Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: elektro på fredag 18. november 2022, klokken 10:16
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. november 2022, klokken 09:04
Sitat fra: elektro på onsdag 16. november 2022, klokken 08:21
- Det Uno-X har gjort, er å komplisere lademarkedet, ved å ekskludere alle de etablerte måtene å betale for lading på.
Jeg forstår at du forsøker å snu saken på hodet, men faktum er at alle har bankkort. På denne stasjonen får alle hurtigladet. Enkelt og greit. Du må gjerne ha alternative løsninger som kampsak og skrive mange poster om hvorfor andre løsninger er bedre, men faktum er at på denne stasjonen får alle hurtigladet. Det er verken kompliserende eller ekskluderende. Brikke, app, kortregistrering, BankID verifisering osv, det er ekskluderende og kompliserende. Det vet jeg veldig godt da jeg har bistått mange på ladestasjoner med forskjellige problemer med de alternative løsningene. Vi har også kunnet lese side opp og ned om kaoset i artikler, og alternative løsninger har i andre bransjer svært moderat tilslutning (ja det finnes andre vareselgere som prøver seg på apper og betalingsløsninger som lock-in).
Nordmenn har i dag ca 8,5 millioner bankkort. Med disse kan en kjøpe varer og tjenester over alt. Kampen mot bankkort er tapt. Det kommer. Uavhengig av hvor mange innlegg du skriver.

Ladeaktørene må gjerne eksperimentere med alternative betalingsformer og forsøke forskjellige lock-in metoder (som brikke, forhåndsregistrering, rabattavtaler etc). Men start med basistjenesten som alle, både nordmenn og tilreisende, kan bruke. Jeg har hjulpet alt for mange med brikketrøbbel, app-trøbbel, bankID identifisering, utløpte kort, SMS-trøbbel osv til å leve i fornektelse. En kan ikke tvinge alle nordmenn inn i dette virvaret vi har i dag. Selv om jeg som entusiast synes det fungerer greit hadde jeg med glede resikulert brikkene og slettet et tosifret antall apper om jeg visste at det bare var å bippe bankkortet så fikk jeg strøm. Og rabattavtaler kan knyttes til kort, det har kjedene lang erfaring med.

Som entusiast vil du muligens savne muligheten til å se hvor mange kWt du ladet hvor og når, hva gjennomsnittlig ladehastighet var og hva det kostet? Hvis man leverer reiseregning, er det også nyttig. Begge deler kan kanskje løses, men man introduserer et problem fornøyde app- og brikkebrukere ikke har i dag. Det kompliserer.

Min påstand er at du aldri vil kunne reise på langtur med elbil bare med bankkort uansett. Fordi et flertall av laderne, særlig AC laderne, aldri vil få bankkortleser. Dermed må du huske både appene/brikkene dine og lommeboka. Og ha penger på konto. I alle fall hvis du skal lade hos Uno-X. Jeg skjønner at de prøver å slå mynt på dette, og de må gjerne tilby lading med bankkort, men ikke på bekostning av roaming. Det kompliserer.

Situasjonen du beskriver med folk som knoter på ladestasjon er høyst reell. Vet ikke hvor mange jeg har hjulpet og til og med betalt for, men løsningen er her! Det virker bare som folk ikke helt har fått det med seg. Selv ikke i dette forum. I 2022 kan man nemlig reise på langtur med kun én RFID brikke. Eller én app. Selv bruker jeg MyAudi, som jeg uansett bruker til å låse/låse opp bilen, starte klimatisering, overvåke lading osv. I tillegg er Plug & Charge støttet på nyere modeller.

Får man med Circle K og Tesla på dette, om nødvendig med tvang, blir løsningen helt perfekt. Nå er jeg ikke så sær at jeg boikotter disse, det ville være ufordelaktig for meg i og med at de på hver sin måte har et unikt tilbud. Vi trenger imidlertid ikke flere aktører som ikke tilbyr roaming. Det er det min "motstand" mot bankkort handler om. Jeg ser heller ikke helt behovet for ladepris på skilt. Vis heller ledig / estimert ventetid.

NB! Det største problemet med installasjon av bankterminaler på eksisterende ladere, er som bransjen sier selv, at det vil gå på bekostning av bygging av nye. I tillegg legger det visse føringer på både valg av ladere og design av stasjoner. Det blir også et nytt element som krever drift, support og vedlikehold.
Lurer på om man ikke får kvittering i Storebox når man fyller på Uno-x. Ellers er vel ikke noe annet enn pris og mengde som er interessant og det får man helt sikkert der. Alt det andre er litt mer interessant i starten og kanskje i et og annet hyggelig selskap hvor man kan briefe akkurat på kWt hvor lite bilen har brukt, hvor billig det er osv.
Den jevne elbileier vil bli en helt vanlig bilist. Apper og nerding rundt dette er ikke interessant. Vil bare ha det enkelt og driftsikkert, kjøre bil til og fra jobben og på tur, hurtiglade når det trengs og komme seg av gårde igjen.
En AC stolpe kan vel betales for med en betalingsterminal det også, kanskje til og med bare tæpping? Ser ikke utfordringen...
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Øyvind.h

Jeg synes det er artig med litt detaljer fra ladingen, slik entusiaster gjerne synes. Derfor sjekker jeg bilens app under lading og tar noen screenshots nå og da. Får med meg peak effekt mm. Mer enn det gidder jeg ikke bruke tid på.

Kvittering regner jeg med de har tenkt på for de som er på tur i jobbsammenheng. De får til kvittering for andre drivmidler så det klarer de sikkert for lading også.
De jeg kjenner med jobb-lading har gjerne en dedikert brikke, eller dedikert jobb-kort.
Men det får da være grenser for hvor mye en skal problematisere at alle nordmenn kan lade her :D
Tenk om man ikke kunne fylle bensin/diesel, handle mat, kjøpe klær etc uten korrekt brikke, korrekt app, roamingavtale etc.
Bankkortet er allerede roaming som fungerer over alt. Nå kommer det også til ladestasjoner. Og bra er det, for folk flest. Det gjør lading like enkelt som å fylle bilen de erstattet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Otkristo

Sitat fra: Vidar_S på fredag 18. november 2022, klokken 14:12
Sitat fra: Otkristo på torsdag 17. november 2022, klokken 19:58
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:40
Rema 1000 Eidsvåg, nord for Bergen, her er det nå gravearbeid. Vi for se hva som dukker opp.
Bergen nærmer seg :)

Ifølge nettavisen-artikkel er det Voss og Gol som står først på listen, men skal selvsagt ikke utelukke at de også har tenkt å gjøre noe i Bergen. Ville vel ikke være helt unaturlig å også ha en lader i Bergensområdet.

https://www.nettavisen.no/okonomi/rema-reitan-inn-i-elbilmarkedet-varsler-priskrig-pa-lading/s/5-95-756844

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. november 2022, klokken 15:58
Men det får da være grenser for hvor mye en skal problematisere at alle nordmenn kan lade her :D
Tenk om man ikke kunne fylle bensin/diesel, handle mat, kjøpe klær etc uten korrekt brikke, korrekt app, roamingavtale etc.
Bankkortet er allerede roaming som fungerer over alt. Nå kommer det også til ladestasjoner. Og bra er det, for folk flest. Det gjør lading like enkelt som å fylle bilen de erstattet.

Problemet er at dette ikke er tilfellet på 99% av ladepunktene som finnes. Lik det eller ei. Du må dermed ha med deg et bankkort med penger på i tillegg til en RFID brikke eller app. Altså to betalingsmidler i stedet for ett.

Uno-X gjør neppe dette av godhet, men det er god PR. I tillegg til at det er enklere og billigere for dem. Og det låser i teorien en liten gruppe av kundene der Unl-X har dekning til dem. All den tid få andre tilbyr bankkort. Er det bra da?

Lysskiltene har de fra før. Altså nok et konkurransefortrinn. Fint, men er egentlig prisen på ladingen så viktig? Altså virkelig? Med unntak av for kunder som har en avtale med IONITY, er prisen nesten lik over alt uansett. Og man ender, som med fossilbil, oftest med å stoppe der det passer best av alle mulig andre årsaker. Undersøkelser viser videre at gjennomsnittsbilisten gjør 90% av ladingen hjemme. Og er lysskilt effektivt hvis ikke et flertall har det? Skal andre operatører da bruke penger på dette i stedet for flere og bedre ladere. Eller er man villig til å betale mer per kWt for å få lysskilt? Vil tro at det også kan komplisere søknadsprosessene noe, ettersom slike skilt ikke akkurat er vakre. Og kan være til sjenanse.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Panduck

Sitat fra: elektro på søndag 20. november 2022, klokken 06:18
Problemet er at dette ikke er tilfellet på 99% av ladepunktene som finnes. Lik det eller ei. Du må dermed ha med deg et bankkort med penger på i tillegg til en RFID brikke eller app. Altså to betalingsmidler i stedet for ett.

Hvor mange vil du anta kjører forbi her uten et bankkort med penger på? Spesielt om vi kun ser på de som har kjørt så langt at de trenger å stoppe for å lade? Flere og flere har nå bankkort på samme sted som appene er. At de ikke støtter noe annen måte å betale på, tror jeg ikke betyr så mye.

Det jeg tror kommer til å gjøre at de endrer taktikk, er synlig skilt vs synlighet i ladeapp. Nå er det snart lik at nær sagt alt av ladesteder kan brukes i en app (Elton / NAF ladeapp etc). Da vil det være enkelt å plukke blandt ladere som "jeg kan betale for ved å bruke denne appen når jeg skal dra på tur"

Jeg antar de vil dukke opp i ting som ABRP og som "ikke elton-ladere" i elton appen, men de kan man fort se bort i fra da de normalt krever "en ekstra brikke". Når nær alt støttes, vil de fleste se kun på de.

elektro

Sitat fra: Panduck på søndag 20. november 2022, klokken 09:48

Hvor mange vil du anta kjører forbi her uten et bankkort med penger på? Spesielt om vi kun ser på de som har kjørt så langt at de trenger å stoppe for å lade? Flere og flere har nå bankkort på samme sted som appene er. At de ikke støtter noe annen måte å betale på, tror jeg ikke betyr så mye.

Du har nok rett i at flertallet har det. Poenget er at man som elbilist uansett må ha en app eller brikke for å lade alle andre steder. Og mange av disse vil aldri få bankterminal. Dermed burde man kunne betale med samme app eller brikke hos Uno-X.

Å velsigne Uno-X sin strategi, og i et større perspektiv EU forslaget om bankterminal tvang, er å gi alle de andre operatørene en kjempeutfordring. Som igjen vi gi oss alle et dårligere ladetilbud og høyere priser. Jeg tror ikke de som jubler for dette har prøvd en god roaming avtale. Men man kan jo spørre Tesla eierne. Er bankterminal fremtiden?

Øyvind.h

Lik det eller ei, bankkort kommer. Heldigvis. Så slipper vi det kaoset vi har i dag.
Og "bankkort med penger". Er dette et forsøk på å indikere at en betydelig kundegruppe kjører bil blakke, når det innføres som premiss? Om det er viktig å betale i etterkant kan en vel bruke et kredittkort?

Dette er et godt steg på vei mot å gjøre lading enkelt og effektivt for alle, ikke bare entusiaster som har gjort tilstrekkelig researh.

Uno-X gjør neppe dette av godhet, men det er god PR. I tillegg til at det er enklere og billigere for dem. Og det låser i teorien en liten gruppe av kundene der de har dekning til dem. Er det bra da?
Hvordan kan bankkort være lock-in? Det er jo det motsatte når millioner av bankkort som brukes hele tiden også kan benyttes til lading. Bankkort ER roaming for absolutt alle, ikke bare for de som har gjort tilstrekkelig forarbeid og research.
Og enklere og billigere? Trodde påstanden var at kort var fordyrende? At ladeaktørene nå må ta konsekvensen av at de har bidratt til kaoset kundene opplever er på sin plass.

Lysskiltene har de fra før. Altså nok et konkurransefortrinn. Fint, men er egentlig prisen på ladingen egentlig så viktig? Altså virkelig? Med unntak av for kunder som har en avtale med IONITY, er prisen nesten lik over alt uansett. Og man ender, som med fossilbil, oftest med å stoppe der det passer best av alle mulig andre årsaker.
Ja det er poenget. En lett synlig pris, og for øvrig kunne lade der det passer. Uten å måtte sitte med riktig brikke, app eller roamingavtale. Alle har bankkort. Er en litt digitalt frempå (og banken støtter det) har en kortet i mobilen eksempelvis i Apple Pay/Google Pay. Det kan holde å bippe klokka som kort, for det ligger lagret der. For de som vil gjøre det enda mer smidig.
Men lommeboka er "alltid" med. Brikken som jeg brukte sist for noen måneder siden er jeg ikke sikker på, men tror den ligger i hanskerommet. Med mindre jeg glemte den i bukselomma ved sist lading. I så fall aner jeg ikke hvor brikken er, for den bruker jeg bare noen få ganger i året. Kortet brukes ofte, noen ganger flere ganger daglig.

Kort-infrastrukturen i Norge er ekstremt billig og effektiv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: elektro på søndag 20. november 2022, klokken 11:11
Å velsigne Uno-X sin strategi, og i et større perspektiv EU forslaget om bankterminal tvang, er å gi alle de andre operatørene en kjempeutfordring.

Jeg antok du forsto at jeg er enig i det meste du skriver. Tror bare ikke de kommer til å miste kunder fordi folk ikke har med seg bankkort. Personlig veliger jeg ofte Kople fremfor MER rett og slett fordi Kople ønsker å støtte så mange ladeløsninger som mulig, mens MER har blitt et sabla rot etter at de ekspanderte ut av Norge. Jeg kommer neppe til å lade på UNO-X med mindre jeg ikke har noe annet valg, før de innser at de må støtte roaming apper og brikker.

Noe jeg neppe tror vil ta alt for lang tid.

elektro

Sitat fra: Panduck på søndag 20. november 2022, klokken 12:03
Sitat fra: elektro på søndag 20. november 2022, klokken 11:11
Å velsigne Uno-X sin strategi, og i et større perspektiv EU forslaget om bankterminal tvang, er å gi alle de andre operatørene en kjempeutfordring.

Jeg antok du forsto at jeg er enig i det meste du skriver. Tror bare ikke de kommer til å miste kunder fordi folk ikke har med seg bankkort. Personlig veliger jeg ofte Kople fremfor MER rett og slett fordi Kople ønsker å støtte så mange ladeløsninger som mulig, mens MER har blitt et sabla rot etter at de ekspanderte ut av Norge. Jeg kommer neppe til å lade på UNO-X med mindre jeg ikke har noe annet valg, før de innser at de må støtte roaming apper og brikker.

Noe jeg neppe tror vil ta alt for lang tid.

Da er vi helt enig. Bortsett fra at de mister meg som kunde da. Og kanskje deg..  :)

RJK

Uno-X gjør neppe dette av godhet, men det er god PR. I tillegg til at det er enklere og billigere for dem. Og det låser i teorien en liten gruppe av kundene der Unl-X har dekning til dem. All den tid få andre tilbyr bankkort. Er det bra da?

Lysskiltene har de fra før. Altså nok et konkurransefortrinn. Fint, men er egentlig prisen på ladingen så viktig? Altså virkelig? Med unntak av for kunder som har en avtale med IONITY, er prisen nesten lik over alt uansett. Og man ender, som med fossilbil, oftest med å stoppe der det passer best av alle mulig andre årsaker. Undersøkelser viser videre at gjennomsnittsbilisten gjør 90% av ladingen hjemme. Og er lysskilt effektivt hvis ikke et flertall har det? Skal andre operatører da bruke penger på dette i stedet for flere og bedre ladere. Eller er man villig til å betale mer per kWt for å få lysskilt? Vil tro at det også kan komplisere søknadsprosessene noe, ettersom slike skilt ikke akkurat er vakre. Og kan være til sjenanse.
Var ikke et av hovedpoengene at det blir dyrere med bankkort, men nå er det billigere? Kan du bestemme deg for hva som stemmer?

Og så synes jeg det er tåpelig å bruke argumentet med at det ikke finnes på de fleste stasjoner, fordi ladeselskapene fikk ta ladebrikke-betalingen være eksklusivt alt for lenge. Selvsagt vil det ta tid å konvertere ladere som finnes allerede, og få nok nye med betalingsautomat som standard. Det er dessverre et onde vi nå må gjennom pga at idiotien fikk styre for lenge.

Laderne vil etterhvert byttes ut, selvsagt bør de da komme med betalingsautomat inkludert. Ladestasjoner utvides og utstyr må og erstattes etterhvert, f.eks. ved overgang til HPC-ladere der det nå er bare hurtigladere med barnesykdommer. De bør og erstattes av ladere med betalingsautomat.

Mange AC-ladestasjoner kan dele en automat på samme måte som parkeringsplasser med betalingsautomat. Enten man bruker skiltgjenkjenning eller å dra kortet eller bippe app ved ankomst, og avgang kan da ta betaling for ladingen.

Løsninger finnes, og nye og bedre løsninger vil utvikles videre, som plug'n charge, men vi kommer nok ikke unna bankkortene uansett. Tross alt, bilen må i likhet med Apple Pay/Google Pay/Android Pay, knyttes til kortet for å virke. Men det bør i fremtiden være nok å koble bil til kortet, gjerne alternative kort om detaljene om kortet blir utdatert eller man ikke har dekning/ikke har betalt regningen i tide.

I mellomtiden er altså bankkort det naturlige valget så lenge det finnes eldre biler som produsentene ikke orker å oppdatere med løsning for plug/n charge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. november 2022, klokken 11:27
Lik det eller ei, bankkort kommer. Heldigvis. Så slipper vi det kaoset vi har i dag.

Når tror du man kan betale med bankkort på et stort flertall av ladestasjonene i Norge og Europa? Inkludert AC lading? Dette er jo en forutsetning for at bankkort skal kunne erstatte app/RFID.

Og det er ikke noe kaos i dag, med en god roaming avtale. Så hele premisset ditt er feil.

elektro

Sitat fra: RJK på søndag 20. november 2022, klokken 12:31

Var ikke et av hovedpoengene at det blir dyrere med bankkort, men nå er det billigere? Kan du bestemme deg for hva som stemmer?

Dersom de eksisterende operatørene skal rulle ut bankterminaler (og lysskilt), blir det dyrt.  Bransjen selv sier dette vil gå på bekostning av tjenestetilbudet, men for Uno-X passer det bra.

Jeg har ikke noe mot bankterminaler, men det må komme i tillegg til roaming. Ikke i stedet for. Og det bør i motsetning til roaming ikke bli lovpålagt.

Storg

Her kan dere høre hva Recharge tenker.

https://youtu.be/ziEbCuJlVRc

Sent from my iPhone using Tapatalk

Moggen

Elbilisme har i et europeiskt perspektiv hvert på eksperimentstadiet de siste 10åren; Da er det greit at man kan bruke apper, pokemon-kort eller rent av lade gratis.
Nå er det en stor bølge av elbilsalg på vei in over europa og da vil naturlig EU komme på banen for å sinkre at betaling blir like enkel og tilgjengelig for alle som når man "tanker".
Ni som trur at apper og rfid er noe annet en beta-løsing for småskalig betaling er dessverre helt på bærtur.

Panduck

Sitat fra: Moggen på søndag 20. november 2022, klokken 19:44
Ni som trur at apper og rfid er noe annet en beta-løsing for småskalig betaling er dessverre helt på bærtur.

Helt riktig. Nå som fler og fler betaler i butikken v.h.a apper, så er det klart at dette definitivt ikke har noen fremtid.

Seriøst, bankkort slik vi kjenner det i dag, vil snart være historie.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA