Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kansellering av kontrakt pga. manglende ultralydssensorer

Startet av geear, fredag 18. november 2022, klokken 21:28

« forrige - neste »

Kim-

Sitat fra: Totenkjøtt på fredag 09. desember 2022, klokken 13:02
Sitat fra: Handyman på fredag 09. desember 2022, klokken 12:39
Sitat fra: Totenkjøtt på fredag 09. desember 2022, klokken 12:02
Arh, for et irriterende opplegg hele greia. Har selv utlevering av en LR førstkommende onsdag, og har havnet i tenkeboksen på om jeg i det hele tatt bør ta den ut. Utrolig kjipt at det som skulle (og burde) være utelukkende glede over å hente ut en splitter ny bil nå i stedet for har blitt et slikt dilemma  :-1:

Ingen parkeringssensor, dårlig ACC med mye fantombremsing, ubrukelige vindusviskere og et klimaanlegg der du får inntrykk av at 50% av alle utleveringer må direkte tilbake på service for reparasjon dagen etter henting. Hvor mye skal man egentlig godta  ??? Vil jo egentlig ha bilen, men føles smått utrolig at jeg for 600K skal «nedgradere» fra den gamle Golfen fra 2014 som i dag løser alt ovenfor - uten noen som helst problemer.

Hadde det ikke vært for moms og vekttillegget i 2023 hadde jeg nok avbestilt for lenge siden ...
Har fulgt dette forumet en god stund og det gjentar seg hele tiden. Mange som bekymrer seg unødig før levering. Selv de mest bekymringsløse kan bli nervøse av å lese om "alle" problemene bilene har. Men vi er en svært liten "klikk" her inne sammenliknet med alle bilene som er solgt. De som er fornøyd og ikke har problemer skriker ikke så høyt om det, mens de med problemer hører man mye mer fra... helt naturlig.
Det er meget stor risiko for at du ender opp med en bil du blir svært fornøyd med ;-)

Egentlig litt småflaut at jeg har blitt «en av de» bekymringsfulle. Er normalt ikke en sånn type av natur, og tenker at det meste ordner seg nok / blir bedre  :) Var fjerning av radar og USS + nå plutselig kontrabeskjed om mulig ny radar allerede i januar som fikk begeret til å renne over hos meg .. Mtp annenhåndsverdi vil det jo være litt drepen for våre biler dersom det kun er denne batchen med leveringer i Q4 2022 som mangler nødvendig utstyr for å få til ordentlig parkeringshjelp på sikt. (Men ja; jeg klarer å rygge uten pip. Bilen blir bare ikke kjørbar for dama..)

Jeg tipper nok at jeg ender med å ta ut bilen  :) Har selvsagt prøvekjørt den og det var en fantastisk bil å kjøre! Så tviler vel ikke på at jeg blir fornøyd, men tillater meg et lite hjertesukk over at selve opplevelsen av å skulle hente ut en helt ny bil blir såpass negativt påvirket av Teslas mange endringer og tvetydig informasjon.

Med tanke på annenhåndsverdi så fikk jeg utlevert model 3 akkurat i perioden når det var blanding av batterier og nye frontlykter. Jeg var så heldig at jeg fikk de gamle lyktene og det batteriet alle betegnet som «dritt» batteri. Ikke et spørsmål omhandlet hverken lykter eller batteri når jeg solgt bilen for en uke siden
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

DagfinnN

Sitat fra: Kim- på fredag 09. desember 2022, klokken 15:19
Med tanke på annenhåndsverdi så fikk jeg utlevert model 3 akkurat i perioden når det var blanding av batterier og nye frontlykter. Jeg var så heldig at jeg fikk de gamle lyktene og det batteriet alle betegnet som «dritt» batteri. Ikke et spørsmål omhandlet hverken lykter eller batteri når jeg solgt bilen for en uke siden
Veldig god kommentar. Generelt synes jeg det for mange her som bekymrer seg for alt mulig. Don't worry be happy.
Det omtalte drittbatteriet fungerte vel helt greit? Lyktene ga vel heller ikke så mye trøbbel?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: Kim- på fredag 09. desember 2022, klokken 15:19

Hadde akkurat samme bilen (tidlig -21), med drittbatteri, oppgraderte lykter men uten varme i ratt. 0 spørsmål om noe av det ved salg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på fredag 09. desember 2022, klokken 15:48
Det omtalte drittbatteriet fungerte vel helt greit? Lyktene ga vel heller ikke så mye trøbbel?
Ladefarten var faktisk ganske elendig på det batteriet. Ble OK etter en SW oppdateringen som kom sent i -21.

Er jo fremdeles ikke noe å skryte av når man passerer 50% på helt nye 3/Y.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Kunne absolutt hatt mer enn litt over 100 kW på 50-tallet, brutalt fall fra 250 i bunn, men syns det har blitt enormt mye bedre høyere oppe. Hadde 35 kW ved 92% og 22 kW ved 97% i sommer. Med X hadde det vel vært noe sånt som 7 kW ved 97%. Må vel til 99.xxx før man er på samme hastighet som den splitter nye Toyotaen har på 80%... når man i tillegg tar med at Y og 3 har lavt forbruk, så er det ikke mange som matcher på forflytningshastighet.

Handyman

Sitat fra: ViktorS på fredag 09. desember 2022, klokken 14:35
.... og uten at jeg har dokumentasjon på det, er jeg sikker på at det har bidratt til ganske mange færre småbulker igjennom tidene.
Det er ikke åpenbart. Det er mange i verksted- og forsikringsbransjen som hevder det stikk motsatte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ViktorS

Sitat fra: Handyman på lørdag 10. desember 2022, klokken 12:46
Sitat fra: ViktorS på fredag 09. desember 2022, klokken 14:35
.... og uten at jeg har dokumentasjon på det, er jeg sikker på at det har bidratt til ganske mange færre småbulker igjennom tidene.
Det er ikke åpenbart. Det er mange i verksted- og forsikringsbransjen som hevder det stikk motsatte.

Mulig. Kanskje man belager seg for mye på sikkerhetssystemer👍
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

førategangtesla

Jeg fikk utlevert en model y performance for en uke siden, 2023 model med VIN 41xxx. Bilen er på alle måter rett og slett helt fantastisk, bortsett fra mangelen på USS, akkurat parkeringssensorer må jeg si at jeg savner noe enormt.

Jeg håper virkelig at det kommer en oppdatering snart som kan i det minste bedre på dette, jeg har nok ikke tro på at det blir like bra som USS, men hvem vet. Litt surt at jeg verken har USS eller får radar da, blir en av de uheldige midt i mellom, hvis ikke tesla allerede har gjemt noe bak fronten, eller tilbyr å montere kostnadsfritt, det hadde vært fantastisk.

Men utover det så er jeg fornøyd  :)

Lucaria

Jeg har en TMYP fra Sept, med sensorer. Og jeg vil bare si at de er uansett ikke like bra som de var på min Volvo, jeg kan ikke stole på dem når jeg parkerer mot en stolpe eller annen bil, de viser 40cm og så ingenting mens man kryper framover og så helt plutselig skriker de "STOPP" men så er man alikevel en liten bit unna....

Nå er det litt ulikt till og fra hvordan dette opplevs, noenganger bedre og noenganger dårligre. Men det er stort sett alltid bedre å rygge in føler jeg. Da er det aldrig noen tvil.

Det de er bra til for min del er for bilens fram-hjørner i akkurat parkeringshus. Ikke veldig nøyaktige der heller, men bedre en ingenting.

geear

Alle biler jeg har vært borti har det fortsatt vært mulig å åpne bakluka på når de har indikert stopp eller vist rødt/hylt kontinuerlig i de. Ergo kommer stoppunktet an på designet på bilen. Poenget er at de indikerer ikke stopp når man fysisk holder på å kjøre i. Personlig syns jeg Tesla-sensorene fungerer veldig bra. Veldig glad i at de viser distanse i cm, da har man kontroll om man vil nærmere enn at bakluka kan åpnes.

Electroelectro

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 10. desember 2022, klokken 19:19
Jeg fikk utlevert en model y performance for en uke siden, 2023 model med VIN 41xxx. Bilen er på alle måter rett og slett helt fantastisk, bortsett fra mangelen på USS, akkurat parkeringssensorer må jeg si at jeg savner noe enormt.

Jeg håper virkelig at det kommer en oppdatering snart som kan i det minste bedre på dette, jeg har nok ikke tro på at det blir like bra som USS, men hvem vet. Litt surt at jeg verken har USS eller får radar da, blir en av de uheldige midt i mellom, hvis ikke tesla allerede har gjemt noe bak fronten, eller tilbyr å montere kostnadsfritt, det hadde vært fantastisk.

Jeg tipper bilene får en oppdatering snart

førategangtesla

Sitat fra: Electroelectro på søndag 11. desember 2022, klokken 19:11

Det håper jeg. Jeg synes bilen er vanskelig å plassere, kameraet bak og sidekameraene er veldig bra både på dagtid og kveld, jeg har heller ikke særlig problemer med at de skitner seg til i den grad at det ødelegger veldig. Jeg hadde nettopp en tur på 40 mil i saltsørpa på E18/E39 og da jeg kom hjem var bakamera brukendes nok.

Men jeg blir ikke trygg på plasseringen av bilen. Når jeg i dag skulle rygge inn i parkeringsplass så hadde jeg en søyle på høyresiden bak, når jeg plasserte meg slik at jeg var helt "tett" inntill søyel både i sidekamera og bakkamera så hadde jeg rundt 40-50cm igjen å rygge. Jeg måtte inn og ut av bilen frem til jeg hadde parkert riktig.

Electroelectro

Sitat fra: førategangtesla på søndag 11. desember 2022, klokken 19:57
Sitat fra: Electroelectro på søndag 11. desember 2022, klokken 19:11

Det håper jeg. Jeg synes bilen er vanskelig å plassere, kameraet bak og sidekameraene er veldig bra både på dagtid og kveld, jeg har heller ikke særlig problemer med at de skitner seg til i den grad at det ødelegger veldig. Jeg hadde nettopp en tur på 40 mil i saltsørpa på E18/E39 og da jeg kom hjem var bakamera brukendes nok.

Men jeg blir ikke trygg på plasseringen av bilen. Når jeg i dag skulle rygge inn i parkeringsplass så hadde jeg en søyle på høyresiden bak, når jeg plasserte meg slik at jeg var helt "tett" inntill søyel både i sidekamera og bakkamera så hadde jeg rundt 40-50cm igjen å rygge. Jeg måtte inn og ut av bilen frem til jeg hadde parkert riktig.

Skjønner godt hva du mener.
Men vet selv at jeg har blitt dårligere sjåfør av all ekstra utstyr når jeg skal parkere.
Model Y er kanskje litt uoversiktlig spesielt når en skal rygge.
Jeg har utlevering slutten av desember.
Fikk ikke noe papir der jeg måtte godkjenne mangel på parkeringssensor men jeg kan aldri tenke meg at de levere ut en bil uten å ha en plan B.
Det kommer nok en oppdatering som fikser det med avstand osv.

Lucaria

Sitat fra: geear på søndag 11. desember 2022, klokken 19:09
Alle biler jeg har vært borti har det fortsatt vært mulig å åpne bakluka på når de har indikert stopp eller vist rødt/hylt kontinuerlig i de. Ergo kommer stoppunktet an på designet på bilen. Poenget er at de indikerer ikke stopp når man fysisk holder på å kjøre i. Personlig syns jeg Tesla-sensorene fungerer veldig bra. Veldig glad i at de viser distanse i cm, da har man kontroll om man vil nærmere enn at bakluka kan åpnes.

Nå tenkte jeg mest på fronten mot stolpe i parkeringsgarasje eller mot annen bil i parkeringshus. Jeg syns den virker bra når den virker, men føler den av og till ikke oppdterer seg helt jevnt, defor denne følelsen at det helt plutselig blir "stopp", dvs jeg føler ikke at jeg kan jobbe med like bra presisjon som jeg er vandt til.

petersv

Har hatt bilen ca tre uker uten ultralyd og radar. Radar merker men lite til at er borte, og bortsett fra sensorer foran, er det overraskende lite jeg tenker over at ultralyd også mangler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA