Performance varmeapparat sluttet å virke

Startet av Trultefan, søndag 20. november 2022, klokken 00:53

« forrige - neste »

Barid Bel

Sitat fra: standahm på mandag 12. desember 2022, klokken 11:45
Sitat fra: standahm på mandag 12. desember 2022, klokken 08:42
Hentet en LR (Berlinbygget) i Drammen på onsdag. Etter bare 2-3 kjøreturer (12 mil nå) så virket ikke klimaanlegget i dag morges (feilmelding på skjermen).   VIN 048###

Feilvarsel: VCFRONT_a447          Fikk time 6.Januar (ikke så langt fra Sandefjord til Sem, heldigvis.
                                                Fikk melding om at bilen får ny kompressor, varmepumpe og 'supermanifold' (!)

Som min med-Sandefjording her fikk jeg også feilen i dag, og de er i det minste hyggelige på Sem. Fikk time 5.1 med samme arbeidsbeskrivelse.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

storole

Sitat fra: Lucifer- på mandag 12. desember 2022, klokken 21:16
Det er forresten veldig mye mer bråk når klima er på nå enn det var med den gamle 21 LR-modellen jeg hadde. Men det kan jo være forbedringer, andre komponenter eller andre ting. Er det noen som har hatt den inne til bytte og som har fått markant lavere støy fra bilen etterpå?

Ser også den bruker endel strøm til klima om dagen, men det er kanskje ikke så rart når det er -10C ute og den skal dra i gang både batterivarmer og kupevarming.

Bråker voldsomt min også. Trenger jo ikke ekstra lyd ved lav hastighet. Høres på lang avstand...  ;D
Kjørte litt over 80 km i dag tidlig med temp mellom -12 og -20. Litt over 3kWh/mil i forbruk...
2023 Tesla MY P (EAP)
2019 Tesla M3 LR (FSD og Boost) - Solgt

Lucifer-

Enn så lenge fungerer varmen hos meg, men jeg tror jeg skal booke en servicetime for diagnose når det har roet seg litt for de og de ikke har hendende fulle med bytting av andre varmepumper og kompressorer.

Den både bråker mer og intrykket mitt er at den forbruker mer enn min gamle LR gjorde.

Synd jeg slettet all historikk i Teslamate, hvis ikke kunne jeg sammenlignet.

LauritzJ

Hva gjør dere som er uten varmeapparat i ukesvis?
Har man rett til lånebil eller dekning av leiebil?
Kan vel ikke kjøre rundt i -10 uten varme i bilen, med små barn?

Noen som har fått sjekket sin bil på forhånd hos Tesla på forespørsel? Sikkert ventetid på det også? Blir nervøs av tanken på å legge ut over fjellet med unger i bilen.

Barid Bel

Sitat fra: LauritzJ på tirsdag 13. desember 2022, klokken 15:59
Hva gjør dere som er uten varmeapparat i ukesvis?
Har man rett til lånebil eller dekning av leiebil?
Kan vel ikke kjøre rundt i -10 uten varme i bilen, med små barn?

Noen som har fått sjekket sin bil på forhånd hos Tesla på forespørsel? Sikkert ventetid på det også? Blir nervøs av tanken på å legge ut over fjellet med unger i bilen.

Jeg ba om lånebil, endte på venteliste. Skal se litt på hva slags forbrukerrettigheter jeg har. Er i samme situasjon med små barn og kan ikke bruke bilen nå. I tillegg ser jeg på det som potensielt farlig i forhold til manglende varmluft for å holde ruta klar i situasjoner.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Lucifer-

Jeg hadde forresten bilen ved siden av en 22-modell MYP utlevert i juni, som også stod på forvaltning. Bråket fra denne var identisk med min, så kanskje det bare er MiG-bilene som har komponenter som bråker litt mer.

Ikke noe problem med 100km i -8 til -13 i dag heller, for øvrig.

Kim-

Da var vår og tatt kvelden. Konstant feilmelding og kun kald luft. Opprettet service sak for 1 uke siden der jeg uttrykte bekymring for varmeapparatet. Ikke hørt noe før jeg i dag sa at nå var det tatt kvelden. Fikk tlf 20 min senere som sa jeg kunne få fiks i dag eller mandag, men de hadde ingen loanere tilgjengelig og det var 10(!) stk foran meg i køen.

Overraskende så kom det en melding i Tesla appen nettopp om at bilen var fjerndiagnosert og de har funnet at VP er ok og det var kun midlertidig tap av varme, og det ikke var nødvendig å ta bilen inn... for en gjeng
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

DagfinnN

Sitat fra: Kim- på fredag 16. desember 2022, klokken 14:18
Da var vår og tatt kvelden. Konstant feilmelding og kun kald luft. Opprettet service sak for 1 uke siden der jeg uttrykte bekymring for varmeapparatet. Ikke hørt noe før jeg i dag sa at nå var det tatt kvelden. Fikk tlf 20 min senere som sa jeg kunne få fiks i dag eller mandag, men de hadde ingen loanere tilgjengelig og det var 10(!) stk foran meg i køen.

Overraskende så kom det en melding i Tesla appen nettopp om at bilen var fjerndiagnosert og de har funnet at VP er ok og det var kun midlertidig tap av varme, og det ikke var nødvendig å ta bilen inn... for en gjeng
Ja, det må være fryktelig irriterende å slippe å dra til verkstedet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

tornaldo

Min blåste kaldluft og med feilmelding i slutten av forrige uke, men fungerte ok av og på etter det. Tok med bilen til Tesla mandag denne uken, de testet i "ankomsthallen", og da fungerte den. Tok med bilen hjem igjen, men to dager etter, på onsdag, ble det permanent slutt på varmluft. Leverte bilen samme dag, fikk en TMX lånebil i påvente av reparasjon. Tesla Karihaugen.

For dere som har mistet varme og den har kommet tilbake igjen, så tipper jeg det bare er midlertidig, og at det er havari i sikte.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Kim-

Sitat fra: DagfinnN på fredag 16. desember 2022, klokken 17:09
Sitat fra: Kim- på fredag 16. desember 2022, klokken 14:18

Ja, det må være fryktelig irriterende å slippe å dra til verkstedet.

Så du mener en OTA har fikset de andre varmepumpene og? Dette er en kjent sak for tesla..

De endret mening og ringte meg. Loaner på plass og bil levert. Arbeidet skulle påbegynnes i dag.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stig-Arne

Er det noen som har spurt Tesla om hva årsaken til feilene er ?

Husker i 2021, fikk jeg min Model 3 SR+ MIC. Der var det problemer med at kupeen ble kald. Da kom de med fiks, og årsaken var forskjell i komponenter fra Freemont til Shanghai fabrikken, hvor programvaren for Freemont var brukt og da skapte trøbbel. Etter det var iallefall mine problemer borte.

Så var det en sak med at kompressor stoppet om bilen ikke klarte å manøvrere spjeldene i front. Dette ble også fikset via en programvare, som gjorde at systemet skulle overse om spjeldene ikke var i stilingen de skulle.

Men så er det mange som er innom service modus og ser på feillisten, hvor det står VCFRONT_a160_compressorinnhibited.
Selv har jeg også denne feilkoden.

Og tilfeldigvis var jeg innom thermal delen på servicemodus og så på funksjonen på kompressoren, og plutselig hørte jeg den stoppe og det stod rødt lys på "fault", men kun kort tid etterpå startet kompressoren igjen og systemet gikk som normalt.

Denne feilkoden har jeg både på min 2022 Model Y MIC og 2021 Model 3 SR+  MIC, men ingen av bilene har feil med varmen "bank i bordet"

Så da er jo spørsmålet, er det relevans i disse feilkodene? Tydeligvis er det jo en sak som gjør at systemet stopper opp, men for de av dere som har system som kneler helt, kan det jo virke som om at det er andre ting og feilkoder som fører til total havari ?

Og er det noen som har spurt Tesla om denne feilkoden VCFRONT a_160? Og evt fått noe fornuftig svar?

tornaldo

"Dear customer, we have now ordered AC pipe from AC compressor to heat pump that the technicians has determined needs replacement"

Det var meldingen jeg fikk fra Tesla.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

tornaldo

Hva er passe plaster på såret for oss som har bilen inne hos Tesla med defekte vannpumper på nye biler?

Jo, 10000 km gratis superlading hadde gjort susen.  :D

Men det er nok eventuelt i et parallelt univers.

DagfinnN

Sitat fra: tornaldo på lørdag 17. desember 2022, klokken 10:08
Hva er passe plaster på såret for oss som har bilen inne hos Tesla med defekte vannpumper på nye biler?

Jo, 10000 km gratis superlading hadde gjort susen.  :D
Alltid kjedelig når en splitter ny bil må rett på verksted. Men dette skjer jo for de fleste bilmerkene og vet ikke om noen pleier å kompensere.
Helt enig at en slump gratis superlading hadde vært enkelt og håndtere for Tesla og en oppmuntrende kompensasjon for kunden. En god ide som bør videreformidles til Tesla, i hvert fall om en ikke får lånebil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Saberhagen

Da røk min idag også. Etter 1 uke og 2 dager og 400 km. Fått time hos Tesla Grorud den 02.01.23 (!)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA