Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kansellering av kontrakt pga. manglende ultralydssensorer

Startet av geear, fredag 18. november 2022, klokken 21:28

« forrige - neste »

Electroelectro

Leste en plass at det ryktes Tesla vision kommer med holiday oppdateringen

Sandvika

Electroelectro

ToWalkOrDrive

Hva er det folk mest savner med ultralyssensorer?
Jeg har en 1 år gammel MY, og jeg tør aldri stole på parksensorer. Kanskje fordi Model S'en hadde så stort "Læg" at den Tesla-ansatte kjørte snuten på MS'en min inn i muren før han stoppet....litt sånn ferje-aktig. Som regel kan det jo være noe usymmetrisk og...og at den måler på feil punkt?

Etter 3 Teslaer parkerer jeg på trange steder på følgende måte:
Rygger og bruker det fantastiske HD-kameraet, med svær skjerm, (og to sidespeil som automatisk tilter ned ved revers), med guide-streker som oppdateres meget nøyaktig når en vrir på rattet. Da kan en se nøyaktig hvor kanten er og hvor langt en bør rygge.
Tesla Model Y                         2021-

Jonny85

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/kEv41k/naa-kan-tesla-snu-om-radar

Da blir det uss sensor og radar fra januar 2023. Hva med oss som har fått ut bil nå i desember 2023 modell uten uss og radar ? Tviler på at de ettermonterer dette gratis?! Vurderer nå om jeg skal benytte meg av angreretten å heve kjøpet siden jeg er innenfor 2 uker. Har irritert meg at jeg ikke har ryggesensor, men prøvd å slått meg til ro med at tesla vision skal bli så bra, men nå virker det som tesla vision blir skrinlagt

Handyman

Sitat fra: Jonny85 på torsdag 08. desember 2022, klokken 08:05

Da blir det uss sensor og radar fra januar 2023. Hva med oss som har fått ut bil nå i desember 2023 modell uten uss og radar ? Tviler på at de ettermonterer dette gratis?! Vurderer nå om jeg skal benytte meg av angreretten å heve kjøpet siden jeg er innenfor 2 uker. Har irritert meg at jeg ikke har ryggesensor, men prøvd å slått meg til ro med at tesla vision skal bli så bra, men nå virker det som tesla vision blir skrinlagt
Dette er "gammelt nytt" en artikkel som bygger på ryktene fra Twitter, og er diskutert i andre tråder.
Hvor har du det fra at UL-sesnorer kommer tilbake? Det tror jeg lite på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Jonny85 på torsdag 08. desember 2022, klokken 08:05

Da må du uansett ut med moms og vektavgift, er det ikke da like greit å heller bestille en ny når endringene er bekreftet, og selge den du har? Ser det ikke som usannsynlig at du slipper unna med et mindre mellomlegg da enn om du må ta hele momsen og vektavgiften.

Totenkjøtt

Arh, for et irriterende opplegg hele greia. Har selv utlevering av en LR førstkommende onsdag, og har havnet i tenkeboksen på om jeg i det hele tatt bør ta den ut. Utrolig kjipt at det som skulle (og burde) være utelukkende glede over å hente ut en splitter ny bil nå i stedet for har blitt et slikt dilemma  :-1:

Ingen parkeringssensor, dårlig ACC med mye fantombremsing, ubrukelige vindusviskere og et klimaanlegg der du får inntrykk av at 50% av alle utleveringer må direkte tilbake på service for reparasjon dagen etter henting. Hvor mye skal man egentlig godta  ??? Vil jo egentlig ha bilen, men føles smått utrolig at jeg for 600K skal «nedgradere» fra den gamle Golfen fra 2014 som i dag løser alt ovenfor - uten noen som helst problemer.

Hadde det ikke vært for moms og vekttillegget i 2023 hadde jeg nok avbestilt for lenge siden ...

ViktorS

Sitat fra: Totenkjøtt på fredag 09. desember 2022, klokken 12:02
Arh, for et irriterende opplegg hele greia. Har selv utlevering av en LR førstkommende onsdag, og har havnet i tenkeboksen på om jeg i det hele tatt bør ta den ut. Utrolig kjipt at det som skulle (og burde) være utelukkende glede over å hente ut en splitter ny bil nå i stedet for har blitt et slikt dilemma  :-1:

Ingen parkeringssensor, dårlig ACC med mye fantombremsing, ubrukelige vindusviskere og et klimaanlegg der du får inntrykk av at 50% av alle utleveringer må direkte tilbake på service for reparasjon dagen etter henting. Hvor mye skal man egentlig godta  ??? Vil jo egentlig ha bilen, men føles smått utrolig at jeg for 600K skal «nedgradere» fra den gamle Golfen fra 2014 som i dag løser alt ovenfor - uten noen som helst problemer.

Hadde det ikke vært for moms og vekttillegget i 2023 hadde jeg nok avbestilt for lenge siden ...

Høres ut som du har litt å gruble på. Men, jeg tror vi må ta høyde for at veldig veldig mange er sinnsykt fornøyde med denne bilen. Og at det kan være litt krisemaksimering ute å går, og at det kanskje virker værre enn det egentlig er. Slike saker blir gjerne blåst litt opp, og vektlegges mye tyngere enn det kanskje trenger.

Eksempel:
En jeg snakket med sa at han var SYKT plaget med fantombremsing... Det viste seg at han hadde opplevd dette 4 ganger på en mnd, og det var samme plassen hver gang.

Håper du finner ut av det, og blir fornøyd =)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Handyman

Har fulgt dette forumet en god stund og det gjentar seg hele tiden. Mange som bekymrer seg unødig før levering. Selv de mest bekymringsløse kan bli nervøse av å lese om "alle" problemene bilene har. Men vi er en svært liten "klikk" her inne sammenliknet med alle bilene som er solgt. De som er fornøyd og ikke har problemer skriker ikke så høyt om det, mens de med problemer hører man mye mer fra... helt naturlig.
Det er meget stor risiko for at du ender opp med en bil du blir svært fornøyd med ;-)

Totenkjøtt

Sitat fra: Handyman på fredag 09. desember 2022, klokken 12:39

Har fulgt dette forumet en god stund og det gjentar seg hele tiden. Mange som bekymrer seg unødig før levering. Selv de mest bekymringsløse kan bli nervøse av å lese om "alle" problemene bilene har. Men vi er en svært liten "klikk" her inne sammenliknet med alle bilene som er solgt. De som er fornøyd og ikke har problemer skriker ikke så høyt om det, mens de med problemer hører man mye mer fra... helt naturlig.
Det er meget stor risiko for at du ender opp med en bil du blir svært fornøyd med ;-)

Egentlig litt småflaut at jeg har blitt «en av de» bekymringsfulle. Er normalt ikke en sånn type av natur, og tenker at det meste ordner seg nok / blir bedre  :) Var fjerning av radar og USS + nå plutselig kontrabeskjed om mulig ny radar allerede i januar som fikk begeret til å renne over hos meg .. Mtp annenhåndsverdi vil det jo være litt drepen for våre biler dersom det kun er denne batchen med leveringer i Q4 2022 som mangler nødvendig utstyr for å få til ordentlig parkeringshjelp på sikt. (Men ja; jeg klarer å rygge uten pip. Bilen blir bare ikke kjørbar for dama..)

Jeg tipper nok at jeg ender med å ta ut bilen  :) Har selvsagt prøvekjørt den og det var en fantastisk bil å kjøre! Så tviler vel ikke på at jeg blir fornøyd, men tillater meg et lite hjertesukk over at selve opplevelsen av å skulle hente ut en helt ny bil blir såpass negativt påvirket av Teslas mange endringer og tvetydig informasjon.

ViktorS

Ja, har tenkt det selv. Særlig dette med vi kaaanskje får bil uten USS og Radar 🤷

For min del, har jeg ikke stort behov for autopilot og sånt grunnet veiene jeg kjører på. Men med tanke på parkeringsassistanse, og muligens ekstra sikkerhetssystemer vi kan gå glipp av, er det trist.
(Med forbehold om at USS og Radar bidrar til mindre risiko for småbulking og varsling/autobrems i farlige situasjoner i forhold til kun kamera basert Tesla Vision)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Totenkjøtt på fredag 09. desember 2022, klokken 13:02
Sitat fra: Handyman på fredag 09. desember 2022, klokken 12:39

Egentlig litt småflaut at jeg har blitt «en av de» bekymringsfulle. Er normalt ikke en sånn type av natur, og tenker at det meste ordner seg nok / blir bedre  :) Var fjerning av radar og USS + nå plutselig kontrabeskjed om mulig ny radar allerede i januar som fikk begeret til å renne over hos meg .. Mtp annenhåndsverdi vil det jo være litt drepen for våre biler dersom det kun er denne batchen med leveringer i Q4 2022 som mangler nødvendig utstyr for å få til ordentlig parkeringshjelp på sikt. (Men ja; jeg klarer å rygge uten pip. Bilen blir bare ikke kjørbar for dama..)

Jeg tipper nok at jeg ender med å ta ut bilen  :) Har selvsagt prøvekjørt den og det var en fantastisk bil å kjøre! Så tviler vel ikke på at jeg blir fornøyd, men tillater meg et lite hjertesukk over at selve opplevelsen av å skulle hente ut en helt ny bil blir såpass negativt påvirket av Teslas mange endringer og tvetydig informasjon.

Er det for å få automatisk rygging du trenger sensorene? Jeg har ennå ikke helt forstått dette.

Jeg synes jo det er mye lettere å rygge til du ser du må stoppe....til du ser fortauskanten. En har til og med sidekamera, om en ikke vil bruke speil.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Jeg har for ofte opplevd at ULS ikke varsler om slanke/små eller lave objekter på bilene jeg har hatt med ULS. Jeg stoler derfor aldri 100% på disse, og stoler kun på visuell info fra kamera/spel.

ViktorS

Det er helt klart at USS ikke er bombesikkert. Meeeen, har opplevd på blant annet jobbilen at de har gjort sin nytte i uoppmerksomme øyeblikk ved parkeringer, særlig lukeparkering på trange plasser.
Også på en sykt trang snuplass på hytta, har det vært gull. Så det er absolutt ett flott hjelpemiddel, og uten at jeg har dokumentasjon på det, er jeg sikker på at det har bidratt til ganske mange færre småbulker igjennom tidene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA