. Men det bør jo være løst på de som produseres nå i det minste.
Ikke merket noe problemer med min, 047xxx, god og rask varme, ikke noe uvanlig støy eller noe.

Men du hentet vel din i går eller noe? Du har nok jinxa den nå.. :)

Det er det jeg også er redd for😉. Snakket med Tesla i går ang varmepumpeproblematikken for og være litt proaktiv. Han prøvde og overbevise meg om at de hadde kontroll på de som hadde problem og det gjalt ikke meg, noe jeg ikke helt stolte på. Jeg har ikke hatt problem enda på min YP 045xxx ca 1600 km. 😉🤞🤞🙏

Det samme spurte jeg om når jeg hadde utlevering 2 desember, de sa at de hadde kontroll og min bil var visst ikke produsert i batchen med biler som var/er berørt av problemet. Men det stemte vel heller dårlig da den nå står klar hos tesla med ny AC kompressor og supermanifoild klar for å hentes. Hehe..

Ja, kan de ikke la være og si noe om de ikke vet. Dette er ikke første gangen de kommer med svada svar. Jeg er bilmekaniker selv og kommer med noe avanserte spørsmål og noen av svarene er til og gråte av, selv fra de som selv påstår at de er Tesla ambassadører og at de vet hva de snakker om.😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

førategangtesla

Har hentet bilen fra service nå etter bytte av AC kompressor og supermanifoild pluss litt diverse annet og dette var andre boller  :+1:

Bilen er veldig stille, nesten ingen viftelyder utenfor eller inni og temperaturen er jevn og fin. Den har tidligere jaget opp og ned med viftene, noe jeg trodde var vanlig, men nå går den jevnt og fint. Kjempehappy her  :)

Forbruket virker også å ha gått ned på bilen, kjørte nettopp 43km med fin kjøring på motorvei og kom hjem med et forbruk på 152wh/km. 4 grader ute og våt vei, 2 personer i bilen og 21 grader på auto klima.

Barid Bel

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 29. desember 2022, klokken 18:37
Har hentet bilen fra service nå etter bytte av AC kompressor og supermanifoild pluss litt diverse annet og dette var andre boller  :+1:

Bilen er veldig stille, nesten ingen viftelyder utenfor eller inni og temperaturen er jevn og fin. Den har tidligere jaget opp og ned med viftene, noe jeg trodde var vanlig, men nå går den jevnt og fint. Kjempehappy her  :)

Forbruket virker også å ha gått ned på bilen, kjørte nettopp 43km med fin kjøring på motorvei og kom hjem med et forbruk på 152wh/km. 4 grader ute og våt vei, 2 personer i bilen og 21 grader på auto klima.

Samme opplevelse, mye mindre lyd i varmepumpen nå som den er byttet (hentet i dag). Holder litt tilbake på jubelen til jeg har testet i -10c som det var før den gikk, men foreløpig virket det mye bedre  :+1:
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

førategangtesla

Da jeg skulle ut og kjøre i dag morges var det 2 grader i garasjen, jeg satte bilen på forvarming ca 10 minutter før. Når jeg åpnet garasjen så trodde først at varmepumpen hadde slått seg av, men den gikk så stille som et kjøleskap  :+1: helt rolig kompressorduring. Tidligere selv ved vedlikehold av temperatur så har viftene stått på og duret, slik har den ikke vært engang dagen jeg hadde utlevering, så om det er noe oppgradert eller om det bare er som det skal være vet jeg ikke. Selv om jeg hadde 5-7 grader tidligere så gikk den ved ganske høyt nivå. Blir sikkert mer støy i minusgrader, men dette har jeg tro på.

Skulle handle inn litt varer til nyttårsaften i dag morges, har kjørt 37km i dag med et gjennomsnittsforbruk på 173wh/km fra kald bil tur retur, 0 grader ute, stedvis våt vei og steder med is, 21 grader på klima i auto og 2 mil med hovedvei. Jeg har ikke fått dette forbruket tidligere og varmen er god og jevn med mer eller mindre null støy. Så det har virkelig skjedd noe.

Kanskje lurt å gå inn i servicemodus for dere som også opplever at vifter osv støyer og se om det ligger noen feilmeldinger. Jeg fikk bare en feilmelding en gang før varmen forsvant, men de leste av at jeg hadde flere feilmeldinger liggende inne som tydeligvis ikke har poppet opp på skjermen.

Kim-

Var innom service mode i går for å se om det lå noen feilmeldinger som det gjorde før VP ble byttet og det lå det ikke. Så helt klart de feilmeldingene om compressor inhibited var nok relatert til dårlig VP
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Trultefan

Tesla Model Y Performance MY23
Tesla Model 3 SR+ MY21

Kim-

Gå på programvare. Hold inne model Y logoen noen lange sekunder, skriv så inn passord service

Ikke trykk på ting for moro skyld der inne
2023 Tesla Model Y LR

førategangtesla

Sitat fra: førategangtesla på fredag 30. desember 2022, klokken 11:16
Da jeg skulle ut og kjøre i dag morges var det 2 grader i garasjen, jeg satte bilen på forvarming ca 10 minutter før. Når jeg åpnet garasjen så trodde først at varmepumpen hadde slått seg av, men den gikk så stille som et kjøleskap  :+1: helt rolig kompressorduring. Tidligere selv ved vedlikehold av temperatur så har viftene stått på og duret, slik har den ikke vært engang dagen jeg hadde utlevering, så om det er noe oppgradert eller om det bare er som det skal være vet jeg ikke. Selv om jeg hadde 5-7 grader tidligere så gikk den ved ganske høyt nivå. Blir sikkert mer støy i minusgrader, men dette har jeg tro på.

Skulle handle inn litt varer til nyttårsaften i dag morges, har kjørt 37km i dag med et gjennomsnittsforbruk på 173wh/km fra kald bil tur retur, 0 grader ute, stedvis våt vei og steder med is, 21 grader på klima i auto og 2 mil med hovedvei. Jeg har ikke fått dette forbruket tidligere og varmen er god og jevn med mer eller mindre null støy. Så det har virkelig skjedd noe.

Kanskje lurt å gå inn i servicemodus for dere som også opplever at vifter osv støyer og se om det ligger noen feilmeldinger. Jeg fikk bare en feilmelding en gang før varmen forsvant, men de leste av at jeg hadde flere feilmeldinger liggende inne som tydeligvis ikke har poppet opp på skjermen.

Er det noen flere enn meg som har byttet som har samme erfaring med lavere forbruk? Nå ble det 143 km totalt i dag, siste 60km på motorvei med 2 voksne og to barn, havnet totalt sett på 161wh/km siden siste lading som var i natt, siste 3 milene fra siste start hadde jeg 149wh/km, riktignok 8 grader ute nå, men våt vei og klima på 21 grader auto i hele dag. Nå har jeg jo 19" gemini på vinterfelgene istedenfor 21"uberturbine så mulig det kan ha noe å si.

Nå klager jeg ikke over forbruket, tvert imot. Men det er jo tydelig at det har skjedd noe i positiv forstand her etter bytte av kompressor og supermanifoild, muligens octovalven som endelig gjør hva den skal? Dette var en momentan forskjell etter at jeg fikk bilen igjen fra service.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på fredag 30. desember 2022, klokken 17:19

Er det noen flere enn meg som har byttet som har samme erfaring med lavere forbruk? Nå ble det 143 km totalt i dag, siste 60km på motorvei med 2 voksne og to barn, havnet totalt sett på 161wh/km siden siste lading som var i natt, siste 3 milene fra siste start hadde jeg 149wh/km, riktignok 8 grader ute nå, men våt vei og klima på 21 grader auto i hele dag. Nå har jeg jo 19" gemini på vinterfelgene istedenfor 21"uberturbine så mulig det kan ha noe å si.

Nå klager jeg ikke over forbruket, tvert imot. Men det er jo tydelig at det har skjedd noe i positiv forstand her etter bytte av kompressor og supermanifoild, muligens octovalven som endelig gjør hva den skal? Dette var en momentan forskjell etter at jeg fikk bilen igjen fra service.
En bekjent av meg skal inn for bytte av kompressor ++ etter nyttår på sin sept -21 Y. Han fikk beskjed om at det var "better parts", så ikke umulig at det utgjør en forskjell. Syns selv at min aug -21 Y bruker mye nå i forhold til på sommeren da den var mye mer effektiv enn vår 3er fra mars -19.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Handyman på fredag 30. desember 2022, klokken 22:42
Sitat fra: førategangtesla på fredag 30. desember 2022, klokken 17:19

En bekjent av meg skal inn for bytte av kompressor ++ etter nyttår på sin sept -21 Y. Han fikk beskjed om at det var "better parts", så ikke umulig at det utgjør en forskjell. Syns selv at min aug -21 Y bruker mye nå i forhold til på sommeren da den var mye mer effektiv enn vår 3er fra mars -19.

Enig, vår Y fra aug 21 bruker mye strøm, selv på tørr vei under 80km/t kan vi ikke under 2kw/mil selv med forvarming.

Forvarmingen gir "aldri" full regen heller, alltid 4-6prikker som mangler - og de fylles ikke opp før jeg er på motorvei/over 90.

Plutselig går bilen i kald modus, med en del varme på beina mens vifta "cycler" mellom low-med-high i 3-sekunders intervaller inntil jeg rebooter skjermen og alt løser seg.

Tror det er noen SW issues mot "gamle" konfigurasjoner eller noe i dagens jule-software.

Håper virkelig dette VP greiene blir ordnet en gang for alle snart, ellers tørr jeg ikke eie Y etter 5år... Sånt skal vare minst 10år/150k.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Kim-

Det er virkelig ikke nødvendig å gå helt bananas å reboote bilen pga det der. Den gjør det av en grunn. Tipper det er av samme grunn varmepumpen hjemme hos meg stopper i et par minutter også av og til. Blir som at dersom PC-en jobber litt tregt i 10 sekunder holder du inne av knappen og rebooter. Jeg kan telle på 1 hånd antall reboot på siste 3 år.
2023 Tesla Model Y LR

Radial

Jeg lot den holde på i ca 5-6 minutter, begge gangene. Men Vifta hang i loop med 3-trinns hastighet og konstant 3 sekunders loop..
Kom seg liksom aldri uten reboot. Med -14 utvendig den ene turen og 4stk som begynte å bli kalde i bilen, samt full snøstorm og litt småpanikk uten nok varme på ruta den andre turen, så må man prøve noe som virker.

Reboot fiksa det ,heldig vis...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

gutterhauk

Fikk i dag beskjed om at min bil var klar igjen etter utbedring. Bytte av supermanifold, kompressor til varmepumpe samt enkelte tilhørende slanger. Har vært inne siden 28. Desember, så det tok en del lengre tid enn først antatt, og i forhold til andre her inne med samme problem.

Er det noen som er kjent med om varmepumpen bruker samme krets/kjølemedie til å kjøle/varme hovedbatteriet som varmeapparatet? Kan en risikere at det har sirkulert metalspon inn i hovedbatteriet? Isåfall er vel dette neppe heldig, og vil vel også være svært vanskelig å få flushet dette ut igjen?
2023 Tesla Model Y P (nov 2022 - )
Ex. 2021 Tesla Model Y LR (aug. 2021 - nov 2022)
2017 Kia Soul EV Exclusive 30kwh (2017 - )
Ex. 2008 Audi A4 2.0TDI Quattro S-line (2015-2021)
Ex. 1995 Volvo 850 2,5 stv. (2013-2015)
Ex. 1997 VW Passat 1.9 TDI (2009-2012)

førategangtesla

Sitat fra: gutterhauk på tirsdag 03. januar 2023, klokken 20:37
Fikk i dag beskjed om at min bil var klar igjen etter utbedring. Bytte av supermanifold, kompressor til varmepumpe samt enkelte tilhørende slanger. Har vært inne siden 28. Desember, så det tok en del lengre tid enn først antatt, og i forhold til andre her inne med samme problem.

Er det noen som er kjent med om varmepumpen bruker samme krets/kjølemedie til å kjøle/varme hovedbatteriet som varmeapparatet? Kan en risikere at det har sirkulert metalspon inn i hovedbatteriet? Isåfall er vel dette neppe heldig, og vil vel også være svært vanskelig å få flushet dette ut igjen?

Jeg fikk inntrykk av at dette problemet lå i kretsen med gass i forbindelse kompressoren. De fylte glykol på min også osv men det er vel helst i forbindelse bytte av supermanifoild. Nærmeste forbindelse mellom gass og glykol er vel i varmeveksleren?

Nå skal jeg ikke si at jeg er helt sikker, men jeg håper det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA