Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Idiotisk viskerautomatikk

Startet av Charlie, fredag 18. november 2022, klokken 07:31

« forrige - neste »

Moas

Kjenner at jeg savner auto-lyset og automatisk vindusviskere på MX-30'en. Den fungerte knall. Nå kjører jeg oftere og oftere uten denne automatikken på tesla 3.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

litium

Sitat fra: AlexØ på tirsdag 27. desember 2022, klokken 18:02
er det noen mulighet for å melde det inn uten å be om service`?
Så det var to muligheter nå, den ene var å «rapportere bekymring» eller noe i den duren. Igjen, hvis alle som sliter med dette rapporterer i appen så må det før eller siden få fokus.

Handyman

Sitat fra: AlexØ på torsdag 29. desember 2022, klokken 12:20
Sitat fra: litium på torsdag 29. desember 2022, klokken 11:31
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 28. desember 2022, klokken 06:17
Så jeg kjører alltid med viskerautomatikk av og trykker på knappen ved behov.

Problemet er, hvertfall på min 2019 TM3, at man ikke lenger kan skru av viskerautomatikk når man bruker AP.
Ikke bare AP men også cruisekontroll.
Så hele opplegget er effektivt ubrukelig hvis det ikke regner
Prøv Rain X (eller lignende) på ruta foran kamera og se om det hjelper. Autoviskere på vår bil fungerer som de skal bortsett fra noen svært få kortvarige tilfeller der de har visket unødvendig mye. Vi har coating på ruta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tai

Jeg kjørte fra Voss til Bergen i dag og oppdaget noe som potensielt er trafikkfarlig.

Når bilen kommer ut av en tunell bruker den 4-5 sekunder på å bestemme seg om vindusviskerene skal settes på eller ikke. Om bilen finner ut at viskerne skal på, drar de over en gang, så vurderer bilen behovet på nytt. Dette tar flere sekunder hvor man i mørket ikke ser noe som helst!

Jeg hadde flere andre tilfeller hvor ruten var dekket av dråper/vann uten at automatikken reagerte. Eneste måten jeg kunne redde situasjonen på, var å trykke på knappen for spylefunksjonen (noe som gjør at skjermen viser og gir deg mulighet til å velge viskernivå) og velge konstant drift av vindusviskerne. Siden dette er helt nederst til høyre på skjermen må man ta øynene fra veien i et sekund og velge nivå tre på viskerautomatikk. Dette var svært ubehagelig på mørke og vanskelige Vestlandsveier!

(Dette er filmet av min kone som holder kameraet )
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

filtvet

Sitat fra: geear på søndag 25. desember 2022, klokken 20:25
What, kan man justere følsomheten på autovisker nå?

Nei, kun sette den på laveste nivå som er idiotisk i snø og -15 grader. Men prøv å forklare Tesla dette. Om du klare det fortjener du nobelprisen.

Må også innrømme at jeg begynner å bli lei alle "advarslene" om tildekking etc. Har utviklerne hørt som snø og mørke?

geear

Sitat fra: Tai på fredag 30. desember 2022, klokken 04:39
Jeg kjørte fra Voss til Bergen i dag og oppdaget noe som potensielt er trafikkfarlig.

Når bilen kommer ut av en tunell bruker den 4-5 sekunder på å bestemme seg om vindusviskerene skal settes på eller ikke. Om bilen finner ut at viskerne skal på, drar de over en gang, så vurderer bilen behovet på nytt. Dette tar flere sekunder hvor man i mørket ikke ser noe som helst!

Jeg hadde flere andre tilfeller hvor ruten var dekket av dråper/vann uten at automatikken reagerte. Eneste måten jeg kunne redde situasjonen på, var å trykke på knappen for spylefunksjonen (noe som gjør at skjermen viser og gir deg mulighet til å velge viskernivå) og velge konstant drift av vindusviskerne. Siden dette er helt nederst til høyre på skjermen må man ta øynene fra veien i et sekund og velge nivå tre på viskerautomatikk. Dette var svært ubehagelig på mørke og vanskelige Vestlandsveier!

Plagsomt forstår jeg, men trafikkfarlig å måtte gi et trykk på spaken? Du kan jo trykke flere ganger også om du vil det. Er ikke så mange år siden det ikke var regnsensorer i det hele tatt, da måtte man fortsatt betjene viskerne manuelt.

PS: Ser ut som kona di sitter i førersete mens hun filmer.  :laugh: :P

Tai

Sitat fra: geear på fredag 30. desember 2022, klokken 16:27
Plagsomt forstår jeg, men trafikkfarlig å måtte gi et trykk på spaken? Du kan jo trykke flere ganger også om du vil det. Er ikke så mange år siden det ikke var regnsensorer i det hele tatt, da måtte man fortsatt betjene viskerne manuelt.

PS: Ser ut som kona di sitter i førersete mens hun filmer.  :laugh: :P

Med andre ord, vi er nødt til å hjelpe automatikken i bilen? Hva er vitsen med automatikk da? Regnsensor har vel vært standard i de fleste biler de siste 10-15 årene.

Jeg ba fruen holde kameraet mot førersiden av bilen da sikten fra dette setet er det som teller. Grunnen til at jeg i det hele tatt nevner dette er at noen folk er så jæ*** pirkete ;D
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Handyman

Sitat fra: Tai på fredag 30. desember 2022, klokken 04:39

Dessverre helt normalt, og noe som også er for dårlig. Bilen vet når den er i tunnel, og hvis det regnet da man kjørte inn i tunellen, er det stor sannsynlighet for at det regner når man kjører ut. Da kunne viskerne starte preventivt og heller stoppet det få gangene det ikke regnet på den andre siden. Enkel SW-sak som de burde implementert.
"Work around" er å trykke på knappen frem til automatikken har fått summet seg. Ikke så elegant, men det er mye bedre enn å ikke bruke viskere og irritere seg grønn hver gang.

Kim-

Noen ganger må den og holdes inne i første hakk. Da går den kontinuerlig
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Kim- på lørdag 31. desember 2022, klokken 12:29
Noen ganger må den og holdes inne i første hakk. Da går den kontinuerlig
Stemme, og jeg tror at den metoden også funker nå. Tidligere trengte den ca 5 sekunder på å starte etter at man slapp.

lars667

Trodde det sto et sted i tråden, men fant det ikke igjen. Med S3XY-buttons får en i alle fall skrudd av auto-visker mens kjerra går på TACC/AP. Har hatt flere opplevelser hvor jeg ble glad for den investeringen.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

jokke

Sitat fra: lars667 på tirsdag 03. januar 2023, klokken 10:56
Trodde det sto et sted i tråden, men fant det ikke igjen. Med S3XY-buttons får en i alle fall skrudd av auto-visker mens kjerra går på TACC/AP. Har hatt flere opplevelser hvor jeg ble glad for den investeringen.
.

Hvordan fungerer det? Er da pusserne alltid slått av som standard hver gang man starter bilen?

litium

Veldig bra hvis S3XY-buttons er en workaround man kan bruke, men det er dyrt og føles litt som å jailbrake bilen. Hva vet man om hvor lenge det vil fungere før Tesla endrer noe i software?

Ellers kan man se vedlagt dialogen jeg har hatt med Tesla om dette - ser ikke ut til å gå noen vei...

Her er  forøvrig noen utvalgte poster andre steder om denne problematikken:
https://www.teslaownersonline.com/threads/wipers-all-the-time.24424/#post-349639
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/auto-wipers-swipe-every-streetlight-cannot-use-autopilot-at-night.285213/

Et forslag som blir nevnt et sted er å bruke bakrutevarmernen (som også varmer opp kamerakonsollen) Har ikke forsøkt om dette hjelper.

filtvet

Fasinerende at en bil til over 600´ikke har en fartsholder som fungerer i litt snøvær.

THE

Sitat fra: filtvet på fredag 06. januar 2023, klokken 13:02
Fasinerende at en bil til over 600´ikke har en fartsholder som fungerer i litt snøvær.
Dette gjelder jo også biler som kostet det dobbelte, slik som TMX P100D gjorde. Det vil overraske meg mye om de nye TMS og TMX er noe bedre også, og da snakker vi biler til 1,45 millioner inkl. mva. Det som er fascinerende er at Tesla har holdt på med denne kamerabaserte funksjonaliteten på vindusviskerne i 5 år nå, og ennå ikke fått det til å fungere noe i nærheten av tilfredsstillende. Likevel så er det den samme funksjonaliteten som blir brukt når de kommer med nye bilmodeller. Nå er det jo også enda verre enn tidligere siden det er et krav om at viskere og fjernlysstyring (som heller ikke fungerer) må være i auto for å få aktivert AP.

Fartsholder (TACC) har det alltid vært problem å aktivere i snøvær, i alle fall siden AP2.0 kom pga. at radar dekkes av snø ganske raskt, men jeg hadde vel egentlig tenkt at det skulle bli bedre med et vision-only system så lenge ruta er rein nok til at kamera ser godt framover.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA