Performance varmeapparat sluttet å virke

Startet av Trultefan, søndag 20. november 2022, klokken 00:53

« forrige - neste »

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

gutterhauk

Samme her, leverte inn i dag tidlig, med beskjed om at de ville bli ferdig i sent samme dag eller tidlig neste dag. Ser nå at kostnadsestimatet i appen er oppdatert fra kr 0 til rett over 5000 kr. Dette er vel 100% garanti på en bil som er rett over en måned? Andre som har opplevd lignende?
2023 Tesla Model Y P (nov 2022 - )
Ex. 2021 Tesla Model Y LR (aug. 2021 - nov 2022)
2017 Kia Soul EV Exclusive 30kwh (2017 - )
Ex. 2008 Audi A4 2.0TDI Quattro S-line (2015-2021)
Ex. 1995 Volvo 850 2,5 stv. (2013-2015)
Ex. 1997 VW Passat 1.9 TDI (2009-2012)

Kim-

2023 Tesla Model Y LR

førategangtesla

Sitat fra: Kim- på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:41
Gjelder dette alle biler?

Det gjelder iallefall mange tusen biler. Min har vin 041xxx. Men det bør jo være løst på de som produseres nå i det minste.

førategangtesla

Sitat fra: gutterhauk på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:44
Samme her, leverte inn i dag tidlig, med beskjed om at de ville bli ferdig i sent samme dag eller tidlig neste dag. Ser nå at kostnadsestimatet i appen er oppdatert fra kr 0 til rett over 5000 kr. Dette er vel 100% garanti på en bil som er rett over en måned? Andre som har opplevd lignende?

Jeg har fått prisestimat med deler og arbeid på oppimot 40.000 kroner. Men selvfølgelig garantiarbeid så man betaler selvfølgelig 0.

førategangtesla

Da ser jeg i appen at de er mer eller mindre klar tror jeg. Står følgende om jobben hvis det er av interesse for andre:

Confirmed that the compressor has an internal defect prohibiting the rotor inside to start/spin up.
Defective AC compressor, this has also caused the supermanifoild and AC line going from supermanifoild to compressor to be filled with shavings. Performed AC flush inside rest of AC system and removed and replaced AC compressor, supermanifoild, and AC line going from supermanifoild to compressor.

Performed coolant air purge, necessary config updates, firmware reinstall and thermal system test. Passed

Er AC compressor selve varmepumpen? Jeg trodde jeg forstod det slik at de skulle bytte varmepumpe. Jeg har fått feilmelding en gang hvoretter jeg kun fikk kald luft, men alt fungerte etterpå hvor jeg har hatt varme siden dog med perioder hvor jeg har følt den har gitt litt lite/mindre varme enn vanlig.

Blir spennende å hente bilen ut igjen og se hvordan det funker nå.

Haggish

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 28. desember 2022, klokken 19:31

Er AC compressor selve varmepumpen? Jeg trodde jeg forstod det slik at de skulle bytte varmepumpe. Jeg har fått feilmelding en gang hvoretter jeg kun fikk kald luft, men alt fungerte etterpå hvor jeg har hatt varme siden dog med perioder hvor jeg har følt den har gitt litt lite/mindre varme enn vanlig.

Blir spennende å hente bilen ut igjen og se hvordan det funker nå.

Nei kompressoren er en del av hele varmepumpa. Som et eksempel er kjøleskapet ditt hjemme er en form for varmepumpe, den tar varmen fra varene inni skapet og avgir det på baksiden ut til rommet. Kompressoren (motoren) er den svarte klumpen bak skapet. 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Kim-

kompressor er en del av varmepumpen. En varmepumpe består av flere deler, likt som de vi har hjemme. En utedel, en innedel og med flere komponenter i de forskjellige delene, blant annent kompressoren som står i utedelen
2023 Tesla Model Y LR

førategangtesla

Ok, takk for svar. Det var egentlig det jeg trodde. Synes bare det er litt rart man skal miste varmen hvis AC kompressor stopper. Det hender jo at jeg kjører varme uten å bruke AC kompressoren.

Jeg ser at de har byttet supermanifoild også og det er vel her denne octovalven sitter? Så hvis det har blitt noe kluss med denne så kan det vel hende at den ikke har fått dirigert det den skal dit det skal.

Uansett så får man tro at det skal bli bra  :)

RJK

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:54
Ok, takk for svar. Det var egentlig det jeg trodde. Synes bare det er litt rart man skal miste varmen hvis AC kompressor stopper. Det hender jo at jeg kjører varme uten å bruke AC kompressoren.

Jeg ser at de har byttet supermanifoild også og det er vel her denne octovalven sitter? Så hvis det har blitt noe kluss med denne så kan det vel hende at den ikke har fått dirigert det den skal dit det skal.

Uansett så får man tro at det skal bli bra  :)
Hele poenget med Octovalve, er å utnytte begge deler og mere til, i samme system fremfor å kjøre de som separate systemer og kanskje og dobbelt opp av deler.

Kanskje klarer du i perioder å få nok varme via batteriene, men ikke alltid. Og spesielt ikke i svært kalde temperaturer. Da må disse samarbeide for å gi best mulig effekt. Og om AC-kompressoren ikke fungerer, vil dette gå ut over evnen til å varme tilstrekkelig i slike temperaturer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

olavxxx

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:49

Det gjelder iallefall mange tusen biler. Min har vin 041xxx. Men det bør jo være løst på de som produseres nå i det minste.
Ikke merket noe problemer med min, 047xxx, god og rask varme, ikke noe uvanlig støy eller noe.

snakkesalig

Sitat fra: olavxxx på torsdag 29. desember 2022, klokken 10:23

Ikke merket noe problemer med min, 047xxx, god og rask varme, ikke noe uvanlig støy eller noe.

Men du hentet vel din i går eller noe? Du har nok jinxa den nå.. :)

Haggish

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 29. desember 2022, klokken 11:25

Det er det jeg også er redd for😉. Snakket med Tesla i går ang varmepumpeproblematikken for og være litt proaktiv. Han prøvde og overbevise meg om at de hadde kontroll på de som hadde problem og det gjalt ikke meg, noe jeg ikke helt stolte på. Jeg har ikke hatt problem enda på min YP 045xxx ca 1600 km. 😉🤞🤞🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

førategangtesla

Jeg hadde også rask og god varme, iallefall i 2 uker og nesten 2000 km, først da fikk jeg feilmelding og kald luft, dog fungerte apparatet etterpå når bilen hadde stått et par timer. Jeg har ikke opplevd noe uvanlig støy. Uansett så er det jo en garantisak hvis det skulle skje med deg og jeg synes tesla har oppført seg profesjonelle og har vært veldig serviceinnstilt for min del iallefall, fikk lånebil på et blunk også.

Ting kan skje, men det er jo en idiotisk feil som er kjedelig for oss som får feilen og dyrt for tesla som må bytte delene på disse bilene som er berørt. Når alt kommer til alt så må jeg si at det er like greit at det skjedde skikkelig og ikke bare småskader systemet frem til eventuelt reklamasjobsperioden er over.

førategangtesla

Sitat fra: Haggish på torsdag 29. desember 2022, klokken 11:30
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 29. desember 2022, klokken 11:25

Det er det jeg også er redd for😉. Snakket med Tesla i går ang varmepumpeproblematikken for og være litt proaktiv. Han prøvde og overbevise meg om at de hadde kontroll på de som hadde problem og det gjalt ikke meg, noe jeg ikke helt stolte på. Jeg har ikke hatt problem enda på min YP 045xxx ca 1600 km. 😉🤞🤞🙏

Det samme spurte jeg om når jeg hadde utlevering 2 desember, de sa at de hadde kontroll og min bil var visst ikke produsert i batchen med biler som var/er berørt av problemet. Men det stemte vel heller dårlig da den nå står klar hos tesla med ny AC kompressor og supermanifoild klar for å hentes. Hehe..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA