Performance varmeapparat sluttet å virke

Startet av Trultefan, søndag 20. november 2022, klokken 00:53

« forrige - neste »

jokke

Sitat fra: Handyman på mandag 05. desember 2022, klokken 21:10
Sitat fra: jokke på mandag 05. desember 2022, klokken 21:05
Er det normalt at varmepumpen avgir mye støy? Ved kald bil høres det ut som den gjør seg klar for take off
Ja i forhold til biler uten varmepumpe er det mye støy.
Oki, har først lagt merke til det etter at kulden har ankommet  :)

Handyman

Sitat fra: jokke på mandag 05. desember 2022, klokken 21:15
Sitat fra: Handyman på mandag 05. desember 2022, klokken 21:10
Sitat fra: jokke på mandag 05. desember 2022, klokken 21:05
Er det normalt at varmepumpen avgir mye støy? Ved kald bil høres det ut som den gjør seg klar for take off
Ja i forhold til biler uten varmepumpe er det mye støy.
Oki, har først lagt merke til det etter at kulden har ankommet  :)
Ja det er helt naturlig, siden VP jobber hardere når det er kaldt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Syns varmeapparatet har oppført seg annerledes enn på vår gamle model 3, og sjekket i dag alarmhistorikken i service mode, og der lå det en haug med alarmer om compressorInhibited.

"Operatrion to the refigerant compressor is inhibited. HVAC cabin cooling (air condition) will be disabled. Powetrail performance may be limited. Refer to related alert a136, a137, a138, a139, a175, a142, a147 or thmFan alerts. "

"The refigerant system has a hardware fault, the compressor has an internal fault or the abnormal refrigerant system conditions"

Det er en del om kjøling i alarmteksten, men burde en melde sin bekymring til tesla? Hvilke alarmer fikk dere andre som fikk defekt varmepumpe
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

gutterhauk

Byttet ut 2021 MIC MY LR til fordel for en ny "2023" MIG MY P for en måned siden.
VIN 037XXX på den nye.

Opplever mye mer støy fra varmepumpe og under forvarming, og ved kald bil, med den nye sammenlignet med den gamle. Vibrasjonene fra varmepumpen i den nye er så heftig at gasspedalen vibrerer de første minuttene med kjøring i kald bil. Når bilen er varm roer det hele seg ned og blir normalt. Opplevde aldri noe slikt med den som var MIC.

Forvarmet bilen før avreise til jobb i dag, bilen varmet seg opp som normalt, men fikk da varsel om "Klimaanlegg er utilgjengelig/trenger service" når jeg satte meg inn for å kjøre. Varselet forsvant 5 sekunder etter at jeg satte bilen i Drive og varmeanlegget fungerte som normalt hele veien til jobb.

Føler meg ikke helt trygg på varmeanlegget i den nye MIG MYP merker jeg. Merkelig når det har fungert så bra på de tidligere modellene. Er det annen varmepumpe i MIG bilene sammenlignet med MIC bilene?
2023 Tesla Model Y P (nov 2022 - )
Ex. 2021 Tesla Model Y LR (aug. 2021 - nov 2022)
2017 Kia Soul EV Exclusive 30kwh (2017 - )
Ex. 2008 Audi A4 2.0TDI Quattro S-line (2015-2021)
Ex. 1995 Volvo 850 2,5 stv. (2013-2015)
Ex. 1997 VW Passat 1.9 TDI (2009-2012)

geear

Omtrent hele bilen er forskjellige komponenter... andre underleverandører på veldig mye. Ikke engang vindusviskerne og glassene er like.

Men... vi er jo en del som har hatt Y P fra Berlin siden juni, som ikke har hatt problemer med varme/varmepumpe, så det er nok heller en batch eller en endring som er gjort på et tidspunkt.

bjheggset

Da var det min tur [emoji23] 540km på telleren. 2t til nærmeste SC.

Fikk time om en uke, men kan jo ikke kjøre bilen nå i -15 i over 2t til SC, det er jo trafikkfarlig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjetil1986

I dag tidlig stoppet varmen å fungere i min bil også. Kun sete og rattvarme. Hatt bilen i 4 dager. Lagt inn forespørsel om service.
Model 3 long range 2021

Lucifer-

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

bjheggset

043xxx

Min blir henta av roadside/berger før servicetimen neste uke. 2t kjøring til SC i -15 var hun jeg snakka med helt enig i var håpløst

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lucifer-

Klamrer meg fortsatt fast til håpet om at 045XXX er i neste batch og ikke berørt :)

bjheggset

Sitat fra: Lucifer- på fredag 09. desember 2022, klokken 13:27
Klamrer meg fortsatt fast til håpet om at 045XXX er i neste batch og ikke berørt :)

Flere har fått utsatt levering da, vil tro de bare bytter den delen før utlevering i denne omgang. Virker jo som nesten alle har feilen  :o

jokke

Sitat fra: Kim- på torsdag 08. desember 2022, klokken 22:36
Syns varmeapparatet har oppført seg annerledes enn på vår gamle model 3, og sjekket i dag alarmhistorikken i service mode, og der lå det en haug med alarmer om compressorInhibited.

"Operatrion to the refigerant compressor is inhibited. HVAC cabin cooling (air condition) will be disabled. Powetrail performance may be limited. Refer to related alert a136, a137, a138, a139, a175, a142, a147 or thmFan alerts. "

"The refigerant system has a hardware fault, the compressor has an internal fault or the abnormal refrigerant system conditions"

Det er en del om kjøling i alarmteksten, men burde en melde sin bekymring til tesla? Hvilke alarmer fikk dere andre som fikk defekt varmepumpe
Har akkurat samme meldinger i service mode. MYP hentet for 2 uker siden. Bilen blir varm

Haggish

Sitat fra: bjheggset på fredag 09. desember 2022, klokken 14:18
Sitat fra: Lucifer- på fredag 09. desember 2022, klokken 13:27

Flere har fått utsatt levering da, vil tro de bare bytter den delen før utlevering i denne omgang. Virker jo som nesten alle har feilen  :o

Hentet ut 459xx den 23/11 ingen problemer enda, men kun kjørt ca 1000km🤞🤞😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Lucaria

Hva er egentlig forskjellen på "forvarm bil" og "tin bil" ? Jeg ser den stiller seg i "Høy" og det blir nesten for varmt inne i bilen på høy, men er det andre flater den aviser og? Tak? Har lyst å bruke kost minst mulig pga riper men vil ikke heller bruke "tining" hvis alt den gjør er å sette allting på full guffe, da kan jeg heller vente litt lenger på normal forvarming.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA