Tesla Vision - Erfaringer og meninger

Startet av A.Mario, mandag 14. november 2022, klokken 22:42

« forrige - neste »

A.Mario

Det er vært mye snakk om Tesla Vision og dets funksjon contra sensorer.

For dere som har fått TMY nylig - Hvilke erfaringer har dere hittil og har dere fått nye updaten med autopark?

For dere som har har sensorer i bilen, og gått over til Tesla Vision - Hvordan har det fungert, og hva savner dere mest?
Model Y Svart - Bes. 1.9 - EDD 4.12-31.12

filtvet

Kan jo sikkert fungere, men neppe i min bils levetid er min mening. Alt for sårbart for møkk, regn, mørke, snø og annet.

Min prius fra 2010 hadde mye bedre regnsensor og tacc (radar). Ingen bråbremsning der.

Tesla er så sta på at de skal få det til å fungere. Mulig de ikke ønsker flere kunder? Begynner å bli lei av alle "oppdateringer".

Otkristo

Sitat fra: A.Mario på mandag 14. november 2022, klokken 22:42
Det er vært mye snakk om Tesla Vision og dets funksjon contra sensorer.

For dere som har fått TMY nylig - Hvilke erfaringer har dere hittil og har dere fått nye updaten med autopark?

For dere som har har sensorer i bilen, og gått over til Tesla Vision - Hvordan har det fungert, og hva savner dere mest?

P.t kan ingen uttale seg siden software er under utvikling.
Når de gikk vekk fra radar klarte Tesla Vision seg bra.

kodax

Erfaringen er at mange har meninger om at det garantert blir dårlig uten å ha prøvd det :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Jonny85

Synes det er trasig at den ikke har ryggesensor håper det vil komme en oppdatering som gjør at man blir varslet hvis man rygger på noe. Vi blir jo forsøkskaniner for Tesla når vi ikke aner hvordan dette skal fungere

daktari

Er der noen av der uheldige uten parksensor som vil lage en video av at den ikke funker?

PS må jo være kontraktsbrudd avhengig av hva som stod på nett når man bestilte.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HOFFERN342

Sitat fra: daktari på torsdag 17. november 2022, klokken 19:30
Er der noen av der uheldige uten parksensor som vil lage en video av at den ikke funker?

De har helgardert seg mot det ved at det står at endringer kan forekomme før levering. Du får derimot varsel på det, og kan velge å ikke godta. Om du ikke godtar er det derimot det samme som at du avbestiller bilen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Øyvind.h

Fascinerende om den siste Teslaen jeg kommer til å kjøpe mangler parkeringssensor. Den aller første jeg kjøpte skulle ikke hatt det, men fikk det i siste liten. Når er det motsatt :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Otkristo

Sitat fra: daktari på torsdag 17. november 2022, klokken 19:30

Det samme skjedde når de fjernet radar.
Info ble sendt ut, og software kom på plass.
Samme vil skje nå, men selvsagt kjipt å måtte være uten parksensor et par uker/måneder.

Øyvind.h

Sensorene er vel borte permanent? Erstattet med kameraer som skal forsøke å gjøre samme jobb, selv når ryggekamera er møkkete, og det mangler kamera i grillen slik som andre biler har.
Holder ikke pusten for et fullt dekkende alternativ når sensorer er fjernet. Kjører ofte basert på kamera og ikke sensor eksempelvis mot vegg med fronten der kameraet i grillen gir fullstendig oversikt foran og mot sidene i nåværende bil, men i blant er sensor det eneste som kan gi korrekt instruksjon. Eksempelvis fordi spyleren på ryggekamera ikke rengjør godt nok.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marzo

Sitat fra: kodax på tirsdag 15. november 2022, klokken 10:08
Erfaringen er at mange har meninger om at det garantert blir dårlig uten å ha prøvd det :D

Sikkert mange som trekker konklusjonen ut i fra Tesla sin håndtering av regnsensor.
Man kan jo håpe de håndterer dette "litt" bedre... tvi tvi

HOFFERN342

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. november 2022, klokken 21:56
Sensorene er vel borte permanent? Erstattet med kameraer som skal forsøke å gjøre samme jobb, selv når ryggekamera er møkkete, og det mangler kamera i grillen slik som andre biler har.
Holder ikke pusten for et fullt dekkende alternativ når sensorer er fjernet. Kjører ofte basert på kamera og ikke sensor eksempelvis mot vegg med fronten der kameraet i grillen gir fullstendig oversikt foran og mot sidene i nåværende bil, men i blant er sensor det eneste som kan gi korrekt instruksjon. Eksempelvis fordi spyleren på ryggekamera ikke rengjør godt nok.
Min største bekymring er nok hva som skjer når du kjører gjennom tett snø... vår tidligere Model X ble så tettpakket med snø bak opp til hytta, at kameraet i praksis forsvant etter bare noen få km med kjøring. Håper i det minste de har ordnet med varme rundt kameraet og spyler.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lucifer-

Jeg håper de kan få til en eller annen kombinasjonsløsning med kameraene under speilene. De er jo stort sett åpne, og vet hvor langt bakover det er til fangeren bak. De ser riktignok ikke rett bak bilen, men med litt flaks kan de "huske" hva som har vært der..

Men ja, som andre påpeker. Ting som blir satt foran bilen i blindsona til frontkameraet mens bilen står stille vil være umulig å oppdage.

Øyvind.h

Jeg kjører en god del med kun 360 kamera i dag. Kameraet i frontfangeren gir total oversikt over fronten og fungerer på mange måter bedre enn sensorer. Jeg ser jo klart og tydelig alt foran bilen, eksempelvis forthauskanter, steiner, små stolper mm.
Kamera bak brukes også fremfor sensorer når jeg parkerer hjemme, for da ser jeg nøyaktig hvor jeg skal parkere. Sensorene er mer backup, og til nytte når kamera kan være blokkert.
På sidene er det jo bare kamera, som brukes til å ha kontroll på forthauskanter. Må jeg velge ville jeg med andre ord valgt 360 kamera fremfor sensorer om det var enten/eller.

Med andre ord - et bra 360 oppsett med full oversikt over støtfanger foran/bak, på sidene samt god spyling/varme/rengjøring av kameraene er den løsningen jeg tenker kan være bra, selv om sensorene ofte brukes i diverse oarkeingshus hvor det er vanskelig å tolke bildet ift avstand pga veggens farge, utforming etc.
Tesla mangler spyling på alle kameraer bortsett fra frontvindu, men skal prøve seg på noe lignende allikevel. Og de fjerner sensorene før de engang har bevist at de får det til på en god måte.
VW ID4 GTX 2023

Lucaria

Model Y sin kamera bak ser ut å sitte litt uheldig. Så fort det er litt regn så blir den av en eller annen grunn nesten ubrukelig da dråpene dekker til veldig mye. Slik var det ikke på min XC60. Lurer på om det kommer noen mod for dette (litet tak til kameran?).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA