Hovedmeny

FSD-videoer

Startet av CorsoDante, lørdag 19. november 2022, klokken 07:40

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: daktari på søndag 11. februar 2024, klokken 17:45
Sitat fra: Handyman på søndag 11. februar 2024, klokken 17:23Super video! Godt å se at fremskrittene er så tydelige.
Tja, .......... ikke akkurat FSD enda.
Jeg sier kun at det er godt å se fremskrittene fra V11 til V12. IKKE at V12 snart er FSD. Veien til FSD er bare blitt litt kortere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på søndag 11. februar 2024, klokken 21:47
Sitat fra: Handyman på søndag 11. februar 2024, klokken 17:23Super video! Godt å se at fremskrittene er så tydelige.
Jeg sier kun at det er godt å se fremskrittene fra V11 til V12. IKKE at V12 snart er FSD. Veien til FSD er bare blitt litt kortere.
Da er vi nesten enige; fremskritt som mykere, mer menneskelig kjøring. Så gjenstår å se om antall km pr avbrudd over tid forbedres markant. Først da kan vi si at veien er kortere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Takk. Skjønner spørsmålet om relevans. Jeg kunne kanskje ha spurt om man kan kjenne igjen utviklingen av FSD i bedre funksjonalitet av AP hos Tesla ift eksvs. VW. Men det virker ikke slik ut fra svaret ditt. Man kunne jo også tenkt seg at FSD var modulært, og at en del funksjonalitet kunne leveres før "alt var ferdig". Siden FSD bilene uansett må parkere et sted, så ville det vært logisk å ha Summon unnagjort siden en fungerende Summon kunne vært nyttig allerede nå. Men det virker nesten som om dagens AP funksjonalitet blir værende til "hele FSD" er ferdig, og vi alle skal kjøres hjem i baksetet. Ergo, selv om jeg synes videoene er interessante virker de så lite relevante for meg, fordi det er lite som tyder på at det kommer "mellomfunksjonaliteter" som jeg kunne hatt glede av før FSD blir ferdig. Og det kan jo være lenge etter gravølet mitt. Eller tar jeg feil?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

daktari

Tror dessverre har rett, hvertfall nå med ende-til-ende, men vi vet strengt tatt ikke.

Litt avhengig av hvordan man skal forstå arkitekturen: er det ett stort lukket nevralt nettverk så er det ikke modulært. All den logiske koden i planning og kontroll-modulene (300.000 linjer?) erstattet av en haug parametre som ikke er forstått av mennesker, der bilder er input og kontroll ut. Sensor, fortolkning, planlegging og kontroll- alt skjer i en stort nevralt nettverk. Hvis man skal endre dette må det trenes på nyt tmed flere og/eller nye data. På 3n måte kan dette, hvis man får til hele med 99,999% presisjon få til enn raskere fremdrift. Men hvis man ender på 97,x så er man nesten på steg 0.

Hvis v12 er mange spesialiserte nevrale nett koblet sammen så vil man derimot kunne kalle det modulært, og man kan gjøre ting mer stegvis.

Gamle v11, hypet som revolusjonære "one stack to rule them all" eller "single stack" (ble lansert sommeren 2021, kom i bilene ca årsskiftet 2023) kunne kalles modulært, slik som versjonene før det. De la jo blant annet til occupancy network som  identifiserte ting i omgivelsene basert på bilder i fjor sommer. (Forøvrig har ingen parkert inntil et glassvindu og vist oss hvordan det funker)

Man kan kan jo lure på hvorfor Whole Mars ikke har vist oss Summon ut av garasjen eller smart summon? Funker ikke lenger, eller er det samme gamle? Hvis parksensorer ikke funker lenger, ville Whole Mars vist det frem til verden når TSLA er stadig fallende?

Tesla sa i 2016 at de kun trengte "regulatory approval" og litt validering for å gi FSD til kundene, men det vet vi nå i 2024 at var ren løgn. Nå har de tatt pengene inn i regnskapene som "levert".

Siden du spør, VW sitt assistenstsystem har vært likt hele tiden, dvs det sendes ferdig med bilen.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

CorsoDante

Sitat fra: Handyman på søndag 11. februar 2024, klokken 21:47

Hva er FSD(B)? Et håp, en illusjon(L5) og et knallbra produkt(L2).

FSDB V12 er åpenbart et fantastisk L2-system, allerede. Jeg håper andre enn kineserne slenger seg med! Gjør pendlingen til en lek.

De som har hengt seg opp i robotaxi, og FSD som L5, (falt for gimmicken), har (minst) en annen tråd å boltre seg i :)
TMYP HW4 / TM3P Atom

JorEl

-Tesla sa i 2016 at de kun trengte "regulatory approval" og litt validering for å gi FSD til kundene, men det vet vi nå i 2024 at var ren løgn. Nå har de tatt pengene inn i regnskapene som "levert".

Er det virkelig sant, eh helt sant, at Tesla har fått ta ut "FSD pengene" fordi de sier de har levert produktet FSD?
Litt av FSDpengene eller alle?

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Sitat fra: JorEl på tirsdag 13. februar 2024, klokken 09:41
Sitat-Tesla sa i 2016 at de kun trengte "regulatory approval" og litt validering for å gi FSD til kundene, men det vet vi nå i 2024 at var ren løgn. Nå har de tatt pengene inn i regnskapene som "levert".

Er det virkelig sant, eh helt sant, at Tesla har fått ta ut "FSD pengene" fordi de sier de har levert produktet FSD?
Litt av FSDpengene eller alle?

Definer "litt".
De tok ut $595 mill i fjor og $580 mill i 2022. Dette er ca 50% av ny årlig "deferred revenue". Totalt sett stiger da "deferred revenue" noe år for år. I fjor tok de altså ut ca 600/3500 så ca 17% av totalen. De fører da dette som vanlig revenue recognized(omsetning).
Deferred revenue splittes ikke opp i detalje, men er også fri superlading (lav sum), noe OTA updates (lav sum) og FSD naturligvis.

Kilde hos SEC er Teslas 2023 K-10 årsrapport, søk på deferred revenue.
https://www.sec.gov/ixviewer/ix.html?doc=/Archives/edgar/data/1318605/000162828024002390/tsla-20231231.htm

CorsoDante

TMYP HW4 / TM3P Atom

Handyman

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 14. februar 2024, klokken 09:46
Fint om du kunne forklare kort hvorfor du poster denne videoen. Hvorfor bør man se denne?

CorsoDante

Sitat fra: Handyman på onsdag 14. februar 2024, klokken 10:12
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 14. februar 2024, klokken 09:46
Fint om du kunne forklare kort hvorfor du poster denne videoen. Hvorfor bør man se denne?

Takk som spør! Tråden handler om FSD-videoer (implisitt; teknologiens kapabilitet på nåværende tidspunkt), som p.t. er L2.

Posten var et forsøk på å spore tråden tilbake til sitt utspring, vekk fra hvordan Tesla driver regnskapsføring og den slags (imponert over hva enkelte graver seg ned i). Ser ut til å fungere, ut fra ditt innlegg å dømme ;)

Så er nok intensjonen min også å diskutere konkrete hendelser fra videoen, kryss, rundkjøringer, reaksjonstider, utvikling vs. V11, akselerasjonsfelt og den slags. Men mange av disse videoene taler jo for seg selv  8) Spent på hva vi relativt snart får her i Europa og Norge, skal man tro den plausible tidslinja.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Handyman

Veldig bra å få tråden på sporet! Lurte bare på om det var noe spesifikt i denne videoen som du ønsket å fremheve.

CorsoDante

FSD v12.2 er nå ute hos en god del flere folk, herunder min foretrukne youtuber (hva gjelder FSD-videoer); AIDrivr.

Mange radikale forbedringer, samtidig er V12 litt mer nølende enn V11 på enkelte områder.

Kan ta U-svinger nå, som jo er fint - for USA.
TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

Siden FSD 12.2.1 nå er delt hos flere så får man noen andre saker å se på. Problemet er. Som JJ Ricks sa (han som filmer Waymo-turer), fritt sitert: jeg leter etter f..ups hos Waymo og finner ingen, time etter time, tur etter tur, mens FSD-testere leter etter eksempler på hva den får til.

https://x.com/MissJilianne/status/1760846858564612144?s=20 PS sjekk lenka til iWatchen

https://x.com/edgecase411/status/1761436919240761571?s=20

CorsoDante

Sitat fra: daktari på søndag 25. februar 2024, klokken 19:04Siden FSD 12.2.1 nå er delt hos flere så får man noen andre saker å se på. Problemet er. Som JJ Ricks sa (han som filmer Waymo-turer), fritt sitert: jeg leter etter f..ups hos Waymo og finner ingen, time etter time, tur etter tur, mens FSD-testere leter etter eksempler på hva den får til.

https://x.com/MissJilianne/status/1760846858564612144?s=20 PS sjekk lenka til iWatchen

Waymo er L5, FSDB er L2. Naturlig at inngangen blir annerledes da. Ellers er jeg diametralt uenig med «J.J.»; fuck-ups er langt mer interessant enn hva FSDB evner.

(korrigering; sterkt begrenset hvor Waymo kjører, jf. nedenstående, så tallet er 4, takk til RJK)

Her er det et par fuck-ups, men du verden hvor kjekt det hadde vært å disponert dette på daglig basis;

Begynner å bli absurd bra der oppe i åsen (Hvor du dessverre ikke vil se en Waymo kjørende rundt på lang tid).

Også heier jeg på Waymo all the way, håper inderlig vi får førerløse taxier på våre hovedveier/bysentra (med unntak om vinteren).
TMYP HW4 / TM3P Atom

RJK

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 02. mars 2024, klokken 08:03
Sitat fra: daktari på søndag 25. februar 2024, klokken 19:04Siden FSD 12.2.1 nå er delt hos flere så får man noen andre saker å se på. Problemet er. Som JJ Ricks sa (han som filmer Waymo-turer), fritt sitert: jeg leter etter f..ups hos Waymo og finner ingen, time etter time, tur etter tur, mens FSD-testere leter etter eksempler på hva den får til.

Waymo er L5, FSDB er L2. Naturlig at inngangen blir annerledes da. Ellers er jeg diametralt uenig med «J.J.»; fuck-ups er langt mer interessant enn hva FSDB evner.

Her er det et par fuck-ups, men du verden hvor kjekt det hadde vært å disponert dette på daglig basis;

Begynner å bli absurd bra der oppe i åsen (Hvor du dessverre ikke vil se en Waymo kjørende rundt på lang tid).

Også heier jeg på Waymo all the way, håper inderlig vi får førerløse taxier på våre hovedveier/bysentra (med unntak om vinteren).
Bare for å pirke litt, men det er feil at Waymo er L5. De er L4 fordi de ikke kan kjøre overalt, men har begrensninger (bare innen godkjente soner), som er det som skiller L4 fra L5.

L5 fordrer at den kan kjøre på alle veier under alle forhold uten andre begrensninger enn det skilting, oppmåling, midlertidige begrensninger (pga ulykke, naturskade, eller veiarbeid) og generelt trafikkreglene setter.

;)

FSD Beta er per i dag L2, men med L5 kapasitet, selv om den sånn sett mer korrekt er L4 men med langt mindre geografiske begrensninger enn Waymo har. FSD Beta er mer begrenset av veitype enn av geo-sperringer, men man får både nags, og må alltid følge med og være klar til å ta over.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA